![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Vom discuta despre invidie, arătând cât de rea și dăunătoare sufletului este această patimă. Împăratul Irod, bătrân neputincios în vârstă de șaptezeci de ani, auzind că s-a născut Hristos, noul împărat israelitean, s-a aprins de invidia care l-a orbit și i-a împietrit inima într-o așa măsură, încât a hotărât să ucidă în regiunea Betleem până la paisprezece mii de prunci, pentru ca împreună cu ei să-l omoare și pe Hristos care S-a născut...
Însă invidiosul Irod nu l-a ucis pe Hristos, ci și-a pierdut pentru totdeauna sufletul, iar pruncii uciși de către el vor petrece fericiți pentru veșnicie în cămările cerești ale mucenicilor, în timp ce el are să se chinuie pentru veșnicie în gheenă.Trebuie să ne străduim în tot chipul să ne împotrivim invidiei și să distrugem această patimă încă de la începutul ei, pentru că cei copleșiți de invidie procedează în acțiunile lor aproape asemănător lui Irod. ...Să ne silim să avem dragoste și bunăvoință față de toți, atât față de cei ce ne iubesc, cât și față de cei care nu ne iubesc, față de cei binevoitori și față de cei nebinevoitori. Nu în zadar spune cuvântul lui Dumnezeu: „Dumnezeu este dragoste, iar cel ce petrece în dragoste, în Dumnezeu petrece, și Dumnezeu este în el”. Amin. (Sfântul Ambrozie de la Optina, Sfaturi pentru familia crestină, Editura Platytera, p. 133)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Iubirea firească, iubirea căzută, aprinde sângele omului, îi pune în mișcare nervii, îi stârnește închipuirea; iubirea sfântă răcorește sângele, odihnește și sufletul și trupul, atrage omul lăuntric la ruga tăcută, îl afundă în dulceața smereniei și desfătării duhovnicești.
(Sfântul Ignatie Briancianinov, Experiențe ascetice, Editura Sophia, București, 2009)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Dacă gândul a ajuns la obsesie și ești gata să faci păcat, deja ești la un pas de foc. Fugi la duhovnic, nu mai aștepta și spune-i că ești gata să lași păcatul! Atenție cu gândurile, că tot păcatul de la gând se naște!
Ce ne puteți spune despre gândurile care, uneori, ajung la stadiul de obsesie? Să știți că gândurile până la moarte nu ne slăbesc! E bine că te luptă acum - lasă să te lupte dracul! - dar luptă-te și tu cu el. Vrei să nu te lupți? Vrei să nu ai gânduri? Nu se poate așa! Iar dacă gândul a ajuns la obsesie și ești gata să faci păcat, deja ești la un pas de foc. Fugi la duhovnic, nu mai aștepta și spune-i că ești gata să lași păcatul! Atenție cu gândurile, că tot păcatul de la gând se naște! Nu este păcat pe care să-l faci cu voia ta, dar fără gânduri. Tot păcatul intră, mai întâi, prin imaginație. Sfântul Isaia, în cartea Ferestrele sufletului, spune că urechile, ochii, mintea aduc ispita în interiorul omului. (Părintele Ioanichie Bălan, Spovedania - Taina împăcării, din Colecția Liman duhovnicesc, Editura Doxologia, Iași, 2013, p. 42)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Dragostea, mila și smerenia se disting doar prin denumire, însă au aceeași putere și lucrare. Dragostea și mila nu pot fi fară smerenie, iar smerenia nu poate fi fară milă și dragoste.
Creștinii din vechime, datorită marii lor râvne duhovnicești, se nevoiau mult în post, în privegheri de noapte și în cântarea îndelungată a Psalmilor și rugăciunilor. Nouă însă, celor de acum, din cauza slăbiciunii noastre și lipsei de grijă pentru mântuirea sufletului, ne sunt străine aceste virtuți. Să ne îngrijim măcar pentru împlinirea celor strict necesare, pe care ni le poruncește nouă Apostolul Pavel, spunând: „Purtați-vă sarcinile unii altora și așa veți împlini legea lui Hristos” (Galateni 6, 2). Însă împlinirea acestei porunci și săvârșirea acestei virtuți este cu neputință fară smerenie și răbdare, pentru că smerenia dă tărie în orice virtute, iar fară răbdare nu se săvârșește nici o faptă bună. După mărturia Cuvioșilor Calist și Ignatie, dragostea, mila și smerenia se disting doar prin denumire, însă au aceeași putere și lucrare. Dragostea și mila nu pot fi fară smerenie, iar smerenia nu poate fi fară milă și dragoste. Aceste virtuți sunt arme nebiruite împotriva diavolului, spre care acesta și toată mulțimea dracilor nici să privească nu pot. Să ne înarmăm cu această treime a virtuților, și să ne apropiem de Dumnezeu, și așa vom primi mila veșnică de la Domnul cel înviat, Căruia i se cuvine slava și puterea, cinstea și închinăciunea împreună cu Cel fară de început al Său Părinte și cu Preasfântul Duh în vecii vecilor. Amin. (Sfântul Ambrozie de la Optina, Sfaturi pentru familia creștină, Editura Platytera, p. 110)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Noi toți suferim de egoismul și mândria noastră, și tocmai de aceea suntem bolnavi sufletește. Om sănătos înseamnă om smerit. Sănătate sufletească este când omul este eliberat de păcate, când nu are boli sufletești.
Să fim cu luare-aminte la purtarea noastră, să nu fie necuviincioasă, ci să trăim cu cumințenie și atenție. Să nu facem ceva fără ascultare și binecuvântare. Un vapor nu se scufundă numai din cauza unei rupturi mari, ci și din cauza mai multor crăpături mici. Așa și greșelile mici, când se repetă, devin o greutate mare și ne scufundă sufletul. Smerenia se dobândește când cerem iertare, când luăm greșelile asupra noastră. Dobândim smerenia când ne spovedim și primim povețele duhovnicului. Atunci dobândim și discernământul, care se naște din smerenie, iar smerenia este rodul spovedaniei. Noi toți suferim de egoismul și mândria noastră, și tocmai de aceea suntem bolnavi sufletește. Om sănătos înseamnă om smerit. Sănătate sufletească este când omul este eliberat de păcate, când nu are boli sufletești. Când nu suferă nici de gelozie, nici de invidie, nici de judecarea aproapelui, nici de obrăznicie, nici de mândrie și egoism. Doar cel pe deplin sănătos este omul smerit al lui Hristos. Nu există amăgire fără trufie și mândrie. În amăgire nu se găsește nici urmă de smerenie și de aceea cel amăgit nu acceptă nimic! Egoismul este cauza tuturor relelor și rana îngrozitoare care ne provoacă toate durerile păcatelor. Smerenia este virtutea cea mai îmbucurătoare. În omul smerit diavolul nu poate intra niciodată. (Părintele Efrem Athonitul, Despre credință și mântuire, Editura Bunavestire, Galați, 2003, p.22)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Dumnezeul tău este și Dumnezeul meu. Ce odihnitor răsună în inimă cuvântul acesta! Ar trebui să-l cunoască orice om dornic de adevăr, de lumină, de bine. Toți cei însetați sincer de adevăr ar trebui să rostească în cor cuvântul acesta. Nu pot fi două culmi, două scopuri ultime, e numai unul și, indiferent cum îl numim fiecare, cum îl vedem, pașii ni se îndreaptă tot spre el. Avem un singur punct terminus, unde se vor întâlni toți cei drepți, adică cei ce cu sinceritate însetează să găsească și să slujească cauza ultimă, cauza adevărată a existenței.
Orice om ce însetează după adevăr, ce dorește să slujească adevărul, ce are privirea ațintită spre adevăr, poate rosti semenului, omului ce poartă cu vrednicie numele de om, pentru că suferă din dor după adevăr: Dumnezeul tău este și Dumnezeul meu. Suntem frați legați de o țintă unică, chiar dacă ne aflăm pe drumuri diferite. Acolo, pe culmi, ne vom întâlni și îmbrățișa într-o îmbrățișare sfântă și largă, cât spațiul. (Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri în amurg, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 168)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
O, Doamne, pe toate celelalte jertfe și daruri nu voiești să ți le aduc, ci dorești să mă apropii de Sfintele Taine și să mă împărtășesc cu Preasfântul Trup al Fiului Tău, pe care mi L-ai pregătit la Sfânta Masă, pentru că aceasta este voia Ta.
Iar Apostolul Pavel, în epistola către Evrei, zice în alt chip: "Jertfă și prinos n-ai voit, ci trup mi-ai întocmit" (10, 5), ceea ce însemnează: O, Doamne, pe toate celelalte jertfe și daruri nu voiești să ți le aduc, ci dorești să mă apropii de Sfintele Taine și să mă împărtășesc cu Preasfântul Trup al Fiului Tău, pe care mi L-ai pregătit la Sfânta Masă, pentru că aceasta este voia Ta. De aceea voind să arate că este gata spre ascultare zice: "Iată, vin ca să fac voia Ta, Dumnezeul meu, și Legea Ta înlăuntrul inimii mele am voit". Adică, iată Doamne, vin să fac voia Ta cu multă râvnă și să împlinesc legea Ta cu toată inima mea. De aceea, dacă iubim mântuirea noastră, trebuie să facem cu bucurie și cu dragoste voia lui Dumnezeu, ca fiii și nu ca robii, de frică. Fiindcă frica păzește poruncile cele vechi, iar dragostea păzește pe cele evanghelice. Adică cei ai Legii păzeau poruncile și hotărârile Legii de frică, ca să nu fie pedepsiți și chinuiți; pe când noi, creștinii, pentru că nu mai suntem sub stăpânirea Legii, trebuie să împlinim poruncile Evangheliei nu de frică, ci din dragoste și ca fiii trebuie să facem voia lui Dumnezeu. Iar voia lui Dumnezeu și Tatălui, după bunăvoire și înainte povățuire Unuia Născut Fiului Său și Domnului nostru Iisus Hristos și să-și verse Sângele Său pentru mântuirea lumii, iar noi toți creștinii să ne împărtășim adesea cu Trupul și Sângele Lui, pentru ca prin deasa Împărtășire, în această viață să fim păziți de cursele și vicleșugurile diavolului, iar când va ieși sufletul nostru, să zboare ca o pasăre în libertate și bucurie la ceruri, fără nicio împiedicare din partea duhurilor celor din văzduh. Aceasta o adeverește și dumnezeiescul Hrisostom zicând: "Și altcineva mi-a povestit un lucru, pe care nu l-a auzit de la altcineva, ci el însuși s-a învrednicit să-l vadă și să audă; adică aceia care la moartea lor se împărtășesc cu Preacuratele Taine cu conștiința curată, când iese sufletul lor, îi înconjoară îngerii, pentru Darul Împărtășaniei și-l suie în cer." Deci și tu, frate, pentru că nu știi când vine moartea, fie azi, fie mâine, ori în clipa aceasta, trebuie să fii totdeauna împărtășit cu Preacuratele Taine și să te afli gata. Și dacă este voia lui Dumnezeu să mai trăiești în viața aceasta, vei petrece cu Harul Sfintei Împărtășanii, o viață plină de bucurie, plină de pace și însoțită de toate celelalte virtuți. Iar dacă voia lui Dumnezeu este să mori, apoi cu Sfânta Împărtășanie vei trece cu slobozenie vămile dracilor care se află în văzduh, ca să te sălășluiești cu bucurie negrăită în locașurile cele veșnice. Căci deoarece ești totdeauna unit cu Preadulcele Iisus Hristos, Atotputernicul Împărat, și aici ai să trăiești o viață fericită, iar când vei muri, dracii au să fugă de la tine, ca trăzniți, iar îngerii îți vor deschide intrarea cerească și te vor duce cu cinste până la tronul Preasfintei Treimi. O, măreție, pe care o dobândesc creștinii din deasa Împărtășire, și în viața aceasta, și în cea viitoare! (Sfântul Nicodim Aghioritul, Sfântul Neofil Kavsokalivitul, Carte folositoare de suflet despre deasa împărtășire cu Preacuratele lui Hristos Taine, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2001; pp. 53-54)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|