Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #14  
Vechi 25.08.2013, 01:18:04
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de heaven Vezi mesajul
Din practica pe care am efectuat-o la spitalul de nevroze Predeal,dar mai ales la cel de psihiatrie din Sibiu,toti pacientii pe care i-am vazut au fost adusi fie la cererea familiei ori cu politia atunci cand ajungeau sa comita vreo boacana,de genul sa dea foc casei,sa isi atace familia cu toporul s.a.m.d.
Am mai vazut si cazul unui batranel,care suferea de dementa si care ratacea amaratul pe strazi de niste ani buni,dupa ce si-a pierdut si familie si tot.Era internat pentru investigatii,iar paralel fundatia cauta sa ii gaseasca o solutie pentru a avea un acoperis deasupra capului...in rest,personal nu am vazut pacienti prezentandu-se de buna voie.Or exista,probabil,insa cred ca totusi sunt destul de rare cazurile.
Asta,in primul rand,pentru ca oamenii ajung acolo cand boala este destul de avansata, in plina criza psihotica ori in urma unui furor maniacal in care au devenit agresivi cu cei din jur,cand au existat tentative de suicid sau depresia a avansat in asa masura incat intreaga viata sociala,ocupationala si personala a celui in cauza este pe butuci si sunt adusi de cineva.Consumul de alcool si substante este iarasi un factor pentru care unii pacienti ajung sa aiba reactii psihotice s.a.m.d.
Constiinta bolii este de cele mai multe ori inexistenta.Din punct de vedere psihoterapeutic,nici nu ai ce lucra cu un om in starea aceasta,intai este nevoie sa ii faci investigatiile necesare,inclusiv neurologice,daca este cazul,iar apoi farmacoterapie.Abia dupa ce omul este stabilizat cat de cat, se poate discuta si de anumite terapii specifice acestor cazuri clinice.
Avand in vedere ca,totusi,arar,o tulburare psihica ajunge sa ia amploare peste noapte si ca,de regula,exista o etapa premergatoare,uneori de ani , in care niste simptome pot fi sesizate,uneori de catre cel in cauza,dar mai ales de catre persoanele apropiate,este important sa depasim aceast blocaj de mentalitate si sa apelam la ajutorul psihologului (sau sa indrumam persoana respectiva) in prima etapa,iar daca este nevoie de mai mult,acesta va fi cel care ne sugera sa consultam in paralel si un psihiatru.
Este o vorba haioasa,insa pe atat de adevarata : "Mai bine plangi la psiholog,decat sa razi mai tarziu la psihiatru!" :)
Am observat ca acum cateva postari Laurastifter relata despre o cunostinta care este schizofrenica si nu intelegea pentru ce a fost nevoie sa fie privata de libertate....Laura,te asigur,ca daca doctorii au apelat la aceasta masura ei au facut-o din doua motive: fie aceasta fata devenise un pericol pentru ea,fie pentru cei din jur.Iar pentru asta nu este necesar sa ai 1,90 inaltime si 100 de kg...Madalina Manole era o faptura firava,la fel si Malina Olinescu si totusi s-au sinucis.Ori cazul in care o femeie din Brasov si-a ucis bebelusul in plina criza psihotica decapitandu-l,pentru ca vocile ii spuneau ca este fiul diavolului, caz petrecut chiar in februarie,anul trecut.Dar si cate alte nenorociri...
Ar fi bine,totusi,daca am intelege ca oamenii aceia care sunt medici si psihologi clinicieni iau niste hotarari nu din vreo pornire de sadism,ci pentru ca pur si simplu masurile de siguranta pentru pacient si pentru cei din jurul sau sunt o chestiune de cele mai multe ori chiar de viata si de moarte...
Punctul dvs de vedere îmi pare cât se poate de logic și pertinent argumentat! Atunci când cineva dintre noi ar observa, ar conștientiza că are anumite probleme sufletești care nu dispar prin rugăciune și Sfintele Taine și în urma încurajărilor celor dragi, atunci înseamnă că este posibil ca acea tulburare să fie nu spirituală, ci psihologică. Cred că, într-o astfel de situație, primul pas recomandat ar fi ca persoana în cauză să apeleze la ajutorul unui psiholog. Cred că este mai bine, mai ușor să încerci să-ți vindeci sufletul prin comunicare (psihoterapie), prin metode psihologice, decât să mergi direct la psihiatrie, când poate că nu este necesar.
Din ce motiv mulți dintre semenii noștri, care trec prin astfel de experiențe, evită să apeleze la ajutorul unui psiholog? Personal nu sunt de specialitate (ceea ce înseamnă că opiniile mele sunt neavizate), dar cred că motivele sunt cel puțin două:
1. lipsă de posibilități financiare (având în vedere faptul că, în România, serviciile psihologice nu sunt finanțate de către stat, deși se dovedesc a fi atât de utile în foarte multe situații);
2. din cauza unor prejudecăți (prejudecăți de tipul: "doar nebunii merg la psiholog", "nu-mi place să mă confesez, n-am încredere" etc).
Din păcate, există prejudecăți legate de psihologie inclusiv în rândul credincioșilor - este imaginată o concurență (în fapt inexistentă) între duhovnicie și psihologie, între Sfânta Taină a Spovedaniei și psihoterapia științifică.
Nu înțeleg de ce există acest gen de prejudecăți, dar cred că, pentru vindecarea celor bolnavi sufletește, Dumnezeu lucrează prin 3 mijloace diferite și complementare:
1. prin Sfintele Taine și prin alte rugăciuni publice sau particulare (în special atunci când natura reală, profundă a problemei este spirituală, nu doar psihologică);
2. prin știință (în special prin psihologie);
3. în cazuri extrem de rare, excepționale, care aproape că pot fi numărate pe degete, prin minuni.

În privința practicii din spitalele de psihiatrie de a fi încuiați pacienții, am o opinie diferită. Înțeleg să fie privați de libertate doar cei periculoși pentru semeni (după bine cunoscutul principiu "libertatea mea sfârșește acolo unde începe libertatea ta"), dar ceilalți, cei inofensivi, de ce să fie traumatizați sufletește și mai mult, după ce că sunt bolnavi? Fiindcă orice ființă umană, chiar și cei care se cred Napoleon sau proorocii ne-nțeleși, tot este posibil să conștientizeze, să simtă, fie și numai în anumite momente, că sunt constrânși, că sunt ținuți cu forța, că se acționează asupra lor împotriva voinței lor. Uff!
Iar dacă sunt tratați în același stil și pacienții care nu au pierdut contactul cu realitatea (depresivi etc), atunci deja situația îmi pare strigătoare la Cer!
Îmi imaginez cât de mult aș suferi eu, dacă aș fi supusă fie și celei mai nesemnificative constrângeri (de exemplu, dacă mi s-ar impune petrecerea unui timp limitat într-un anumit loc, sau dacă aș fi obligată să mă specializez, doar 1 an, într-un domeniu care nu m-ar pasiona). Ar fi ceea ce teologul rus N. Berdiaev numea "coșmarul binelui impus". Dacă noi, cei sănătoși psihic, resimțim într-un mod atât de dramatic chiar și cele mai mici constrângeri, atunci ce ar simți oare o persoană bolnavă de depresie (care ar avea discernământ atât cât să conștientizeze ceea ce i se întâmplă, dar ar mai fi și înclinată să se întristeze din orice) în cazul în care ar fi internată și ținută cu forța în spital? Oare nu i s-ar agrava starea sufletească, în toate acele zile în care s-ar vedea într-o cameră încuiată, ca la pușcărie și ar înțelege că i se refuză până și dreptul de a lua decizii în privința propriei persoane?
Ați dat exemplul Mădălinei Manole, despre care se știe că a ajuns la suicid din cauza unei depresii netratate. Sunt întru totul de acord că ar fi fost BINE și chiar ABSOLUT NECESAR ca ea să fi primit ajutor specializat din partea unui psiholog. Sunt de acord că ar fi putut apela și la psihiatru sau chiar s-ar fi putut interna la psihiatrie (de vreme ce cazul era deja foarte grav).
În schimb, cred că ar fi fost imoral ca ea să fi fost internată și tratată cu forța, împotriva voinței ei. Și presupun că, într-o astfel de situație, ar fi ajuns oricum la sinucidere, având încă un pretext: faptul că s-a simțit umilită...
Domnul Cezar relata despre persoane care s-au internat în mod liber (însuși cazul domniei sale).
Am încredere în afirmațiile domnului profesor Cezar.
Întrebarea mea este: toți pacienții se internează de bună voie, sau există și alt gen de cazuri?
Așa cum ați scris și dvs, există, cu siguranță, inclusiv cazuri de persoane care au ajuns acolo în urma dorinței altora, iar nu în urma unei inițiative libere personale, deși aceste persoane sunt capabile să gândească (având, de exemplu, depresie). În aceste cazuri, o astfel de practică a lipsirii oamenilor de libertate este, oare, morală, creștină?
Prin urmare, singura mea obiecție este formulată nu la adresa psihiatriei ca știință (nu am dreptul de a critica ceea ce nu am studiat), ci strict la adresa practicii la care m-am referit, practică existentă în spitalele de psihiatrie (aceea a internării prin constrângere a unora dintre pacienți, în cazurile în care acei bolnavi nu ar constitui un pericol social).
Și nu-i acuz pe medici de sadism, nicidecum.
Susțin doar că nu există păcat "necesar"... Nu cred că-i putem răni pe semenii noștri cu scopul de a-i vindeca.
Personal așa înțeleg, așa percep aceste realități. Este, oare, corect și logic ceea ce am afirmat? Sunteți de acord cu mine, sau împărtășiți un punct de vedere diferit?
Doamne ajută și Hristos în mijlocul nostru!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca

Last edited by laurastifter; 25.08.2013 at 01:53:06.
Reply With Quote