|
#61
|
|||
|
|||
Acum îmi înțeleg prietenul care mi-a spus cândva că ăștia la teologie mai nou îți spală creierul.
|
#62
|
||||
|
||||
Citat:
Din punctul de vedere al mântuirii, bărbatul și femeia au aceeași lucrare și tind către același țel, unirea cu Hristos, în care diferențele de sex dispar, pentru că își pierd rostul. „Fiii veacului acestuia se însoară și se mărită; Iar cei ce se vor învrednici să dobândească veacul acela și învierea cea din morți, nici nu se însoară, nici nu se mărită. Căci nici să moară nu mai pot, căci sunt la fel cu îngerii și sunt fii ai lui Dumnezeu, fiind fii ai învierii“ (Luca 20, 34-36). Aceasta pare a fi cea mai mare neînțelegere, deoarece veacul de acum este unul imperfect în care diferențele există, cu un scop bine determinat de Dumnezeu, pe când în veacul de apoi aceste necesități ale firii căzute își pierd utilitatea împlinindu-se în unirea cu Hristos. Dacă în veacul de apoi vom trăi ca îngerii, purtați de aripile trupurilor transformate în Hristos, acum lucrarea noastră este stânjenită de materia greoaie a firii căzute. Nu putem confunda aceste două stări, cea căzută și cea înviată. În cea căzută ne supunem legilor firii căzute, tânjind prin credință și lucrarea mântuitoare să urcăm spre cea înviată. Această lucrare nu înseamnă însă negarea rolurilor firești ale celor două părți, bărbătească și femeiască, nu înseamnă o egalizare forțată, vârâtă pe gâtul tuturor printr-o politică de nondiscriminare prost înțeleasă, ci printr-o împreună-lucrare în perfectă armonie și înțelegere. Ortodoxia nu împinge femeile pe linia de tușă. Preoția ține într-adevăr de partea bărbătească, dar asta nu înseamnă că femeia nu are nici un rol în Biserică. Preoția împărătească, de care vorbește Sfântul Apostol Petru (1 Petru 2, 9), este deschisă tuturor, nu neapărat într-un înțeles sacerdotal, ci ca unul general, de martori ai Învierii în lume. În Duminica Mironosițelor vedem înseși femeile ca întâi martori ai Învierii, primind misiunea de-a o vesti Apostolilor. „Mironosițele, de dimineață venind și privind mormântul gol, ziceau Apostolilor: Zdrobit-a Cel puternic putrejunea și pe cei din iad i-a smuls din legături; propovăduiți cu îndrăzneală, că a înviat Hristos, Dumnezeu, dăruind lumii mare milă“. Femeile mironosițe nu sunt altceva decât Apostoli ai Apostolilor, vestitoare ale Evangheliei Învierii lui Hristos. În aceeași tradiție apostolească a mironosițelor putem vorbi și de alte femei care sunt înscrise în calendare cu cinstea de „asemenea cu apostolii“: Sfânta Mare Muceniță Fotini, Sfânta Mare Muceniță Tecla, Sfânta Împărăteasă Elena, Sfânta Nina Luminătoarea Georgiei, Sfânta Olga Împărăteasa Rusiei, femei care prin viața lor sfântă au propovăduit și întărit credința popoarelor. Dar orice femeie, soție, mamă sau monahie poate ajunge asemenea cu Apostolii dacă se străduie să fie un exemplu de credință, chemare, dăruire și sacrificiu. De-a lungul întregii istorii, femeile dreptcredincioase și-au arătat pe deplin rolul lor apostolic crescând în credință generații și generații de creștini. Deși lucrarea acestora poate părea orientată spre interior, spre familie, rodul este unul sobornicesc, universal. Știm bine că în spatele oricărui sfânt se află o mamă bună: Sfânta Macrina pentru Sfântul Vasile cel Mare, Sfânta Antusa pentru Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfânta Nona, mama Sfântului Grigorie Teologul, și așa mai departe. Acestea nu s-au rușinat să-și împlinească rolul lor formator de mame, ba din contră, și l-au asumat ca o misiune sfântă spre împlinirea firii lăsate de Dumnezeu. Biserica însăși este de genul feminin, deasupra fiecărui altar ortodox este zugrăvită Maica tuturor, Născătoarea de Dumnezeu." http://ziarullumina.ro/repere-si-ide...-al-cuvantului
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#63
|
|||
|
|||
Citat:
Probabil că mi-am spălat singură creierul, sau nu știu ce să zic... :)) Dar vă asigur că ceea ce am scris aici nu are legătură cu învățământul teologic. Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#64
|
|||
|
|||
Să mă ierți, dar duhul scolastic miroase de la o poștă. Ar fi îmbucurător faptul că ceea ce ai scris nu ar avea legătura cu ceea ce ai studiat la Teologie.
Last edited by ovidiu b.; 15.12.2013 at 00:19:02. |
#65
|
||||
|
||||
Citat:
Așa mai merge, sincere felicitări! |
#66
|
|||
|
|||
Citat:
Probabil ne-au spalat bine creierele la amandoua astia de la institutele de teologie si romane, si francezo-ruse - si cu acelasi sapun ;-)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#67
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Citat:
Insa a pus inainte, valoarea propriei judecati, care s-a dovedit a fi gresita, departandu-se astfel ani-lumina de ceea ce spuneam mai sus. Citat:
Personal, cred ca a avut un mandat expres, de Sus, si nu a fost o ambitie personala rezultata dintr-o "problema de constiinta" cum a incercat Fani sa puna problema. Citat:
Mai corect ar fi fost sa spui ceva de genul: "disidenta nu este nici o virtute, nici un pacat in sine, ci trebuie analizata in raport cu valorile crestine, atat morale cat si teologice." Citat:
Citat:
Uite: Citat:
In ciuda "unei îndelungate experiențe de viață spirituală, de viață dedicată lui Hristos Dumnezeu." pana la urma tu esti cea care stie mai bine ce e bine si ce e rau? Pana la urma experienta ta limita de viata si spirituala este cea care valideaza sau invalideaza sfaturile lui? Daca ai ceea ce ai nevoie, pentru a fi o astfel de supra-autoritate peste cea a lui, de ce mai ai nevoie de el in primul rand? Citat:
Citat:
Ar putea sa nu-ti spuna din prima, ca nu are de unde sa stie, intr-adevar, dar prin prisma experientei de viata si cateva discutii, dupa modul in care abordezi anumite probleme si enunti anumite principii de gandire, sa-ti cunoasca slabiciunile si caderile si unde ele au sa te duca tinand cont de un anumit context de viata.. Si sa iti recomande sa eviti acel context, si chiar fara explicatii, daca si-ar da seama ca oricum n-ar ajuta la nimic, tu considerand ca stii mai bine chiar decat cei mai experimentati duhovnici. Ba chiar s-ar putea ca explicatia exacta sa nu o aiba nici el, simtamintele duhovnicesti nu se traduc neaparat in cuvinte, chiar daca functioneaza binisor in firea despatimita. Citat:
Sa stii ca nu toti au timp de jocuri din astea. Daca nu ai incredere in el, nici nu trebuia de la bun inceput sa te afli acolo. Citat:
Daca e vorba despre cum interpreteaza Sfanta Traditie un pasaj din Sfanta Scriptura, poate profesorul stie mai bine. Daca e vorba de un aspect duhovnicesc, care tine de modul in care abordeaza fiecare trairea crestina, nu se stie. Faptul ca unul e episcop si celalat profesor nu spune mare lucru despre cine ar putea avea dreptate intr-o astfel de problema. Citat:
Citat:
Cu bucurie.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 15.12.2013 at 00:58:32. |
#68
|
||||
|
||||
Doamne ajută !
Citat:
Citat:
Bine a zis Ovidiu, că numai un văzător cu duhul putea să dea verdictul exact! :) Și apropo de soluțiile propuse de tine - ți-a explicat Decebal că Sf.Maxim nu putea fi caterisit pentru că nu era cleric. Și în fine, doar un sfat îți mai dau : pe viitor nu mai încerca să induci în eroare. Nu e deloc creștinește. |
#69
|
|||||
|
|||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Toată chestiunea e că Hristos nu a întemeiat creștinismul, ci Biserica. Nu știu de ce am senzația că tu vrei să dai cu piciorul unor daruri pe care le-ai primit, pe care iată că te arăți că nu le prea cinstești, și, încetul cu încetul, te pregătești să ieși subtil din Biserică pentru a face parte din creștinism, sau poate vrei să te duci direct la sinagogă. Sau poate la Templul din Ierusalim, reclădit. Sau, cine știe, poate chiar la vreo lojă, deși până acum nu mă gândeam la chestia asta. |
#70
|
||||
|
||||
Fr. Andrew Damick a tinut un fel de conferinta in care a vorbit despre toate religiile. A vorbit despre catolici, protestanti, neo-protestanti, secte, iudaism, islam, alte religii pagane. Diferentele dintre Ortodoxie si celelalte invataturi sunt f.clare. Cand a vorbit despre luterani, a adus in vedere faptul ca, luteranii si-au aruncat ochii spre Est, stiind ca esticii nu sunt catolici. Ei se asteptau sa fie tot luterani. Si surpriza. Patriarhul de la Constantinopol a avut mai multe discutii cu luteranii, a incercat sa ii aduca pe calea Ortodoxiei, dar luteranii nu au dorit asta, ei o tineau pe a lor. Deci nu, luteranii nu au avut nici o scuza. Stiau de Biserica Ortodoxa, au vb cu Patriarhul de atunci si au ales alta cale. Ei s-au razvratit impotriva Bisericii Catolice, mai ales impotriva unor legi date de Papa, dar s-au razvratit si impotriva Bisericii Ortodoxe. Interesant este ca si luteranii s-au schimbat de-a lungul timpului. Sa nu uitam ca Luther era impotriva Sf.Traditii, a ierarhilor si a preotilor.
Fr. Gregory Hallam, un parinte ortodox englez, a tinut o predica despre istoria ortodoxiei in UK si ce s-a intamplat dupa invazia francilor(cei care au adus catolicismul in Britania). A povestit pe scurt, evident. Dansul a precizat, si a dat si citate, ca dupa o perioada de catolicism, multi catolici din UK erau nemultumiti fata de Roma, dar nu ptr. ca doreau sa fie protestanti, ci acuzau Roma ca s-a despartit de Est si ca au introdus invataturi noi. Parintele a mai spus ca leacul a fost mai grav decat boala. Protestantii au mers pe un drum si mai gresit. Ar fi foarte folositor sa se faca si in Romania conferinte sau predici pe acesta tema. Sa stie tot romanul cu ce se mananca protestantismul, catolicismul, islamul etc. Ascultarea de duhovnic se face pana la credinta. Adica, daca duhovnicul te invata ceva ce nu tine de invatatura Bisericii, nu trebuie sa il asculti. Dar in general, ascultarea fata de duhovnic are rostul ei, la fel si taierea voiei. Monahii sunt sub ascultarea de-asemenea. Sf.Maxim Marturisitorul nu a facut ascultare ptr. ca era adevarul credintei in joc, nu ptr. ca avea el idei si ifose. Nu ptr. ca ii considera pe ceilalti sub el sau ca ierarhii nu aveau nu stiu ce studii teologice. Sa nu ne folosim de Sfinti si de vietile lor ptr. a ne justifica propriile actiuni si idei. Consider ca este gresit sa judeci un ierarh dupa cate studii teologice are. Cu alte cuvinte, sa il judeci dupa cata teorie stie. Adevarata teologie este in Biserica. Un Parinte simplu, dar care traieste ortodoxia cu adevarat, cum e Pr.Cleopa, e cu mult mai sus decat un profesor universitar care stie multa teorie si cam atat. Nu stiam ca Ortodoxia se traieste si se intelege la nivel rational. Last edited by Parascheva16; 15.12.2013 at 10:30:42. |
|