![]() |
![]() |
|
#161
|
|||
|
|||
![]()
Iată un articol care, din păcate, este pus ca lecție educativă pe un site de un anumit impact și prestigiu:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/psi...ctiva-ortodoxa O persoană care își ascunde identitatea (oare de ce?) face o salată de idei și, mai ales, un melanj atitudinal: ba se îndoiește de psihologie, ba o apără, ba o critică, ba arată că te duce împreună cu clienții tăi în iad (hopa??) etc. Un discurs tipic de om confuz. De nu cumva, de om lipsit de onestitate. E ușor să critici orice, fie și psihologia și chiar hipnoza (mă refer iar la tehnica asta doar pentru că așa scrie la începutul articolului), când nu ai nimic de spus în afară de declarații globale acuzatoare și de pofta de a critica pur și simplu. Fără argumente pertinente, fără dovezi certe, fără studii serioase. (în schimb o serie de stimulări emoționale, cu lacrimi, se strecoară rapid în peisaj) Ca să nu mai spun că de fapt autorul acelui articol de propagandă își face reclamă, strecurînd două-trei direcții pe care le laudă. Și, culmea, laudă mai întâi tocmai terapia cognitivă care, se știe, are ca instrument, printre altele mai des folosite, tocmai tehnicile sugestive! ... Educație la "Ortodoxia tinerilor"?... Mai degrabă confuzie și harababură.) Dar, oameni buni, avem în domeniu oameni de meserie, chiar experți de nivel mondial ale căror cărți și conferințe și articole și studii le găsim în librării și pe internet, oameni care arată ei înșiși care sunt limitele și avantajele instrumentului lor de lucru. Ca orice experți din orice domeniu, ca și doctorul, ca și inginerul etc., acești oameni își prezintă cunoașterea și posibilitățile, dar nu fac nici valuri nici mituri: arată în ce constă o tehnică psihologică sau alta, care sunt mecanismele, ce lucruri bune se pot face și până la ce limite, respectiv ce se poate întâmpla prost. De ce nu-i ascultați pe aceștia și luați de bun ce spun amatorii și, de-a dreptul, denigratorii cu intenții ascunse? Iar acum o întrebare pentru toți criticii fără discernământ ai psihologiei: fraților, e bună rugăciunea? Gândiți-vă bine, vă rog, înainte să răspundeți! E bună rugăciunea? Oricînd? Oriunde și oricum? Fără nici o limită? Fără de meșteșug? Fără nici o restricție? Fără nici o prevedere? Indiferent de context? Fără nici o îndrumare? Fără de rânduială? E bună rugăciunea în mod absolut? Dacă e bună în mod absolut, de ce mai sunt învățători ai ei? De ce atâtea mii și mii de cărți? De ce atâta prevedere și îndrumare? De ce rânduiala și tipicul au un rost al lor? De ce nu ne rugăm cu toții la fel? De ce nu ne repezim cu oricine și oriunde la rugăciune? De ce Însuși Hristos ne-a învățat cum să ne rugăm? Ei bine, așa și cu psihologia. Așa și cu amărâta aia de hipnoză (o tehnică printre mii de alte tehnici, cu indicații și cu mulțime de zone unde e inoperantă, că nu folosește la nimic). Tot ce e sub soare, tot ce trece prin mâna și sufletul omului NU e nici bun nici rău în mod absolut. Tocmai de aici începe "secretul", de aici începe învățătura, aici e lupta fiecăruia, aici e greul, aici e discernământul, aici e arta și știința și priceperea ș.a.m.d. Nici un psiholog nu e bun sau rău prin tehnicile sale. La amatori, da, tehnica e tare! Casa, mobila, merțanu, faru, marca rachetei, lustruiala etc. Dar dacă dai de un meseriaș, te bate 6-0 și cu coada de mătură, nu-i trebe rachete Adidas. Precum și psihologul, n-are nevoie de nu știu ce super tehnici sau hipnoze ca să îți fie de mare folos, dacă ai disponibilitate să te îndrepți pe undeva și pricepi cum să lucrezi cu sufletul tău în colaborare cu terapeutul. La fel și preotul, n-are nevoie de nu-ș ce rugăciuni sofisticate, nici de barbă lungă și stufoasă și frumos parfumată. Dar tu, care-l cauți pe Doctor, vrei să te vindeci? Ești dispus să schimbi ceva în viața ta? Ai înțelepciunea să renunți la ceva din ale tale cele mult iubite de tine? Iată întrebarea, bogatule... Cine se învrednicește să deprindă rugăciunea, va pricepe și cum e cu multe altele... Cei ce vă rugați, ca lucrare statornică și cu oarecare spor duhovnicesc, sper că sunteți de acord cu mine. Mare e pavăza rugăciunii ca lucrare statornică. Îți ascute simțul detectării falsului pentru că, mai mult ca oricînd, la rugăciune acesta e simțul cel mai ascuțit în om: simțul detectării minciunii. Simțul descoperirii minciunii personale. Când te rogi îți simți imediat minciuna, neseriozitatea, lenea, duhul măgăriei proprii. Orice formă de păcăleală e exclusă la rugăciune, dacă ai cât de cât în tine, funcțională, conștiința de sine... Și frica de Dumnezeu. La fel și cu psihologia. Ba chiar și cu hipnoza. Practicarea și evaluarea lor trec prin onestitate, discernământ și multe altele. E lucru dăunător să aruncăm în derizoriu sau să demonizăm domenii întregi și mulțimi de oameni doar pentru că așa ne vine și pentru că, de fapt, nu avem cunoștințe reale despre acele lucruri și persoane. Vorbim, criticăm, judecăm (sau dimpotrivă, lăudăm cu exaltare) pe psihologi și psihologie doar din auzite. E lucru înțelept, acesta, bogatule? Last edited by cezar_ioan; 11.09.2013 at 08:49:41. |
#162
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Amuzant, am dat peste răspunsul la o scrisoare a cuiva care se ocupă ... tocmai cu AT (unde am eu formare, precum spuneam). Ca să vezi! http://www.sfintiiarhangheli.ro/intr...uri-si-atentie Deduc din scrisoarea fetei că a citit o carte splendidă "Ce spui după Bună ziua!", autor Eric Berne, părintele Analizei Tranzacționale. Acolo e vorba despre conceptul preferat al lui Berne "Jocurile psihologice", despre care am spus de multe ori că forumul nostru e plin, din păcate... Și despre teoria "cupoanelor", un nenorocit de balast care face ca oamenii să se nefericească singuri, până la forme grave de automutilare sufletească. Ar fi multe de spus, dacă am fi într-o ședință de consiliere AT. Răspunsul Maicii este evident "diplomatic", evaziv. Nu intră în detalii (poate nici nu are pregătire foarte temeinică în AT și se ține la smerenie...). Dar nu-i nevoie! Modul cum a răspuns este, după opinia mea, impecabil! Nu aș putea să răspund mai bine, mărturisesc. De fapt, Maica știe bine, deduc, că un joc trece ușor în alt joc și că eliminarea progresivă a jocurilor psihologice este un proces de durată, similar cu despătimirea. Câte patimi, atâtea surse de inepuizabile jocuri psihologice. Iată cum psihologia (în forma ei numită AT) face de minune echipă cu duhovnicia, cu Biserica. Să privească bine scepticii și acuzatorii și să înțeleagă, odată pentru totdeauna că Biserica poate încorpora unele elemente din psihologie, poate dialoga și conlucra cu psihologia. Un alt dialog remarcabil, aici: http://www.sfintiiarhangheli.ro/intr...a-de-intuneric Psihologic, pacienta fobică și-a ales bine amorsa și mecanismul de coping. Restul a venit prin har, de la Domnul. Minunat exemplu și excelentă intervenția Maicii. Și aici: http://www.sfintiiarhangheli.ro/intr...ti-si-stramosi Nu mai am nevoie de alte dovezi: pentru mine, Maica Siluana face, ca psiholog vorbesc, o terapie ortodoxă de clasă înaltă. Înțelege bine, corect și informat, mecanismele psihologice ale diverselor situații și tulburări și procedează cu tact și acuratețe. Și pe toate le îndreaptă spre lucrarea duhovnicească, iar prin cuvântul de învățătură creștină, prin interpretarea făcută în erminia Duhului le înalță spre Domnul. Ce poate face mai bun un psihoterapeut creștin? Să ne bucurăm de prezența Maicii printre noi și să ne grăbim să îi folosim disponibilitatea! Dumnezeu să o întărească și să o insufle permanent în nobila ei misiune! Last edited by cezar_ioan; 11.09.2013 at 08:26:53. |
#163
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Da, acum, învățătura și tehnicile acestei mentalități noi sunt extrem de rafinate și cu adevărat spirituale, adică inspirate duhului omenesc de spirite, de duhurile vrăjmașe îmbrăcate în haine de lumină. Ele sunt și ”bune” din punctul de vedere al omului autonom – ne învață cum să ne rezolvăm conflictele, cum să avem gândire pozitivă, cum să avem o stare de bine, cum să ne dezamorsăm sentimentele negative, să le înlocuim cu sentimente pozitive... Și chiar sunt bune, tehnic vorbind. Eu le învăț și le folosesc pentru că sunt instrumente ca și un program de computer. Dar trebuie să avem grijă ca să nu ne însușim, odată cu ele, și credințele, mentalitatea, ci să le transformăm pe toate în rugăciune, în împreună-lucrare cu Dumnezeu. Să nu cădem robi acestor tehnici. Și există foarte multă literatură, foarte multe cărți cu sfaturi foarte bune: ”E bine să faci așa, să mănânci așa”. Dacă intrăm în acest joc, nu vom mai cunoaște drumul de ieșire, pentru că zicem: ”Dar pe mine metoda asta m-a adus și sunt liniștit”, așa cum pe un yoghin care a mers până la levitație el zice: ”eu am trăit minuni, ia uitați-vă, eu stau în aer!” Bun, și? Ce-ai făcut acolo? Adică, am nevoie să știu care e scopul vieții mele, care este problema mea? Să stau în aer? Dacă L-am primit pe Hristos Dumnezeu ca Domn și Stăpân al vieții mele, scopul meu este să intru în Împărăția Lui, să intru în bucuria Lui pe care nu o mai ia nimeni de la mine. Asta voi căuta: să trăiesc bucuria aceasta pe care mi-a făgăduit-o El. Orice altă stare de bucurie este mincinoasă... Nu m-am născut pentru o stare de bine. Dumnezeul meu și Mântuitorul meu m-a anunțat că vor fi vremuri grele, că voi avea necazuri, că trebuie să-mi port crucea,că voi fi bătută, scuipată și judecată, dar că toate acestea nu-mi vor lua bucuria pe care nimeni și nimic n-o poate lua de la noi pentru că e a Lui. Numai așa vom putea rezista! Și să nu uităm și să mărturisim lumii că nu avem viață în noi fără Dumnezeu. Și Dumnezeu trebuie mâncat și ca să-L mâncăm trebuie să ne pregătim pentru asta. Și să ne mutăm întreaga atenție și dorirea la bucuria Lui, iar necazurile inerente vieții pe acest pământ să le transformăm în tot atâtea locuri de întâlnire fierbinte cu Dumnezeu. Așa să ne ajute Dumnezeu! (Monahia Siluana Vlad, Deschide cerul cu lucrul mărunt, Doxologia, Iași, 2013) AMIN! AMIN! AMIN! Last edited by cezar_ioan; 11.09.2013 at 08:51:33. |
#164
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu știu care să fie răspunsul la ultimele întrebări, dar cine știe, poate forumistul cu "mărime de suflet" este mai strângător din fire, mai ales cu informația. Poate vroia și el să aibă anumite informații referitoare la domnu Mihnea. Am văzut că sunt unii care au o anumită obsesie cu uniatismul, și cine știe poate îi interesează anumite chestiuni așa la nivel informativ. Am văzut și noi că de la o vreme domnu Mihnea era tot cu "fratele Cezar" pe buze și poate unii forumiști au început să își pună tot felul de întrebări la care doreau răspunsuri pe privat. Cum de își permit să pună astfel de întrebări pe privat nu știu, poate au mâncat mai multă pâine cu tupeu decât alții ... , sau ca să vorbesc pe limba lor, mai multă pită cu tupeu. Recent am văzut cum domnu Mihnea face "presiuni" asupra ortodoxei (așa s-a declarat) Irina21, pe forumul catolic, să își bage copilul în greco-catolicism, pentru că acolo, chipurile, copilul va fi pe deplin catolic și va căpăta obiceiuri foarte ortodoxe (după propriile sale cuvinte). Am văzut că făcuse "presiuni" și asupra utilizatoarei Noesisaa, care între timp a avut bunul simț să își rărească semnificativ postările aici pe forum, și că prin urmare are așa un zel personal de a aduce lumea la catolicism. Cum pune ochii pe unii sau pe alții, și cum o fi pus ochii pe dumneata, asta mi-e greu să îmi explic, poate o fi simțit cu instinctul lui de inchizitor care o fi pradă potențială, posibil cu anumite labilități religioase ... ecumeniste poate?, ... sau poate doar cu așa cu mai mari deschideri de suflet și mai puțină rigiditate în materie de dogmatică (ortodoxă) ... sau poate cu anumite poziții referitoare la ierarhia sacramentală și administrativă a bisericii ortodoxe, poziții mai critice să le zicem, cu vederi anticomuniste, etc ... sau cine știe poate o fi pur și simplu o chemare a Duhului Sfânt înspre sfânta biserică catolică ... Întreb și eu așa, nu că nu mi-aș fi dat seama și fără setea strângătoare de informație a forumistului "mare la suflet" ... |
#165
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Consider ca orice psiholog roman ar trebui sa se adapteze la aceasta situatie intocmai ca maica Siluana, adica sa preia din tot ce invata la facultate numai ce corespunde valorilor ortodoxe. Si sa nu se supere daca tinerii aleg preotul. In problema alcoolismului, un preot, i-a recomandat sotiei celui in cauza sa-i puna cate trei picaturi de ulei de la Sfantul Maslu sotului ei. Alaturi de rugaciune, metoda a dat roade. Pe de alta parte, consider ca orice medic ar trebui sa cunoasca psihologie la nivel satisfacator, astfel incat discutiile purtate sa-l ajute pe cel in cauza. Asadar, nu e o idee inteleapta sa facem abstractie de neajunsurile psihologiei si de prejudiciile pe care le poate aduce crestinului. Asta ar insemna sa semanam sminteala. Mult mai bine ar fi sa fim realisti si sa urmarim mantuirea noastra si a semenilor nostri, caci scris este: ,,33.Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui și toate acestea se vor adăuga vouă. 34. Nu vă îngrijiți de ziua de mâine, căci ziua de mâine se va îngriji de ale sale. Ajunge zilei răutatea ei." Sursa: http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=6 De ce sa ne ridicam impotriva lui Dumnezeu cand putem sa-i slujim cu toata fiinta? Aude omul ca esti psiholog crestin cu fapta, nu cu numele, te cauta si se face coada la cabinetul tau. Daca esti onest pana la capat, atunci pe atei ii indrepti spre biserica, nu vei dori sa-ti fie clienti in veci. in felul acesta, daca tu faci voia lui Dumnezeu, nici tie nu-ti va lipsi nimic, caci vei fi cautat. Last edited by antoniap; 11.09.2013 at 09:39:17. |
#166
|
|||
|
|||
![]()
Iata o pilda foarte sugestiva preluata de pe net, cu privire al sminteala, caci vom da raspuns pentru fapte, vorbe si chiar si pentru gandurile noastre:
Poetul si talharul ,,Undeva, într-o cetate, trăia un poet, care își folosea talentul (darul de a scrie versuri), primit de la Dumnezeu, numai în rău, căci scria poezii de prost gust, în care Dumnezeu și sfinții erau defăimați. De aceea, în vremea lui, puțini îi citeau nesuferitele lui versuri. Nu departe de poet, într-o pădure, trăia un tâlhar, de care se temea multă lume și care săvârșise multe fapte rele. Totuși, pe lângă faptele lui cele rele, a construit și el, pe drumul care trecea pe lângă pădure, o fântână. După un timp, când s-a terminat firul vieții, au murit amândoi și au fost duși în iad pentru faptele lor cele rele. Tâlharul, pentru faptele lui cele rele, avea sub el o flacăra foarte mare, ce-l acoperea aproape tot; poetul avea numai un foc mic care-l ardea. Cu timpul flacăra de sub tâlhar se micșora pentru faptul că oamenii care treceau pe acel drum, unde se găsea fântâna construită de tâlhar, se bucurau când beau apă și îl pomeneau pe acela care a construit-o, căci fântâna avea o apă tare bună și își potoleau setea cu ea. Însă flacăra de sub poet se tot mărea, fiindcă oamenii care îi citeau poeziile, se sminteau, deveneau necredincioși și din cauza lui negau existența lui Dumnezeu, pierzându-și sufletele. În timp ce tâlharul mai avea doar un foc micuț sub el, flacăra de sub poet se mărea mereu… Această istorioară scoate în evidență păcatul smintelii, care este mai mare decât alte păcate, tocmai pentru faptul că prin ea se pierd mai multe suflete. Una e să faci un păcat de care să dai răspuns înaintea lui Dumnezeu numai tu, și alta e să dai răspuns de păcatele altora, fiindcă i-ai smintit, căci zice Hristos: „Iar cine va sminti pe unul dintr-aceștia mici care cred în Mine, mai bine i-ar fi lui să i se atârne de gât o piatră de moară și să fie afundat în adâncul mării. Vai lumii, din pricina smintelilor! Că smintelile trebuie să vină, dar vai omului aceluia prin care vine sminteala.”(Matei 18, 6-7)" “ |
#167
|
||||
|
||||
![]()
Cezar te rog sa te uiti pe converstiile mele cu Dalian,pe mine cel putin m-a deranjat faptul ca a spus de maica si de parintele meu duhovnic ca-s ecumenisti, ce parere ai de cartile recomandate? cum spunea si Laura intr-o postare mai veche , " Spune așa Sf. Vasile: "Noi, dacă suntem înțelepți, să luăm din cărți doar ceea ce ni se potrivește și cât se înrudește cu adevărul, iar restul să-l lăsăm". Câtă dreaptă socotință aveau Sfinții Părinți! ". Te rog sa te uiti pe postari !
__________________
,,Cu Dumnezeu nu-i nevoie să fii politicos; pur și simplu, varsă-ți inima ta în fața Lui." Pr Sofronie Saharov |
#168
|
|||
|
|||
![]()
E bine sa citim din cand in cand aceasta nuvela pentru a ne da seama ca noi singuri nu suntem in stare sa ajutam pe nimeni sa se schimbe in bine, chiar daca am fi toti preoti! Dumnezeu ii ajuta pe cei din jurul nostru sa se schimbe. Iar puterea exemplului personal este extraordinara.
http://ro.wikisource.org/wiki/Popa_Tanda |
#169
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#170
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|