![]() |
![]() |
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
"Pustnicul Neofit pornește de la taina configurației omului. Ce suflă
Dumnezeu lui Adam (cf. Geneza 2,7)? Îi suflă în primul rând chipul de om; mulți fac tot felul de speculații, dar noi spunem că ceea ce Dumnezeu suflă lui Adam este chipul de om. Și ce înseamnă chipul de om? Este prefigurarea chipului Întrupării lui Hristos. Chipul omului nu este deci chipul propriu al lui (nu este chip în sine, n.m., G.M.), ci este Chipul dăruit de Fiul lui Dumnezeu; iar prin purtarea acestui Chip, și omul capătă acel chip, acea taină divino‐creație. Pornind de la acest fapt, vom spune că ființialitatea noastră are acest iconic, are această sacralitate “în sine”. Și, din punctul de vedere al acestei viziuni mistice a pustnicului Neofit, se pot trasa câteva repere care oricum nu își propun să epuizeze taina omului: dacă Sfinții Părinți spun că omul este dihotomie suflet‐ trup și în suflet are acel adânc al minții (nous) prin care poate accede la divinitate, modalitatea pustnicului Neofit vine cu un fel de lărgire a acestui fapt, considerând că omul este, in primul rând, acea suflare divină care se actualizează la zămislirea fiecărei ființe omenești. Acest chip de om apoi, unindu‐se cu zestrea genetică a părinților, configurează omul ca suflet și trup. Perspectiva carpatina insistă *deci pe acest chip sacru, iconic pe care‐l are omul prin actul creării sale de către Dumnezeu. Încât realitatea aceasta iconică nu este, așa cum am spus [în interviul precedent], doar un produs al unui relațional. Trebuie înțeles că este un fond al însăși ființialității noastre. De aceea se zice că acest iconic este, într‐un anumit sens, similar cu însuși chipul persoanei. Mulți fac diferite evaluări, cum am văzut de pildă la Yannaras și la alți teologi mai noi, spunând că noi nu suntem încă persoane, ci ne formăm persoana care acum este doar în potențialitate… În sfârșit, noi nu vrem să iscăm controverse, ci vrem doar să reliefăm specificul pustnicului Neofit, în care se insistă foarte mult pe o realitate ființială în sine, care apoi înlesnește și evidențiază relaționalul; este o configurație de taină, în care omul e în primul rând chip iconic insuflat de Dumnezeu, este chipul de om, chipul Întrupării hristice, care are pecetea chipului și asemănării cu Dumnezeu – cum spune Scriptura – și acest chip îmbracă partea sufleteasca și trupească. Nu e vorba de o trihotomie, ci de altceva: există această dihotomie suflet‐trup ca realitate a*omului, dar în același timp într‐o unitate, într‐un comun care este tocmai acest iconic și care e o prefigurare a Trupului hristic." Par. Ghelasie de la Frasinei
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 26.03.2014 at 00:51:26. |
|