![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Mie mi se pare că nu facem bine deosebirea între ceea ce este conform firii, ceea ce este împotriva firii și ceea ce este peste fire.
Firea în sine (s-a mai spus) nu este rea, fiind creată de Dumnezeu, și ea se folosește de afecte pentru a se conserva: foame, sete, somn, atracție sexuală ș.a., care, toate, sunt însoțite de plăcere. Sfinții Părinți arată clar că afectul nu este păcat, atâta timp cât el servește scopului său. Atunci când se caută plăcerea în sine, desprinsă de rostul ei, ne situăm sub fire sau împotriva firii, respectiv în păcat. E adevărat că Hristos ne-a chemat la o viață peste fire, viața în har, viața cu El. Dar nu condamnând firea (căci a venit „mâncând și bând”, binecuvântând și nunta), ci transfigurând-o. Plăcerea însăși se poate transfigura, dacă toate câte le gustăm știm că le primim din mâna lui Dumnezeu și-I mulțumim pentru ele. Iar dacă rugăciunea nu o putem păstra în acele momente, poate e din cauză că nu e pentru cei căsătoriți rugăciunea continuă. Măcar de-ar fi ea întreruptă doar atunci. Cine vrea să se roage neîncetat, poate că trebuie să ducă o viață mai înaltă, ascetică, nu în căsătorie, care implică și viața firească. Totuși, chiar și părintele Stăniloae spunea că omul nu poate (sau nu e făcut) să stea tot timpul în genunchi (sau în rugăciune). Are și alte lucruri binecuvântate de făcut. Trebuie să știm să împletim firea cu harul, căci nu sunt incompatibile, împuținându-ne treptat în cea dintâi și crescând în cel din urmă. Last edited by N.Priceputu; 08.10.2012 at 16:03:37. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Firea creata de Dumnezeu nu este pusa harului. Harul nu este supraadaugat firii (din cate stiu, asta este o supozitie occidentala care nu este acceptata in ortodoxie). Daca ar fi numai pentru marii asceti rugaciunea continua, nu ar fi vorbit sfantul Pavel despre ea, cred. Din cate am inteles eu, rugaciune nu inseamna doar sa spui cuvinte catre Dumnezeu, ci si o atitudine a intregii vieti intoarsa spre Dumnezeu, o daruire a intregii fiinte ('cum se spune la liturghie, 'ca noi insini, unii pe altii si toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam'). Or aceasta daruire nu este incompatibila cu viata de om casatorit cu copii. Daruim si jertfim celuilalt, partenerului, si copiilor. Acestea tot acte de rugaciue pot fi, daca sunt traite in dragoste adevarata si in credinta.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Iarasi o relativizare a sfinteniei apostolilor, Fani? Nu cred ca e posibil.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu am relativizat spusele lui.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nu cred că este opusă, dar este inferioară așa cum ceea ce e trecător e inferior netrecătorului, cum creatul e inferior necreatului. Nu putem învia dacă rămânem oameni ai firii. Firea nu e rea, dar trebuie transfigurată, înviată. Și, după cum ai spus în continuare, ea poate fi transfigurată aducând-o ca ofrandă lui Dumnezeu și oamenilor, din iubire.
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deci daca firea poate si trebuie sa fie transfigurata, atunci poate fi transfigurata si viata oamenilor casatoriti in aceeasi masura ca viata calugarilor. Dar altfel. Sunt cai diferite.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Cu siguranță poate fi și trebuie transfigurată și viața oamenilor căsătoriți. Și, evident, sunt căi diferite către același Dumnezeu. Soțul crește dacă-și iubește soția dumnezeiește, cu dragostea lui Hristos (tinzând către asta), monahul e mai îndrăzneț, alegându-și ca partener al iubirii pe însuși Hristos, renunțând la orice mijlocire omenească. Poate de aceea spunea părintele Stăniloae că monahii pot înainta, totuși, mai sus decât mirenii.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
M-aș feri să compar monahismul cu căsătoria. Ambele sunt căi către Cristos. Punct. Spune Evanghelia (citez din memorie): să nu se uite cel ce mănâncă la cel ce nu mănâncă. Adică: nu fă comparație. Oricum, chemarea vine de la Dumnezeu, noi nu avem nici un merit, afară de acela de a răspunde chemării lui Dumnezeu. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
De ce nu e pentru cei casatoriti? Aceasta e intrebarea.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Poate deveni abstinenta o problema? | teodoraianys | Generalitati | 110 | 21.09.2013 20:09:21 |
Cine da lui isi da, cine face lui isi face | spre_rasarit | Generalitati | 0 | 11.10.2011 13:18:21 |
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? | Mihai36 | Generalitati | 14 | 28.07.2011 19:42:24 |
Educație sexuală în școli iar | Iustin32 | Generalitati | 21 | 28.09.2009 21:30:02 |
|