![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Teologia ortodoxa contemporana academica, fidela metodologiei patristice afirma ca umanitatea apare ca „depunere seminală” anterior omului istoric, fiind „plantată” inca din momentul intial al existentei universului, de catre Creator în creație (omul trebuind astfel sa "rasara" la momentul potrivit conform vointei divine), .
N. A. Matsoukas enunță, totodată, „datoria” îmbinării elementelor revelate cu teoriile științifice ce pot descrie doar modul de functionare al universului (inclusiv fiziologia organismelor): "În ceea ce privește tema cum a avut loc actul creației, Sfântul Vasile cel Mare și Sfântul Grigorie al Nyssei prezintă opinii remarcabile, care după analogie (și numai după analogie) prezintă asemănări cu pozițiile contemporane ale evoluționiștilor. În cunoscutele faze ale creației, diferitele specii nu au fost create de la început cu forma lor de astăzi, ci au provenit din depunerile seminale pe care lucrarea creatoare a lui Dumnezeu [nota de subsol 146] le-a depus în pământ. Prin urmare, la acest punct Sfântul Vasile cel Mare introduce teoriile științifice ale epocii lui și le altoiește funcțional cu relatările Genezei. Consecvent liniei sale că acel cum al creației se lărgește prin cercetare și nu aparține cunoașterii harismatice a inspirației, completează într-un mod foarte interesant informațiile pe care le ia din Sfânta Scriptură. Această îmbinare are datoria să fie făcută de către orice teologie contemporană și să nu se grăbească să condamne teoriile oamenilor de știință." (N. A. Matsoukas, Teologie dogmatică și simbolică, vol. II, Expunerea credinței ortodoxe, trad. N. Deciu, Ed. Bizantină, 2006, p. 127-128). Teologia dogmatica si simbolica. Volumul II - Expunerea credintei ortodoxe - Nikolaos Matsoukas http://www.librarie.net/carti/127598...laos-Matsoukas De retinut ca stiinta (studiul universului prin observatie si rationament) ofera doar date ce trebuiesc explicate (interpretate) pentru a li se conferi un sens. Din nefericire filozofia materialista a "acaparat" rezultatele stiintei si sustine exclusivitatea interpretarii acestor date. Teologia contemporanta, trebuie sa fie fidela celei patristice (care cunostea paradigma stiintifica a vremii respective cand la "moda" era geocentrismul ca model functional pentru univers, insa desi accepta acel model functional pentru univers, nu sustinea infailibilitatea acelei paradigme stiintifice geocentriste) si sa dea un sens datelor stiintifice din prisma teologica ortodoxa conform careia Hristos Iisus este centrul si scopul creatiei (evident spiritual si nu spatio-temporal) iar antroplogia nu poate fi limitata doar la viata biologica intrucat ontologia umana este bazata pe viata duhovniceasca.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#2
|
||||
|
||||
![]()
"Arhiepiscopia Ortodoxa Romana a Germaniei, Austriei si Luxemburgului":
Teoria evoluției și creștinismul. Sunt ele incompatibile? (Călin Emilian Cira) Revista Tabor, anul V, nr. 8, noiembrie 2011, pg. 34-38 http://cbrom.de/ro/spiritualitate/ar...-incompatibile "Relația dintre teoria evoluției și teologie cunoaște mai multe dimensiuni. Astfel există poziții contrare față de teoria evoluției care provin în general din zona fundamentalismului literalist neoprotestant. Teoria evoluției de asemenea este folosită în mod ideologizat contra religiei de către fundamentalimul ateu. O altă dimensiune este aceea care susține că între aceste două domenii nu există nici o legătură în cadrul evoluționismului agnostic. Ultima perspectivă (creationista), a evoluționismului teist (creationist), consideră însă că poate exista un dialog fructuos între biologia modernă și teologie. Această viziune nu vorbește de conflict sau de indiferență ci de îmbogățire reciprocă. Astfel din punct de vedere teologic avem de a face cu un Dumnezeu smerit care respectă și ghidează în mod discret evoluția lumii.O astfel de viziune poate fi susținută pe baza descoperirile științifice deoarece avem de a face cu un univers inteligibil și care permite apariția vieții: […],, știința modernă a demonstrat că Natura este ordonată, complexă, ușor de exprimat în limbaj matematic și inteligibilă <<până în cele mai mici particule>>, atât cât o pot discerne instrumentele și tehnicile noastre. În locul <<atomilor>> noționali, absolut simpli, am descoperit o <<grădină zoologică a particulelor>> extraordinar de complexă, frumoasă și supusă rigorilor matematice din Modelul Standard al fizicii, plutind la limita existenței și inteligibilității (așa cum Aristotel a prezis acum mult timp în doctrina sa privind materia primară). Iar această ordine, complexitate și inteligibilitate se manifestă și la nivel macroscopic. Observăm că există o ierarhie teleologică și un lanț de emergență pornind de la fizica cuantică, care dă naștere chimiei simple, care la rândul ei permite existența proprietăților aproape miraculoase ale carbonului și biochimiei, ce furnizează mai departe bazele materiale pentru apariția vieții, cu propria ierarhie ontologică a existenței metabolice (plante), sensibile (animale) și raționale (ființe umane). Dincolo de ordine și inteligibilitate, trăsături uluitoare și constante, dincolo de cunoștințele noastre care cresc în fiecare zi, pe măsură ce știința își lărgește aria de activitate, acum știm mai multe și despre acordarea fină și precisă a legilor fizice și constantelor care fac posibil un univers-suport al vieții.” "Deși teoria evoluției este foarte bine argumentată și acceptată de biologie, paleontologie, antropologie fizică, arheologie, din afara științelor naturii au apărut diverse reacții față de aceasta, pornind de la negarea ei (de exemplu creaționismul științific literalist) până la ideologizarea acesteia (de exemplu evoluționismul ateu).[2] Astfel de viziuni provin fie din cadrul fundamentalismului religios– în special de sorginte neoprotestantă –fie din zona ateismului militant care ideologizează teoria evoluției în scopul promovării ateismului. De asemenea unii consideră că între știință și credință –implicit între teoria evoluției și teologie–nu se poate stabili nicio relație (evoluționismul agnostic ). O ULTIMĂ PERSPECTIVĂ (CREATIONISTA) (EVOLUȚIONISMUL TEIST) SUSȚINE ÎNSĂ UN DIALOG FRUCTUOS ÎNTRE BIOLOGIE ȘI CREDINȚĂ CARE SE CARACTERIZEAZĂ PRIN ACCEPTAREA DATELOR ȘTIINȚIFICE, ACESTEA FIIND TRECUTE PRINTR-O GRILĂ DE INTERPRETARE TEOLOGICĂ. ESTE UN LUCRU IMPORTANT DE MENȚIONAT CĂ ÎN ACEST MOD TEOLOGIA NU INTERVINE ÎN ȘTIINȚĂ CI DOAR INTERPRETEAZĂ DESCOPERIRILE ACESTEIA. [2]Pentru o prezentare a diverselor atitudini față de teoria evoluției vezi Eugenie C. Scott, Evolution vs. Creationism: An Introduction, Ed. GreenwordPress, Westport, 2004, pp.58-67. [13] Francisco J. Ayala, Darul lui Darwin către știință și religie, traducere din limba engleză Doina Rogoti, Ed. CurteaVeche, București,2008,p.121. [14] Ibidem,p.122. [15] Ibidem,p.126. [16] Denis Alexander,Creație sau evoluție. Trebuiesă alegem?,traducere din limba engleză de Ramona Neacșa-Lupu și Viorel Zaicu, Ed.Curtea Veche,București, 2010, p.265. [17] Ibidem. [18] Ibidem,p.266. [19] vezi ibidem, pp.265. [20] Alexandros Kalomiros, Sfatul cel veșnic. Câtevagânduri privitoare la înțelegerea biblică și patristică a crației lumii și a omului,în Ioan Ică, Alexandros Kalomiros, Andrei Kuraev, Doru Costache, Sfinții Părinți despre originile și destinul cosmosului și omului, Ed. Deisis,Sibiu,2003,p.112." http://cbrom.de/ro/spiritualitate/ar...-incompatibile
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; Last edited by Eugen7; 02.10.2012 at 13:13:50. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Luca al Crimeei - Puterea inimii (Duh Suflet Trup)
Link direct pentru fisier in format HTML: http://ia700801.us.archive.org/18/it...reaInimii.html Link direct pentru fisier in format PDF: http://ia600805.us.archive.org/21/it...ereaInimii.pdf "Astfel, spre exemplu, s-a dovedit că în lumea celor mai mici particule cunoscute nouă - molecule, atomi, electroni etc. - mecanica clasică își încetează aplicabilitatea și trebuie să cedeze locul unei teorii mult mai precise, dar care în același timp este mai complexă și mai abstractă: MECANICA CUANTICA. Cu toate acestea, mecanica cuantică nu este ceva ce contrazice integral mecanica clasică, ci o include pe aceasta ca pe un domeniu înrudit, necesar în examinarea obiectelor cu masă moleculară suficient de mare. Pe de altă parte, pentru procesele care se desfășoară cu viteze mari de deplasare, apropiate de cea a luminii, mecanica clasică încetează, de asemenea, să mai aibă aplicabilitate și este necesar să fie înlocuită cu mult mai riguroasa teorie a mecanicii relativiste, care se bazează pe TEORIA RELATIVITATII a lui Einstein [Albert Einstein este autorul teoriei relativității, datorită căreia a primit premiul Nobel pentru fizică în anul 1921. A trăit între anii 1879-1955]. Legile constanței elementelor nu mai există, deoarece este incontestabil dovedită transformarea unor elemente în altele. [...] Atomul a încetat să mai constituie unitatea primordială a materiei, deoarece s-a constatat că structura lui este extrem de complexă. Particulele cele mai mici ale materiei cunoscute în prezent sunt electronii și pozitronii. Și unii, și alții au aceeași masă, dar se deosebesc prin sarcina electrică: electronul are sarcină electrică negativă, iar pozitronul pozitivă. În afara acestor particule, sunt și altele cu o greutate mai mare: PROTONII și NEUTRONII, care alcătuiesc NUCLEUL. Și masa lor este asemănătoare (de 1840 ori mai mare decât greutatea electronilor), dar în timp ce protonul este încărcat pozitiv, neutronul nu are sarcină electrică. În ultima vreme, în componența razelor cosmice care ajung în atmosfera noastră din spațiul interstelar, a fost descoperită o serie întreagă de noi particule a căror greutate se cuprinde într-un interval destul de larg (de la 100 la 30.000 de mase electronice). Aceste particule poartă diverse denumiri: MEZONI (sau mezotroni), varitroni, etc. De asemenea, s-a constatat că aceste particule nu sunt absolut constante. PROTONII se pot transforma în NEUTRONII și invers, electronii, unindu-se cu pozitronii, pot să înceteze să existe ca particule, transformându-se în RADIATIE ELECTROMAGNETICA. Pe de altă parte, în condiții cunoscute, CAMPUL ELECTROMAGNETIC poate „genera” câteva perechi de electroni-pozitroni. Particulele detectate în radiația cosmică pot să își modifice semnificativ masa în procesul de interferență cu atomii atmosferei. În literatura actuală în materie de fizică, transformarea unei perechi electron-pozitron în radiație este numită „ANIHILARE” (distrugere) a materiei, procesul invers fiind numit „materializare”.[/u] NOI NU AVEM DREPTUL ȘI NICI MOTIVUL DE A STA ÎMPOTRIVA REALIZĂRILOR CELOR MAI IMPORTANTE ALE FIZICII MODEME. Din faptul că particulele pot să-și modifice masa - după cum s-a demonstrat în ultima vreme cu particulele din radiațiile cosmice - sau pur și simplu să-și înceteze existența ca particule, transformându-se în radiație electromagnetică („anihilarea” electronilor și a pozitronilor), nu se pot trage concluzii asupra dispariției materiei, câmpul electromagnetic trebuind să fie considerat o altă formă a materiei. Amândouă aceste forme pot trece din una în cealaltă, asemenea substanței lichide care poate lua formă solidă sau gazoasă. Însă astfel de transformări se desfășoară doar cu condiția respectării legilor conservării energiei. Energia nu poate să dispară sau să apară din nimic. Ea poate doar să-și schimbe starea sau forma, rămânând cantitativ aceeași. [...] Materia se descompune în particulele elementare: neutroni, protoni, mezoni, electroni, pozitroni, etc. Prin mișcarea și interacțiunea acestor particule, are loc generarea câmpului magnetic, a oscilațiilor magnetice și electrice de amplitudine variată, a radiației infraroșii, a luminii albe, a radiației ultraviolete și a radiației gama." LUCA AL CRIMEEI, Sfântul, Puterea inimii, trad. Savga Evdochia, Bucuresti: Sophia, 2010., pag. 17-23. Asadar sa luam aminte! Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#4
|
||||
|
||||
![]()
"Toata lumea se pricepe la fotbal"... NU insa si la stiinta si teologie!
Avand in vedere postarile de mai sus, cei interesati sa prticipe la discutii pe teme de cosmologie si antropologie sunt rugati mai intai demonstreze ca au intels macar notiunile de baza din paradigma stiintifica actuala (teoria relativitatii, mecanica cuantica, genetica: ADN etc.) si pot participa adecvat la astfel de discutii. Abia apoi pot face aprecieri fie pozitive, fie negative. Astfel acestia, sunt rugati sa defineasca notiunile de baza (un mic "test de admitere" la discutii pe aceste subiecte "cu anevoie de inteles"): 1) Timpul: Definitii (conform mecanicii clasice, conform teoriei relativitatii, putem defini notiunea de timp in mecanica cuantica? De ce? Argumenati raspunsurile), Cum putem masura timpul? Explicati dilatarea temporala (atat conform teoriei relativitatii restranse cat si a teoriei relativitatii generalizate). 2) Spatiul. Defintii (conform mecanicii clasice: spatiul euclidian, conform teoriei relativitatii: spatiu-timpul Minkowski, putem defini notiunea de spatiu in mecanica cuantica? De ce? Argumenati raspunsurile). Explicati contractia lungimi in teoria relativitatii. Singularitatile: Gaurile negre, "singularitatea initiala"... 3) Teoria relativitatii cu postulatele ei, conversia materiei: substanta(masa) - energie, (camp) 4) Mecanica cuantica: atom, proton, neutron, neutrin, mezon, boson, graviton, boson Higgs (particula lui Dumnezeu), materie intunecata, energie intunecata... 5) Genetica: celula (tipuri de celule), virusi (diferente intre virusi si bacterii), ADN, genotip, fenotip... 6) GRAVITATIA. ce este gravitatia? Explicatiile gravitatiei conform mecanicii clasice si teoriei relativitatii? De ce sunt incompatibile? 7) "paradoxul" gemenilor din teoria relativitatii: atat restranse cat si generalizate. Explicatii. "Nu pretind ca stiu ceea ce stiu sigur ca nu stiu" (Socrate) "Stiu ca nu stiu nimic insa stiu ca pot sti mai multe decat stiu" (Socrate) Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasc Domnul Iisus Hristos. Amin.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; Last edited by Eugen7; 02.10.2012 at 16:08:51. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asta spusesem de fapt si eu pana acum, am scris in mesaje exact ce spune si Adrian Lemeni in tot articolul. Daca imi amintesc bine si prima data cand am discutat pe forum, acum un an jumatate, imi adresai cateva intrebari. Iar la cateva intrebari de aici ti-am raspuns acolo: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=11788 De atunci argumentele s-au tot redus, ti-am aratat care erau gresite, si ai mai ramas doar la cateva citate. De la un timp nici nu mai raspundeai la mesaje, repetai doar acelasi lucruri. Sunt sigur ca orice discutie e degeaba, tu ai crede aceasta teoria chiar daca nu ai mai avea niciun argument, sau daca doar vreun teolog din Haiti ar mai scrie despre asta si toti ceilalti ar spune ca e o teorie gresita. Exista oameni care cauta adevarul si doresc sa-l afle si oameni care cauta doar ce se potriveste cu conceptiile lor. Oricate argumente le-ai da nu au nicio valoare, e doar pierdere de timp. Daca poti raspunde la ceva concret, ca altfel vorbim de pielea ursului din padure. Evolutionismul teist se bazeaza pe teoria evolutionista, care e o mare aiureala, mai intai trebuie sa arati ca aceasta exista cu adevart si nu e fictiune. De exemplu poti raspunde la problemele din articolul lui Adrian Lemeni, aceleasi argumente le-am dat si eu, tu ai repetat niste mesaje. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Cum mentionam si in mesajele anterioare evolutionismul teist, fiind o teroei neadevarata, se bazeaza pe neadevaruri, minciuni. Si il au ca punct de pornire pe Kalomiros, care a scris o carte in 1974, dand si citate din sfinti care ar fi sustinut evolutionismul. Chiar par. Serafim Rose i-a raspuns aratand ce spun de fapt sfintii parinti, si ca citatele sunt false. Aceasta minciuna cu sfintii parinti care ar fi descris evolutionismul sta la baza scrierilor autorilor citati. Matsoukas este din SUA, la fel ca Puhalo, care l-a sustinut pe Kalomiros in disputa cu Par. Serafim. Am dat citatele si ce spun sfintii citati, dar cine nu vrea sa vada nu vede nici daca as da o mie de citate. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Acu' pe bune Eugen: hai să avem puțin mai multă teamă de ridicol!
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu este vorba de circ... dar nu se pot discuta aceste subiecte decat de oameni care INTELG despre ce vorbesc nu dor STIU despre ce vorbesc. Asa cum nu poti discuta cu un chinez daca nu cunosti limba lui, asa este si cu cosmologia si antropologia nu poti discuta aceste subiecte daca nu intelegi la ce se refera. Adeptii creationismului ad litteram nu fac decat copy si paste la ce spun altiiv (inclusiv Sfinti), fara ca ei sa inteleaga notiuni cosmologice de baza: spatiu, timp, gravitatie, materie, energie, atomi... lumina... A sti e una, a intelege e cu totul altceva. Precum una este a sti ca prumbelul zboara dar a ingelege cum zboara asa este si cu cosmologia... una este sa sti (sa faci copy paste) ce spune teologia si stiinta si alta este sa intelegeti diversele paradigme cosmologice atat stiintifice cat si teologice. De remarcat ca ortodooxia nu sustine in dogma vreun mod functional pentru univers, ci in dogma (Crez spre exemplu) se afirma inechivoc cauza si scopul existential al universului: Iisus Hristos, deci toata creatia este hristocentrica. Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Cosmologia teonoma = creationismul evolutionist teist
"Parintele prof. Dumitru Popescu observa diferenta acestei viziuni fata de perspectivele occidentale: "Aceasta cosmologie teonoma se distanteaza si de creationism, si de evolutionism (materialist). Nu poate accepta nici creationismul, care considera ca lumea a fost perfecta din momentul crearii, intrand in conflict cu evolutionismul, si nu accepta nici evolutionismul (materialist), fiindca acesta considera ca lumea se dezvolta prin ea insasi, fara legatura cu Dumnezeu. Cosmologia teonoma (creationismul evoltionist teist) depaseste aceste doua tendinte prin conceptia despre procesul de creatie continua, care are obarsia in creatia de la inceput, prin care Dumnezeu a scos lumea din neant, si se incununeaza cu creatia finala, cand totul se transforma in Hristos, ca Logos Creator si Mantuitor, intr-un cer nou si un pamant nou. Aceasta creatie continua e posibila doar in masura in care Creatorul pastreaza o legatura interna cu universul prin energiile necreate si aduce lucrurile la existenta prin ratiunile lor interne la timpul potrivit, dupa intelepciunea sa". Este o viziune care se intemeiaza pe conceptia sfantului Atanasie despre ratiunile divine ale lumii, situate deopotriva in Dumnezeu si in fapturi, conceptie reluata de sfantul Grigorie Teologul, care afirma ca ratiunile fiintelor au fost preelaborate de Logos, dar ca acestea se activeaza in timp. Cosmologia contemporana dezbate doua opinii privind isotropia expansiunii cosmice: istoria universului e determinata de un set de conditii prestabilite, sau de conditii ce apar, imprevizibil, in timp? Perspectiva creatiei continue, a cosmologiei teonome (creationismul evolutionist teist) - cu intemeierea patristica evocata - depaseste dilema, afirmand in egala masura o conditionare prestabilita si o activare secventiala a conditiilor." http://www.crestinortodox.ro/sanatat...ism-72652.html
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deocamdata nu ai dat si dovezi pentru aceasta teorie absurda, ca de fapt ea e baza, adica teoria evolutionista. Cum scrie si Adrian Lemeni (care, spre deosebire de altii care au scris despre teologie are si studii din stiinta si s-a preocupat de evolutionism si creationism, nu a copiat doar citate din Kalomiros), este o teorie care e contrazisa de cercetarile stiintifice, nu are rost sa mai vorbim de evolutionismul teist. Din fericire nu am prins si teoria lamarckismului teist, pe vremea aia nu era in voga ecumenismul. Cei ce au conceptii ecumeniste si sustin evolutionismul teist nu au avut probleme sa peia teoria si explicatiile de la un stilist (de fapt mai multi care au avut tangenta cu stilismul), pentru ca si Cuv. Paisie Aghioritul spunea ca ecumensimul si stilismul sunt doua fete ale aceleiasi monede, o indepartare de la dreapta credinta. |
![]() |
Tags |
creatie, darwin, evolutie, habotnici, maimute |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
CREATIE sau EVOLUTIE? | C.tin | Teologie si Stiinta | 550 | 30.09.2017 17:36:17 |
Teoria Big-Bang-ului il exclude pe Dumnezeu din Creatie | neica_nimeni_altul | Teologie si Stiinta | 59 | 27.11.2012 12:25:23 |
creatie sau evolutionism? | codana | Generalitati | 11 | 15.09.2010 19:10:27 |
Crezi in evolutie? | radugherasim | Teologie si Stiinta | 680 | 07.03.2010 19:25:54 |
Evolutie sau involutie? | silverstar | Generalitati | 34 | 17.02.2007 22:09:45 |
|