![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Cultura lumii în care "poposește" Hristos era un amestec foarte complex de lucruri drepte și strâmbe. Înșiși oamenii au fost și sunt și azi un amestec. Pe lumea asta, în care S-a întrupat Cuvântul, totul e un amestec, de bune și rele, de toate...
Hristos nu desființează culturile, că erau un amestec. Nu omoară oameni, că erau un amestec. Nici măcar pe demoni nu-i extirpă, că ... erau un amestec (păstrau chipul lui Dumnezeu în ei). Iar neghina va fi vânturată abia la sfârșit, altminteri s-ar pierde toată recolta... Iar oile de capre tot la vremea despărțirii vor fi separate, că altfel s-ar pierde turma. Așa e dealtfel și în om, în fiecare: nu omori nimic, că altminteri omori totul. Doar hrănești ce e de hrănit, îți vezi de oile din tine, de grâu, de roadele bune... Pe celelalte doar le ignori, cât e posibil, iar când nu e posibil se cheamă că păcătuiești și mergi de te spovedești. Asta-i tot, restu-i iluzie otrăvitoare, care ține pe om în stagnare iar nu în creștere duhovnicească. Dumnezeu e AMIN, iar nu un mare zeu numit "NU". El face, iar noi asemenea; porunca e ce să faci ("Iubește...") iar nu ce să nu faci. Ce să faci cu folos, că toate sunt permise dar numai unele sunt cu folos. Așadar, înțelegerea unei totale separări, în sensul de nimic în comun între ale Dumnezirii și ale omului rătăcit, între cultura Duhului și cultura lumească, punerea în opoziție flagrantă a Învățăturii Domnului cu învățătura lumii, este după mine o mare neînțelegere care chinuie și înșală mințile oamenilor. Și prilej veșnic de război în om și între oameni. Hristos respectă cultura omului căzut, a lui Adam zgornitul din Eden, pentru că acea cultură post-edenică a păstrat mereu ceva din Cultura Raiului. Ba, mai mult, îți place ori ba, dar așa cum și tu ai dat uneori semn că înțelegi, toată cultura lumii, toate realizările minții omenești au purtat mereu o oarecare pecete ȘI a participării Duhului. Fără aceasta, de fapt, nu ar fi fost posibil nimic. Nici o rezolvare, nici o creație, fie ele și greșite (din pricina nepriceperii, a nedesăvârșirii omului). Puritatea și noutatea atribuite lui Hristos poate fi adunată, până la un punct (unde vine ceva ireductibil la cele ce găsim "pe jos"), din miile de culturi lumești ale istoriei omenirii. Dacă Hristos nu se arăta în lume, eu sunt convins că oamenii L-ar fi construit în minte, cu vremea, tocmai pentru că aveau de unde să-L "recupereze": din culturile lumii, selectînd și îmbinînd cu migală și geniu. Dar nu ne-ar fi fost de prea mult folos! Categoric nu ar fi fost mântuitor, ci doar o sublimă imagine printre altele, dar la fel de sterilă ca și ele, la fel de neputincioasă să ne elibereze din moarte. Ceea ce aduce Hristos cu adevărat mântuitor nu este cultura nouă a Lumii Lui cerești, duhovnicești, de care omenirea nu era cu totul străină. "Noul" adus de Hristos este moartea lui Dumnezeu pe Cruce. (Și astfel omorârea morții intrate în lume prin păcat.) Aceasta, oricât de prefigurată, teoretizată, proorocită și imaginată ar fi fost, ei bine, nu ar fi fost de nici un folos. Pentru că nu exista nimeni, absolut nimeni fără de păcat, cu totul sfânt. A trebuit, deci, să o facă pentru om Însuși Dumnezeu. Sfântul sfinților. În această "noutate", în Jertfă, stă singura componentă cu adevărat nouă, absolut inedită, originală și irepetabilă sub soare, a Culturii Dumnezeirii. Iisus nu a inovat cultural, nu a fost un geniu al Carpaților ca domnul Pleșu ori ca domnii Patapievici și Liiceanu. Ci Este în vecii vecilor: Făptuitorul! Răstignitul! Iubirea ucisă pe cruce de oameni înșelați și strâmbați și cu totul nedeplini, deși altminteri destul de luminați. (De aceea, printre altele, Domnul nici nu desființează Legea veche, ci "doar" o plinește.) P.S. Atât am avut de spus pe acest topic. Domnul cu voi! Acum eu îmi iau mingea și plec. Apropos, cu cine ții?...:) Că despre Pelerin m-am lămurit, nu știe fotbal (ține cu englezoii ăia infatuați, ca și mine dealtfel, ce eroare...) Last edited by cezar_ioan; 13.08.2013 at 12:38:42. |
|