![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Asa cum toate lucrurile cele din afara nu pot fi vazute fara ochi, tot astfel si cele launtrice, duhovnicesti nu pot fi pricepute decat cu mintea si cugetarea. Nu incepe nimic si nu face nimic pana nu vei chibzui, unindu-te in rugaciune cu Dumnezeu. Caci nimic nu il face pe om mai neprihanit si mai statornic in toate lucrurile, precum dreapta judecata si chibzuinta. "Sa cugeti la toate cele pe care vrei sa le faci, a grait Domnul lui Iosua Navi. Inaintea oricarui pacat sta nebunia, iar chibzuinta precede virtutile si faptele bune. Nechibzuinta niciodata nu va aduce omului pace si mangaiere desavarsita, daca insasi mintea prin luminarea ei, nu va linisti si va mangaia sufletul. Asa cum cel orb nu are liniste pana ce nu vede lumina, tot astfel si cel nebun nu poate avea liniste pana ce nu va ajunge intru cunostiinta. Cu atat mai mult cugetarea si chibzuinta trebuie ravnite inaintea tuturor virtutilor, deoarece in cugetare si in chibzuinta se cuprinde inceputul a tot binele; astfel incat nici virtutea nu poate fi virtute cum se cuvine daca aceasta nu va fi ajutata si carmuita de cugetare si chibzuinta. Dupa cum dintre toate simtirile firesti vederea celor vazute este cea mai minunata si plina de bucurie, tot astfel in toate cele de gand si cuget, cel mai minunat si mangaietor este cugetul si cunostiinta tuturor lucrurilor. Iata intru ce sta viata vesnica! Iata intru ce sta si caderea si primirea chinului!" Sf. Dimitrie al Rostovului - Alfavita duhovniceasca Iubirea fara de o judecata dreapta este o iubire nebuna si stramba. Iar daca inima iti este plina de pacate la fel iti este si iubirea. Sunt patimi si pacate ce izvorasc din inima. Acestea se infaptuiesc cu o iuteala mai mare decat cele din minte. E nevoie de atentia multa pentru a opri pacatul ce pleaca din inima. "Casa Tie sa ma fac doresc nespus, Iisuse al meu. De aceea Te rog fierbinte, da-mi dupa dorul meu, Mantuitorule, in inima mea vino sa locuiesti si din aceasta toata rautatea sa stergi. Dumnezeiasca Ta iubire sa sadesti in ea si Harul Tau cel sfant peste ea sa-l reversi. Vederea mintii mele, Hristoase, sa-o luminezi si ochii cugetului meu, Mantuitorule sa curatesti Ca sa ma vad biserica Duhului Sfant si, dupa moarte, impreuna locuitor cu cetele ceresti. Amin." Vedere duhovniceasca - manuscris a unui ieromonah anonim athonit ar fi bine sa citesti aceasta "Vedere duhovniceasca" ca sa iti faci o idee cam ce avem cu totii in inima noastra.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Pai vezi 1Corinteni 13.
Mintea nu e inclusa printre cele 3 mari virtuti, iar dintre ele cea mai mare e dragostea, pecare daca am avea-o, usor am dobandi si multe altele. Nu inseamna ca mintea nu are valoare, doar e in alta categorie. Ar trebui sa comunici mai mult cu prietena, discutia asta trebuia sa o ai cu ea, intai.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mintea nu este o virtute, ci este ceea cu ce Dumnezeu ne-a inzestrat atunci cand ne-a facut. Mintea, cugetarea, ratiunea le avem de la Dumnezeu.
Prin curatarea mintii si luminarea ei ajungem sa dobandim vitutile adevarate. Fara o minte luminata nu suntem decat chimval rasunator cum spune Apostolul. Da, cea mai mare dintre virtuti e dragostea insa numai printr-o minte curata si luminata de Dumnezeu dobandim dragostea cu adevarat. Aceasta este legatura dintre minte si inima. Dupa cum spune si sfantul: "Cu atat mai mult cugetarea si chibzuinta trebuie ravnite inaintea tuturor virtutilor, deoarece in cugetare si in chibzuinta se cuprinde inceputul a tot binele; astfel incat nici virtutea nu poate fi virtute cum se cuvine daca aceasta nu va fi ajutata si carmuita de cugetare si chibzuinta." Prin dragostea cea omeneasca nu vom ajunge niciodata la o minte luminata, la o cugetare dreapta si curata. Caci si animalele stiu sa iubeasca. Insa prin mintea cea luminata vom dobandi si dragostea cea dumnezeiasca. Prin minte cu ajutorul lui Dumnezeu vom dobandi vitutile , ca nu vine mai intai virtutea fara de minte si apoi judecata cea curata. La I Corinteni 13 Apostolul vorbeste tocmai despre adevarata virtute adica dragostea dumnezeiasca pe care daca nu reusesti sa o dobandesti esti arama sunatoare si chimval rasunator. Iar a o dobandi va trebui mai intai sa cureti mintea si sa ajungi la o judecata curata. "Cel care nu se va stradui singur sa purceada pe drumul evanghelicesc cel stramt si va fi fara bagare de seama spre curatirea mintii, acela este orb cu sufletul, chiar de ar fi deprins toate invataturile lumesti: el ia seama doar la litera care omoara, dar nu primeste duhul de viata datator, ci nu numai pe altii dar nici pe sine nu poate sa se indrepte desavarsit." Sf. Dimitrie al Rostovului Auziti cum zice: este orb cu sufletul, adica fara de dragostea cea adevarata. Fara minte curata nu se poate indrepta intru cele ale sale, nu poate indrepta dragostea, milostenia, iar virtutile nu sunt virtuti.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Vă mulțumesc pentru răspunsuri!
Până la urmă nu cred că e de folos să pun cele două rugăciuni (pentru iubire și pentru minte) în antiteză. Alin, ai dreptate referitor la comunicare, am multe de îmbunătățit în acest domeniu. Am încercat eu să-mi susțin punctul de vedere, dar prietena mea era sigură pe părerile ei și nu am mers prea departe cu discuția. Până la urmă nu mi-e clar dacă există o "succesiune" anume a dobândirii anumitor virtuți... Din spusele apostolului reiese că dragostea este cea mai mare. Nici nu poate fi altfel, căci Dumnezeu este iubire. Dar dacă putem dobândi cumva dragostea înaintea smeritei cugetări, de exemplu, sau e musai să fie invers, nu știu... Poate că Dumnezeu nu lucrează identic în fiecare dintre noi... Cel mai dureros este că vorbesc despre lucruri mari fără a ști cum să mă apropii de ele. Printre pașii de început se află, se pare, despătimirea... și după ani mulți de conștientizare a anumitor lucruri, nu pot spune că am ajuns prea departe... M-am depărtat mult de subiectul acestui fir... Sper să nu supăr pe nimeni... |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Purtand simtaminte de dragoste stramba, pacatoasa, egoista, mandra sau cum o fi ea in noi niciodata nu vom ajunge la smerita cugetare si la o minte curata. tot mintea este cea care poate face alegeri, poate decide pocainta si indreptarea catre Dumnezeu. facand cu mintea acestea toate, vine si Dumnezeu in ajutor. Aceasta este cauza de ajungem sa nu ne inghitim unii pe altii, sa iubim pe unii si sa uram pe altii, sa placem pe unii si sa displacem pe altii. Daca iubim un om sau 10 asta nu este iubire, caci iubirea este aceea care ne face sa iubim pe toata lumea fara sa ii dispretiuim, sa ii jignim, sa ii lovim indiferent cum ar fi ei. Citat:
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pentru inceput este ascultarea. Acesta este primul pas spre smerenie. Ascultarea de duhovnic si paza mintii pentru a putea sa distingem gandul pacatos inainte de a infaptui pacatul. Mintea este paznic la poarta inimii. E foarte greu insa, trebuie rugaciune multa.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Nu știu ce să zic. Experiența mi-a arătat altceva: deși știam foarte bine că un anumit lucru e păcat și vroiam să mă feresc de el, deși logic și rațional știam exact ce trebuie să fac și ce să nu fac, nu am acționat în conformitate cu ce mi-a zis mintea. Abia când am simțit cu toată ființa mea răul pe care mi-l pricinuia lucrul respectiv, când în inima mea s-a simțit fiorul acelui păcat, m-am hotărât cu adevărat că trebuie să împotriva lui. Eu cred că despătimirea nu se face doar cu ajutorul minții. Conștiința lucrurilor se naște în inimă. În contextul respectiv, mintea m-a ajutat doar să numesc acel păcat, identificarea lui a fost în inimă.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
insa despatimirea este curatirea noastra, ori ea cu mintea se face. caci mai intai constientizam cu mintea pacatul ca apoi sa luptam cu el tot cu mintea cu ajutorul lui Dumnezeu. Iata ce zice Arhim. Sofornie in Mistica vederii lui Dumnezeu despre: - vederea pacatului "Părinții spuneau că a-ți vedea păcatul este un mare dar al Cerului, mai mare decât vederea îngerilor. Și eu, mulți ani am fost orb duhovnicește.” „Eu nu văd Lumina ca atare, ea doar îmi deschide ochii să înțeleg în ce întuneric trăiesc. Eu nu aș putea înțelege întunericul, dacă n-ar exista lumina opusă..” „Cu întristare m-am convins că rari sunt oamenii care simt în inima lor durerea păcatului” -si esenta pacatului „Din momentul în care mi s-a dăruit harul pocăinței, mi-am dat seama că mă aflu în iad”. „Când mi s-a descoperit că natura duhovnicească a mișcării mele lăuntrice era de fapt o repetare a căderii lui Adam, atunci m-am îngrozit și de atunci rugăciunea mea se caracteriza printr-o vrăjmășie față de mine însumi”. Iata Anyta, oare miscarile noastre launtrice nu sunt o repetare a caderii lui Adam? Putem noi oare din ele sa ajungem la adevarata luminare a mintii? Chiar si rugaciunea inimii, mai intai intra in minte si abia apoi coboara in inima. Nu intra in inima ca apoi sa patrunda in minte. de aceea este coborarea mintii in inima si nu urcarea inimii in minte.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|