Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 07.02.2014, 07:11:47
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Discernamantul nu exista prin sine sau de la sine - este un fruct care apare prin antrenamentul cugetarii - printr-un lung sir de rationamente succesive. Al cere doar de la Dumnezeu fara efortul de a citi invataturile si experienta altora - este putin probabil ca va fi dobandit. Toate puterile intelegatoare trebuie sa lucreze unitar / sinergic.

Discernamantul se aplica functie de o "referinta". Aceasta "referinta" este rezultanta unei proces gradual de compilatie a invataturilor pe care le primim (biblice si patristice - in cazul de fata)...
”Referința” se numește Dumnezeu, iar orice proces, analiză sau judecată care nu ține seama de această realitate nu are nici o legătură cu discernământul, sau altfel spus, cu înțelepciunea, fiindcă aceste noțiuni sunt definite numai de credința în Dumnezeu.
Altfel gândirea s-ar numi... inteligentă, rațională, isteață șa.

Prin urmare, dacă ”referința” există prin Sine, sau de la Sine, atunci nici discernământul (înțelepciunea) nu face notă discordantă și se confirmă prin fraza dvs: Toate puterile intelegatoare trebuie sa lucreze unitar / sinergic.
Doamne ajută.




P.S. Dacă am înțeles eu greșit ce ați vrut să spuneți, îmi cer scuze și vă rog să mă corectați.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări,
Zvâcnită din Vrerea divină,
Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări
Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru)

Last edited by Demetrius; 07.02.2014 at 07:16:57.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 07.02.2014, 20:32:03
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
”Referința” se numește Dumnezeu, iar orice proces, analiză sau judecată care nu ține seama de această realitate nu are nici o legătură cu discernământul, sau altfel spus, cu înțelepciunea, fiindcă aceste noțiuni sunt definite numai de credința în Dumnezeu.
Altfel gândirea s-ar numi... inteligentă, rațională, isteață șa.

Prin urmare, dacă ”referința” există prin Sine, sau de la Sine, atunci nici discernământul (înțelepciunea) nu face notă discordantă și se confirmă prin fraza dvs: Toate puterile intelegatoare trebuie sa lucreze unitar / sinergic.
"Referinta absoluta" este intradevar Dumnezeu. Ideal ar fi sa-L vedem direct - sa avem acces direct la sursa si astfel sa avem un discernamant impecabil, desavarsit.

Insa, fiecare persoana este diferita. Gradul ei de luminare launtrica este diferit - asa ca, practic, avem acces la o "referinta relativa" - relativa pentru ca il percepem pe Dumnezeu intr-un mod personal, in parte, ca prin oglinda (perceptie individualizata rezultata in urma eforturilor proprii si proniei) - nu asa cum este El in adevar.

Aceasta "referinta relativa", prin gandire critica (dreapta chibzuinta)/binecuvantari, poate fi apropiata asimptotic de "referinta absoluta".
__________________


Last edited by florin.oltean75; 07.02.2014 at 20:37:03.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 08.02.2014, 03:41:51
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
"Referinta absoluta" este intradevar Dumnezeu. Ideal ar fi sa-L vedem direct - sa avem acces direct la sursa si astfel sa avem un discernamant impecabil, desavarsit.

Insa, fiecare persoana este diferita. Gradul ei de luminare launtrica este diferit - asa ca, practic, avem acces la o "referinta relativa" - relativa pentru ca il percepem pe Dumnezeu intr-un mod personal, in parte, ca prin oglinda (perceptie individualizata rezultata in urma eforturilor proprii si proniei) - nu asa cum este El in adevar.

Aceasta "referinta relativa", prin gandire critica (dreapta chibzuinta)/binecuvantari, poate fi apropiata asimptotic de "referinta absoluta".
Relativă și, totuși, după dreapta chibzuință a fiecăruia.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări,
Zvâcnită din Vrerea divină,
Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări
Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 08.02.2014, 09:37:49
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
Relativă și, totuși, după dreapta chibzuință a fiecăruia.
Corect. "dreapta chibzuinta a fiecaruia" - aceasta este problema de chintesenta.

Un discernamant care vine prin instruire (cateheza - in particular).

Nu ne nastem cu o minte crestina.

Mintea este populata progresiv cu idei si rationamente crestine - din care emerge " o dreapta chibzuinta", care, ca orice alt fenomen, nu este fixa - poate evolua sau involua.
__________________

Reply With Quote
  #5  
Vechi 08.02.2014, 07:13:10
iondan iondan is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 07.02.2014
Mesaje: 26
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
"Referinta absoluta" este intradevar Dumnezeu. Ideal ar fi sa-L vedem direct - sa avem acces direct la sursa si astfel sa avem un discernamant impecabil, desavarsit.
.
Adam si Eva chiar vorbeau direct cu "referinta absoluta", deci greșala nu s-a datorat necunoasterii.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 08.02.2014, 09:44:00
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iondan Vezi mesajul
Adam si Eva chiar vorbeau direct cu "referinta absoluta", deci greșala nu s-a datorat necunoasterii.
In acest rationament se presupune ca se intelege perfect ce inseamna 'a vorbi cu Dumnezeu'.

Tot timpul...sau sunt si pauze in dialog? Caci orice pauza presupune o separare momentana, deci imperfectiune. Prin mici hiatusuri in relatia cu Dumnezeu apar conditii/stari de necunoastere care favorizeaza caderea.

Este o diferenta intre "a vorbi" si "a vedea"?

Este o diferenta intre "a-L vedea" si "a fi plin de Dumnezeu"?
__________________

Reply With Quote
  #7  
Vechi 08.02.2014, 12:08:33
iondan iondan is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 07.02.2014
Mesaje: 26
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
In acest rationament se presupune ca se intelege perfect ce inseamna 'a vorbi cu Dumnezeu'.

Tot timpul...sau sunt si pauze in dialog? Caci orice pauza presupune o separare momentana, deci imperfectiune. Prin mici hiatusuri in relatia cu Dumnezeu apar conditii/stari de necunoastere care favorizeaza caderea.

Este o diferenta intre "a vorbi" si "a vedea"?

Este o diferenta intre "a-L vedea" si "a fi plin de Dumnezeu"?

Prima data a fost voința de a-l asculta pe șarpe si apoi a intervenit ca si consecinta pauza in dialog, inițiata de Dumnezeu, cand si-a retras harul.
Cred că pentru Adam sa greșeasca era la fel de greu cum e pentru noi ,azi, sa facem faptele virtutii.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 08.02.2014, 13:47:35
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iondan Vezi mesajul
Prima data a fost voința de a-l asculta pe șarpe si apoi a intervenit ca si consecinta pauza in dialog, inițiata de Dumnezeu, cand si-a retras harul.
Cred că pentru Adam sa greșeasca era la fel de greu cum e pentru noi ,azi, sa facem faptele virtutii.
Vointa de a comuta spre o alta alternativa nu poate apare atunci cand fiinta este absorbita si implinita de ceva/in cineva.

Este simplu. Cand intreaga fiinta este concentrata deplin in obiectul atentiei stimulii exteriori nu au puterea sa miste mintea spre altceva.

Comutarea vointei se poate realiza doar atunci cand apare o decuplare sensibla, un spatiu gol care devine loc de manevra.

Balansarea vointei este un fenomen efect care are cauza directa o nestatornicie subtila preexistenta - o decuplare prealabila de Dumnezeu sau o legatura relativ fragila cu "libertate" la derapaj. In ghilimele, pt. ca libertatea autentica este libertatea la miscare in Dumnezeu - nu in afara acestuia.
__________________

Reply With Quote
  #9  
Vechi 08.02.2014, 17:02:20
iondan iondan is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 07.02.2014
Mesaje: 26
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Vointa de a comuta spre o alta alternativa nu poate apare atunci cand fiinta este absorbita si implinita de ceva/in cineva.

Este simplu. Cand intreaga fiinta este concentrata deplin in obiectul atentiei stimulii exteriori nu au puterea sa miste mintea spre altceva.
Cand cineva vine si iti spune ca poti sa fii egal cu obiectul atenției si implicit te poti pune pe tine in locul lui Dumnezeu si tu alegi sa crezi aceasta afirmatie...orice se poate întâmpla..
Citat:
Comutarea vointei se poate realiza doar atunci cand apare o decuplare sensibla, un spatiu gol care devine loc de manevra.

Balansarea vointei este un fenomen efect care are cauza directa o nestatornicie subtila preexistenta - o decuplare prealabila de Dumnezeu sau o legatura relativ fragila cu "libertate" la derapaj. In ghilimele, pt. ca libertatea autentica este libertatea la miscare in Dumnezeu - nu in afara acestuia.
Balansarea voinței este un fenomen efect al faptului ca e...liberă. Voința liberă total, inclusiv sa sa intoarca impotriva Creatorului.
E posibil ca Adam sa nu fi facut ascultare de Dumnezeu sa mănânce din toti ceilalti pomi ai Raiului (cu o singura exceptie)și oprindu-se din explorarea ("gustarea"? )creației , a intrat șarpele în scenă .
Reply With Quote
Răspunde