![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
"Sărbătoarea Înălțării este pentru noi totdeauna prezentă, deoarece noi nu putem să ne întâlnim cu Domnul Hristos altfel decât cu Cel care S-a înălțat la cer. Nu putem să ne gândim la Domnul Hristos decât ca la Cel ce șade de-a dreapta Tatălui, nu putem să-L avem în vedere pe Domnul Hristos decât ca pe Cel ce este în cer și pretutindeni, pretutindeni cu Dumnezeirea și în cer cu firea omenească. De câte ori stăm în fața Domnului nostru Iisus Hristos, noi stăm în fața Domnului Hristos Celui ce S-a înălțat la cer. Pomenim noi Întruparea Fiului lui Dumnezeu, Nașterea Mântuitorului nostru, pomenim Botezul Lui, pomenim Schimbarea la Față, pomenim cu sărbătoare Jertfa Lui cea mântuitoare, Învierea cea de-a treia zi, Înălțarea la cer, însă toate acestea le pomenim și le sărbătorim din perspectiva Înălțării, adică de pe poziția noastră în fața Mântuitorului nostru Cel ce S-a înălțat la cer.
Prin urmare, și când pomenim Întruparea Fiului lui Dumnezeu la Bunavestire și Nașterea Lui ca om la Crăciun, și când pomenim toate celelalte, le pomenim învăluite cumva în gândul că Domnul nostru Iisus Hristos este în cer și șade de-a dreapta Tatălui, și este pretutindenea, și este și în sufletele noastre înălțat mai presus de lumea aceasta." (Părintele Teofil Părăian, Lumini de gând, Editura Antim, 1997, p. 154)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
"Noi nu știm care e planul Mântuitorului cu fiecare dintre noi, dar știm că credința noastră ne lipește de Domnul Hristos și că nu mai suntem singuri în lumea aceasta. Teama e semn de necredință, frica e semn de necredință, îngrijorarea e semn de necredință, neliniștea sufletească de orice fel ar fi, e semn că nu avem credință."
"Noi avem credință, avem nădejde, avem iubire, avem atâtea și atâtea avantaje față de cei necredincioși și toate acestea ne aduc bucurie în suflet. Mai întâi, iubiți credincioși, pentru viață, în fața morții și în fața veșniciei să avem gândul acesta pe care ni-1 dă Domnul Hristos când zice: „ Nu te teme, crede numai și se va mântui…”." "Să ne întărim în credință, să facem faptele credinței, să cerem înmulțirea credinței, să cerem înmulțirea iubirii, să cerem să avem o credință lucrătoare prin iubire, să cerem să avem credința aceea care ne asigură că murind nu murim, ci trăim și după moarte; să avem credința aceea care ne asigură că va fi o înviere a morților, nu din puterea omului, ci din puterea lui Dumnezeu." (Din “Credința lucratoare prin iubire – Predici la duminicile de peste an”, Arhim. Teofil Părăian) "Pacatul necredintei. Oamenii nu tin seama de Dumnezeu, adica nu sunt convertiti. Aceasta este concluzia la care am ajuns dupa 25 de ani de cand sunt in slujba de duhovnic. Cei mai multi nu stiu de Dumnezeu, il neglijeaza, fara sa aiba constiinta faptelor lor. Sunt oameni care sustin ca au credinta in Dumnezeu, dar nu stiu sa-ti spuna ce fac pentru credinta lor. " "Sunt atatea lucruri pe care nu le poti avea decat in biserica. Cel care nu merge la biserica nu are credinta, sau nu are atata credinta cat sa-l duca la biserica. Cred ca pacatul cel mai mare, de care lumea nu e constienta, este necredinta." "Credinta nu e ca un curs la fara frecventa, credinta trebuie sa o traiesti zi de zi." ( sursa ) „De ce oare la închisori sunt mai multi bărbati decît femei?” De ce într-o închisoare, în închisori, în general, sunt mai multi bărbati decît femei? Si răspundem: pentru că la biserică sunt mai multe femei decît bărbati. Apoi cine stă în legătură cu Biserica si cu Dumnezeu nu poate ajunge la închisoare. Cine-I slujeste lui Dumnezeu ajunge în bucuria împărătiei, ajunge în împătia lui Dumnezeu." (Pr. Teofil Părăian , citat din predica rostită în Duminica Mironositelor, Blaj, 7 mai 1995) "Să știți că numai Dumnezeu ne poate încredința despre lucrurile dumnezeiești." "Dacă Dumnezeu nu este pe primul loc în viața ta, atunci nu este pe locul care I se cuvine." ,,Bucuria nu se poate defini. Bucuria se trăiește." "Nu locul, ci calitatea rugăciunii este ceea ce se caută. Dar să reținem că cea mai mare jertfă și rugăciune posibilă pe pământ este Sfânta Liturghie." "Domnul Hristos nu vrea să fim o ceată de tânguitori, ci o ceată de înmulțitori de bucurie." "Puteți citi toate cărțile din lumea asta despre rugăciune, mai mult decât faptul de a te angaja nu-i nimic." ,,Nu există mai mare fericire în lumea aceasta, în nici o privință, decât fericirea care vine din iubire." "Nu, putem să facem lucruri bune, dar lucrurile bune pe care le facem noi sunt datoriile noastre față de Dumnezeu. Nu le facem din puterea noastră numai, ci le facem ca un fel de colaboratori ai lui Dumnezeu. " ,,Rugăciunea în care nu-ți pui inima pentru aproapele nu-i rugăciune, ci formalitate și profesionalism." ,,Numai la rugăciune putem să știm ce legătură avem cu Dumnezeu, ce legătură avem cu oamenii." ,,Dumnezeu când dă un dar, nu-l dă pentru o clipă, Dumnezeu când dă o binecuvântare, n-o dă pentru o clipă, o dă pentru totdeauna." ,,Dumnezeu te binecuvântează în starea în care te găsești și cu rosturile pe care ți le dă." "Se spune ca la un om care cersea cineva i-a dat o floare. Niciodata nu s-a asteptat omul acela ca cineva sa-i dea o floare. N-a asteptat floarea, dar floarea l-a bucurat, pentru ca o floare spune ceva despre cel care o daruieste. "
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ioan Scărarul spune că rugăciunea poate fi întinată sau spurcată, poate fi furată, poate fi pierdută și poate fi curată. La rugăciune curată ajung cei care au rezolvat în ei întinăciunile. Dar Sfântul Ioan Scărarul nu spune că dacă ai rugăciune spurcată să nu te mai rogi, ci prin rugăciune progresezi în rugăciune. Nu trebuie să te sperii niciodată de ce-ți vine în minte, nici din cele ce le-ai văzut, nici din cele ce le-ai adus din străfunduri de existență, important este să vrei să nu le ai. Și atunci, pentru că noi nu suntem capabili prin noi înșine să ne facem rânduială, cerem ajutorul lui Dumnezeu.
Mântuirea, am zis, vine prin Mântuitorul. Și cerem ajutorul Mântuitorului: „Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”. Se spune despre Sfânta Maria Egipteanca că 17 ani a trăit în desfrânare și că tot 17 ani i-au trebuit ca să-și facă rânduială în minte. Deci lucrurile trebuie luate în serios. Acuma să știți că nu sunt un rugător din acela care e copleșit de rugăciune în așa fel încât să-mi vină numai gânduri extraordinare în rugăciune; îmi mai vin și gânduri obișnuite. Dar nu-mi pare rău niciodată, dacă îmi vine în gând un binefăcător îl pun înaintea lui Dumnezeu în atmosfera de rugăciune și zic: Doamne, ajută-l pe cutare, că uite m-a ajutat și el pe mine, sau îmi vine în minte o poezie frumoasă, o spun și când mă rog, și zic: Așa-i Doamne că-i fain? Asta înseamnă îmbunătățire de viață, să ajungi la niște gânduri pe care să le poți prezenta și să le poți învălui în rugăciune. Cum ești, așa ți-e rugăciunea, cum te porți, așa te rogi. Nu te rogi, scazi în rugăciune. Te rogi, înaintezi în rugăciune. Chiar există un îndemn: „Roagă-te cum poți, ca să ajungi să te rogi cum trebuie!”. Un cuvânt vrednic de a fi reținut și urmat este acela că: „Rugându-te, înveți să te rogi”. Numai rugându-te mereu, poți înainta în rugăciune. Cine renunță la rugăciune, renunță la progresul în ea. (Arhimandritul Teofil Părăian,Veniți de luați bucurie, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2001, p. 127)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
M-au întrebat unii: Cum îi televizorul, bun sau rău? Și le-am spus: Dacă nu îi stricat, îi bun. Dragă, acum să ne înțelegem. Orice lucru în mâinile omului poate să fie și bun și rău. După cum îl folosești. Dacă te robește televizorul, atunci îi rău. Dacă nu te robește și poți să urmărești la televizor numai lucruri pozitive, atunci îi bun.
Chiar a zis o femeie: Părinte, să știți că așa m-am bucurat că ați ajuns și în casa noastră, că am pupat televizorul (că mă văzuse la televizor). De ce o pupat televizorul? Păi l-o pupat pentru că o zis că îs eu acolo și s-o gândit că o să mă pupe pe mine. Numai că eu am fost departe tare, că nu era o emisiune în direct, ci a fost o casetă înregistrată. Prin urmare, uite că oamenii se pot bucura de un lucru pe care ni-l dă civilizația noastră, de un lucru care ne poate fi de folos. Eu sunt foarte împotriva faptului de a se uita cineva la filme necuviincioase la televizor, la spurcăciuni pe care și le bagă în suflet și care, după aceea, nu le mai poate scoate și care lucrează, care-l excită și care îi dau stări pe care nu le poate contracara. Ori te uiți la slujba de la televizor, ori te uiți la meci, tot atâta-i! Și de fapt, mulți dintre credincioși nu se uită cu atâta interes la Slujba Bisericii de la televizor cum se uită necredincioșii la meci. (Arhimandritul Teofil Părăian, Veniți de luați bucurie, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2001, p. 164)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Maica Domnului, cea pregătită ca să-L nască pe Mântuitorul lumii, cea pregătită ca în pântecele ei să se unească firea omenească cu firea dumnezeiească în Mântuitorul nostru Iisus Hristos, a intrat și ea în Sfânta Sfintelor – prin viața ei, prin gândurile ei, prin mărețiile ei, prin darurile ei. A intrat în Sfânta Sfintelor care este smerenia, pentru că la Bunavestire a zis către îngerul binevestitor: „Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38), iar Sfânta Elisabeta i-a zis: „Binecuvântat este rodul pântecelui tău!” (Luca 1, 42).
Toate acestea s-au întâmplat având-o în vedere pe Maica Domnului, care este „mai înaltă decât Cerurile”, și, dacă este mai înaltă decât Cerurile Bisericii noastre, dacă este mai curată decât strălucirile soarelui, sigur că prin aceasta a intrat în Sfânta Sfintelor nefăcută de mână omenească – prin viața ei, prin ceea ce purta în suflet, prin ceea ce a avut în gândurile ei când se pregătea să nască pe Mântuitorul, prin ceea ce a gândit, prin ceea ce a simțit când L-a purtat în pântecele ei pe Mântuitorul lumii. (Arhimandrit Teofil Părăian, Maica Domnului – Raiul de taină al Ortodoxiei, Editura Eikon, 2003, pp. 26-27)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Cât de anevoios e drumul de la iubire la fericire?
Arhimandrit Teofil Părăian Niciodată nu-i omul atât de fericit, decât atunci când se știe iubit și când iubește, când își revarsă iubirea din sufletul său. Toată credința noastră, toată rânduiala noastră de rugăciune, toate slujbele noastre ‒ sunt dătătoare de lumină, dătătoare de bucurie: „Toate de lumină s-au umplut: și cerul, și pământul, și cele de dedesubt! Deci să prăznuiască toată făptura Învierea lui Hristos, întru care s-a întărit! Cerurile, după cuviință, să se veselească, și pământul să se bucure! Și să prăznuiască toată lumea cea văzută și cea nevăzută, că Hristos a înviat, Veselia cea veșnică!”. Ce-i Hristos? „Veselia cea veșnică”! Ce-i Evanghelia? Dătătoare de nădejde și de bucurie! Ce-i creștinismul? Religie a bucuriei, religie a iubirii! Toate acestea le-am spus ca să putem face legătura între iubire și bucurie. Niciodată nu-i omul atât de fericit, decât atunci când se știe iubit și când iubește, când își revarsă iubirea din sufletul său.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Unde este iubire, acolo este liniste
《 Părintele Teofil Paraian 》 Într-una din alcătuirile de la sfintele slujbe se spune așa: „Marea vieții văzând-o înălțându-se de viforul ispitelor, la limanul Tău cel lin alergând, strig către Tine: «Scoate din stricăciune viața mea, Multmilostive»“. Ne dăm seama că patimile zdrobesc, că patimile aduc zbucium, ură, că patimile aduc îndepărtare. Patimile fărâmițează, distanțează, resping, patimile marginalizează, desconsideră, îl socotesc pe altul nevrednic și de aceea viforul patimilor aduce nemulțumire, neliniște. Unde vezi nemulțumire, unde vezi neliniște, unde vezi zdroabă, unde vezi zbucium, să știi că sunt prezente patimile, pentru că iubirea odihnește, iubirea luminează, iubirea întărește, iubirea fericește. Unde este iubirea, acolo este liniște, bucurie, pace, acolo sunt roadele Duhului; acolo nu poate avea loc nici ura, nici nemulțumirea, nici împotrivirea, nici desconsiderarea. Ar trebui să ne fie rușine ori de câte ori intervine în viața noastră ceva care aduce depărtare, care împinge, care respinge, care întoarce răutatea, care întoarce ura în suflet, care aduce vârtej. Patimile sunt ca un vifor, patimile sunt ca o furtună, patimile sunt ca un vârtej, de aceea zicem: „Marea vieții văzând-o înălțându-se de viforul ispitelor“. Iar iubirea este liman lin, liniște, este odihnă sufletească. Ar trebui să ne fie rușine de câte ori în sufletul nostru se ivesc niște răutăți care ne depărtează de „omul de lângă noi“. De fapt, omul de lângă noi este omul cel mai însemnat. Nu trebuie să ne gândim la oameni de peste mări și țări (care ne sunt apropiați și ei), ci trebuie să-l avem în vedere pe omul de lângă noi, pentru că Dumnezeu l-a pus lângă noi. Cei care suntem aici, de pildă, suntem pentru că vrea Dumnezeu să fim așa. Dumnezeu vrea să fim bucuroși unii de alții și să împlinim ceea ce lipsește. Asta face iubirea: împlinește, completează, adaugă. Dacă ai pe cineva apropiat, îi treci cu vederea și defectele. Dacă iubești pe cineva, îl iubești cu scăderile lui cu tot, cu patimi cu tot, cu răutăți cu tot. Dacă nu-l iubești, nu-l iubești nici cu calitățile lui, nu-l iubești nici cu virtuțile lui. Sigur, fiecare dintre noi avem și virtuți, avem și scăderi, dar iubirea acoperă scăderile și completează acolo unde este de completat și pune în evidență acolo unde este ceva de pus în evidență. Numai că până acolo este departe! Este departe în înțelesul că trebuie să rezolvăm o dată patimile, răutățile, scăderile, insuficiențele, să trecem peste toate și atunci vine iubirea, care e fericire. Domnul Hristos ne cere iubire și față de vrăjmași („Iubiți pe vrăjmașii voștri“ - Matei 5, 44) ca să avem încă o posibilitate de a fi fericiți, de a înmulți iubirea, și prin ea să se înmulțească fericirea. Parintel Teofil Părăian
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Parintele Arsenie Boca "interzis" ?? stie cineva ceva ? | irodion | Generalitati | 695 | 09.10.2014 22:59:31 |
Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman | Ciprian Mustiata | Teologie si Stiinta | 8 | 19.12.2012 16:12:08 |
"Porunca" primilor oameni | George.m | Din Vechiul Testament | 8 | 19.03.2012 17:56:08 |
Parintele Arsenie Boca - Despre dragostea lui Dumnezeu fata de oameni | cristian67 | Intrebari utilizatori | 0 | 08.09.2010 12:09:06 |
Parintele Justin Popovici despre "Desfranatele Apocalipsei" sau bisericile mincinoase | razvan_m | Despre Biserica Ortodoxa in general | 6 | 12.05.2009 19:50:07 |
|