![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Pai eu cred ca existenta subiectivitatii presupune automat si existenta liberului arbitru.
Avem o experienta constienta, la persoana 1, care include si faptul ca ne simtim liberi. Cele doua sunt profund legate, dupa mine. In privinta cercetarilor neuropsihologice si a subconstientului, sunt destul de sceptic. In sensul ca ma indoiesc de posibilitatea stiintei de a infirma liberul arbitru. Dupa cum spunea eminentul filozof al mintii John Searle, problema liberului arbitru ne va insoti mereu, chiar si atunci cand toate celelalte probleme ale mintii umane se vor fi rezolvat. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Obiectivitatea și Duhul Sfânt impun liberul arbitru.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) Last edited by Demetrius; 25.11.2013 at 01:16:10. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ma refeream la subiectivitate inteleasa ca si constiinta de sine personala, adica viata mea vazuta dinspre mine insumi. Persoana este subiect, nu obiect.
Eu inteleg ce ai vrut tu sa zici, dar cred ca tu m-ai inteles gresit. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Omul fiind o ființă spirituală dovedește că nu e spirituală dacă are conștiință de sine personală și nu se identifică cu Iisus Hristos, modelul său spiritual. În acest caz, subiectul nu mai poate fi subiectiv pentru că se privește dinspre Hristos. 20. M-am răstignit împreună cu Hristos; și nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine. Și viața de acum, în trup, o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit și S-a dat pe Sine Însuși pentru mine.(Gal2,20)
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Persoana este ireductibila. Vezi ce spune si Lossky despre asta. Nu ne confundam cu Hristos. Ne unim cu Dumnezeu prin har, NU prin natura si nici nu ne confundam cu persoanele divine. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
36. Vă spun că pentru orice cuvânt deșert, pe care-l vor rosti, oamenii vor da socoteală în ziua judecății.(Mt12,36)
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) Last edited by Demetrius; 27.11.2013 at 07:07:06. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Nu inteleg care este cuvantul desert.
Cum vad eu lucrurile ? Am citit mai demult un eseu scris de Lossky in care el spune urmatoarele (reproduc din memorie) : Persoana umana este ireductibila pana si Creatorului sau. Asta inseamna ca, constiinta persoanei umane NU este o functie a Fiului sau a Duhului Sfant. Daca ar fi asa, atunci Dumnezeu ar fi un fel de Cronos care isi devoreaza copiii iar noi am inceta sa mai existam. Faptul ca persoana umana este ireductibila inseamna ca ea NU poate fi parte din alta persoana si nici nu se poate confunda cu ea. Lossky insista asupra faptului ca, constiinta omului NU devine o functie a lui Dumnezeu, altfel persoana umana ar disparea inghitita de persoanele divine. Chiar si in Invatatura de credinta crestina ortodoxa, la intrebarea daca noi IL vedem pe Dumnezeu prin persoana Fiului sau a Duhului se raspunde clar: NU, ci prin har. Caci altfel ne-am confunda cu persoanele divine. Aceste precizari sunt importante. Este adevarat ca misticii folosesc uneori un limbaj de genul : "topirea in Dumnezeu" etc., dar asta numai din cauza neputintei limbajului de a exprima unirea fara confundare cu Dumnezeu. De fapt, noi NU ne topim, nici NU disparem in Dumnezeu, nici constiinta noastra NU este absorbita in constiinta divina. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Chiar si o decizie imperfecta, conteaza in fata lui Dumnezeu in ce directie bate si oricat de imperfecta ar fi, tot are o directie in raport cu Binele si Raul.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
|