Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 08.10.2012, 16:11:18
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Mie mi se pare că nu facem bine deosebirea între ceea ce este conform firii, ceea ce este împotriva firii și ceea ce este peste fire.
Firea în sine (s-a mai spus) nu este rea, fiind creată de Dumnezeu, și ea se folosește de afecte pentru a se conserva: foame, sete, somn, atracție sexuală ș.a., care, toate, sunt însoțite de plăcere. Sfinții Părinți arată clar că afectul nu este păcat, atâta timp cât el servește scopului său. Atunci când se caută plăcerea în sine, desprinsă de rostul ei, ne situăm sub fire sau împotriva firii, respectiv în păcat.

E adevărat că Hristos ne-a chemat la o viață peste fire, viața în har, viața cu El. Dar nu condamnând firea (căci a venit „mâncând și bând”, binecuvântând și nunta), ci transfigurând-o. Plăcerea însăși se poate transfigura, dacă toate câte le gustăm știm că le primim din mâna lui Dumnezeu și-I mulțumim pentru ele.

Iar dacă rugăciunea nu o putem păstra în acele momente, poate e din cauză că nu e pentru cei căsătoriți rugăciunea continuă. Măcar de-ar fi ea întreruptă doar atunci. Cine vrea să se roage neîncetat, poate că trebuie să ducă o viață mai înaltă, ascetică, nu în căsătorie, care implică și viața firească. Totuși, chiar și părintele Stăniloae spunea că omul nu poate (sau nu e făcut) să stea tot timpul în genunchi (sau în rugăciune). Are și alte lucruri binecuvântate de făcut.

Trebuie să știm să împletim firea cu harul, căci nu sunt incompatibile, împuținându-ne treptat în cea dintâi și crescând în cel din urmă.
Cred ca nu este corecta punerea in opozitiei a firii si a harului.
Firea creata de Dumnezeu nu este pusa harului. Harul nu este supraadaugat firii (din cate stiu, asta este o supozitie occidentala care nu este acceptata in ortodoxie).

Daca ar fi numai pentru marii asceti rugaciunea continua, nu ar fi vorbit sfantul Pavel despre ea, cred.

Din cate am inteles eu, rugaciune nu inseamna doar sa spui cuvinte catre Dumnezeu, ci si o atitudine a intregii vieti intoarsa spre Dumnezeu, o daruire a intregii fiinte ('cum se spune la liturghie, 'ca noi insini, unii pe altii si toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam').

Or aceasta daruire nu este incompatibila cu viata de om casatorit cu copii.
Daruim si jertfim celuilalt, partenerului, si copiilor. Acestea tot acte de rugaciue pot fi, daca sunt traite in dragoste adevarata si in credinta.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 08.10.2012, 16:16:35
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Daca ar fi numai pentru marii asceti rugaciunea continua, nu ar fi vorbit sfantul Pavel despre ea, cred.
Iarasi o relativizare a sfinteniei apostolilor, Fani? Nu cred ca e posibil.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 08.10.2012, 16:21:09
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Iarasi o relativizare a sfinteniei apostolilor, Fani? Nu cred ca e posibil.
Nu m-ai inteles bine. Am spus ca sfantul Pavel vorbeste despre rugaciunea cointinua ('rugati-va neincetat') pentru ca ea este pentru toti. Nu se adreseaza doar calugarilor (de altfel atunci nu existau calugari in sensul de azi).
Nu am relativizat spusele lui.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 08.10.2012, 16:20:38
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Cred ca nu este corecta punerea in opozitiei a firii si a harului.
Firea creata de Dumnezeu nu este pusa harului. Harul nu este supraadaugat firii (din cate stiu, asta este o supozitie occidentala care nu este acceptata in ortodoxie).
Nu cred că este opusă, dar este inferioară așa cum ceea ce e trecător e inferior netrecătorului, cum creatul e inferior necreatului. Nu putem învia dacă rămânem oameni ai firii. Firea nu e rea, dar trebuie transfigurată, înviată. Și, după cum ai spus în continuare, ea poate fi transfigurată aducând-o ca ofrandă lui Dumnezeu și oamenilor, din iubire.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 08.10.2012, 16:23:10
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Nu cred că este opusă, dar este inferioară așa cum ceea ce e trecător e inferior netrecătorului, cum creatul e inferior necreatului. Nu putem învia dacă rămânem oameni ai firii. Firea nu e rea, dar trebuie transfigurată, înviată. Și, după cum ai spus în continuare, ea poate fi transfigurată aducând-o ca ofrandă lui Dumnezeu și oamenilor, din iubire.
Poate vrem sa spunem acelasi lucru.
Deci daca firea poate si trebuie sa fie transfigurata, atunci poate fi transfigurata si viata oamenilor casatoriti in aceeasi masura ca viata calugarilor. Dar altfel. Sunt cai diferite.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 08.10.2012, 16:33:16
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cu siguranță poate fi și trebuie transfigurată și viața oamenilor căsătoriți. Și, evident, sunt căi diferite către același Dumnezeu. Soțul crește dacă-și iubește soția dumnezeiește, cu dragostea lui Hristos (tinzând către asta), monahul e mai îndrăzneț, alegându-și ca partener al iubirii pe însuși Hristos, renunțând la orice mijlocire omenească. Poate de aceea spunea părintele Stăniloae că monahii pot înainta, totuși, mai sus decât mirenii.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 08.10.2012, 22:51:53
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
(...) monahul e mai îndrăzneț, alegându-și ca partener al iubirii pe însuși Hristos, renunțând la orice mijlocire omenească. Poate de aceea spunea părintele Stăniloae că monahii pot înainta, totuși, mai sus decât mirenii.
Cum rămâne atunci cu episodul în care Isus spune: dacă ați făcut aceasta unuia dintre cei mici/bolnavi/sărmani etc, Mie mi-ați făcut-o. Și mai zice ceva, tot Isus: să ne iubim între noi, așa cum El ne-a iubit. Cum rămâne, așadar, cu problema mijlocirii?

M-aș feri să compar monahismul cu căsătoria. Ambele sunt căi către Cristos. Punct. Spune Evanghelia (citez din memorie): să nu se uite cel ce mănâncă la cel ce nu mănâncă. Adică: nu fă comparație. Oricum, chemarea vine de la Dumnezeu, noi nu avem nici un merit, afară de acela de a răspunde chemării lui Dumnezeu.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 08.10.2012, 23:01:39
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
M-aș feri să compar monahismul cu căsătoria. Ambele sunt căi către Cristos. Punct. Spune Evanghelia (citez din memorie): să nu se uite cel ce mănâncă la cel ce nu mănâncă. Adică: nu fă comparație. Oricum, chemarea vine de la Dumnezeu, noi nu avem nici un merit, afară de acela de a răspunde chemării lui Dumnezeu.
De acord. Cât privește iubirea mijlocită sau nu, prin amândouă poate fi cunoscut Dumnezeu.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 20:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 13:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 19:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 21:30:02