![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
îngerii lui Andrei Plesu pot fi calificati ca fiind esentialmente „modernisti“. Sa fim mai clari: potrivit teologilor, Întruparea Domnului si icoana Lui inaugureaza era Persoanei. Modelul Persoanei este Hristos. Fara Persoana, adica fara Hristos, n-ar fi existat niciodata era modala a modernitatii, fiindca Hristos întrupat S-a facut vizibil oamenilor ca Persoana, S-a aratat lor cum arata, sau, mai exact, cum S-a lasat vazut. Sa observam ca, în absenta realitatii Persoanei, nici una dintre civilizatiile antice n-a avut vreo epoca moderna si n-a cunoscut modernitatea. Modernitatea este expresia persoanei. Chiar daca inventat cu aproape doua mii de ani mai târziu, cuvântul modern rezuma modul persoanei de a-i asuma si exprima jertfelnic, existential pe ceilalti. A fi modern înseamna a-I iubi ,,modal“ si pe Hristos si pe proximi, a Le iubi neuniform unicitatea. Pe drept cuvânt, Hristos este considerat creatorul si etalonul modernitatii, adica al vocatiei modale, al acelei puteri înalte si singulare daruita umanitatii pentru a exprima tainele descoperirilor divine. Expresia cea mai vie a modernitatii o reprezinta actul zugravirii de icoane.
Caracteristic modernismului este faptul ca, pastrând perfect intact harul modal al modernitatii, daruit odinioara, el pierde tocmai simtirea întelegatoare a adevarului unic, întocmai „modernismului“ definitiilor si continuturilor din Despre îngeri – inegalabile si admirabile ca forma si expresie, dar aniconice, castrate axiologic si, mai grav, lipsite de maretie. „Îngerul plesian“ nu rage divin si neuman, cu unul din picioare pe un tarm al marii si cu celalalt picior pe celalalt tarm, nici nu seamana cu înspaimântatoarea persoana eshatologica din vedeniile proorocilor si sfintilor: „Apoi am vazut un înger puternic care se pogora din cer într-un nor. Deasupra capului era curcubeul, fata lui era ca soarele si picioarele lui ca niste stâlpi de foc. În mâna tinea o carticica deschisa. A pus piciorul drept pe mare si piciorul stâng pe pamânt si a strigat cu glas tare, cum racneste un leu“ (Apoc. 10, 1-3). Oare ce are comun „îngerul plesian“ pazitor, intimist, confesiv si inteluctualist – cum îi sade bine oricarui „dublu ceresc“ închipuit de laicatul caldicel –, cu alura apocaliptica a arhanghelului întrezarit de autorul Apocalipsei? |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Cu alte cuvinte Plesu priveste crestinismul din perspectiva unui intelectual,la un mod ecumenism,sincretist ,personal,tinand cont de filosofia lui,de mintea lui si nu de scrierile sfintilor- ci tinand cont de interval,de teoria intervalului si de alte interpretari proprii care nu se potrivesc cu invatatura BISERICII ORTODOXE.
-nu e bine sa-i avem ca model pe Plesu,Patapievici...pt ca avem destui duhovnici si sfinti cu scrierile lor de care sa tinem cont. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
-intr-un interviu dat poetului Robert Serban Plesu zice: „Mi se pare ca si textele scripturale ne îndeamna sa credem acest lucru; daca se vorbeste de îngeri ai Persiei sau ai grecilor, care nu erau crestini, e greu de crezut ca îngerii sunt specializati doar pe crestinism. As îndrazni sa spun un lucru care la prima vedere pare riscant, dar, daca ne gândim mai bine, o sa vedem ca e destul de cuviincios: Dumnezeu însusi nu e crestin! Noi suntem crestini în raport cu Dumnezeu, altii au alte optiuni, dar Dumnezeu însusi e dincolo de confesiuni; nu e din Buzau sau Honolulu, are alta situare decât aceea a geografiei cu care lucram noi de obicei“ "Pe lânga faptul ca Andrei Plesu ignora ca Logosul s-a întrupat în Nazaret – un orasel mai modest si mai provincial decât Buzaul! –, se pare ca nu tine seama nici de deosebirea dintre ostile îngeresti ale lui Hristos zidite de Domnul la Facerea lumii si idolii angelici produsi de închipuirea si simbolizarea deviata a religiilor si civilizatiilor antice. Pe acestia îsi îngaduie sa îi amestece, nesanctionate, numai mentalitatea si procedurile sincretice. Oare de ce sa se fi aratat Domnul atât de intransigent si sa fi sistat atât de drastic idolatria Israelului daca nu din cauza faptului ca iudeii, întocmai celorlalte neamuri ale pamântului, ajunsesera sa se roage la idoli, adica la demoni din tagma carora fac parte si „entitatile angelice“ scornite de batrâna Antichitate?! Si iarasi, de ce oare sa se mai fi întrupat Domnul daca nu pentru a ne arata adevaratul sau Chip, adevaratul cer caruia sa ne rugam si, varsându-si dumnezeiescul Sau sânge, pentru a ne revela si a ne face posibila divino-umanitatea Bisericii Sale, singura detinatoare a adevarului despre El, despre îngerii Sai si sfintii Sai si, implicit, singura în stare sa deosebeasca rapid diversii idoli angelici grecesti sau chiar si persani, de adevaratii si puternicii osteni angelici ai lui Hristos?! În fine, a considera ca Dumnezeu este crestin doar vazut dinspre noi ar însemna doua lucruri: fie ca doar dinspre noi Persoanele Sfintei Treimi se vad ca fiind crestine, în vreme ce dinspre alte unghiuri ale planetei se vad ca fiind islamice, aztece, budiste sau mozaiste, fie ca Unul Domn Iisus Hristos nu este Unul, ci doar unul dintre ‚,dumnezeii zonali“, destinat zonei temperate! Credem ca socantele afirmatii din interviu, ca si pluralismul axiologic postmodern al lucrarii la care ne referim provin din teama disproportionata a autorului ca textul sa nu care cumva sa poata fi socotit fundamentalist si sa ajunga sa fie sanctionat pentru încalcarea normelor admise ale politetii ecumenice si ale deschiderii culturale sincretice. " -ortodocsii pot sa devieze de la dreapta credinta,sa rataceasca daca tin cont de ideile lui Plesu,de sincretism,ecumenism si alte idei "de cultura",asa ca bine a facut Sorin Dumitrescu ca a scris acel articol despre "ingerii lui Plesu",tocmai ca sa arate diferenta intre ingerii lui Plesu si ingerii Bisericii,dintre teologia ortodoxa si propria gandire plesiana. Last edited by antiecumenism; 04.04.2014 at 13:14:14. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Atașez un document cu articolul maestrului Sorin Dumitrescu și replica lui Andrei Pleșu.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Da am citit scrisoarea lui Plesu adresata lui Sorin Dumitrescu.
Zice Plesu despre Dumitrescu: "Ca de obicei, scrii participativ, locvace, memorabil, cu un talent si o radicalitate pe care le admir. Pe de alta parte – si tot ca de obicei – e, în postura ta, ceva nemilos, rastit, repede osînditor, care ma face sa te clasez, nu fara un surîs prietenesc, la rubrica „crestini musulmani“, ayatolahi încruntati, oameni ai jihad-ului, ai vînatorii de necredinciosi si eretici. " -daca ar citi Plesu unele scrieri ale sfintilor ortodocsi care sunt total impotriva ereziilor poate i-ar clasa si pe ei la rubrica:"vînatorii de necredinciosi si eretici. " -zice Plesu:"Am vrut sa fac din îngeri o tema plauzibila pentru laicul nu neaparat îmbisericit, pentru filosoful nu neaparat catehizat, pe scurt, pentru un cititor care are exercitiul lecturii si al reflexiei, fara sa fie înca „angajat“ pe o cale duhovniceasca precis conturata" -deci cu alte cuvinte cartea nu se adreseaza ortodocsilor,deci noi ortodocsii nu trebuie sa citim cartea si sa tinem cont de ce scrie in ea. zice Plesu:"Cred sincer ca traditia trebuie neîncetat retraita, regîndita, adaptata la oameni si vremuri, fara acomodari oportune, dar fara crispari dogmatice si inflexibilitati judiciare. " -nu sunt de acord deloc cu Plesu pt ca traditia ortodoxa,dogmele stabilite de sfinti la sinoadele ecumenice-indrumati de Duhul Sfant- sunt aceleasi si nu trebuie schimbate si adaptate niciodata,deci nu trebuie sa acceptam ecumenismul eretic. Din cuvântul Sinodului al VII-lea Ecumenic (Niceea, 787) „Să nu faceți nici inovație, nici omitere în Predania pe care am păzit-o cu evlavie până acum. Deoarece toți câți s-au păstrat înlăuntrul Sfintei Biserici Universale, nu au primit nici adaosuri, nici omiteri. Și cu mare pedeapsă va fi condamnat cel ce va face fie adăugiri, fie omiteri.” Sinodul de la Constantinopol din anul 1724 „Cei care vor dezerta de la Ortodoxie și vor părăsi părinteștile și dreptele dogme ale credinței și Predaniile obștești ale Bisericii și vor decădea și se vor îndepărta cu inovații și cu credințe absurde și cu obiceiuri eterodoxe și vor falsifica și vor măslui adevărul Ortodoxiei, aceștia nici nu mai sunt, nici nu se mai numesc creștini cu adevărat, ci se taie și se despart de totalitatea mădularelor Bisericii și a creștinilor, ca niște eterodocși și inovatori și se izgonesc afară din sfântul staul ca niște oi râioase și mădulare putrede.” Anatema împotriva ecumenismului a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei „ANATEMA celor ce atacă Biserica lui Hristos învățând că Biserica Sa este împărțită în așa-zise „ramificații" ce se deosebesc în doctrină și în felul de viață, sau că Biserica nu există vizibil, ci va fi formată în viitor când toate „ramificațiile" – sectele, denominațiunile și chiar religiile - vor fi unite într-un singur trup, și care nu deosebesc Preoția și Tainele Bisericii de cele ale ereticilor, ci spun că botezul și euharistia ereticilor sunt eficace pentru mântuire, prin urmare, celor ce cu bună-știință sunt în comuniune cu acești eretici înainte-menționați sau celor ce susțin, răspîndesc sau păzesc erezia lor ecumenistă sub pretextul dragostei frățești sau al presupusei uniri a creștinilor despărțiți, să fie Anatema!” Sfântul Efrem Sirul (+379) „Vai acelora care se întinează cu blasfemiatorii eretici! Vai acelora care batjoco- resc Dumnezeieștile Scripturi! Vai de cei câți murdăresc sfân- ta credință cu eresuri sau încheie vreo înțelegere cu ereticii! Atunci, la a doua venire a Domnului, se va cere de la fiecare din noi mărturisirea credinței și unirea Botezului. Și dacă am păstrat credința curată de orice eres și pecetea ne- ștearsă și haina neîntinată… Se cuvine ca toți cei ce se apropie de Dumnezeu și vor să se învrednicească vieții celei veșnice, să păzească mai înainte de toate Credința Ortodoxă neîntinată.„Pe eretici, ca pe niște blasfemiatori și vrăjmași ai lui Dumnezeu, Scriptura nu i-a numit oameni, ci câini și lupi și porci și antihriști, după cum zice Domnul: Nu dați cele sfinte câinilor! (Matei 7:6). Și Ioan zice că mulți antihriști s-au arătat (I Ioan 2:18). Pe aceștia deci, nu se cuvine să-i iubim, nici să ne întreținem cu ei, nici să ne rugăm împreună cu ei, nici să mâncăm împreună, nici să-i primim în casă, nici să-i salutăm, ca să nu ne facem părtași faptelor lor celor viclene.” Last edited by antiecumenism; 04.04.2014 at 14:50:00. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Antiecumenism: nu te obligă nimeni să-l citești pe Pleșu, poți să-l ignori în tăcere, dar nici nu încerca să-l pui la index precum făceau catolicii în evul mediu cu scrierile incomode pentru gândirea lor închistată în ideologie religioasă.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Sfântul Ioan Gură de Aur (+ 407) „Dacă cineva contraface măcar o mică parte a chipului regelui pe moneda regală, în felul acesta o falsifică; la fel și în credința cea adevărată, acel care va schimba chiar cât de puțin în ea, o vatămă pe toată. Căci dacă, pe de o parte, dogma este răstălmăcită, și înger de ar fi, să nu-l credeți. Nimic nu folosește viața virtuoasă, dacă credința nu este sănătoasă.”
„Dacă episcopul sau clericul este viclean în chestiunile credinței, atunci fugi și leapădă-te de el, nu numai ca de un om, ci chiar și înger din cer de-ar fi. Cel care dorește mântuire personală, cel care vrea să fie un adevărat fiu al Bisericii Ortodoxe, acela caută la corabia lui Noe scăpare de potop. Cel care are teamă de trăsnetul strașnic al anatemei, care omoară sufletul și trupul, acela să ia asupra-i dulcele jug al dogmelor Bisericii lui Hristos, să-și îmblânzească îndărătnicia cugetului său, cu ajutorul legilor bisericești și să se supună în toate maicii sale – Biserica… După mine, pacea nu este aceea care se ține pe saluturile și mesele comune fără rost, ci pacea întru Dumnezeu este cea care vine de la unirea duhovnicească." Sfântul Chiril al Alexandriei (+444) „Dacă cineva schimbă ceva în sfintele și dumnezeieștile dogme patristice, acest lucru nu trebuie să-l luăm drept clarviziune, ci drept crimă și abatere de la dogmă și păcătuire împotriva lui Dumnezeu.” „Atunci se mărește numele păcii, când nu ne vom împotrivi părerilor Sfinților, nici nu vom făptui împotriva hotarelor acelora.” Sfântul Tarasie, patriarhul Constantinopolului (+806) „Să aducem aici în mijloc cărțile distinșilor Sfinți Părinți, ca să le ascultăm. Și din acestea să extragem și să adăpăm fiecare dintre noi turma noastră…, deoarece hotarele pe care le-au așezat Părinții noștri nu se mută; ci, după ce am învățat Predania apostolică, să păzim Predaniile pe care le-am primit.” Sfântul Cuvios Teodosie de la Pecerska (+1073) ”Păzește-te, fiule, de cei cu credință strâmbă și de toate discuțiile lor, căci și pământul nostru s-a umplut de ei! Numai cel ce trăiește în Credința Ortodoxă își va mântui sufletul. Fiindcă nu există o altă credință mai bună, decât curata și sfânta noastră Credință Ortodoxă … De asemenea, fiule, nu se cade să lauzi o credință străină. Cine laudă o credință străină face la fel ca și cel care-și hulește propria credință. Cine laudă credința sa și pe cea străină e un fățarnic și apropiat de erezie … Dacă cineva îți spune: ’Credința noastră și a voastră este de la Dumnezeu,’ atunci, fiule, răspunde-i așa: ’Fățarnicule! Cum pot fi amândouă de la Dumnezeu? Nu știi ce spune Scriptura: Este un singur Domn, o singură Credință, un singur Botez. (Efeseni 4, 5) Așadar, fiule, ferește-te de aceștia și întotdeauna apără-ți credința ta! Nu te înfrăți cu ei, ci fugi de ei și întărește-te în credința ta prin fapte bune! … Fiule, chiar dacă va trebui să mori pentru credința ta sfântă, du-te cu îndrăzneală la moarte! Așa au murit și sfinții pentru Credință, iar acum viețuiesc întru Hristos.’”(Patericul peșterilor de la Kiev, 1806) Sfântul Grigorie Palama (+1340) „Cei ce sunt în Biserica lui Hristos aparțin adevărului, iar câți nu aparțin adevărului, nu sunt nici în Biserica lui Hristos.” |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
ANDREI PLESU - Patimile cu acordul parintilor | costel | Stiri, actualitati, anunturi | 30 | 18.02.2024 19:16:24 |
"Doua scurte povesti despre ortodoxie" de Andrei Plesu | Florin-Ionut | Despre Biserica Ortodoxa in general | 20 | 16.02.2013 17:07:52 |
Care este pozitia BOR fata de persoanele care fac doar cununuia civila? | elom | Nunta | 38 | 16.08.2011 23:45:58 |
POZITIA MONAHILOR ATHONITI FATA DE PATRIARHUL | razvan_m | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 7 | 22.12.2008 14:03:29 |
Pozitia Bisericii fata de multiple casatorii | grumble | Nunta | 3 | 11.08.2006 02:30:05 |
|