![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Sophia, iată un fragment din cuvântarea Sf. Ioan Gură de Aur la sărbătoarea Învierii, postat deja și pe alte topicuri:
"...Pentru aceasta, intrati toti intru bucuria Domnului nostru; si cei dintai, si cei de al doilea, luati plata. Bogatii si saracii impreuna bucurati-va. Cei ce v-ati infranat si cei lenesi, cinstiti ziua. Cei ce ati postit si cei ce n-ati postit, veseliti-va astazi. Masa este plina, ospatati-va toti. Vitelul este mult, nimeni sa nu iasa flamand. Gustati toti din ospatul credintei; impartasiti-va toti din bogatia bunatatii. Sa nu se planga nimeni de lipsa, ca s-a aratat Imparatia cea de obste. Nimeni sa nu se tanguiasca pentru pacate, ca din mormant iertare a rasarit. Nimeni sa nu se teama de moarte, ca ne-a izbavit pe noi moartea Mantuitorului..." Cum să nu-ți dea bucurie și nădejde? |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#3
|
|||
|
|||
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Frustrări legate de subiecte discutate cu mult timp în urmă. Dacă era ceva mai recent înțelegeam...
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Sunt mai multe aspecte:
1. Este aproape imposibil de delimitat ce tine de credinta si ce nu. Si aici exista cele doua opini legate de Dumnezeu: liber arbitru sau totul este de la El, cu stirea si Voia lui. Si aici este lupta exterioara: sa nu faci rau altuia, sa respecti, sa iubesti. Asa cum a spus El. 2. Lupta intre omenesc si dumnezeiesc. Dreptatea omeneasca este altfel decat cea de la Dumnezeu, se spune. Exact nu stiu si nu pricep. Aici este lupta interioara: sentimentele si gandirile tale versus credinta. 3. Multi gandesc altfel si incepe critica si deruta. Am explicat in primul mesaj. Cand ai siguranta (ceea ce in credinta nu poate avea nimeni niciodata), poti sa ramai pe drumul tau, dar altfel "te bate vantul".
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Lupta între Adam cel vechi (firea noastră căzută) și Adam Cel Nou (omul duhovnicesc, harul Botezului, Hristos Însuși) este prezentă în fiecare creștin.
Tocmai pentru a o purta victorios, pentru a trece peste momentele grele, Hristos ne-a oferit Biserica iar prin Duhul Sfânt sunt rânduite în Biserică toate cele folositoare nouă pentru izbândă, pentru mântuire. Sfântul Ioan Gură de Aur ne îndeamnă să îndrăznim. Îndrăzniți să folosiți brațele deschise ale Domnului!, ne spune el. Folosiți darurile Lui! Însă noi nu îndrăznim și ne poticnim... Tristă alegere. Să îndrăznim, așadar! Domnul Și-a dat viața tocmai pentru ca noi să nu mai orbecăim tăind în van neantul. Acum, prin Învierea Lui ne așteaptă Mâna Domnului, întinsă precum odinioară către Petru când se scufunda în mare. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Elementul de dezacord, care introduce opozitia, este in esenta unul singur: pacatul.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Iubirea de aproapele.
O diferenta exista totusi intre iubirea pe care I-o datoram lui Dumnezeu, spre deosebire de iubirea de aproapele: pe Dumnezeu trebuie sa Il iubim cel mai mult. Aceasta este prima porunca. Citat:
Dar unii nu invata niciodata si li se pare ca tot ei au dreptate. Ei bine, nu au! |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si tocmai ca lupta asta este mai puternica la cel "educat de Biserica" cum spui tu, pentru ca celuilalt oricum nu-i pasa de Voia Domnului. Dar celui educat de Biserica ii pasa de voia tuturor. Si atunci cum facem? Si uneori nici nu putem diferentia bine ce si cui sa facem. Preotul nostru ne spunea la o predica tocmai faptul ca dreptatea noastra difera de cea a lui Dumnezeu. E un alt mod de viziune. Exemplul cel mai concludent este pilda cu fiul risipitor. Daca acest caz ar fi dus la un judecator, acesta ar decide ca fiul cel mic are dreptate si poate ar imparti altfel lucrurile. In fata lui Dumnezeu, desi el a fost ascultator si bun el pierde si castiga fiul risipitor (inel, vitelul cel gras si etc.). Un judecator omenesc, la tribunal, face dreptatea omeneasca. Dar in fata lui Dumnezeu poate ca este gresit. Omul are doua masuri: sufletul/mintea lui, si/sau legile. Dumnezeu are un alt mod de a vedea/rezolva disputele. Si dificultatea vine atunci cand am vrea sa fie dreptate din toate punctele de vedere si sa fie multumit si om si judecator si Dumnezeu. Raman la parerea mea: credinta nu este usoara. Tocmai pentru ca trebuie sa faci multe impotriva voii sau/si ratiunii tale, sa ierti pe cei care te-au ranit, sa iubesti dusmani, sa renunti la multe. Trebuie sa (poti) sa fii total lipsit de voie, suflet, de viata, ca sa indeplinesti acestea. Si daca conform Voii Domnului trebuie sa faci nedreptate altui om? Te imparti in mai multe... "Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti" - o cerinta a lui Dumnezeu. Si totusi este o neconcordanta aici. Daca iubesti pe aproapele tau in acest fel, atunci pe care treapta este el, pe care tu si pe care este Dumnezeu in sufletul tau? Tare ma tem ca de fapt Dumnezeu nici nu se pune in ecuatie. El nu cere iubire pentru sine, ci spune ca ceea ce faci aproapelui ii faci lui. EL nu se pune pe o treapta separata. Daca iubeste pe aproapele nu inseamna ca nu-l iubesti pe Dumnezeu mai intai.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 22.05.2013 at 17:42:51. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Spui , sa faci multe impotriva voii si ratiuniii tale !Pai , asta trebuie sa facem zi de zi pe cararea asta ingusta a pocaintei , caci alta cale nu-i , sau poate e , dar n-are legatura cu credinta ortodoxa ! Totusi nu inteleg de ce spui ca trebuie sa fi lipsit de suflet , de viata , pentru a fi pe drumul cel bun ?Cum vine treaba asta ? ? ?
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|