Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.01.2014, 00:55:52
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Dar cine a pus la îndoială, pe acest topic, unicitatea teologiei și spiritualității ortodoxe între toate confesiunile și denominațiunile creștine?
Nu e vorba ca e unica.
Si prostia poate fi unica in felul ei, asta nu inseamna ca e buna.

Citat:
Cine a relativizat Ortodoxia, astfel încât să fie necesar ca dvs să ne argumentați de ce este preferabil să fim ortodocși?
E greu sa explici unui ecumenist ce inseamna relativizare..

Citat:
Personal visez o unitate în care fiecare dintre noi să-și păstreze credința proprie și să avem comuniune în rugăciune, în dialog, în iubire.
In care unul o sa pupe icoane si celalat o sa le puna pe foc.
In care unul pupa mana unui urmas al Sf. Apostoli si celalt a unei episcopese lesbiene.
Iar la sfarsit au sa se impartaseasca toti intr-un singur potir.

E vis sau cosmar?

Citat:
Niciodată nu aș accepta să încetez a o mai cinsti pe Măicuța, pentru nici un fel de motiv!
Dar cu siguranta nu te-ar deranja fratia cu unul care spune ca e absurd sa i se ofere vreo cinstire deosebita.

Citat:
Dacă mi s-ar cere așa ceva, atunci ecumenismul, la care acum ader cu bucurie, ar deveni pentru mine o simplă ideologie bună de aruncat la gunoiul istoriei, întocmai ca toate ereziile și ideologiile apărute și dispărute în negura veacurilor, împrăștiate și risipite, rând pe rând, de către lumina adevărului divin.
Sigur, nu o sa ti se ceara expres pentru ca s-ar trezi in tine acesta sensibilitate si praful s-ar alege de miscarea ecumenica.

Ti se cere doar sa fii frate cu cel care face asa ceva.

Ceva de genul: nu trebuie sa faci ce face dracul, trebuie doar sa fii prieten cu el.

Stii ce spunea "ecumenistul" Steinhardt?

"(Diavolul: sa incheiem un pact. – Nu. – Atunci hai sa semnam un document prin care recunoastem si tu si eu ca doi plus doi fac patru. – Nu. – De ce? Nu admiti ca doi si cu doi fac patru? De ce n-ai subscrie un adevar incontestabil? – Nu-mi pun semnatura alaturi de a ta nici pentru a recunoaste ca exista Dumnezeu.) [...]

Lumina nu este numai Beatitudine ci si Intelegere, in contrast cu prostia din care face o netrebnica arma diavoleasca."
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.01.2014, 01:46:02
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Nu e vorba ca e unica.
Si prostia poate fi unica in felul ei, asta nu inseamna ca e buna.



E greu sa explici unui ecumenist ce inseamna relativizare..



In care unul o sa pupe icoane si celalat o sa le puna pe foc.
In care unul pupa mana unui urmas al Sf. Apostoli si celalt a unei episcopese lesbiene.
Iar la sfarsit au sa se impartaseasca toti intr-un singur potir.

E vis sau cosmar?



Dar cu siguranta nu te-ar deranja fratia cu unul care spune ca e absurd sa i se ofere vreo cinstire deosebita.



Sigur, nu o sa ti se ceara expres pentru ca s-ar trezi in tine acesta sensibilitate si praful s-ar alege de miscarea ecumenica.

Ti se cere doar sa fii frate cu cel care face asa ceva.

Ceva de genul: nu trebuie sa faci ce face dracul, trebuie doar sa fii prieten cu el.

Stii ce spunea "ecumenistul" Steinhardt?

"(Diavolul: sa incheiem un pact. – Nu. – Atunci hai sa semnam un document prin care recunoastem si tu si eu ca doi plus doi fac patru. – Nu. – De ce? Nu admiti ca doi si cu doi fac patru? De ce n-ai subscrie un adevar incontestabil? – Nu-mi pun semnatura alaturi de a ta nici pentru a recunoaste ca exista Dumnezeu.) [...]

Lumina nu este numai Beatitudine ci si Intelegere, in contrast cu prostia din care face o netrebnica arma diavoleasca."
"Nu e vorba ca e unica"
Dar cum considerați că este Ortodoxia noastră, în raport cu celelalte confesiuni?
Superioară?
În acest caz, deja introducem un termen de comparație.
Ideea de "unicitate" îmi pare că exprimă mult mai mult decât aceea de superioritate.
Ortodoxia nu este doar superioară între confesiunile creștinismului, ci este mai mult decât atât: unică.
Aceasta a fost ideea pe care am încercat s-o exprim, dar dacă dvs propuneți o formulare mai potrivită, sunt deschisă la dialog. Nu cred că are sens să polemizăm pentru o diferență de formulare de vreme ce, așa cum spunea Sf. Grigorie de Nyssa, nu în cuvinte stă adevărul, ci în idei.
De aceea, aștept cu bucurie să aflu și modul în care înțelegeți dvs să exprimați raportul dintre Ortodoxie și celelalte confesiuni creștine.
"E greu sa explici unui ecumenist ce inseamna relativizare"
Personal înțeleg relativismul religios, foarte succint spus, drept concepția potrivit căreia toate credințele religioase au aceeași valoare de adevăr, inclusiv în privința ideilor contradictorii dintre ele.
În mesajele mele, nu am susținut această ideologie.
N-am spus că Duhul Sfânt purcede doar de la Tatăl și, în același timp, purcede și de la Fiul.
Nu am spus că Maica Domnului este și nu este pururea Fecioară.
N-am afirmat faptul că purgatoriul există și nu există în același timp.
În acest caz, se poate argumenta ideea că aș adera la relativism, sau că aș promova această ideologie?
Și fiindcă, într-un alt mesaj, făceați referire la "dubla gândire" din romanul "1984": această atitudine (dubla gândire), într-adevăr, ar ține de relativism.
În dialogul cu creștinii de alte confesiuni am exact aceleași convingeri ortodoxe și le împărtășesc și lor ceea ce cred.
Iar creștinii eterodocși ecumenici pe care-i cunosc sunt deosebit de toleranți.
De exemplu, îmi amintesc cu bucurie cum odată, discutând cu o măicuță catolică despre textul Crezului în versiunile greacă și latină, am spus, din politețe, "Una, Sfântă, Catholică și Apostolică Biserică", iar dumneaei m-a lăsat să-mi termin ideea și apoi mi-a spus pe un ton mirat: dar poți să spui "sobornicească". I-am explicat că mă refer la sensul originar al termenului "catholic" (diferit de cel confesional de după Schismă"), iar ea a repetat că să nu spun "catolică", ci "sobornicească".
Revin curând, pentru a răspunde și la celelalte idei din mesajele dvs.
Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.01.2014, 01:50:35
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
"E greu sa explici unui ecumenist ce inseamna relativizare"
Personal înțeleg relativismul religios, foarte succint spus, drept concepția potrivit căreia toate credințele religioase au aceeași valoare de adevăr, inclusiv în privința ideilor contradictorii dintre ele.
În mesajele mele, nu am susținut această ideologie.
N-am spus că Duhul Sfânt purcede doar de la Tatăl și, în același timp, purcede și de la Fiul.
Nu am spus că Maica Domnului este și nu este pururea Fecioară.
N-am afirmat faptul că purgatoriul există și nu există în același timp.
În acest caz, se poate argumenta ideea că aș adera la relativism, sau că aș promova această ideologie?
Și fiindcă, într-un alt mesaj, făceați referire la "dubla gândire" din romanul "1984": această atitudine (dubla gândire), într-adevăr, ar ține de relativism.
În dialogul cu creștinii de alte confesiuni am exact aceleași convingeri ortodoxe și le împărtășesc și lor ceea ce cred.
Bine exprimat. Subscriu.
De ce nu intelegm noi relativizarea? Sigur ca o intelegem, si nu aderam la ea.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.01.2014, 01:58:03
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Inchei seara cu un raspuns la intrebarea stirenei de mai sus cum anume ne rugam noi impreuna cu ceilalti crestini.
Spuneam deja ca se pot folosi rugaciuni biblice, care sunt comune tuturor. Si se folosesc.

Sau, daca sunt invitata la masa de catolici si ei spun o rugaciune inainte de masa, ar trebui sa tac ostentativ sau sa imi tin degetele incrucisate, ca nu se pune? Ca doar nu vorbesc de papa si de filioque la binecuvantarea mancarii.

Sau, daca merg la o nunta sau la inmormantare a unor prieteni sau rude de alta confesiune, ar trebui sa stau deoparte si sa particip fara sa ma rog - sau e ai bine sa ma rog in masura posibilului - desi recunosc, anumite parti ma impiedica sa ma rog, deoarece contrazic conceptia ortodoxa?

Personal mi se pare totusi mai bine sa nu se inventeze slujbe pentru rugaciunile comune, ci sa participe fiecare la slujbele celuilalt, atat cat poate. Din punctul asta de vedere, protestantii fac cel mai mare efort participand la slujbele ortodoxe, ca trebuie sa suporte multe chestii care ii deranjeaza. Ei o fac, dar noi nu putem sa suportam superficialitatea unor slujbe de-ale lor? Ca doar nu apar in rugaciuni invective la Maica Domnului.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.01.2014, 02:12:45
stireana stireana is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 128
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Ei o fac, dar noi nu putem sa suportam superficialitatea unor slujbe de-ale lor? Ca doar nu apar in rugaciuni invective la Maica Domnului.

Adică absența Maicii Domnului din rugăciunea lor nu-i suficient de "invectivă" pentru dumneata. Mno, salut!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 26.01.2014, 02:42:12
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stireana Vezi mesajul
Adică absența Maicii Domnului din rugăciunea lor nu-i suficient de "invectivă" pentru dumneata. Mno, salut!
Pai ei fac abstractie de necesitatea de a-i oferi o cinstire deosebita, noi facem abstractie de abstratia lor si uite asa avem o relatie de succes prin abstractie.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.01.2014, 15:50:34
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stireana Vezi mesajul
Adică absența Maicii Domnului din rugăciunea lor nu-i suficient de "invectivă" pentru dumneata. Mno, salut!
Absenta este problema lor, nu a mea.
Daca ei nu inteleg de ce este importanta mijlocirea Maicii Domnului, ei pierd ceva, eu nu, daca ma rog cu un protestant.

De fapt, protestantii clacsici (nu neoprotestantii cu care aveti voi de -a face in Romania) recunosc sinodul din Efes, deci nu sunt impotriva titlului 'Maica Domnului'. Nu o insulta nicidecum, este cea care l-a nascut pe Hristos.
Doar ca nu o cinstesc in mod special. Problema lor!
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 26.01.2014, 15:51:15
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Sa stiti ca voi, atat de porniti impotriva neoprotestantilor care 'va fura' credinciosii, ar trebui mai degraba sa va intrebati de ce pleaca cu ghiotura de la ortodoxie. Oare nu este si vina lipsei de cateheza adevarata, coruptiei preotilor, a unei rupturi de limbaj intre Biserica si lume? Ar trebui in loc sa ne lansam in invective impotriva lor, sa ne curatam ograda noastra mai intai.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 26.01.2014, 23:19:56
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Absenta este problema lor, nu a mea.
Daca ei nu inteleg de ce este importanta mijlocirea Maicii Domnului, ei pierd ceva, eu nu, daca ma rog cu un protestant.

De fapt, protestantii clacsici (nu neoprotestantii cu care aveti voi de -a face in Romania) recunosc sinodul din Efes, deci nu sunt impotriva titlului 'Maica Domnului'. Nu o insulta nicidecum, este cea care l-a nascut pe Hristos.
Doar ca nu o cinstesc in mod special. Problema lor!
Te-ai intrebat de unde vine chestia cu "nu o cinstesc in mod special"?
Intreaba-i de ce (neoprotestanti in special) si o sa-ti vina sa o iei la fuga daca intr-adevar ai evlavie la Maica Domnului...
Ba nu, tie o sa-ti vina sa te gandesti la comuniune euharistica cu ei..
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 26.01.2014 at 23:26:23.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 26.01.2014, 03:03:41
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Inchei seara cu un raspuns la intrebarea stirenei de mai sus cum anume ne rugam noi impreuna cu ceilalti crestini.
Spuneam deja ca se pot folosi rugaciuni biblice, care sunt comune tuturor. Si se folosesc.

Sau, daca sunt invitata la masa de catolici si ei spun o rugaciune inainte de masa, ar trebui sa tac ostentativ sau sa imi tin degetele incrucisate, ca nu se pune? Ca doar nu vorbesc de papa si de filioque la binecuvantarea mancarii.

Sau, daca merg la o nunta sau la inmormantare a unor prieteni sau rude de alta confesiune, ar trebui sa stau deoparte si sa particip fara sa ma rog - sau e ai bine sa ma rog in masura posibilului - desi recunosc, anumite parti ma impiedica sa ma rog, deoarece contrazic conceptia ortodoxa?
Pai hai sa mai exersam nitelus discernamnatul si sa realizam ca ce spui tu mai sus n-are nici o legatura cu miscarea ecumenica si scopurile ei declarate: unitatea "crestinilor" trecand peste credinta lor care nu se rezuma la cateva chestii aparent universale.

Citat:
Personal mi se pare totusi mai bine sa nu se inventeze slujbe pentru rugaciunile comune, ci sa participe fiecare la slujbele celuilalt, atat cat poate.
Folosul fiind care?
Daca eu nu reusec sa particip la toate slujbele mele, ce mi-ar folosi sa ma duc sa vad un circ penticostal cu vorbirea in limbi si rugaciunea la comun cu voce tare, de exemplu?

Sau sa-mi spuna un adventist despre "spiritul profetic" care practic le-a conturat credinta si care e de fapt un profet mincinos?

Citat:
Din punctul asta de vedere, protestantii fac cel mai mare efort participand la slujbele ortodoxe, ca trebuie sa suporte multe chestii care ii deranjeaza.
Ca de exemplu?

Citat:
Ei o fac, dar noi nu putem sa suportam superficialitatea unor slujbe de-ale lor?
Care dintre ei o fac si de ce o fac, ca sa analizam putin situatia inainte de a sari la concluzii.

Citat:
Ca doar nu apar in rugaciuni invective la Maica Domnului.
Stii povestea aia cu dracii care aveau fiecar metodele lor de a duce suflete la Iad?
Cel mai "meserias" si care ducea cele mai multe suflete, nu era ala care ii indemna pe oameni sa faca pacate, sa nu creada in Dumnezeu, ba dimpotriva, chiar le spunea sa mearga la biserica, sa se pocaiasca.
Dar nu chiar atunci, mai tarziu.

Daca iti iei credinta in serios, ai sa-ti dai seama ca ajutorul Sfintilor nu este ceva optional iar cei care nu apeleaza la el, nu sunt pur si simplu mai tari duhovnicesti si nu au nevoie de el, ci nici macar n-au ajuns la o provocare duhovniceasca serioasa, in ciuda "experinetelor cu Dumnezeu" de care tot vorbesc si care e drept, sunt "catchy", aduce a duhovnicie pentru sufletele necoapte care le asculta, dar orizontul spiritual, ala adevarat, e mult deasupra lor.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 26.01.2014 at 03:07:00.
Reply With Quote
Răspunde

Tags
catolicism, credinta, papa