![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
CANONUL 91 Trulan (AVORTUL ARE CANONUL UCIDERII)
Pe cele care dau doctorii lepădătoare de făt (provocatoare de avort) și pe cele care primesc otrăvuri pierzătoare (omorâtoare) de prunci le supunem pedepsei ucigașului. Eu cred ca Biserica este mai mult decat clara in ceea ce priveste statutul fetusilor. Nu exista mod in care acest canon poate sa fie interpretat altfel decat ca un fetus este om. Ca urmare pentru botez este nevoie de consimtamantul copilului, institutia Nasului tocmai aceasta este, este vocea celui botezat. Problema botezului femeii insarcinate si modul in care botezul este valid/invalid pentru copil a fost transata extrem de repede, inca de la sinodul regional de la Neocezaree al carui canon 6 spune "Femeia gravidă trebuie să se lumineze (boteze), când va vrea; căci ceea ce naște nu este părtașă întru aceasta cu cel născut,pentru ca să se arate voința proprie a fiecăruia la mărturisire." Mai exista insa si consemnarea obiceiului credinciosilor de a se boteza in numele celor morti, "Fiindcă ce vor face cei care se botează pentru morți? Dacă morții nu înviază nicidecum, pentru ce se mai botează pentru ei? "(1 Corinteni; 15.29) In caz de forta majora Biserica accepta ca botezul sa se faca fara nas, chiar si fara preot, chiar si fara apa, doar cu tarana de pe drum, lacrimi sau saliva; chiar si o femeie poate boteza. Importanta este doar intentia celui care boteaza. Daca copilul supravietuieste (moartea iminenta este "forta majora") ritualul trebuie refacut de preot, intr-o biserica. Doream doar sa evidentiez ca Biserica a formulat solutii pentru o multime de situatii extreme si cu toate acestea nu stim ce se intampla cu sufletele copiilor nenascuti. Cred ca de fapt raspunsul este extrem de simplu, copiii nenascuti nu sunt parte integranta a lumii noastre, ei devin responsabilitatea Bisericii numai in viata extrauterina. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Binevenita aceasta postare, clara si la obiect! Cred ca nelamurirea Sophiei a fost rezolvata.
Bine ai venit pe forum Matei! Cat mai multe postari de acest fel :-) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
postarea are cel putin doua hibe:
1. botezul pentru cei morti - s-a discutat deja pe alt topic, nu face parte din tezaurul Bisericii ci a ramas ca o greseala, practicata se pare de anumite secte gnostice - oricum nu vad care este rostul de a fi pomenit in acest context. 2. ritualul botezului nu cred ca se repeta ci doar se completeaza cu mirungerea, botezul este deja facut si valid Diferenta intre un copil ne-nascut si unul nascut este aceea ca primul este om mai mult prin potentialitate decat faptic, atat timp cat nu a trecut pragul nasterii. Tot prin potentialitate este om chiar si cand este abia sub forma catorva celule. In plus, cum se poate boteza prin intreita scufundare (sau altfel?) cel care se afla in pantece? Nu e doar o problema tehnica ci si una cu conotatii duhovnicesti.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 04.08.2013 at 23:39:12. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Da, stiu modul corect de a boteza.
Totusi stiu ca exista si alte variante pentru situatii deosebite. Exact cum si in ce fel nu stiu. Dar se pot boteza copii si in situatii deosebite, in alte moduri. Tocmai pentru ca ei sa nu ramana nebotezati. Si de aceea ma gandeam si eu... Nu eu sunt cea nemultumita, ci voi. Totul este rau, la toate aveti obiectii. Si daca tot ii consideram la fel si pe pruncii din pantecele mamei, si embrionul si fatul si etc. cu cei nascuti, atunci de ce nu ne pasa de sufletul lui si vorbim asa de usor de Rai si iad si etc. Un copil mort fara a apuca botezul nu este nici inmormantat si nici nu i se face nimic. Ne pasa de avort, de cei din pantecele mamei, de cei ce mor imediat la nastere etc., dar venim cu vorbe si citate ciudate.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 05.08.2013 at 00:20:03. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. Chiar daca botezul pentru morti, este o eroare, gnostica sau nu, existenta practicii este comfirmata pe o periada de minim 350 de ani, fiind pentru ultima data interzisa in mod explicit prin canonul 6 Cartagina III. Avand in vedere ca discutia a mentionat nu odata copiii/fetusii morti nebotezati, pare naturala mentionarea acestui pasaj. 1.1. Exista comentarii, nu putine, care considera ca aceasta practica nu a existat in fapt si ca expresia era o metafora a martirajului. Aceasta teza se bazeaza pe interpretarea textelor de la Mc 10:38 si L 12:50. Din punctul meu de vedere teza nu sta in picioare pentru ca sensul cuvantului original " βαπτιζόμενοι" -baptizomenoi, participiu prezent, mijociu sau pasiv, nominativ, masculin, plural, se traduce "sunt botezati". Termenul care denumeste spalarea rituala este altul, "baptismos". 2. Comform canonului 84 Trulan: "Urmand asezamintelor (randuielilor) canonice ale Parintilor, oranduim si despre prunci ori de cate ori nu se gasesc martori deplin incredintati (siguri) care sa spuna ca acestia sunt fara indoiala botezati, si nici acestia (pruncii) nu ar fi in stare din cauza varstei sa raspunda anumit asupra sfintei lucrari (tainei) care li s-a dat (impartasit) lor, acestia trebuie sa fie botezati fara nici o poticnire, ca nu cumva o astfel de indoiala sa-i lipseasca pe ei de aceasta curatire a sfintirii." Chiar daca canonul se refera la copii gasiti, rezulta ca daca planeaza cea mai mica indoiala asupra savarsirii botezului, acesta se reface. "dacă pruncul trăiește se săvârșește toată rânduiala botezului de către preot". Dupa unele variante singurul lucru care nu se mai repeta este formula: Se boteaza robul lui Dumnezeu, in numele Tatalui si al Fiului, si al Sfantului Duh, acum si pururea si-n vecii vecilor. Amin 3. Discutiile despre umanitatea "potentiala" a fetusului sunt fara sens. El/ea este considerat om: Pentru avort intentionat femeile se supun canonului ucigasului (Sinodul VI ecumenic, canonul 91; Sfântul Vasile cel Mare canonul 56), 20 de ani oprire de la Sfanta Impartasanie. "Femeile care se desfraneaza si-si omoara copiii in pantece sa se impartaseasca la iesirea din viata [...] procedand cu iubire de oameni hotaram sa fie oprite de la cele Sfinte 10 ani, dupa treptele hotarate" (Ancira canonul 21). Cred ca semnificatia este ca pedeapsa este intre 10 ani si "pe viata" in functie de "treptele hotarate". "Orice femeie care va bea ierburi sa nu nasca copii, să nu se împărtășească șapte ani și să facă 200 de metanii pe zi. Iar de se va întâmpla ei a muri prin avort, să nu se îngroape în cimitir" (Pravila Bisericească de la Govora, pag. 115)" Cer iertare daca cumva am suparat pe cineva, este cu adevarat posibil sa gresesc, dar aceasta este teza pe care o pot sustine in acest moment cu sufletul impacat. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nu exista botez in pantecele mamei si nici nu are cum sa existe. Cand pruncul e avortat se stie sigur ca va muri, mama o sa-l boteze si apoi il omoara?
Exista canon si pentru mamele care pierd fatul fara intentia lor. In rest in Iad ca si in Rai exista mai multe lacasuri. Dreptii din Vechiul Testament nu aveau parte de munci, dar erau tot in Iad. |
|