Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 27.07.2013, 17:36:51
horatiu.miron's Avatar
horatiu.miron horatiu.miron is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2010
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 814
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Propun această afirmație ca PERLA RAȚIONALISTĂ A ANULUI PE FORUM CREȘTIN ORTODOX.
Ce uimiți vor fi cercetătorii culturii de peste vreo cinci mii de ani când vor găsi această perlă magnifică salvată pe vreun ciob de memorie, cumva...

Dragă Horațiu,
ai scris o postare bună, după gustul meu, adică ai expus onest, sistematic, argumentat și cu ton optimist poziția personală despre folclor și dinamica artei românești în condițiile societății de azi. Felicitări pentru aceasta, toată stima!

Totuși, să trântești asemena bazaconie, în plină compoziție lăudabilă... cum oare se poate întâmpla?
Pentru a brodi o definiție cât de cât acceptabilă a artei, așadar deloc străină față de ființa ei, îți sugerez prietenește să renunți pentru început la dicționar.
Avem în România o mulțime de oameni de cultură care s-au întrecut în studiul și practicarea artei, definind-o uneori, frontal sau prin cercuri concentrice de sugestii și limpeziri semantice.
Poți răsfoi, așadar, pe (zic și eu la întâmplare, din memorie):
Titu Maiorescu, Tudor Vianu, Simion Bărnuțiu, Barbu Fundoianu, Lucian Blaga, Liviu Rusu, Gherea, Arghezi, Zoe Dumitrescu Bușulenga, Nicolae Labiș, Marin Preda, Dimitrie Cantemir, Mihai Eminescu, Constantin Brâncuși, Grigore Leșe și mulți, mulți alții.

Cât despre fenomenul Kitsch, căruia tu îi găsești se pare justificarea (ai mai făcut asta, în multe rânduri, confundînd se pare dinamica stenică a culturii cu dinamica patologică a tulburărilor ei), iarăși te rog să cauți prin Lucian Blaga, primul în istoria culturii care a abordat fenomenul (înaintea, chiar, a părintelui conceptului de Kitch - Abraham Moles).

Mă bucur că am prilejul să atrag atenția că arta românească damblagește de pe urma Kitsch-ului, sau mai bine zis damblagește sub forma acestei maladii, dintr-un motiv mult mai profund decât multiplicarea decibelilor în boxele maneliștilor de pretutindeni.

În "Trilogia valorilor", prin legea "nontransponibilității" filosoful nostru Lucian Blaga observa că "structurile obiective ale esteticului natural nu pot fi transpuse întocmai în artă fără de a-și pierde aici calitatea lor inițială, și nici invers: structurile obiective ale esteticului artistic nu pot fi transpuse aidoma în natură, fără a-și pierde aici calitatea inițială".
Avem aici prima explicație oferită de un gânditor european, o explicație teoretică originală, pentru Kitsch, conferându-i statut de concept în aria meditației filosofice și mai ales în aria esteticii. Numite de filosof "para-estetice" («para-kalie»), aceste fenomene constituie tentative de "despecificizare" a unui anume "sine esențial", punând în loc de ceva străin, altceva nespecific . Blaga surprinde astfel o inadecvare la estetic a unora dintre (sub)producțiile artistice….
Subliniind autonomia frumosului artistic, Blaga a dezavuat încercările de "autonomism" sau "estetism" ale unor teoreticieni, văzând în acestea excese deviante.
În imediata vecinătate, autorul se referă și la ortodoxismul promovat de Nichifor Crainic la "Gândirea", pe motivul că acesta ar constitui unul din pilonii spiritualității și specificității noastre (Frumosul sofianic și caracterul său restrictiv).

În ce mă privește, eu definesc arta foarte simplu: sensibilitate (simțuri și simțăminte) / frumos condusă / de un prieten al Adevărului (artistul).
N-aveti decat sa ma acuzati de superficialitate, insa eu nu iau apararea kitschului, deoarece el pentru mine nu exista. Am hotarat de mult ca:

- in foarte multe cazuri este foarte greu, daca nu imposibil, de delimitat kitschul de "arta veritabila", a carei apologie faceti. One man's trash is another man's treasure;
- in foarte multe cazuri eticheta de kitsch este pusa gresit, din alte considerente decat cele estetice;
- kitschul este, de fapt, arta; excesiva, vulgara, lipsita de substanta, dar arta;
- nu voi discredita niciun fel de arta pe considerente de popularitate si nu o voi discrimina pe baza efortului intelectual necesar pentru gratificare, pentru ca ar insemna sa ma sui intr-un turn de fildes si sa ma transform intr-o caricatura; de aceea pentru mine tot ce este produs prin incercarea de a transpune realitatea in concepte abstracte, intru stimularea mintii si a inimii, se numeste arta. Exista, asadar, doar arta pe care o apreciez si arta pe care nu o apreciez.

Dupa cum vedeti, am completat definitia cu ce lipsea. Am gresit in mesajul precedent omitand acea ultima parte, cu rezultate intr-adevar comice. Acum poate ca n-o sa ma credeti ca a fost o simpla - dar foarte importanta - omisiune, caz in care accept judecata oricui a citit mesajul si a inteles ca am dat grav cu oistea-n gard.

Arta si cultura romaneasca nu damblageste, ci evolueaza. Se transforma in altceva. Este alegerea dumneavoastra sa credeti ca se damblageste. Si americanii credeau candva ca jazzul e un gunoi, o pesta care roade la establishmentul artistic al vremii. Arta este, daca-mi permiteti, un animal ce se hraneste cu de toate, inclusiv cu propriile dejectii, pe care uneori le recicleaza in minunate reusite ale spiritului uman. Ceea ce dumneavoastra credeti ca e patologic, e de fapt stenic, intocmai cum genomul uman contine secvente ADN de la diversi virusi care ne-au atacat specia in trecut, dar pe care i-am invins inglobandu-i si capatand imunitate.

Eu nu vad kitsch, nici maladii culturale, ci doar piese de LEGO pe care le folosim, le imprumutam constant unii de la altii, din care construim si daramam intr-un continuu proces brownian de creatie. Restul e opinie.
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

User vechi: hmiron.
User si mai vechi: scrabble.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 27.07.2013, 21:33:08
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de horatiu.miron Vezi mesajul
N-aveti decat sa ma acuzati de superficialitate, insa eu nu iau apararea kitschului, deoarece el pentru mine nu exista. Am hotarat de mult ca:

- in foarte multe cazuri este foarte greu, daca nu imposibil, de delimitat kitschul de "arta veritabila", a carei apologie faceti. One man's trash is another man's treasure;
- in foarte multe cazuri eticheta de kitsch este pusa gresit, din alte considerente decat cele estetice;
- kitschul este, de fapt, arta; excesiva, vulgara, lipsita de substanta, dar arta;
- nu voi discredita niciun fel de arta pe considerente de popularitate si nu o voi discrimina pe baza efortului intelectual necesar pentru gratificare, pentru ca ar insemna sa ma sui intr-un turn de fildes si sa ma transform intr-o caricatura; de aceea pentru mine tot ce este produs prin incercarea de a transpune realitatea in concepte abstracte, intru stimularea mintii si a inimii, se numeste arta. Exista, asadar, doar arta pe care o apreciez si arta pe care nu o apreciez.

Dupa cum vedeti, am completat definitia cu ce lipsea. Am gresit in mesajul precedent omitand acea ultima parte, cu rezultate intr-adevar comice. Acum poate ca n-o sa ma credeti ca a fost o simpla - dar foarte importanta - omisiune, caz in care accept judecata oricui a citit mesajul si a inteles ca am dat grav cu oistea-n gard.

Arta si cultura romaneasca nu damblageste, ci evolueaza. Se transforma in altceva. Este alegerea dumneavoastra sa credeti ca se damblageste. Si americanii credeau candva ca jazzul e un gunoi, o pesta care roade la establishmentul artistic al vremii. Arta este, daca-mi permiteti, un animal ce se hraneste cu de toate, inclusiv cu propriile dejectii, pe care uneori le recicleaza in minunate reusite ale spiritului uman. Ceea ce dumneavoastra credeti ca e patologic, e de fapt stenic, intocmai cum genomul uman contine secvente ADN de la diversi virusi care ne-au atacat specia in trecut, dar pe care i-am invins inglobandu-i si capatand imunitate.

Eu nu vad kitsch, nici maladii culturale, ci doar piese de LEGO pe care le folosim, le imprumutam constant unii de la altii, din care construim si daramam intr-un continuu proces brownian de creatie. Restul e opinie.
Horațiu, aș vrea să (mai) evaluez problema artei în termenii și de pe poziția ta, dar nu pot. Sunt contrazis zilnic, în toate domeniile artistice la care am acces, de desființarea artei românești.
Singurele care mai rezistă sunt obiceiurile populare cu haloul lor artistic, probabil prea vechi și prea autonome acolo, în inima românului, ca să mai poată fi mistificate și "înnoite".
Eu sunt adeptul coexistenței valorilor perene cu inovațiile periodice, care își fac veacul și pier. Ceea ce se întâmplă, însă, la noi este că valorile tradiționale sunt tot mai mult marginalizate și defăimate, batjocorite și luate în răspăr de așazișii artiști moderni. Aceștia, de fapt, sunt așa cum bine a zis un prieten regizor (bătrân profesor de regie teatru, căruia îi datorăm nume mari din teatrul și chiar cinematografia noastră): "generații spontanee; fără trecut și fără viitor".

Arta românească de azi, asta de credem noi că ține pasul cu istoria, e produsul unor oameni care își închipuie că dacă amestecă:
- una spoială de cultură
- marijuana, vodka și gagici
- ifose și aere de vedetă
gata, a ieșit tabloul și muzichia. Și bănuțul, desigur, mult bănuț, cât mai mult, nesimțit de mult.

În contrast, artistul român (de nivel european și chiar de geniu) avea rădăcini puternice în istoria culturii țării sale și a lumii, meșteșugise ani buni pe lângă unul sau mai mulți maeștri, era modest și pus pe muncă, avea un țel mai înalt decât propria lui căpătuială și, nu în ultimul rând, era un bun creștin.

Eu cred că degradarea socială generală a României, pe care doar nenăscuții și morții o mai pun la îndoială, nu avea cum să lase arta autohtonă neatinsă.
Arta românească devine tot mai superficială, histrionică și minoră.
Cum e turcul și pistolul.

Last edited by cezar_ioan; 27.07.2013 at 21:44:38.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 28.07.2013, 21:30:19
horatiu.miron's Avatar
horatiu.miron horatiu.miron is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2010
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 814
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Eu sunt adeptul coexistenței valorilor perene cu inovațiile periodice, care își fac veacul și pier. Ceea ce se întâmplă, însă, la noi este că valorile tradiționale sunt tot mai mult marginalizate și defăimate, batjocorite și luate în răspăr de așazișii artiști moderni.
Exact aici salasuieste diferenta majora de opinie dintre noi doi. Eu consider ca niciun obicei, idee sau credinta nu trebuie pusa la adapost de critica sau chiar batjocura. Numai printr-o libertate totala a exprimarii putem progresa ca societate. Un darwinism al ideilor. Cele mai solide ies intarite din procesul asta, iar daca unele se impiedica si-si rup picioarele pe drum nu-i nici o paguba, inseamna ca nu meritau sa treaca de linia de sosire, oricum.
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

User vechi: hmiron.
User si mai vechi: scrabble.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.07.2013, 21:47:36
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Pelerinule, eu sunt de acord cu tine, in principiu, dar nu e bine sa aruncam cu pietre in Parascheva, care sunt sigura ca e o tanara inimoasa, cu intentii bune, dar care s-a lasat inselata de mistificarile astea care circula pe net. Nici istoricii nostri nu fac nimic ca sa stopeze flagelul asta al tracomaniei in care cad prada si persoane cultivate. Boia are niste carti despre identitatea nationala, dar e putin citit. Oricum, aceasta ideologizare nationalista a crestinismului mi se pare extrem de nociva.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.07.2013, 22:59:37
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Nici istoricii nostri nu fac nimic ca sa stopeze flagelul asta al tracomaniei in care cad prada si persoane cultivate. Boia are niste carti despre identitatea nationala, dar e putin citit. Oricum, aceasta ideologizare nationalista a crestinismului mi se pare extrem de nociva.
In felul acesta cadem doar dintr-o extrema in cealalta, cartile lui Boia sunt mult mai nocive decat cele care exagereaza rolul dacilor in istorie. Dimpotriva, niciun roman probabil n-ar trebui sa citeasca productiile lui Boia, care a scris niste neadevaruri doar ca sa iasa in evidenta si sa fie admirat. Prima data am auzit de scrierile lui pe forumul catolic, il aduceau in discutie unii catolici ca sa arate cat de jos sunt romanii. Nu doar ca pune accent pe lucruile negative din istoria noastra, dar o si falsifica. Cred ca multi romani au nevoie de o infuzie de patriotism, nu se discuta aici ca sunt printre putinii care nu-si iubesc si respecta tara?
O simpla cautare pe net gaseste in marea majoritate articole negative despre cartea lui Boia.
Aici este o carte scrisa de un specialist, care critica toata cartea lui Boia. In articolul acesta se gaseste si trimiterea la acea carte: http://www.george-damian.ro/cazul-lu...ului-2727.html
Citez din articol: "Altă chestiune suspectă: dintre lăudători sunt foarte puțini istorici serioși, majoritatea sunt neo-propagandiști sau jurnaliști. La fel și denigratorii violenți, au o minimă pregătire care să le permită să se pronunțe asupra cărții lui Lucian Boia.
În tot acest cor lipsit de sens a trecut (aproape) neobservată cartea profesorului Ioan-Aurel Pop „Istoria, adevărul și miturile”, apărută într-o singură ediție la Editura Enciclopedică în anul 2002. Ioan-Aurel Pop aplică o critică necruțătoare aproape fiecărui rând din cartea lui Lucian Boia. Citind volumul profesorului Pop de multe ori nu mi-am putut stăpâni hohotele de râs: Lucian Boia este demascat ca un autor inconsecvent și paradoxal în chiar cadrul raționamentului său. În plus, profesorul Pop aduce în discuție un aspect extrem de interesant: în 1976 Lucian Boia a scris un amplu articol în care afirmă exact opusul celor spuse în cartea „Istorie și mit în conștiința românească”! Apare astfel întrebarea când a spus ceea ce credea cu adevărat Lucian Boia: în 1976 sau în 1997?
În sfârșit, cartea lui Lucian Boia a lansat în societatea românească o teză teribil de nocivă: „istoria românilor? nu există dom’le! am fost niște pădureți călcați pe cap de primii veniți, n-au existat nici un fel de victorii, au fost toate inventate de comuniști!” Celor care au căzut în capcana acestei teze le recomand să citească volumul profesorului Ioan-Aurel Pop „Istoria, adevărul și miturile” pentru a se lămuri asupra adevăratei valori a cărții lui Lucian Boia „Istorie și mit în conștiința românească”. "
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.07.2013, 23:45:18
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Sa stii Glykys ca ideile au o viata a lor,un mecanism intern al transmiterii, nasterii si mortii lor,sau a renasterii intr-o forma grandioasa sau mutilata,ca un duh intunecat al unei stele stralucitoare demult moarte.Ele lumineaza si transforma,influenteaza si inspira,strabat secole dincolo de clipa cand drumul nostru prin aceasta lume se termina.Ele pot parea produsul unor circumstante sau a puterii vizionare a unui om unic,pot parea a veni din neantul istoriei si par a calatori undeva spre o destinatie necunoscuta noua.Ele schimba oameni si timpuri intr-un mod care adeseori ne pare greu de inteles si localizat,insa ele traiesc,au un fel de scanteie a vietii in ele,ne reprezinta si fac parte din noi.Plecand din sperantele si temerile noastre,din visele si eforturile cu care ne modelam viata sunt un fel de imagine in oglinda pe care o punem in mainile celor ce traiesc in timpurile noastre sperand ca ele sa ne supravietuiasca,sa continuie drumul dincolo de timp,dandu-ne curajul sa infruntam si noi aceea granita inevitabila.Ideile au insotit omul din zorii civilizatiei,de la primele intrebari si ne vor insoti pana la capat,unele bune,altele rele,unele aducatoare de binecuvantari si altele de nenorociri,la fel cum am evoluat si noi prin istorie.Ideile au o mare putere si influenta pt ca ele dau nastere cunoasterii iar cunoasterea elibereaza.Incercam sa le modelam,modificam,manipulam si de multe ori este greu de spus daca nu cumva ele ne conduc pe noi,eliberate de sursa care le-a generat.

Ideile influenteaza profund,ascund o mare forta in strafundurile lor si de multe ori,analizand o idee am sentimentul ca stau alaturi de un stramos din negura timpului,care imi zambeste si imi arata o silueta de undeva de viitor care ne face cu mana aratand spre micul punct de lumina al ideii care strabate timpul si istoria.Ideile ne leaga sau ne dezleaga,ne instraineaza sau ne unesc,dau viata sau ucid.Imaginatia este doar una dintre delicatele piese ale ceasornicului ideilor,un ceasornic al timpului in care limbile sunt idei.Constiinta este vointa transformata iar intuitia este intelect transformat si astfel mai privim la doua piese ale minunatului mecanism al unei idei si mai sunt si altele.Sunt oameni care prin profunzimea gandirii lor,al ideilor,ajung la radacinile spirituale ale omenirii si avand dezvoltata o constiinta a individualitatii inteleg interactiunea ideilor cu lumea dincolo de limitele noastre.Constiinta noastra este diferita de a inaintasilor nostrii,si ea,prin idei se proiecteaza cu o viteza ametitoare inainte in timp,legand totul.Este infricosatoare puterea unei idei asupra mintii omenesti care o primeste sau genereaza si asta arata ca ceva se intimpla mereu inainte sa existe ceva.Istoria gandirii omenesti arata ca ideile duc oamenii pana la actiuni la limitele granitelor stiute si chiar dincolo de ele,ele pot servi binele sau raul,undeva la raspantia celor doua cai din Didahia.Ideile noastre asteapta,dupa cum spunea Lucian Blaga,dupa ce le nastem sa mai si murim pentru ele si mereu m-am intrebat daca oamenii au mari idei sau ideile mari sunt cele care ii gasesc pe oameni.Forta ideii este uriasa pt ca ea poarta pruncul cunoasterii,o sa inteleaga candva asta si mai tanara ta prietena.Ideile nu vor disparea niciodata cat timp va exista un segment spatiu-timp numit istorie,sunt parte a sufletului omului si il vor insoti,in bine sau rau,pana la capat.Numai bine.

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 28.07.2013 at 23:52:18.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 28.07.2013, 23:58:07
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Cred că nu conștiința noastră e diferită, ci ideile care o traversează luminos, atunci când ea doarme sau moțăie somnolentă, sunt schimbătoare de la epocă la epocă.
În ultimă instanță însă, atunci când văzduhul conștiinței primește străpungerea Duhului, omul se regăsește pe sine în tării, același ca în timpurile imemoriale. Tocmai de aceea este și posibil să ne întrezărim unii pe alții, peste epoci, în ciuda unor diferențe care mai de care. Vibrăm și azi la povestea lui Ulise, la Tristan și Isolda, la gustul dintâi al mărului, la căutarea primului om spre cer...
Cerul este același, văzduhurile conștiinței sunt aceleași. Doar cometele diferă.
Și vulcanii...:)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 29.07.2013, 22:21:46
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Celor care au căzut în capcana acestei teze le recomand să citească volumul profesorului Ioan-Aurel Pop „Istoria, adevărul și miturile” pentru a se lămuri asupra adevăratei valori a cărții lui Lucian Boia „Istorie și mit în conștiința românească”. "
Catalin, eu iti recomand sa citesti tu insuti cartea lui Boia la care faci referire, vezi ca e pe scribd si o poti descarca daca uploadezi la schimb un document. Si apoi sa tragi niste concluzii. Altfel, facem ca la bac, citim o mie de pagini de comentarii mai mult sau mai putin pertinente, in loc sa citim cateva zeci de pagini de opera propriu-zisa si sa gandim cu capul nostru.

Pelerinule, ai scris o bucata tare frumoasa... Noi, crestinii, mereu cadem vrajiti in capcanele din lumea Ideilor, uitand de persoane si de Persoane.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.

Last edited by glykys; 29.07.2013 at 22:30:34.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 29.07.2013, 22:52:03
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Catalin, eu iti recomand sa citesti tu insuti cartea lui Boia la care faci referire, vezi ca e pe scribd si o poti descarca daca uploadezi la schimb un document. Si apoi sa tragi niste concluzii. Altfel, facem ca la bac, citim o mie de pagini de comentarii mai mult sau mai putin pertinente, in loc sa citim cateva zeci de pagini de opera propriu-zisa si sa gandim cu capul nostru.
Daca as avea timp as citi cartea lui Pop, e tot pe scribd, as citit astfel ambele carti deodata. Nu am cum sa citesc o carte eronata, doar ca sa imi pierd timpul, stiu citate din ea si recenziile, e mai mult decat suficient timp pierdut.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 30.07.2013, 00:24:29
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Boia are niste carti despre identitatea nationala, dar e putin citit. Oricum, aceasta ideologizare nationalista a crestinismului mi se pare extrem de nociva.
Slava Domnului ca nu e prea citit! Boia scrie ca un strain de Romania, despre romani, pe care ii ponegreste cat poate, pentru straini. Doar la urechile acestora scrisul lui Boia este muzica! Dealtfel, Boia a publicat mai mult in Franta, din cate am citit, dar (din pacate) cartile lui apar acum si in Romania. Mi-am cumparat si eu doua dintre ele si le-am citit cu ochii iesiti din orbite... daca intelegeti ce vreau sa spun. Un denigrator!
Macar din punct de vedere istoric daca ar avea dreptate... dar nu are.
Reply With Quote
Răspunde