Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Sfantul Simenon Noul Teolog, Sfantul Isaac Sirul... afirma ca intruparea Logos-ului ar fi avut loc (indiferent de caderea lui Adam) intrucat Hristos Iisus este "taina cea din veci ascunsa si de ingeri nestiuta", caci Dumnezeu este iubire si toata creatia este hristocentrica si nu antropocentrica, caci "intru EL (Iisus Hristos) si pentru EL au fost facute TOATE cele din cer si cele de pamant (univers)".
Sfarsitul creatiei omului din punct de vedere ontologic este Iisus Hristos, indumnezeirea prin har si nu Adam.
Dumnezeu l-a creat pe om din iubire pentru iubire, si din dragoste pentru om il indumnezeieste in har pe om... si nicidecum ca sa ii faca in ciuda satanei (Doamne fereste o asemenea cugetare draceasca!).
Doamne ajuta.
|
Am recitit in cartea lui Nellas, Omul animal indumnezeit, ca nu ar trebui sa spunem 'Logosul s-ar fi intrupat daca..' etc, pentru ca asta este o speculatie, ci ceea ce au spus parintii de care spui (si altii) este ca
scopul creatiei omului a fost intruparea Logosului. Altfel spus, exista si alte sensuri mai adanci aleIntruparii, in afara mantuirii si restaurarii omului din starea de cadere. Aesta este vdoar unul dintre motive. Cel mai adanc este indumnezeirea; care era planuita si pentru cazul in care omul nu ar fi cazut.
Pare doar o problema de formulare, dar este important.
Imi amintesc, fiindca vorbeam de cartea lui Lewis 'Perelandra' mai sus, ca femeia din lumea necazuta ii spune personajului principal cand acesta isi da seama ca ea stie de Intruparea lui Dumnezeu pe pamant si de ce s-a intrupat (caci ea nu cunostea inca existenta raului si realitatea caderii pamantenilor), ca 'Stiu unul dintre motive. Probabil nu pe acelasi pe care il stii tu.'
Interesant ca si acest autor, care era occidental, avea cunostiinta de ce spun parintii orientali despre Intrupare..