Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.10.2012, 22:58:41
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Nu există, în canoanele actuale referitoare la laici, opreliști de la viața conjugală în BC.
Asta este interesant, atata timp cat credem in acelasi Dumnezeu. Poate spune cineva că se mântuie ortodoxul, și nu catolicul, sau vice versa? Și atunci, pentru fiecare dintre noi, care este rostul unor reguli care sunt diverse, de la unii la altii? Totuși, ceea ce este imuabil nu contează mai mult? Mă refer la simplele, dar grelele porunci lăsate chiar de Isus (să vă iubiți precum v-am iubit), sau decalogul.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ce anume credeți că îndreptățește asemenea opinie conform căreia "cauză" înseamnă "drum" ?
Am spus aceasta fiindcă am văzut enciclica HV, ca de altfel tot catehismul sau toate pildele și sfaturile primite de la Dumnezeu, ca pe o recomandare (revelație) adresată libertății noastre. Seriis causis ne atrage atenția asupra unor aspecte care, daca sunt luate in seama, fac parte dintr-un ansamblu care definește un creștin. Ori, acest ansamblu poate fi privit ca pe un drum către Dumnezeu.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Eu, dacă îmi propun să ajung undeva pe la ora 5, am șanse mari să ajung pe la 7. Dacă, însă, îmi propun să ajung la ora 11, s-ar putea să nu mai ajung de loc. Dar, pesemne că sunteți mai punctual...
Nu am spus că forțez răbdarea lui Dumnezeu.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Clar este altceva: că, în Biserica Catolică, situația normală este atunci când un cuplu dă curs iubirii matrimoniale fără a se îngriji de depărtarea de zilele cu roșu în calendar și fără a cerceta mucusul cervical al nevestei.
Este un fel plastic de a exprima o idee, asa cum am facut si eu cand am vorbit de calculul matematic lunar. De altfle - ca sa lamuresc un aspect -, eu discut pe marginea ideilor, nu despre persoana care a emis acea idee. Daca cumva am depasit vreo limita, fara sa-mi dau seama, vă adresez scuzele mele în mod public, aici.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Eu am spus că un cuplu este chemat să se întrebe: "avem noi vreun motiv grav ca luna aceasta să aplicăm metoda Rotzer ?"
Permiteți-mi sa vad putin altfel lucrurile, desi litera enciclicii este clara. Respectiv, abaterea de la normalitate (utilizarea perioadelor infertile) este admisa in cazuri grave. Dar, cum spuneam mai sus, nu se găsește nici măcar vreo recomandare din partea lui Dumnezeu în privința numărului de copii pe care ar trebui să-l aibă o anumită familie. Tocmai de aceea, aceeași enciclică HV a conturat pentru prima dată conceptul de paternitate responsabilă, fiindcă (Biserica) știa că sunt destule cazuri când, în mod obiectiv, o familie nu poate să aibă (încă) un copil (în plus). Ni s-a spus: iubiți-vă, așa cum v-am iubit. Dar nu se pomenește un număr de acte de caritate pe care trebuie să le facem. Singurul loc în care se pomenește de număr (sper să nu greșesc) este atunci când Isus vorbește de iertare (70x7), sau de rugăciune (2+ = Dumnezeu este prezent). Cred că fiecare, în cămăruța inimii, trebuie să se cerceteze permanent, să ceară de la Dumnezeu lumină și putere, ca să corespundă chemării adresate lui încă din eternitate. Și să nu utilizeze metodele naturale în mod egoist, ci deschis vieții. Dar, încă o dată: sunt încredințat că utilizarea libertății în direcția lui Dumnezeu reprezintă un drum de învățat, și că o idee destul de strictă (în prezentare, dar adevărată în esență), conform căreia la fiecare început de lună trebuie să cercetezi dacă poți avea (încă) un copil, nu reprezintă un approach stimulant. Soții ar trebui mai întâi să învețe să-și deschidă inima lui Dumnezeu, să înțeleagă chemarea înaltă (la sfințenie) care li se adresează, iar numărul final de copii pe care-l vor avea (de la Dumnezeu, evident) va rezulta din această schimbare interioară. Cu alte cuvinte, într-un anumit fel, aș inversa ordinea lucrurilor. Dacă ar trebui să gândesc o cateheză pentru proaspăt căsătoriți, aș proceda prin "deschiderea ochilor" în privința darului iubirii și al vieții veșnice, mai apoi ca să rezulte că un număr mare de copii înseamnă binecuvântare, și înseamnă și recunoștința pe care noi i-o putem întoarce lui Dumnezeu, pentru tot ceea ce primim.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 10.10.2012, 02:14:40
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
Asta este interesant, atata timp cat credem in acelasi Dumnezeu. Poate spune cineva că se mântuie ortodoxul, și nu catolicul, sau vice versa? Și atunci, pentru fiecare dintre noi, care este rostul unor reguli care sunt diverse, de la unii la altii? Totuși, ceea ce este imuabil nu contează mai mult? Mă refer la simplele, dar grelele porunci lăsate chiar de Isus (să vă iubiți precum v-am iubit), sau decalogul.
Atributul imuabilității (judecată de existență) nu are consecințe asupra a "cât contează ceva" (judecată de valoare). Non sequitur. În cele citate, îmi face impresia că dv pierdeți din vedere că poruncile Bisericii vin de la Dumnezeu. În stabilirea poruncilor ei, prin natura lor mutabile (de exemplu vinerea ca zi de post, și nu joia) Biserica nu acționează ca putere suverană, ci ca putere delegată, vicarială. Pe când era pelerin pe pământ, vechiul popor ales a primit îndrumare de la Dumnezeu. Dar nu a existat un careu în care Dumnezeu să își adune poporul Său și să îi comunice ce și cum, ci Dumnezeu a preferat să își exercite funcția de conducător uneori prin Moise singur, alteori prin Moise și alții (Aaron, de exemplu). Lor, și nu tuturor, le-a transmis poruncile Sale, adresate poporului credincios. Mai constatăm, pe de altă parte, că nu chiar la fiecare pas Moise era un simplu transmițător, ceea ce nu diminua, însă, cu nimic importanța mesajelor sale. Cu alte cuvinte, poporul credincios nu stătea să întrebe: "măi Moise, asta ți-a spus ție Dumnezeu pe munte, sau asta vine de la tine ? Că dacă vine de la tine, nu facem !" Nu, ci Moise era văzut ca investit cu autoritate de Însuși Dumnezeu, iar pe cei care au contestat lucrul acesta i-a înghițit pământul (aluzie la iad).

Citat:
Am spus aceasta fiindcă am văzut enciclica HV, ca de altfel tot catehismul sau toate pildele și sfaturile primite de la Dumnezeu, ca pe o recomandare (revelație) adresată libertății noastre.
Eu văd acolo nu "recomandări", nici "sfaturi", ci porunci. Formulat altfel, recomandarea lui Dumnezeu este poruncă pentru mine. Asta nu diminuează cu nimic libertatea mea. Libertatea mea constă în a asculta sau nu de aceste recomandări-porunci. La rândul Lui, Dumnezeu are și El libertatea Lui, de exemplu de a mă lua sau nu în prietenia Lui în funcție de răspunsul meu.

Citat:
Permiteți-mi sa vad putin altfel lucrurile, desi litera enciclicii este clara. Respectiv, abaterea de la normalitate (utilizarea perioadelor infertile) este admisa in cazuri grave. Dar, cum spuneam mai sus, nu se găsește nici măcar vreo recomandare din partea lui Dumnezeu în privința numărului de copii pe care ar trebui să-l aibă o anumită familie.
Dar nici asupra numărului de Liturghii la care trebuie să asiste cineva de-a lungul vieții nu există o recomandare. Ceea ce există este porunca de a merge la Liturghie duminica. Unii, pe care Dumnezeu îi cheamă la El devreme, vor merge la mai puține Liturghii decât alții. Mai există și situația excepțională a unora, care fiind bolnavi, sau robiți muncii duminicale, sau în alte "seriis causis" care îi împiedică în mod obiectiv, nu vin în mod legitim la Liturghie duminica. Și aceia se vor mântui, sau cel puțin nu vor suferi damnarea din cauza acestui lucru. Totuși, Dumnezeu, prin Biserica Sa, trasmite tuturor următoarea recomandare-poruncă: "nu vă spun la câte Liturghii să mergeți, ci vă spun că, afară de motive grave, să veniți duminica la Liturghie". Acuma, din acest enunț simplu, apare următorul pericol dat de mintea umană înclinată să complice și să sucească legile, mereu simple, ale lui Dumnezeu:
-unii s-ar putea ascunde în spatele noțiunii de "binecuvântate pricini de a nu merge la Liturghie". Dacă nu merg fiindcă am picioarele amputate, e un caz clar de exonerare și nimeni cu gândire rezonabilă nu ar contesta asemenea lucru: includerea situației mele în "seriis causis". Dar, dacă, săptămână de săptămână, fiul meu minor participă la un curs de șah, taman pus (ca din întâmplare) duminica la ora Sfintei Liturghii ? Face parte această situație din "seriis causis" sau nu face ? Suntem aici într-o "zonă gri" și, știindu-ne imperfecți judecători în ceea ce ne privește pe noi (cu alții suntem mereu judecători foarte buni), am face bine să îl întrebăm pe spiritualul nostru. Știe și mai mult decât noi și este mai obiectiv decât noi.
-mai sunt și alții care ar putea spune: "ce obligație duminicală, domnule ? Asta vine de la Biserică, nu de la Dumnezeu ! E mutabilă. Ortodocșii nu o au. Adventiștii o au, dar sâmbăta. Totul e relativ. Și ortodocșii, și adventiștii se mântuiesc, ba chiar și budiștii. Toți ne mântuim ! Mai termină cu această matematică a poruncilor !"

Citat:
Dar, încă o dată: sunt încredințat că utilizarea libertății în direcția lui Dumnezeu reprezintă un drum de învățat, și că o idee destul de strictă (în prezentare, dar adevărată în esență), conform căreia la fiecare început de lună trebuie să cercetezi dacă poți avea (încă) un copil, nu reprezintă un approach stimulant. Soții ar trebui mai întâi să învețe să-și deschidă inima lui Dumnezeu, (...)
A-ți deschide inima lui Dumnezeu, a-L iubi pe Dumnezeu, a te afla mereu pe drumul Lui asta înseamnă: a asculta de poruncile Lui.
De unde știm asta ? De la Dumnezeu. A spus-o în mai multe feluri, ca să ne intre bine în capete, prevăzând înclinația noastră de a considera că iubirea lui Dumnezeu e așa, precum un approach spre un parfum de mimoză, ceva fără nimic obligatoriu decât obligația iubirii însăși, desigur, desigur, prezentă în inima noastră.

Dorindu-vă pacea lui Cristos, închei cu un extras de la "Ucenicul Iubit" citire:
Iată ce înseamnă iubirea de Dumnezeu: să respectăm poruncile sale, iar poruncile sale nu sunt grele (1 Ioan 5:3)
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 10.10.2012 at 02:22:20.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 21:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 14:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 20:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 22:30:02