![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Cum adica i s-a taiat capul de 7 ori pe varza?!?! si iar a inviat? Nu se mananca fructe rotunde, mere, pere(nu prea sunt rotunde) iar apoi se spune ce acestea se sfintesc si se dau saracilor. Strugurii au si ei boaba rotunda.... Astea sunt din ortodoxie sau traditii babesti?(eu sunt incepator si nu stiu prea multe, va rog sa ma lamuriti)
__________________
Iarta-ma, Iarta-ma, Iarta-ma, Dumnezeul meu ! Pentru felul meu firesc, printre oameni cand pasesc, pentru traiul in zadar, Doamne Iarta-ma Tu iar, pentru nevegherea mea, de-a ramane-n voia Ta, pentru tot ce-a fost murdar, Doamne Iarta-ma Tu iar! |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Oricum, daca evitam strugurii, insa bem vin si ne serbam ziua onomastica, e si mai grav. Anumite obiceiuri din aceasta zi tin de evlavia populara, nu strict de ortodoxie. Last edited by antoniap; 30.08.2013 at 13:12:39. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
"El a fost tatăl Sfîntului loan Botezătorul și Înaintemergătorul Domnului. Tatăl lui a fost Varahia, din spița lui Abia, unul dintre fiii lui Aaron. Sfîntul Zaharia a fost mare preot, care ocupa al optulea rang de slujire la Templul de la Ierusalim. Soția lui, Elisabeta, a fost fiica Sofiei, sora Sfintei Ana, maica Maicii lui Dumnezeu.
În timpul domniei regelui Irod ucigașul de prunci, Zaharia se afla odată slujind la Templul din Ierusalim, fiind preotul de rînd în acea săptămînă. în altar s-a înfățișat deodată înaintea lui un înger al Domnului, iar Zaharia s-a temut tare. Dar îngerul i-a zis: „Nu te teme, Zaharia” (Luca l: 13), și i-a vestit că Elisabeta, soția lui, îi va naște fiu, ca răspuns la rugăciunile lor. Dar și Zaharia și Elisabeta erau foarte înaintați în vîrstă. De aceea Zaharia s-a îndoit de cuvintele vestitorului ceresc. Atunci îngerul i-a zis: „Eu sînt Gavriil, cel ce stă înaintea lui Dumnezeu” (Luca l: 19). Din acel ceas Zaharia a amuțit și nu a mai putut grăi pînă cînd nu s-a născut fiul lui, iar el a scris pe o tăbliță: „loan este numele lui” (Luca l: 63). Apoi glasul i s-a întors și Zaharia L-a slăvit pe Domnul. După ceva vreme, cînd Stăpînul Hristos deja Se născuse și Irod începuse să ucidă copiii din Bethleem, el a trimis soldați și la Zaharia, ca să i-l ia pe fiul lui și să-l ucidă, căci Irod auzise toate cele despre Zaharia, și despre felul minunat în care se născuse loan. Auzind de venirea soldaților, Elisabeta l-a luat repede pe fiul ei loan în vîrstă de un an și jumătate, a ieșit din casă și a intrat într-o pustietate stîncoasă. Văzînd în urmă cum soldații o urmăresc, ea a strigat muntelui: „O, munte al lui Dumnezeu, primește pre maica cu pruncul ei!”. Iar muntele s-a deschis și a ascuns întru sine pe maică și prunc. Atunci fiara Irod, turbînd din aceea că i-a scăpat copilul, a poruncit uciderea tatălui lui înaintea altarului. Sîngele lui Zaharia a curs pe marmura pardoselii și s-a făcut tare ca o piatră, spre dovadă și mărturie veșnică a crimei lui Irod. La locul unde Elisabeta a intrat în stîncă cu fiul ei, a izbucnit izvor de apă, și a crescut finic roditor de palmier, prin grija lui Dumnezeu. La patruzeci de zile după uciderea lui Zaharia, a murit și binecuvîntata Elisabeta. Copilul loan a rămas în pustie, hrănit de înger și păzit de Purtarea de Grijă a lui Dumnezeu, pînă în ziua în care s-a arătat la Iordan." (Sfantul Nicolae Velimirovici, Proloagele de la Ohrida) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Cuvios Simeon
![]() Sfântul Cuvios Simeon s-a născut la începutul sec. al XV-lea într-un sat din apropierea orașului Piatra Neamț. Încă din tinerețe și-a arătat dragostea și râvna pentru cele dumnezeiești, alegând viața monahală și intrând în obștea Mănăstirii Bistrița. Născându-se într-însul dorul după liniște a pustiei, a luat binecuvântare de la egumenul Mănăstirii Bistrița și, împreună cu încă doi ucenici ai săi, la anul 1432, s-a retras în isihie, pe malul stâng al pârâului Pângărați, la poalele muntelui numit "Păru". Sporind mult cu darul Sfântului Duh, ajungând sihastru desăvârșit și dascăl iscusit al rugăciunii inimii, s-au adunat în jurul lui ucenici iubitori de liniște, așezământullui fiind cunoscut mult timp cu numele de Sihăstria lui Simeon. Sfântul Voievod Ștefan cel Mare i-a dăruit, în 1461, bani și ajutor să înalțe o mică biserică de lemn, cu hramul Sfântului Mare Mucenic Dimitrie Izvorâtorul de Mir. Biserica a fost sfințită la 26 octombrie de Mitropolitul Teoctist 1, când l-a hirotonit preot pe Simeon, care a devenit astfel, primul întemeietor și egumen al Mănăstirii Pângărați, ce s-a numit până în 1508 Schitul lui Simeon. Prin îngăduința lui Dumnezeu, în anul 1476 au năvălit turcii asupra Moldovei biruindu-l pe Ștefan cel Mare în luptele de la Războieni. Văzând primejdia aceasta, Cuviosul Simeon și-a luat ucenicii, s-a rugat lui Dumnezeu pentru domn și pentru țară ca să-i scape din mâinile cotropitorilor, apoi au trecut în Transilvania, stabilindu-se la Mănăstirea Cașiva, unde, după puțin timp, s-a mutat în pace la cereștile locașuri în toamna aceluiași an, 1476. Sfințenia Cuviosului Simeon se arată și prin aceea că, după moarte, a strălucit și prin sfintele sale moaște, care au fost cinstite de Ștefan Voievod. Despre aducerea moaștelor Sfântului Simeon ne spune Ieromonahul Anastasie, în Cuvântul său despre zidirea Sfintei Mănăstiri Pângărați: "După ce s-au întors turcii și s-a potolit vrajba robiei și s-a făcut pace, atunci a trimis Ștefan Voievod și i-a adus sfintele lui moaște într-o raclă cinstită și le ținea în vistieria sa cu cinste. Apoi, luând o parte din sfintele lui moaște, le-a oprit pentru blagoslovenie și cu aromate cu bune miresme și cu tămâie le tămâia totdeauna spre credința și buna întărire a dreptei-credințe a domniei sale, iar mai vârtos pentru dragostea și căldura duhovnicească ce avea mai-nainte către dânsul; iar rămășița sfintelor lui moaște cu cuviință sfințită și cu cinste le-a îngropat în cetatea Socevei". Această aducere a sfintelor lui moaște se pare că a avut loc spre sfârșitul anului 1484, când se știe că ucenicii cuviosului s-au întors din nou la sihăstria lor întemeiată de Sfântul Simeon Ieroschimonahul. Sfântul Cuvios Amfilohie ![]() Sfântul Cuvios Amfilohie s-a născut în anul 1487, în nordul Moldovei. Intrând în viața monahală, de tânăr, la Mănăstirea Moldovița, a venit la Pângărați în anul 1508, unde a îndrumat obștea mănăstirii timp de 56 de ani. Despre el vorbește leromonahul Anastasie de la Mănăstirea Moldovița, care l-a cunoscut personal: "Din copilăria sa s-a nevoit în viața călugărească, fiind mărturisit de toți pentru faptele lui cele bune. Și până la bătrânețe bine și-a ocârmuit viața sa; în foame și în sete, în răbdare și întru osteneale, întru toată nevoința duhovnicească. Și sfârșitul vieții sale bine au săvârșit: că a dat țărna țărnei și s-a dus în calea cea lungă a părinților, luându-și plata ostenelilor sale de la Dreptul Judecător și cu cinste fiind îngropat de ucenicii săi". Nevoințele sale nu au fost trecute cu vederea de Stăpânul tuturor, ci au atras cu ele purtarea Sa de grijă și ocrotirea Sfântului Dimitrie. Astfel, în urma unei minuni prin care Sfântul Dimitrie s-a arătat domnitorului Alexandru Lăpușneanu, acesta a zidit pentru cuviosul Amfilohie și ucenicii săi o mănăstire cu hramul Sfântului Dimitrie. "Cu bunăvoirea lui Dumnezeu și cu sporirea Preasfântului Duh și cu ajutorul Sfântului Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, ostașul lui Hristos, s-au zidit și s-au săvârșit Sfânta Mănăstire întru numele Sfântului Mucenic și s-au sfințit de Grigorie, Mitropolit al Socevei, în anul 1560 din porunca lui Alexandru Voievod". În anul 1566 Cuviosul Amfilohie Sihastrul, cunoscând că i se apropie sfârșitul vieții, a adunat pe toți fiii săi duhovnicești și le-a dat cuvântul său cel mai de pe urmă. A lăsat egumen la Pângărați în locul său pe leromonahul Teodorit, ucenicul său, iar el s-a retras la Moldovița, mănăstirea lui de metanie. Aici fericitul Amfilohie a primit marele și îngerescul chip al schimniciei sub numele Enoh, ca cel ce întotdeauna se înalță cu inima și cu dorirea către cele cerești, adăugând osteneli peste osteneli, timp de încă patru ani de zile. Iar în anul 1570, aflând de la Duhul Sfânt ceasul morții sale, s-a împărtășit cu Sfintele Taine și și-a dat cu pace sufletul în brațele Domnului nostru Iisus Hristos, în 7 septembrie, la șapte ceasuri din noapte, în zilele lui Bogdan Voievod. Întrucât Cuviosul Amfilohie a fost cinstit încă din viață ca sfânt, îndată după mutarea sa din trup, părinții celor două mănăstiri, Moldovița și Pângărați, îl prăznuiau anual la data săvârșirii sale.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]() ![]() Biserica Ortodoxă cinstește astăzi, 9 septembrie, pe Sfinții și Drepții Părinți Ioachim și Ana, părinții după trup ai Maicii Domnului și bunicii Domnului Hristos. Sfântul Ioachim era din seminția lui Iuda și descendent al Regelui David. Ana era fiica preotului Matan, din seminția lui Levi, asemenea Marelui Preot Aaron. Matan a avut trei fiice: Maria, Zoe și Ana. Maria s-a căsătorit în Betleem și a născut-o pe Salomeea, Zoe s-a măritat și ea în Betleem și a născut-o pe Elisabeta, mama Sfântului Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul Domnului, iar Ana s-a măritat în Nazaret cu Ioachim și la o vârstă înaintată a născut-o pe Maica Domnului. Ioachim și Ana au fost căsătoriți timp de cincizeci de ani fără să aibă copii și nu au deznădăjduit, aducându-și aminte de Sfântul patriarh Avraam și de soția lui, cinstita Sara, care la bătrânețe a născut fiu pe Isaac, după făgăduință. Dar, la această vrednicie nu au ajuns până ce nu s-au rugat lui Dumnezeu, în amărăciunea sufletului lor, cu mult post și rugăciune. Sinaxarul zilei ne spune ei erau drepți înaintea lui Dumnezeu și la fiecare sărbătoare luau două părți din câștigul lor, o parte o dădeau săracilor, iar pe cealaltă o dădeau lui Dumnezeu. Odată, pe când erau deja bătrâni și erau în Ierusalim să jertfească Domnului, Marele Preot Isahar l-a mustrat pe Ioachim: „De ce aduci darul înaintea mea? Oare nu știi că nevrednic ești să aduci cu noi daruri, de vreme ce nu ai lăsat seminție în Israel?”. Și a plecat Ioachim foarte întristat și rușinat și defăimat de la praznicul acela, și, de mâhnire, nu s-a întors la casa sa, ci s-a dus în pustie și s-a rugat lui Dumnezeu patruzeci de zile și striga către Dumnezeu cu lacrimi, ca să-i dea lui rod pântecelui. Asemenea și Ana, în casa și în grădina ei, se ruga lui Dumnezeu. Și i-a auzit pe dânșii Domnul și a trimis pe îngerul Său, binevestindu-le lor nașterea Maicii Domnului, care a și fost, spre mântuirea a tot neamul omenesc. Ana a rămas în curând însărcinată, iar peste nouă luni a născut-o pe Sfânta Fecioară Maria. Zămislirea Maicii Domnului este prăznuită de Biserică în 9 decembrie, iar Nașterea Maicii Domnului este sărbătorită pe 8 septembrie. La vârsta de trei ani, Ioachim și Ana au dus-o pe Sfânta Fecioară la Templu și au închinat-o slujirii lui Dumnezeu, încredințând-o preotului Zaharia. Atunci, după ce părinții ei au adus sacrificii Domnului (după obiceiul vremii), au lăsat-o împreună cu celelalte fecioare în camerele Templului să crească acolo. Biserica prăznuiește Intrarea în Biserică a Maicii Domnului în 21 noiembrie. În următorii șapte ani, Dreapta Ana și Ioachim au vizitat-o adesea pe Maria la Templu, până la moartea lor; aceasta a rămas însă orfană la vârsta de zece ani. Sfântul Ioachim a trăit 80 de ani, iar Ana 79 de ani. Prăznuirea adormirii Sfintei Ana are loc în 25 iulie. În timpul domniei Sfântului Iustinian Împăratul (527-565), a fost construită o biserică în cinstea Sfintei Ana la Deutera. Împăratul Iustinian al II-lea (685-695; 705-711) a restaurat această biserică după ce Sfânta Ana i-a apărut în vis soției sale însărcinate. Atunci trupul și vălul (maforionul) Sfintei Ana au fost aduse la Constantinopol. În România, cinstitele moaște ale Sfinților și Drepților Părinți Ioachim și Ana au fost aduse la Catedrala Patriarhală din București cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, pe 23 august 2013, de către o delegație a Bisericii Ortodoxe din Cipru. Timp de trei zile mii de credincioși s-au putut închina la moaștele celor care sunt ocrotitorii familiilor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sfânta Ana a fost mama Sfintei Fecioare Maria, Născătoarea de Dumnezeu. Sfânta Ana s-a căsătorit cu Sfântul loachim, ducând împreună o viață curată și binecuvântată de Dumnezeu. Sfânta Ana a rămas pentru noi toți un exemplu de smerenie și viață creștină.
Ana - din ebraică: Domnul a avut milă, Domnul S-a îndurat, acest nume atât de frumos ne amintește că în orice moment din viața noastră, în orice necaz și în orice bucurie, Dumnezeu este cu noi, apărându-ne și întărindu-ne. Dumnezeu este Tatăl nostru, al tuturor, și ne iubește ca fii ai Lui. Dumnezeu, îndurătorul, are milă de noi toți, și de cei buni, dar și de cei răi, cărora Domnul le oferă șansa de a se căi pentru păcatele făcute și de a începe o viață bună și luminoasă. „Dumnezeu, nu doar că nu lasă să fim ispitiți peste puterile noastre, dar ne și ajută, chiar în ispită, ne sprijină și ne întărește, dacă noi facem ce se cuvine din partea noastră și nu ne lipsesc bunăvoința, nădejdea în El și răbdarea." - Sfântul Ioan Gură de Aur. Derivate: Anca, Aneta, Anica, Anișoara, Nana, Ani ș.a. Sfânta Ana a fost mama Sfintei Fecioare Maria, Născătoarea de Dumnezeu. Sfânta Ana s-a căsătorit cu Sfântul loachim, ducând împreună o viață curată și binecuvântată de Dumnezeu. Sfânta Ana a rămas pentru noi toți un exemplu de smerenie și viață creștină. Sfinții Părinți loachim și Ana simt un model pentru toate familiile creștine, și un ajutor neîntârziat pentru toți cei care se roagă lor. Sfinții Părinți loachim și Ana au săvârșit de-a lungul timpului multe și mari minuni, mărturii ale dragostei lor de oameni, ale harului dumnezeiesc ce s-a revărsat peste ei și, prin rugăciunile și ajutorul lor, și peste noi toți. Sfinții și drepții dumnezeiești Părinți loachim și Ana sunt prăznuiți pe 9 septembrie. (Leon Magdan, Numele meu - mic dicționar ortodox, Editura Corint Turism, București, 2004, p. 9)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Minunata icoana a Sfintei Ana de la Manastirea Bistrita, judetul Neamt, m-a mangaiat adesea. De cate ori am ocazia, intru si ma inchin, apoi imi continui calatoria. De aceea, azi am cautat-o sa o postez. Am gasit-o alaturi de un comentariu pe care il postez partial:
![]() ,,Icoana Sfintei Ana a fost dăruită la 26 iulie 1401 domnitorului Alexandru cel Bun și soției sale, Ana, de către împăratul bizantin Manuel și Irina (sau Ana) Paleologu, în semn de împăcare a Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol cu Biserica Moldovei, și ca unul din semnele de recunoaștere a Mitropoliei Moldovei de către aceasta, împreună cu Icoana Maicii Domnului de la Neamț. Icoana Sfintei Ana a fost donată apoi, în 1402, mănăstirii Bistrița, unde se află până astăzi. Este una dintre Icoanele purtate frecvent în procesiune, prin toată Moldova, cunoscută pentru combaterea secetei. De aceea s-a și deteriorat, întrucât de multe ori ploaia râvnită de credincioși surprindea Icoana pe câmp, în timpul rugăciunii. Într-adevăr, la Icoană se petrec felurite minuni: vindecări, alungări de duhuri necurate, izbăvire din primejdii de moarte, ocrotirea mănăstirii de cutremure și distrugere, ocrotirea domnitorilor credincioși (spre exemplu, salvarea lui Petru Rareș), păzitoarea moldovenilor credincioși în luptele cu turcii, tătarii, polonii. Deși Icoana se află într-o mănăstire, e considerată protectoare în mod special pentru mireni: mame, copii, țărani, în toate momentele importante ale vieții lor și mai ales în cele... grele. Copii vindecați de boli grave, familii reîmpăcate după rugăciune, deși se aflaseră în prag de divorț, și continuându-și viața în armonie, vindecarea alcoolismului și a sterilității - sunt numai câteva din minunile punctate în legătură cu Sfânta Icoană. Aici, la Icoana Sfintei Ana, s-au rugat pentru a avea copii Maria Enescu, mama lui George Enescu, și Emilia Porumbescu, mama lui Ciprian Porumbescu. În cazul demonizaților, procedura care se făcea din vechime era următoarea: trei Sfinte Masluri, spovedanie, 3 zile de post, Împărtășanie, molitfele Sfântului Vasile cel Mare – toate rugăciunile fiind săvârșite înaintea Icoanei. La final, cei mai mulți dintre cei aduși se vindecau. " Sursa: http://mirelasova.over-blog.com/arti...-81848942.html Last edited by antoniap; 09.09.2013 at 16:48:30. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 21:26:36 |
Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 22:48:51 |
Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 09:22:30 |
Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 08:30:11 |
|