![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deci: 1. Eu n-am spus ca in posturile mari de peste an nu se posteste sambata si duminca deloc. Am spus ca posturile sunt mai usoare, se dau anumite dezlegari. Pana si atunci! UIte citatul din postarea mea anterioara: "Da, in posturile mari se tine post si sambata si duminica, dar mai usor decat in celelalte zile." 2. Problema cu calendarul- uite ca am calendar acasa. Si am constatat de mai multa vreme ca exista mai multe variante. De ex. astazi la mine in calendar scrie clar: harti. Aici pe site, in schimb scrie zi de post si dezlegare la oua, branza si etc. Deci ce poate sa inteleaga un om de aici? Tu cum ai face in locul meu? Harti sau post, sau dezlegare la oua si branza? 3. Ceea ce ma deranjeaza mai mult este ca lumea vorbeste de niste canoane vechi, care insa nu mai sunt valabile dupa cum vad. Ele sunt inlocuite de tot felul de derogari si reguli noi. Si ajungi sa nu mai sti care este adevarul. Canonul cu pricina (are si un numar fatidic -66) se refera la post in general. Unii il zapacesc si vorbesc de ajunare, de post negru. S-a discutat mult pe acest forum despre post, despre a posti (inclusiv trupeste) sambata si duminica si in zile de sarbatoare, dar fara un rezultat, intrucat : "cate bordeie atatea obiceie". Asa cum se explica si articolul citat de mine si cum spun si alti teologi, duminica si sambata nu se tine post in mod normal. Exceptie fac posturile mari din an. Despre alea nu discutam insa. Alea sunt batute in cuie. Iata insa ca totusi regula nu se respecta. Multi sustin postul de duminica si de sambata. Inclusiv ajunarea. Cand te duci duminica (de ex.) la biserica si te impartasesti (cazul ideal pentru unii, in fiecare duminica), trebuie sa ajunezi oricum. Macar sa ajunezi de sambata, daca nu chiar sa tii mai multe zile inainte. Si dupa ce iei impartasania, iar trebuie post. Deci nu este clar ca duminica si sambata sunt zile de post in mod obisnuit, ca si miercuri si vineri? Din moment ce tot timpul trebuie sa postesti. Si preoti (mai ales) si laici. Ba ca este imparatsitul, ba ca este sarbatoarea cutare sau cutare. Trebuie postit duminica. Si atunci nu este mai simplu pentru toata lumea sa se spuna: "fratilor, canonul acela este invechit, regula este ca sambata si duminica sunt zile obisnuite si se posteste daca trebuie"? De ce le mai numeste zile dedicate Invierii Domnului, zile de bucurie si etc., daca exista alte lucruri mai presus? Asta este nedumerirea mea. Si pe alt fir mai este o discutie plina de derute, mai sa se paruiasca lumea, legat de citirea moliftelor Sf. Vasile pe 1 ianuarie. Ani de zile s-a facut asa. Acum nu mai este bine. Desi nu toti preotii respecta. La fel si cu regulile date de duhovnici. Fiecare altfel. Inca o deruta: in link-ul dat de tine (cred ca este singurul care explica niste lucruri de ce si cum), scrie o gramada de modificari si la slujba. Acum noi avem slujba de Boboteaza duminica si nu luni. Si eu la strana inca nu am habar (nu am inteles din toti termenii aia de acolo si regulile de acolo) ce avem de facut. Punct. Vazand si facand. In plus scrie acolo ca liturghia nu se lipeste de vecernie, dar se face dupa aceea, sa nu plece lumea. La noi de obicei se face una dupa alta, ca si asa se termina tarziu slujba. Deci nu facem pauza decat ca sa aduca oamenii cazanele cu apa. Si mai sunt destule derute. Ca eu oi pricepe mai greu e una, incerc sa le inteleg si sa le cuprind pe toate, dar ca se fac modificari mereu si nu se scrie nimic clar, este alta. Acum sper ca intelegi cat imi este de greu. Si nu stiu de ce se mai lauda aici lumea cu credinta si cultura religioasa, daca nu are nici cea mai mica intelegere fata de semeni si nu poate discuta clar si la obiect. Ma uit si pe forumul teologilor. Si acolo, intre preoti, monahi si alti teologi exista atatea intrebari si nelamuriri! Si vrei sa stim noi laicii totul. Inca o data canonul apostolic: "Daca un cleric s-ar afla postind in ziua Duminicii sau a sambetei (afara numai de una), sa se cateriseasca; iar daca va fi laic, sa se afuriseasca." (Canonul 66 apostolic)." Scrie "postind" si nu ajunand. Sau voi intelegeti altceva?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
|