![]() |
![]() |
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Din ce motiv mulți dintre semenii noștri, care trec prin astfel de experiențe, evită să apeleze la ajutorul unui psiholog? Personal nu sunt de specialitate (ceea ce înseamnă că opiniile mele sunt neavizate), dar cred că motivele sunt cel puțin două: 1. lipsă de posibilități financiare (având în vedere faptul că, în România, serviciile psihologice nu sunt finanțate de către stat, deși se dovedesc a fi atât de utile în foarte multe situații); 2. din cauza unor prejudecăți (prejudecăți de tipul: "doar nebunii merg la psiholog", "nu-mi place să mă confesez, n-am încredere" etc). Din păcate, există prejudecăți legate de psihologie inclusiv în rândul credincioșilor - este imaginată o concurență (în fapt inexistentă) între duhovnicie și psihologie, între Sfânta Taină a Spovedaniei și psihoterapia științifică. Nu înțeleg de ce există acest gen de prejudecăți, dar cred că, pentru vindecarea celor bolnavi sufletește, Dumnezeu lucrează prin 3 mijloace diferite și complementare: 1. prin Sfintele Taine și prin alte rugăciuni publice sau particulare (în special atunci când natura reală, profundă a problemei este spirituală, nu doar psihologică); 2. prin știință (în special prin psihologie); 3. în cazuri extrem de rare, excepționale, care aproape că pot fi numărate pe degete, prin minuni. În privința practicii din spitalele de psihiatrie de a fi încuiați pacienții, am o opinie diferită. Înțeleg să fie privați de libertate doar cei periculoși pentru semeni (după bine cunoscutul principiu "libertatea mea sfârșește acolo unde începe libertatea ta"), dar ceilalți, cei inofensivi, de ce să fie traumatizați sufletește și mai mult, după ce că sunt bolnavi? Fiindcă orice ființă umană, chiar și cei care se cred Napoleon sau proorocii ne-nțeleși, tot este posibil să conștientizeze, să simtă, fie și numai în anumite momente, că sunt constrânși, că sunt ținuți cu forța, că se acționează asupra lor împotriva voinței lor. Uff! ![]() Iar dacă sunt tratați în același stil și pacienții care nu au pierdut contactul cu realitatea (depresivi etc), atunci deja situația îmi pare strigătoare la Cer! ![]() Îmi imaginez cât de mult aș suferi eu, dacă aș fi supusă fie și celei mai nesemnificative constrângeri (de exemplu, dacă mi s-ar impune petrecerea unui timp limitat într-un anumit loc, sau dacă aș fi obligată să mă specializez, doar 1 an, într-un domeniu care nu m-ar pasiona). Ar fi ceea ce teologul rus N. Berdiaev numea "coșmarul binelui impus". Dacă noi, cei sănătoși psihic, resimțim într-un mod atât de dramatic chiar și cele mai mici constrângeri, atunci ce ar simți oare o persoană bolnavă de depresie (care ar avea discernământ atât cât să conștientizeze ceea ce i se întâmplă, dar ar mai fi și înclinată să se întristeze din orice) în cazul în care ar fi internată și ținută cu forța în spital? Oare nu i s-ar agrava starea sufletească, în toate acele zile în care s-ar vedea într-o cameră încuiată, ca la pușcărie și ar înțelege că i se refuză până și dreptul de a lua decizii în privința propriei persoane? Ați dat exemplul Mădălinei Manole, despre care se știe că a ajuns la suicid din cauza unei depresii netratate. Sunt întru totul de acord că ar fi fost BINE și chiar ABSOLUT NECESAR ca ea să fi primit ajutor specializat din partea unui psiholog. Sunt de acord că ar fi putut apela și la psihiatru sau chiar s-ar fi putut interna la psihiatrie (de vreme ce cazul era deja foarte grav). În schimb, cred că ar fi fost imoral ca ea să fi fost internată și tratată cu forța, împotriva voinței ei. Și presupun că, într-o astfel de situație, ar fi ajuns oricum la sinucidere, având încă un pretext: faptul că s-a simțit umilită... Domnul Cezar relata despre persoane care s-au internat în mod liber (însuși cazul domniei sale). Am încredere în afirmațiile domnului profesor Cezar. Întrebarea mea este: toți pacienții se internează de bună voie, sau există și alt gen de cazuri? Așa cum ați scris și dvs, există, cu siguranță, inclusiv cazuri de persoane care au ajuns acolo în urma dorinței altora, iar nu în urma unei inițiative libere personale, deși aceste persoane sunt capabile să gândească (având, de exemplu, depresie). În aceste cazuri, o astfel de practică a lipsirii oamenilor de libertate este, oare, morală, creștină? Prin urmare, singura mea obiecție este formulată nu la adresa psihiatriei ca știință (nu am dreptul de a critica ceea ce nu am studiat), ci strict la adresa practicii la care m-am referit, practică existentă în spitalele de psihiatrie (aceea a internării prin constrângere a unora dintre pacienți, în cazurile în care acei bolnavi nu ar constitui un pericol social). Și nu-i acuz pe medici de sadism, nicidecum. Susțin doar că nu există păcat "necesar"... ![]() Personal așa înțeleg, așa percep aceste realități. Este, oare, corect și logic ceea ce am afirmat? Sunteți de acord cu mine, sau împărtășiți un punct de vedere diferit? Doamne ajută și Hristos în mijlocul nostru!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 25.08.2013 at 01:53:06. |
|