Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Nu există, în canoanele actuale referitoare la laici, opreliști de la viața conjugală în BC.
|
Asta este interesant, atata timp cat credem in acelasi Dumnezeu. Poate spune cineva că se mântuie ortodoxul, și nu catolicul, sau vice versa? Și atunci, pentru fiecare dintre noi, care este rostul unor reguli care sunt diverse, de la unii la altii? Totuși, ceea ce este imuabil nu contează mai mult? Mă refer la simplele, dar grelele porunci lăsate chiar de Isus (să vă iubiți precum v-am iubit), sau decalogul.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Ce anume credeți că îndreptățește asemenea opinie conform căreia "cauză" înseamnă "drum" ?
|
Am spus aceasta fiindcă am văzut enciclica HV, ca de altfel tot catehismul sau toate pildele și sfaturile primite de la Dumnezeu, ca pe o recomandare (revelație) adresată libertății noastre. Seriis causis ne atrage atenția asupra unor aspecte care, daca sunt luate in seama, fac parte dintr-un ansamblu care definește un creștin. Ori, acest ansamblu poate fi privit ca pe un drum către Dumnezeu.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Eu, dacă îmi propun să ajung undeva pe la ora 5, am șanse mari să ajung pe la 7. Dacă, însă, îmi propun să ajung la ora 11, s-ar putea să nu mai ajung de loc. Dar, pesemne că sunteți mai punctual...
|
Nu am spus că forțez răbdarea lui Dumnezeu.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Clar este altceva: că, în Biserica Catolică, situația normală este atunci când un cuplu dă curs iubirii matrimoniale fără a se îngriji de depărtarea de zilele cu roșu în calendar și fără a cerceta mucusul cervical al nevestei.
|
Este un fel plastic de a exprima o idee, asa cum am facut si eu cand am vorbit de calculul matematic lunar. De altfle - ca sa lamuresc un aspect -, eu discut pe marginea ideilor, nu despre persoana care a emis acea idee. Daca cumva am depasit vreo limita, fara sa-mi dau seama, vă adresez scuzele mele în mod public, aici.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Eu am spus că un cuplu este chemat să se întrebe: "avem noi vreun motiv grav ca luna aceasta să aplicăm metoda Rotzer ?"
|
Permiteți-mi sa vad putin altfel lucrurile, desi litera enciclicii este clara. Respectiv, abaterea de la normalitate (utilizarea perioadelor infertile) este admisa in cazuri grave. Dar, cum spuneam mai sus, nu se găsește nici măcar vreo recomandare din partea lui Dumnezeu în privința numărului de copii pe care ar trebui să-l aibă o anumită familie. Tocmai de aceea, aceeași enciclică HV a conturat pentru prima dată conceptul de paternitate responsabilă, fiindcă (Biserica) știa că sunt destule cazuri când, în mod obiectiv, o familie nu poate să aibă (încă) un copil (în plus). Ni s-a spus: iubiți-vă, așa cum v-am iubit. Dar nu se pomenește un număr de acte de caritate pe care trebuie să le facem. Singurul loc în care se pomenește de număr (sper să nu greșesc) este atunci când Isus vorbește de iertare (70x7), sau de rugăciune (2+ = Dumnezeu este prezent). Cred că fiecare, în cămăruța inimii, trebuie să se cerceteze permanent, să ceară de la Dumnezeu lumină și putere, ca să corespundă chemării adresate lui încă din eternitate. Și să nu utilizeze metodele naturale în mod egoist, ci deschis vieții. Dar, încă o dată: sunt încredințat că utilizarea libertății în direcția lui Dumnezeu reprezintă un drum de învățat, și că o idee destul de strictă (în prezentare, dar adevărată în esență), conform căreia la fiecare început de lună trebuie să cercetezi dacă poți avea (încă) un copil, nu reprezintă un approach stimulant. Soții ar trebui mai întâi să învețe să-și deschidă inima lui Dumnezeu, să înțeleagă chemarea înaltă (la sfințenie) care li se adresează, iar numărul final de copii pe care-l vor avea (de la Dumnezeu, evident) va rezulta din această schimbare interioară. Cu alte cuvinte, într-un anumit fel, aș inversa ordinea lucrurilor. Dacă ar trebui să gândesc o cateheză pentru proaspăt căsătoriți, aș proceda prin "deschiderea ochilor" în privința darului iubirii și al vieții veșnice, mai apoi ca să rezulte că un număr mare de copii înseamnă binecuvântare, și înseamnă și recunoștința pe care noi i-o putem întoarce lui Dumnezeu, pentru tot ceea ce primim.