![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca nu s-a gasit ceva mai bun, inseamna ca avem probleme serioase in acest sens. :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Deși în multe privințe avem opinii diferite, pe această temă sunt de acord cu Daniel.
Patriotismul este un sentiment frumos... dar iubirea față de aproapele (indiferent de naționalitatea sa) rămâne o VIRTUTE CREȘTINĂ! Cât privește naționalismul, aceasta e o ideologie din secolul al XIX-lea (care, aviz naționaliștilor, n-a apărut în România...). Îmbinarea dintre ortodoxie și naționalism a fost considerată drept erezie de către participanții la Sinodul panortodox întrunit la Constantinopol în anul 1872. Ei au denumit această ideologie "etnofiletism" și au trecut-o, fără nici o ezitare, în rândul ereziilor. Astfel, dacă naționalismul, ca ideologie politică, și-a avut rolul lui istoric (fiind anacronic astăzi), combinat cu religia creștin-ortodoxă, devine chiar erezie - adică pericol spiritual.
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 17.10.2013 at 21:15:05. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Din ce motiv Domnul Iisus Hristos, profețind apropiata distrugere a Ierusalimului (proorocie împlinită în anul 70), i-a îndemnat pe contemporanii și conaționalii Săi ca, atunci când vor vedea Cetatea Sfântă înconjurată de oștiri, să fugă în munți și să nu se întoarcă să-și ia haina?
De ce nu i-a învățat să-și apere patria împotriva romanilor, cu arma-n mână, chiar până la moarte?... De ce să fugă? Temă de meditație și - de ce nu? - polemică. Încă ceva: cum interpretați Gal3, 28? Dar Evr11, 14-16? Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 17.10.2013 at 21:42:27. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
p.s.: nu am citit topicul deci raspunsul meu este strict la mesajul citat |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Există aici, totuși, inclusiv un sens istoric, ca și-n oricare alt text. De exemplu, trecerea poporului ales prin marea roșie, sub conducerea lui Moise a fost, desigur, în sens tipologic, o prefigurare a Botezului creștin; textul are, însă, un sens istoric foarte clar - evreii aceia chiar au fost conduși, într-un mod supranatural, prin marea roșie. La fel și-n cazul textului despre care discutăm noi. Sensul duhovnicesc există și este chiar cel esențial. Hristos a vorbit nu doar pentru contemporanii Săi, ci pentru fiecare persoană umană, din orice generație ar fi. Contemporanii Săi, însă, în anul 70, s-au refugiat la Pella (așa-mi amintesc că se numea cetatea în care s-a stabilit comunitatea iudeo-creștină din Ierusalim în timpul războiului dintre 66-70, spre să rețin corect) și nu a participat la război. Textul pe care-l discutăm este consemnat, într-adevăr, în contextul unei cuvântări eshatologice (așa cum vedem în toate Evangheliile sinoptice). O parte a profeției se va împlini la acea vreme pe care nici îngerii n-o știu... ci numai Tatăl. O altă parte a profeției viza, însă, un eveniment istoric din epoca respectivă. De aceea, Hristos precizează: "adevărat grăiesc vouă că nu va trece neamul (generația - n.n.) acesta până când nu vor fi toate acestea" și, imediat, pentru a se evita eludarea sensului spiritual în favoarea celui literal-istoric, adaugă: "cerul și pământul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece". În acel neam/ generație, profeția s-a împlinit în mod cât se poate de concret. Citez din memorie (nu știu exact versetul): "iar când veți vedea Ierusalimul înconjurat de oștiri, atunci să știți că s-a apropiat pustiirea lui. Atunci, cei din Iudeea să fugă în munți. Să nu se întoarcă să-și ia haina". Cum facem? Același Hristos, Dumnezeul nostru, Care a spus: "mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are: să-și pună cineva viața pentru prietenii săi". Sacrificiul propriei vieți pentru aproapele este, așadar, suprema dovadă de iubire. Iubirea este cea mai mare virtute creștină. Sacrificiul suprem din dragoste față de semeni rămâne, deci, fapta cea mai bună din perspectiva moralei creștine. Atunci, cum facem cu fuga în munți? Cuvintele Sfintei Scripturi nu se pot contrazice între ele... Este, oare, vorba tocmai despre evitarea crimei? Sau să ne întrebăm altfel: în caz de război, se poate vorbi de sacrificiu din iubire față de ceilalți?... Sau cumva sacrificiul, în acest caz de război, ar presupune nu iubirea, ci tocmai contrariul acesteia - o moarte tocmai în încercarea de a-i omorâ pe alții?... Iar jertfa supremă pentru semeni, cea recomandată de Hristos în In15, 14, are drept unic motiv iubirea și ca singur scop împlinirea, manifestarea concretă a acesteia. Cum ne dumirim?... :)
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 18.10.2013 at 02:04:32. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Laura, cum comentezi acest eveniment istoric?:
Din volumul al IX-lea al ”Vietii Sfintilor” (pag.1034 si 1043), aflam ca, in ziua premergatoare luptei cu Maxentiu din 28 octombrie 312, imparatul Constantin a vazut pe cer o cruce luminoasa si inscrisul ”in hoc signo vinces” (”prin acest semn vei invinge”), apoi, in noaptea urmatoare, a avut un vis in care i s-a aratat Insusi Domnul nostru Iisus Hristos, care l-a indemnat sa insemneze cu Sfanta Cruce toate steagurile de lupta ale ostirii sale. Constantin a facut intocmai. Monogramul lui Hristos HP (semnul ”CHI – RO”) l-a pus si pe un steag numit ”labarum” (stindard – drapelul - roman de razboi, pe care, Constantin cel Mare, punand crucea si monogramul lui Iisus Hristos, l-a transformat in stindard imperial). Astfel, prin purtarea de grija si marea milostivire a Domnului nostru Iisus Hristos, Constantin l-a invins pe Maxentiu, intrand triumfator in Roma. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În primul rând, relatarea din "Viețile Sfinților" este întemeiată pe scrieri ale următorilor autori: 1. Lactantius, "De mortibus persecutorum"; 2. Eusebiu de Cezareea, "Istoria Bisericească" și "De vita Constantini" (PSB 13 și 14). Acum, pentru a nu fi acuzată că pun la îndoială texte ale unor Sfinți (mulți de aici, de pe forum, sunt, efectiv, îndrăgostiți de argumentul autorității...), precizez faptul că nici unul dintre cei 2 autori nu este canonizat, nu se încadrează în categoria Sfinților Părinți, fiind doar istorici ai Bisericii. Mai mult decât atât, Eusebiu a avut și convingeri semiariene, a trecut de la ortodoxie la arianism și invers cam cum schimbă ai noștri politicieni partidele... A mers, "academic" fie spus, după principiul "consecvență și onoare, eu mă dau cu cel mai tare". A fost caracterizat, în documentele vremii, drept un lingușitor fără pereche al împăratului (ceea ce rezultă inclusiv din propriile scrieri ale lui Eusebiu, chiar fără să-l fi caracterizat cineva astfel). A participat la Sinodul din 335, în care s-a luat decizia exilării Sfântului Atanasie cel Mare și, în cadrul discuțiilor din Sinod, a fost acuzat de către un alt episcop participant de faptul că, în vremea persecuțiilor lui Diocletian, ar fi căzut în apostazie (afirmație controversată, greu sau poate chiar imposibil de demonstrat prin probe istorice incontestabile). Am precizat aceste detalii nu pentru a pune la îndoială istoricitatea evenimentului prin sofismul "ad hominem", ci doar pentru a evita replici de tipul: "negi viețile Sfinților?...". :) Originea relatării este, de fapt, întemeiată nu pe vreo scriere revelată, ci exclusiv pe documentele menționate. Comparând textele lui Lactantius si Eusebiu în care este relatat episodul din anul 312, putem observa cu ușurință faptul că există, între ele, anumite diferențe de detaliu, într-adevăr nesemnificative pentru mesajul teologic al textului (deosebiri de tipul: Constantin cel Mare a avut vedenia în stare de veghe, sau în vis?... etc). Cred că am scris un text prea lung, continui în mesajul următor. :)
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 18.10.2013 at 01:31:53. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
așa cum Hristos i S-a revelat prigonitorului Saul, transformându-l, astfel, din anticreștin în Apostol al neamurilor, la fel și pe împăratul păgân Constantin cel Mare arătarea "semnului Fiului Omului" și inscripția minunată l-au preschimbat, l-au convertit la calitatea de "episcop al Bisericii în treburile din afara ei" (așa cum el însuși s-a autocaracterizat), în primul împărat creștin din istoria Imperiului Roman și întemeietorul unui imperiu creștin ortodox ce avea să reziste în istorie mai bine de un mileniu (Imperiul Bizantin). Cred că, indiferent de autenticitatea sau neautenticitatea istorică a relatării, mesajul profund teologic rămâne autentic și adevărat! Promisiunea divină "in hoc signo vinces" s-a împlinit... nu neapărat în bătălia cu Maxentiu (aceea fiind doar o luptă politică între 2 împărați... pe atunci ambii păgâni), ci printr-un lung proces istoric, început în momentul Edictului de la Mediolanum din 313 (edict care a fost, de fapt, o înțelegere verbală între Constantin și Licinius de a le acorda creștinilor statutul de "religio licita" și, astfel, libertatea religioasă alături de toate cultele recunoscute în imperiu). Astfel, am convingerea că acea revelație a fost ADEVĂRATĂ, indiferent dacă s-a realizat în mod empiric (vederea fizică a unei cruci etc) sau spiritual! Și mai cred că acea revelație a avut legătură nu cu un eveniment important doar din perspectiva istoriei lumii (nu și din aceea a ist. mântuirii), ci cu un fapt mult mai profund, autentic, esențial: prin creștinarea sa, Sfântul Constantin a învins! A învins nu un adversar politic, ci... a învins așa cum înving toți aceia care se lasă biruiți și cuceriți de iubirea lui Hristos, toți aceia care aleg să devină, pentru eternitate, "robii libertății" și fii prin har ai Tatălui ceresc. Are sens, oare, ceea ce spun?...
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 18.10.2013 at 01:50:13. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
filmul acesta ma duce cu gandul la creatia noastra..
https://filmflix.ro/oppenheimer-film/ |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Sf Iustin Popovici ne explică:
"Biserica este vesnicia divino-umana intrupata in limitele timpului si ale spatiului. Se gaseste in lumea aceasta, dar nu este din lumea aceasta (loan 18,36). Se gaseste in lumea aceasta, pentru ca sa ridice lumea aceasta sus, de unde vine ea insasi. Biserica este ecumenica, catolica [universala, soborniceasca], divino-umana, vesnica, de aceea constituie o blasfemie de neiertat impotriva lui Hristos si a Duhului Sfant a face din Biserica o institutie nationala, a o restrange la scopul si metodele nationale meschine, limitate si trecatoare. Scopul ei este supranational, ecumenic, pan-uman: acela de a uni in Hristos pe toti oamenii, pe toti, fara exceptii pe motiv de nationalitate, semintie sau clasa sociala: "Nu mai este iudeu, nici elin, nu mai este sclav, nici liber, nu mai este parte barbateasca si parte femeiasca; caci voi toti sunteti una in Hristos Iisus" (Galateni 3,28), pentru ca Hristos este "toate in toti" (Coloseni 3,11)". |
|