![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
- in foarte multe cazuri este foarte greu, daca nu imposibil, de delimitat kitschul de "arta veritabila", a carei apologie faceti. One man's trash is another man's treasure; - in foarte multe cazuri eticheta de kitsch este pusa gresit, din alte considerente decat cele estetice; - kitschul este, de fapt, arta; excesiva, vulgara, lipsita de substanta, dar arta; - nu voi discredita niciun fel de arta pe considerente de popularitate si nu o voi discrimina pe baza efortului intelectual necesar pentru gratificare, pentru ca ar insemna sa ma sui intr-un turn de fildes si sa ma transform intr-o caricatura; de aceea pentru mine tot ce este produs prin incercarea de a transpune realitatea in concepte abstracte, intru stimularea mintii si a inimii, se numeste arta. Exista, asadar, doar arta pe care o apreciez si arta pe care nu o apreciez. Dupa cum vedeti, am completat definitia cu ce lipsea. Am gresit in mesajul precedent omitand acea ultima parte, cu rezultate intr-adevar comice. Acum poate ca n-o sa ma credeti ca a fost o simpla - dar foarte importanta - omisiune, caz in care accept judecata oricui a citit mesajul si a inteles ca am dat grav cu oistea-n gard. Arta si cultura romaneasca nu damblageste, ci evolueaza. Se transforma in altceva. Este alegerea dumneavoastra sa credeti ca se damblageste. Si americanii credeau candva ca jazzul e un gunoi, o pesta care roade la establishmentul artistic al vremii. Arta este, daca-mi permiteti, un animal ce se hraneste cu de toate, inclusiv cu propriile dejectii, pe care uneori le recicleaza in minunate reusite ale spiritului uman. Ceea ce dumneavoastra credeti ca e patologic, e de fapt stenic, intocmai cum genomul uman contine secvente ADN de la diversi virusi care ne-au atacat specia in trecut, dar pe care i-am invins inglobandu-i si capatand imunitate. Eu nu vad kitsch, nici maladii culturale, ci doar piese de LEGO pe care le folosim, le imprumutam constant unii de la altii, din care construim si daramam intr-un continuu proces brownian de creatie. Restul e opinie.
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur. User vechi: hmiron. User si mai vechi: scrabble. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Singurele care mai rezistă sunt obiceiurile populare cu haloul lor artistic, probabil prea vechi și prea autonome acolo, în inima românului, ca să mai poată fi mistificate și "înnoite". Eu sunt adeptul coexistenței valorilor perene cu inovațiile periodice, care își fac veacul și pier. Ceea ce se întâmplă, însă, la noi este că valorile tradiționale sunt tot mai mult marginalizate și defăimate, batjocorite și luate în răspăr de așazișii artiști moderni. Aceștia, de fapt, sunt așa cum bine a zis un prieten regizor (bătrân profesor de regie teatru, căruia îi datorăm nume mari din teatrul și chiar cinematografia noastră): "generații spontanee; fără trecut și fără viitor". Arta românească de azi, asta de credem noi că ține pasul cu istoria, e produsul unor oameni care își închipuie că dacă amestecă: - una spoială de cultură - marijuana, vodka și gagici - ifose și aere de vedetă gata, a ieșit tabloul și muzichia. Și bănuțul, desigur, mult bănuț, cât mai mult, nesimțit de mult. În contrast, artistul român (de nivel european și chiar de geniu) avea rădăcini puternice în istoria culturii țării sale și a lumii, meșteșugise ani buni pe lângă unul sau mai mulți maeștri, era modest și pus pe muncă, avea un țel mai înalt decât propria lui căpătuială și, nu în ultimul rând, era un bun creștin. Eu cred că degradarea socială generală a României, pe care doar nenăscuții și morții o mai pun la îndoială, nu avea cum să lase arta autohtonă neatinsă. Arta românească devine tot mai superficială, histrionică și minoră. Cum e turcul și pistolul. Last edited by cezar_ioan; 27.07.2013 at 21:44:38. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur. User vechi: hmiron. User si mai vechi: scrabble. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pelerinule, eu sunt de acord cu tine, in principiu, dar nu e bine sa aruncam cu pietre in Parascheva, care sunt sigura ca e o tanara inimoasa, cu intentii bune, dar care s-a lasat inselata de mistificarile astea care circula pe net. Nici istoricii nostri nu fac nimic ca sa stopeze flagelul asta al tracomaniei in care cad prada si persoane cultivate. Boia are niste carti despre identitatea nationala, dar e putin citit. Oricum, aceasta ideologizare nationalista a crestinismului mi se pare extrem de nociva.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
O simpla cautare pe net gaseste in marea majoritate articole negative despre cartea lui Boia. Aici este o carte scrisa de un specialist, care critica toata cartea lui Boia. In articolul acesta se gaseste si trimiterea la acea carte: http://www.george-damian.ro/cazul-lu...ului-2727.html Citez din articol: "Altă chestiune suspectă: dintre lăudători sunt foarte puțini istorici serioși, majoritatea sunt neo-propagandiști sau jurnaliști. La fel și denigratorii violenți, au o minimă pregătire care să le permită să se pronunțe asupra cărții lui Lucian Boia. În tot acest cor lipsit de sens a trecut (aproape) neobservată cartea profesorului Ioan-Aurel Pop „Istoria, adevărul și miturile”, apărută într-o singură ediție la Editura Enciclopedică în anul 2002. Ioan-Aurel Pop aplică o critică necruțătoare aproape fiecărui rând din cartea lui Lucian Boia. Citind volumul profesorului Pop de multe ori nu mi-am putut stăpâni hohotele de râs: Lucian Boia este demascat ca un autor inconsecvent și paradoxal în chiar cadrul raționamentului său. În plus, profesorul Pop aduce în discuție un aspect extrem de interesant: în 1976 Lucian Boia a scris un amplu articol în care afirmă exact opusul celor spuse în cartea „Istorie și mit în conștiința românească”! Apare astfel întrebarea când a spus ceea ce credea cu adevărat Lucian Boia: în 1976 sau în 1997? În sfârșit, cartea lui Lucian Boia a lansat în societatea românească o teză teribil de nocivă: „istoria românilor? nu există dom’le! am fost niște pădureți călcați pe cap de primii veniți, n-au existat nici un fel de victorii, au fost toate inventate de comuniști!” Celor care au căzut în capcana acestei teze le recomand să citească volumul profesorului Ioan-Aurel Pop „Istoria, adevărul și miturile” pentru a se lămuri asupra adevăratei valori a cărții lui Lucian Boia „Istorie și mit în conștiința românească”. " |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Sa stii Glykys ca ideile au o viata a lor,un mecanism intern al transmiterii, nasterii si mortii lor,sau a renasterii intr-o forma grandioasa sau mutilata,ca un duh intunecat al unei stele stralucitoare demult moarte.Ele lumineaza si transforma,influenteaza si inspira,strabat secole dincolo de clipa cand drumul nostru prin aceasta lume se termina.Ele pot parea produsul unor circumstante sau a puterii vizionare a unui om unic,pot parea a veni din neantul istoriei si par a calatori undeva spre o destinatie necunoscuta noua.Ele schimba oameni si timpuri intr-un mod care adeseori ne pare greu de inteles si localizat,insa ele traiesc,au un fel de scanteie a vietii in ele,ne reprezinta si fac parte din noi.Plecand din sperantele si temerile noastre,din visele si eforturile cu care ne modelam viata sunt un fel de imagine in oglinda pe care o punem in mainile celor ce traiesc in timpurile noastre sperand ca ele sa ne supravietuiasca,sa continuie drumul dincolo de timp,dandu-ne curajul sa infruntam si noi aceea granita inevitabila.Ideile au insotit omul din zorii civilizatiei,de la primele intrebari si ne vor insoti pana la capat,unele bune,altele rele,unele aducatoare de binecuvantari si altele de nenorociri,la fel cum am evoluat si noi prin istorie.Ideile au o mare putere si influenta pt ca ele dau nastere cunoasterii iar cunoasterea elibereaza.Incercam sa le modelam,modificam,manipulam si de multe ori este greu de spus daca nu cumva ele ne conduc pe noi,eliberate de sursa care le-a generat.
Ideile influenteaza profund,ascund o mare forta in strafundurile lor si de multe ori,analizand o idee am sentimentul ca stau alaturi de un stramos din negura timpului,care imi zambeste si imi arata o silueta de undeva de viitor care ne face cu mana aratand spre micul punct de lumina al ideii care strabate timpul si istoria.Ideile ne leaga sau ne dezleaga,ne instraineaza sau ne unesc,dau viata sau ucid.Imaginatia este doar una dintre delicatele piese ale ceasornicului ideilor,un ceasornic al timpului in care limbile sunt idei.Constiinta este vointa transformata iar intuitia este intelect transformat si astfel mai privim la doua piese ale minunatului mecanism al unei idei si mai sunt si altele.Sunt oameni care prin profunzimea gandirii lor,al ideilor,ajung la radacinile spirituale ale omenirii si avand dezvoltata o constiinta a individualitatii inteleg interactiunea ideilor cu lumea dincolo de limitele noastre.Constiinta noastra este diferita de a inaintasilor nostrii,si ea,prin idei se proiecteaza cu o viteza ametitoare inainte in timp,legand totul.Este infricosatoare puterea unei idei asupra mintii omenesti care o primeste sau genereaza si asta arata ca ceva se intimpla mereu inainte sa existe ceva.Istoria gandirii omenesti arata ca ideile duc oamenii pana la actiuni la limitele granitelor stiute si chiar dincolo de ele,ele pot servi binele sau raul,undeva la raspantia celor doua cai din Didahia.Ideile noastre asteapta,dupa cum spunea Lucian Blaga,dupa ce le nastem sa mai si murim pentru ele si mereu m-am intrebat daca oamenii au mari idei sau ideile mari sunt cele care ii gasesc pe oameni.Forta ideii este uriasa pt ca ea poarta pruncul cunoasterii,o sa inteleaga candva asta si mai tanara ta prietena.Ideile nu vor disparea niciodata cat timp va exista un segment spatiu-timp numit istorie,sunt parte a sufletului omului si il vor insoti,in bine sau rau,pana la capat.Numai bine. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 28.07.2013 at 23:52:18. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Cred că nu conștiința noastră e diferită, ci ideile care o traversează luminos, atunci când ea doarme sau moțăie somnolentă, sunt schimbătoare de la epocă la epocă.
În ultimă instanță însă, atunci când văzduhul conștiinței primește străpungerea Duhului, omul se regăsește pe sine în tării, același ca în timpurile imemoriale. Tocmai de aceea este și posibil să ne întrezărim unii pe alții, peste epoci, în ciuda unor diferențe care mai de care. Vibrăm și azi la povestea lui Ulise, la Tristan și Isolda, la gustul dintâi al mărului, la căutarea primului om spre cer... Cerul este același, văzduhurile conștiinței sunt aceleași. Doar cometele diferă. Și vulcanii...:) |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pelerinule, ai scris o bucata tare frumoasa... Noi, crestinii, mereu cadem vrajiti in capcanele din lumea Ideilor, uitand de persoane si de Persoane.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. Last edited by glykys; 29.07.2013 at 22:30:34. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Macar din punct de vedere istoric daca ar avea dreptate... dar nu are. |
|