![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iar faptul că există o poză, oricare ar fi ea, la o mănăstire (s-a mai adăugat o piesă grea la șirul de argumente ale autorității; ați terminat cu sfinții și o luarăți cu așezămintele monahale, tot tumbe răsunătoare, chimvale de tablă): ce greutate are? Prietene, în mănăstiri sunt multe! În primul rând, în afară de Mâna lui Dumnezeu, acolo domnește (ca peste tot în lume) și tovarășu dracu, mai bine zis sunt mii de draci, atât la cei ce vin (fiind ajutați prin exorcisme să scape de demonii lăuntrici) cât și la cei ce trăiesc în obște (și duc lupta lor tainică). Oare chiar nu cunoști acestea? Ai încă impresia că mănăstirea-i sânul lui Avraam? O fi raiul? O fi Împărăția lui Dumnezeu? Deșteptarea, creștine! În al doilea rând, în continuitate cu primul punct, mănăstirile sunt locuri ale unor mari fărădelegi deja binecunoscute. Nu vreau să le înșir, că râvna mea e să laud monahismul și credința, nu să fac apologia căderii. Dar dacă vii cu mine în dialog și aduci astfel de argumente sunt silit de principiul însuși al dialogului pentru adevăr să îți reamintesc că argumentul tău ar putea să fie cu ușurință aruncat în aer. Dar nu vreau s-o fac eu. Apoi, din rațiuni care țin mai degrabă de socoteli psihologice decât de acuratețea credinței, monahii spun adeseori lucruri cu totul copilărești, din varii motive și rațiuni. Totuși, procedeele lor sunt nobile, chiar dacă nouă, celor aflați pe margine în postura de observatori-comentatori, ni se par uneori scandaloase. Sunt nobile întrucât au eficiență sanogenă asupra unui om sau altul, funcție de poticnelile acestuia în credință. Au rol didactic, au rol anxiolitic, au rolul de a ține trează în om nădejdea în Dumnezeul Milei. Așadar, deși criticabile în afară, ele au un rol sanogen înlăuntrul relației duhovnicești. Deci nu le critic. Pesemne, astfel, că și poza aceea meșteșugită e reținută acolo pentru oameni ca tine, ca Mihaela și ca alții, întrucât mai aveți, încă, nevoie de lapte cald. O.K. Înțeleg și chiar laud mila monahilor pentru cei slabi, milă creștinească. Dar când voi veniți, mândri foc că v-ați luat lăpticul și săriți pe alții care nu mai au nevoie de pampers și cereale pentru a crede în Hristos Domnul, când săriți cu tumbe și colerisme și cu tot felul de agitații furibunde făcîndu-ne porci care nu știm să prețuim mărgaritarele voastre (din desene animate), atunci se poate să primiți și-o carabă peste scufiță. Spre luare-aminte, amical, de la nenea ăla urât și bărbos... Foarte bun, în definitiv, topicul. Arată clar cât de greu e în lumea asta mare să se ajungă la un acord de înțelegere și comuniune în chestiunile de credință. Arată ce ravagii face idolatria. Arată cât e de greu pentru Biserică să-și țină puii aproape, arată cât de ușor se poate ajunge la schisme și aversiuni. De ce sunt mii de bisericuțe și eresuri? Iată de ce: din neomogenitatea rațiunii și-a credinței. Înțeleg mai bine, așa, nu doar otrava minciunii și a manipulării dar și dificultatea întâmpinată de Biserică în lumea asta momită încontinuu de dracu. Mi-e limpede acum că unii oameni, indiferent de vârstă, aleg să trăiască perpetuu în aceeași lume de basme și de scorneli băbești. E greu să îți asumi luciditatea și, mai ales, onestitatea. Foarte greu. De aici și multa pradă ușoară pentru puternicii zilei, care, cu un pumn de dolari pot cumpăra milioane de suflete, ca robi pe plantațiile minciunii și deșertăciunii. Câtă sărăcie în oamenii zilei, câtă sărăcie agonisită cu propriile mâini, cu degețele dornice de păpuși fantasmatice... Dar să nu mă pierd cu firea. Fiecare alege ceea ce crede că i se cuvine, vai! |
|