![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Să încheiem în această notă sumbră? Ori să îndrăznim a îndemna la rezistență? Căci, într-adevăr, rezistența este singura poziție pe care o putem accepta în fața acestor forțe profund rasiste, anti-românești. Trebuie să învățăm că mai de rușine este să fii mahalagiu, sexos ori vip decât țăran. Trebuie să învățăm că eroii noștri sunt eroi, indiferent de ce spun „intelectualiștii” vânduți, ce vor să ne lipsească de istoria noastră. Trebuie să învățăm a trăi românește, pas cu pas, oricât de greu ni s-ar părea. Pentru a-și dovedi și mărturisi identitatea, cultura, alte neamuri folosesc măcar părți din portul popular, distingându-se astfel de ceilalți. Putem face și noi același lucru, sau am putea, dacă nu ne-ar fi rușine. Căci, într-adevăr, nu e greu, fizic, să porți un cojocel sau o vestă populară, să-ți pui o ie sau o căciulă, ori altceva de acest fel, care să strige: „Sunt român și punctum!”. Dar e foarte greu din pricina „rușinii” de a fi român, cu care suntem sistematic îndoctrinați. Ne dăm nonconformiști și rebeli, însă nu avem curajul să fim noi înșine, nici măcar în parte. Nu este greu, fizic, să cumpărăm și să folosim în loc de farfurii de faianță modernă (zisă „porțelan”) ceramică românească, fie ea de Bucovina, Horezu sau de alt fel. Dar aceeași „rușine”, același snobism rasist, aceeași lașitate de a fi noi înșine, ne oprește. Nu este greu ca, asemenea bunicilor și străbunicilor noștri, să mergem duminica la Sfânta Biserică, pentru a ne încărca de puterea lui Dumnezeu pentru săptămâna ce ne stă înainte. Dar frica de a fi considerați „bisericoși” ori „habotnici” ne oprește, chiar dacă avem, uneori, pretenția că suntem creștini. Nu este greu a cumpăra pentru copiii noștri întâi CD-urile cu desene animate și filmulețe bazate pe basme românești, în loc de a ne înfige din prima la ceea ce este străin. Să mai spun ce ne împiedică să facem asta? Și câte asemenea sute și mii de gesturi, de alegeri mărunte, dar atât de puternice, putem face, pentru a mărturisi cine suntem, ce suntem și ce vrem să fim și mai departe! Dincolo de tot ceea ce ne bagă pe gât „conducătorii noștri iubiți” și „intelectualii de curte”, este în puterea noastră să le anulăm eforturile: nebăgându-i în seamă, ținându-ne cu demnitate și curaj de cultura și istoria noastră, învingându-ne „rușinea” lașă de a fi români. Și prin aceasta, aproape fără să ne dăm seama, vom face să renască o cultură cu adevărat românească și, totodată, potrivită vremurilor pe care le trăim.
În lipsa acestei trăiri, pe fundalul disprețului anti-românesc ce emană din toată vorbirea și gândirea politicienilor sau intelectualilor ideologizați, a vorbi despre vechea cultură românească este, în România de azi, foarte, foarte greu. Și, la o primă vedere, fără rost. Dar o vom face mereu, cât vom trăi, pentru ca măcar mărturia să rămână, pentru cei care vor și au curajul să fie ce au fost și strămoșii lor: Români pe pământul României. ****** Note: 1 Expresia lui a fost stupid people. Unii au încercat să o traducă prin popor prost. Dar „popor prost” în limba română nu are aceeași conotație ca în engleză, păstrând încă răsunetul străvechi al înțelesului de simplu sau de rând, pe care cuvântul prost îl avea cândva. Doar traduceri mai libere, ca popor tâmpit sau popor de proști sunt în măsură să redea radicalismul expresiei englezești. 2 Nu îi dăm numele, așa cum nu am dat nici numele altor rasiști anti-români, pentru că le-am face o cinste prea mare amintindu-le. 3 Desigur, nu-i rău să studiezi și în străinătate, să înveți și cele ale străinilor. Dar este cu totul nesănătos, perfect distructiv, să înveți doar cele ale străinilor, să studiezi doar în străinătate. Or, de la bona grecoaică, franțuzoaică, nemțoaică ori unguroaică până la pensioane, colegii și facultăți, tot ce învățau și studiau fiii „elitei” era străin. Excepțiile doar confirmau regula, iar despre rezultatele eforturilor acelor excepții vorbește realitatea de astăzi. 4 Spunem „formal”, deoarece până la 1830 și chiar 1848 multe din formele și principiile sale – și mai ales grecismul – continuă să paraziteze viața românească. 5 A se vedea SUA și Canada, ori Argentina, Chile, Ecuador etc. 6 Desigur, cel mai binecunoscut exemplu este cel al Elveției, dar mai sunt și altele, precum Brazilia sau Mexic. http://foaienationala.ro/rasismul-of...html#more-2890
__________________
https://www.facebook.com/sil.en.94 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
ÎNCEPUTURILE NEAMULUI CA TEOLOGIE
http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/ISTORIE/istoria-neamului.htm
__________________
https://www.facebook.com/sil.en.94 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Daca tot vorbim de folclor, haideti sa stabilim ce este acela folclorul. Dictionarul explicativ ne spune ca folclorul reprezinta totalitatea traditiilor, a obiceiurilor si a creatiilor artistice populare ale unei tari sau ale unei regiuni.
Folclorul romanesc, asadar, reprezinta expresia artistica populara a locuitorilor de pe meleagurile tarii noastre. Fie ca avem de-aface cu muzica populara, incondeierea oualor, confectionarea de vestminte populare, ori transmiterea orala de literatura populara - de fiecare data vorbim despre oameni si modul in care ei au inteles sa se exprime artistic de-a lungul timpului. Arta populara - si cred ca definitia asta multumeste pe toata lumea. Acum c-am stabilit ce-i folclorul, sa tratam si subiectul deschis aici. Este deplansa soarta folclorului "autentic" romanesc. Acesta este din ce in ce mai putin popular, fiind inlocuit de manele si divertisment de proasta calitate - in cazul muzicii, sau uitat de-a dreptul in cazul altor forme de exprimare artistica. Ce intelegem de aici? Ca exista un folclor "autentic" - ce ne parvine din vechime - si unul nou - o copie proasta, pervertita, alterata de diverse interese, curente, atitudini - care incearca sa-i ia locul. Daca deschidem televizorul, observam ca multe din remarcile de mai sus se adeveresc. Tineretul nu e interesat de ascultat doine si basme populare, de olarit si de tesut la razboi, de dansat calusarii sau de ascultat colinde. Si vorbesc de tineret pentru ca el e oglinda viitorului, ocupatiile sale trebuie sa intereseze pe toata lumea. Cum se exprima artistic, asadar, tineretul actual? Pai, sa vedem. Poate se apuca de invatat un instrument. Chitara electrica este destul de populara printre cei de conditie medie, care se hotarasc sa puna mana pe un instrument. Manelele reprezinta genul de muzica preferat pentru cei de conditie joasa si multi tineri de conditie medie apreciaza si ei manelele, dar si muzica de la posturile muzicale TV. Unii tineri, ce-i drept foarte putini, aleg sa se exprime in scris. Poate scriu poezii, sau poate proza - pe care le pun pe Facebook sau pe blogurile lor, de multe ori anonime. Altii au ca hobby graffittiul, multi din ei avand un veritabil talent pentru aceasta indeletnicire. Ce constatam, asadar? Ca: 1) Tineretul este viu se exprima in continuare artistic. 2) O face in multe moduri care nu existau in trecut; are preocupari care nu existau pana recent; 3) Esenta este in mare aceeasi. Arta are aceeasi definitie ca si acum o suta sau o mie de ani, anume transpunerea realitatii in concepte abstracte, pe care doar mintea umana le poate intelege si aprecia. Folclorul, asadar, este un organism viu, in perpetua schimbare, asa cum este si limba, de exemplu. Limba romana ce-o vorbim astazi este rezultatul schimbarilor sociale si politice de peste veacuri, al imprumuturilor din alte limbi si al presiunii vorbitorilor sai. Folclorul romanesc nu este, asadar, imuabil. Peste o suta de ani, un veritabil etnograf romana va studia videoclipuri cu Florin Salam salvate de pe YouTube cu cateva decade inainte si stocate in vreun institut de cercetare. Vrei sa intelegi un popor? Studiaza-i muzica, literatura, emisiunile TV, arta. Daca o civilizatie extraterestra ar vrea sa stie cine suntem inainte sa ne contacteze, nu trebuie decat sa urmareasca programele de radio si televisiune pe care de zeci de ani le transmitem in spatiu. Tot asa si etnologii viitorului, ne vor cunoaste prin ce arta producem acum. Ca nu va convine ce este Romania acum, e alta poveste. Dar a incerca sa schimbati directia in care a luat-o folclorul e o lupta cu morile de vant si arata o lipsa acuta de intelegere asupra a ce este de fapt folclorul. Luptati-va cu lipsa de educatie, cu aroganta, cu parvenitismul, cu ce vreti dumneavoastra, dar atacati problema la radacina, nu la rod. Si nu mai deplangeti pierderea unor obiceiuri. Este un proces natural. Cate obiceiuri nu s-au pierdut irecuperabil in negura vremurilor? Macar in ziua de azi avem multe din ele pe pelicula, iar generatiile viitoare vor stii de ele. Ceea ce nu se poate spune despre nenumaratele obiceiuri pe care nu mai are nimeni de unde sa le ia.
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur. User vechi: hmiron. User si mai vechi: scrabble. Last edited by horatiu.miron; 27.07.2013 at 13:52:42. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ce uimiți vor fi cercetătorii culturii de peste vreo cinci mii de ani când vor găsi această perlă magnifică salvată pe vreun ciob de memorie, cumva... Dragă Horațiu, ai scris o postare bună, după gustul meu, adică ai expus onest, sistematic, argumentat și cu ton optimist poziția personală despre folclor și dinamica artei românești în condițiile societății de azi. Felicitări pentru aceasta, toată stima! Totuși, să trântești asemena bazaconie, în plină compoziție lăudabilă... cum oare se poate întâmpla? Pentru a brodi o definiție cât de cât acceptabilă a artei, așadar deloc străină față de ființa ei, îți sugerez prietenește să renunți pentru început la dicționar. Avem în România o mulțime de oameni de cultură care s-au întrecut în studiul și practicarea artei, definind-o uneori, frontal sau prin cercuri concentrice de sugestii și limpeziri semantice. Poți răsfoi, așadar, pe (zic și eu la întâmplare, din memorie): Titu Maiorescu, Tudor Vianu, Simion Bărnuțiu, Barbu Fundoianu, Lucian Blaga, Liviu Rusu, Gherea, Arghezi, Zoe Dumitrescu Bușulenga, Nicolae Labiș, Marin Preda, Dimitrie Cantemir, Mihai Eminescu, Constantin Brâncuși, Grigore Leșe și mulți, mulți alții. Cât despre fenomenul Kitsch, căruia tu îi găsești se pare justificarea (ai mai făcut asta, în multe rânduri, confundînd se pare dinamica stenică a culturii cu dinamica patologică a tulburărilor ei), iarăși te rog să cauți prin Lucian Blaga, primul în istoria culturii care a abordat fenomenul (înaintea, chiar, a părintelui conceptului de Kitch - Abraham Moles). Mă bucur că am prilejul să atrag atenția că arta românească damblagește de pe urma Kitsch-ului, sau mai bine zis damblagește sub forma acestei maladii, dintr-un motiv mult mai profund decât multiplicarea decibelilor în boxele maneliștilor de pretutindeni. În "Trilogia valorilor", prin legea "nontransponibilității" filosoful nostru Lucian Blaga observa că "structurile obiective ale esteticului natural nu pot fi transpuse întocmai în artă fără de a-și pierde aici calitatea lor inițială, și nici invers: structurile obiective ale esteticului artistic nu pot fi transpuse aidoma în natură, fără a-și pierde aici calitatea inițială". Avem aici prima explicație oferită de un gânditor european, o explicație teoretică originală, pentru Kitsch, conferându-i statut de concept în aria meditației filosofice și mai ales în aria esteticii. Numite de filosof "para-estetice" («para-kalie»), aceste fenomene constituie tentative de "despecificizare" a unui anume "sine esențial", punând în loc de ceva străin, altceva nespecific . Blaga surprinde astfel o inadecvare la estetic a unora dintre (sub)producțiile artistice…. Subliniind autonomia frumosului artistic, Blaga a dezavuat încercările de "autonomism" sau "estetism" ale unor teoreticieni, văzând în acestea excese deviante. În imediata vecinătate, autorul se referă și la ortodoxismul promovat de Nichifor Crainic la "Gândirea", pe motivul că acesta ar constitui unul din pilonii spiritualității și specificității noastre (Frumosul sofianic și caracterul său restrictiv). În ce mă privește, eu definesc arta foarte simplu: sensibilitate (simțuri și simțăminte) / frumos condusă / de un prieten al Adevărului (artistul). |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
- in foarte multe cazuri este foarte greu, daca nu imposibil, de delimitat kitschul de "arta veritabila", a carei apologie faceti. One man's trash is another man's treasure; - in foarte multe cazuri eticheta de kitsch este pusa gresit, din alte considerente decat cele estetice; - kitschul este, de fapt, arta; excesiva, vulgara, lipsita de substanta, dar arta; - nu voi discredita niciun fel de arta pe considerente de popularitate si nu o voi discrimina pe baza efortului intelectual necesar pentru gratificare, pentru ca ar insemna sa ma sui intr-un turn de fildes si sa ma transform intr-o caricatura; de aceea pentru mine tot ce este produs prin incercarea de a transpune realitatea in concepte abstracte, intru stimularea mintii si a inimii, se numeste arta. Exista, asadar, doar arta pe care o apreciez si arta pe care nu o apreciez. Dupa cum vedeti, am completat definitia cu ce lipsea. Am gresit in mesajul precedent omitand acea ultima parte, cu rezultate intr-adevar comice. Acum poate ca n-o sa ma credeti ca a fost o simpla - dar foarte importanta - omisiune, caz in care accept judecata oricui a citit mesajul si a inteles ca am dat grav cu oistea-n gard. Arta si cultura romaneasca nu damblageste, ci evolueaza. Se transforma in altceva. Este alegerea dumneavoastra sa credeti ca se damblageste. Si americanii credeau candva ca jazzul e un gunoi, o pesta care roade la establishmentul artistic al vremii. Arta este, daca-mi permiteti, un animal ce se hraneste cu de toate, inclusiv cu propriile dejectii, pe care uneori le recicleaza in minunate reusite ale spiritului uman. Ceea ce dumneavoastra credeti ca e patologic, e de fapt stenic, intocmai cum genomul uman contine secvente ADN de la diversi virusi care ne-au atacat specia in trecut, dar pe care i-am invins inglobandu-i si capatand imunitate. Eu nu vad kitsch, nici maladii culturale, ci doar piese de LEGO pe care le folosim, le imprumutam constant unii de la altii, din care construim si daramam intr-un continuu proces brownian de creatie. Restul e opinie.
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur. User vechi: hmiron. User si mai vechi: scrabble. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Singurele care mai rezistă sunt obiceiurile populare cu haloul lor artistic, probabil prea vechi și prea autonome acolo, în inima românului, ca să mai poată fi mistificate și "înnoite". Eu sunt adeptul coexistenței valorilor perene cu inovațiile periodice, care își fac veacul și pier. Ceea ce se întâmplă, însă, la noi este că valorile tradiționale sunt tot mai mult marginalizate și defăimate, batjocorite și luate în răspăr de așazișii artiști moderni. Aceștia, de fapt, sunt așa cum bine a zis un prieten regizor (bătrân profesor de regie teatru, căruia îi datorăm nume mari din teatrul și chiar cinematografia noastră): "generații spontanee; fără trecut și fără viitor". Arta românească de azi, asta de credem noi că ține pasul cu istoria, e produsul unor oameni care își închipuie că dacă amestecă: - una spoială de cultură - marijuana, vodka și gagici - ifose și aere de vedetă gata, a ieșit tabloul și muzichia. Și bănuțul, desigur, mult bănuț, cât mai mult, nesimțit de mult. În contrast, artistul român (de nivel european și chiar de geniu) avea rădăcini puternice în istoria culturii țării sale și a lumii, meșteșugise ani buni pe lângă unul sau mai mulți maeștri, era modest și pus pe muncă, avea un țel mai înalt decât propria lui căpătuială și, nu în ultimul rând, era un bun creștin. Eu cred că degradarea socială generală a României, pe care doar nenăscuții și morții o mai pun la îndoială, nu avea cum să lase arta autohtonă neatinsă. Arta românească devine tot mai superficială, histrionică și minoră. Cum e turcul și pistolul. Last edited by cezar_ioan; 27.07.2013 at 21:44:38. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur. User vechi: hmiron. User si mai vechi: scrabble. |
|