Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.06.2014, 02:12:04
AlbertX AlbertX is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.05.2014
Locație: Sibiu
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.066
Implicit

Diavolul se străduiește să ne piardă, iar noi ne străduim să câștigăm mântuirea aproapelui

Diavolul întotdeauna luptă împotriva mântuirii noastre, dar nu biruie nicicând, ba, dimpotrivă, se vătăma din pricina propriei sale răutăți. Cu toate acestea, sminteala și furia îi sunt atât de mari, încât, adeseori, încearcă lucruri cu neputință. Bunăoară, îi atacă nu numai pe cei de la care se așteaptă să se poticnească, ci și pe cei despre care știe sigur că-i vor birui toate vicleșugurile.

Auzindu-L vicleanul pe Dumnezeu, Care cunoaște toate tainele, lăudându-l pe Iov, a crezut că va putea să-l răstoarne și nu s-a dat înapoi de la nimic. Pe toate le-a lucrat și le-a uneltit, ca să-l facă să se poticnească. Cu nimic nu se dădea bătut acest demon necurat și preaviclean, deși Dumnezeu a încercat virtutea celui drept atât cât a fost cu putință.

Apoi, spune-mi, să nu ne rușinăm și să nu roșim că, în timp ce diavolul nu deznădăjduiește nicicând, așteptându-ne pieirea, noi ne pierdem ușor nădejdea în mântuirea fraților noștri?

În cazul lui Iov, deși ar fi trebuit să renunțe de la început la planurile sale și să nu încerce să-l tenteze, știind bine că Dumnezeu cunoștea virtutea celui drept, diavolul nu s-a depărtat.

Dimpotrivă, chiar și după ce Domnul a dat mărturie pentru credinciosul Său, purtat de ura-i oarbă împotriva noastră, a sperat că-l va putea birui, deși Iov se arătase în toate curajos.

Noi însă, în ciuda faptului că nu ne-au fost date patimile lui Iov ca să ne descurajăm, nu ne ducem lupta până la capăt. Diavolul, însă, cu toate că Dumnezeu îl oprește, nu încetează nicicând să ne războiască.

Tu, cu toate că Dumnezeu te îndeamnă și te deșteaptă să-i ajuți pe păcătoși, dai înapoi speriat? Vrăjmașul L-a auzit pe Dumnezeu zicând: “… că nu este nici unul ca el pe pământ fără prihană și drept și temător de Dumnezeu și care sa se ferească de ce este râie?” (Iov 1, 8) și totuși, după atâtea mari și grăitoare mărturii, stăruie spunând: “Poate dacă voi abate asupra lui întruna rele tot mai mari voi putea să-l înfrâng și să-l surp din turnul lui nebiruit”.

Ce iertare vom avea noi, iubiților, ce apărare dacă diavolul, uneltind cu atâta sfruntată ură împotriva noastră, nu ne ostenim pentru mântuirea fraților noștri nici a mia parte din câți se ostenește el să ne piardă, cu toate că noi îl avem de partea noastră pe Dumnezeu? (Cuvântul I la Săracul Lazăr PGB 25, 398-400. PG 48, 967)

Războiul este greu

Câtă vreme există război și există oștirile răului, câtă vreme începătoriile sunt netrupești, câtă vreme există stăpânitori ai lumii acesteia și duhurile răutății, spune-mi, cum poți să petreci bine, gustând din dulcețile vieții, nepăsător la toate acestea? De ce ești împrăștiat? Cum vom birui dacă nu suntem înarmați?

Să-și spună fiecare sieși toate acestea, în fiece zi, ori de câte; ori se mânie sau se lasă pradă dorințelor materiale și ori de câte ori va căuta viața deșartă, cea a desfătării trupului.

Să asculte ce spune fericitul Pavel: “Căci lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor întunericului…” (Efeseni 6, 12).

Războiul acesta nevăzut este mult mai greu decât cel obișnuit, lupta e mult mai încrâncenată. Gândește-te numai de câtă vreme luptă) diavolul, pentru cine se luptă și păzește-te.

De ce luptăm împotriva diavolului?

De ce ne luptăm cu diavolul? Pentru că avem un ajutor atotputernic, harul Sfântului Duh, de la care am învățat cum trebuie să luptăm sau, mai bine zis, împotriva cui. Nu împotriva oamenilor, ci împotriva demonilor trebuie să luptăm.

De ce Dumnezeu nu l-a făcut să dispară?

Ar putea întreba cineva: de ce Dumnezeu nu l-a pierdut pe diavol după ce l-a amăgit pe om? Îi vom răspunde: Dumnezeu n-a făcut-o tot din marea Sa grijă pentru noi.

Dacă spurcatul acela l-ar fi biruit pe om slujindu-se de puterea sa, atunci discuția noastră ar mai fi avut un temei, dar, de vreme ce el își pierduse orice putere, rămânându-i numai aceea de-a convinge (iar a nu ne lăsa convinși de el stă în puterea noastră), de ce să-l lipsești pe om de pricina izbânzii și de prilejul de-a câștiga cununile?

În plus, chiar dacă Dumnezeu ar fi știut ca diavolul e nebiruit și că i-ar învinge pe toți, tot l-ar fi lăsat să facă ce-a făcut și acest lucru nu trebuie de loc să te mire, pentru că tot de noi ar fi depins să nu-i înfrângă și să nu-i stăpânească pe cei ce nu cu sila, ci de bună voie i s-au supus.

Last edited by AlbertX; 21.06.2014 at 02:19:35.
  #2  
Vechi 21.06.2014, 02:23:11
AlbertX AlbertX is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.05.2014
Locație: Sibiu
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.066
Implicit

Dacă Dumnezeu nu i-ar fi îngăduit, nu s-ar fi apropiat de Adam

Unii spun că, dacă nu-i îngăduia Dumnezeu, diavolul nu s-ar fi putut apropia de primul om și nu l-ar fi putut ispiti. Dar nici Adam n-ar fi putut înțelege cât de mari erau bunătățile dăruite lui și nici n-ar fi putut lepăda mândria.

Unul care se socotește pe sine vrednic de o atât de mare cinste încât să aștepte să se facă Dumnezeu, ce nu cuteza să facă, dacă nu era pedeapsa care să-l facă mai înțelept și să-l îndrepte?

Să presupunem că diavolul nu l-a sfătuit nimic și că n-a vorbit cu Eva despre pomul vieții. Ar fi rămas ei, totuși, fără păcat?

Nu putem spune da cu tărie. Pentru că unul care cu atâta ușurință a dat crezare cuvintelor soaței, chiar dacă nu exista diavol, foarte repede ar fi ajuns la păcat chiar din propria-i voie, fără să-l ispitească nimeni, dar atunci pedeapsa i-ar fi fost cu mult mai mare.

Nu toate se întâmplă, însă, din pricina diavolului. Femeia a căzut în ispită după ce a fost biruită de dorință, cum o arată Scriptura: De aceea femeia, socotind că rodul pomului este bun de mâncat și plăcut ochilor la vedere și vrednic de dorit, pentru că dă știință, a luat din el și a mâncat…” (Facere 3, 6).

Ce spun acum n-o spun ca să-l dezvinovățesc pe diavol ci, pentru că voiesc să arăt că, dacă n-ar fi căzut cu voia lor, nimeni nu i-ar fi putut doborî.

Unul care cu atâta ușurință a primit să fie amăgit de un altul și înainte de a fi fost ispitit tot în nepăsare și goliciune petrecea.

Nu aceeași ar fi fost urmarea dacă diavolul ar fi vrut să ispitească un suflet care s-ar fi păstrat luminos, curat și treaz. (Către Stagirios I PGB 29, 54-56. PG 47, 435)

Last edited by AlbertX; 21.06.2014 at 02:26:56.
  #3  
Vechi 21.06.2014, 02:27:31
AlbertX AlbertX is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.05.2014
Locație: Sibiu
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.066
Implicit

Neputința diavolului în fața lui Hristos

Când Hristos a flămânzit, spune evanghelistul, “… apropiindu-se, ispititorul a zis către El: De ești tu Fiul lui Dumnezeu, zi ca pietrele acestea să se facă pâini” (Matei 4, 5).
Auzise el glasul pogorât din ceruri, care spunea “Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit” (Matei 3, 17).

Îl auzise și pe Ioan mărturisind câte și mai câte despre El și apoi L-a văzut că flămânzea. Era nedumerit. Nu-i venea a crede că Iisus era un om ca toți oamenii, dar nici să accepte că era Fiul lui Dumnezeu nu putea, de vreme ce-L vedea flămând.

Chinuit de această nedumerire, rostește cuvinte care-i vădesc îndoiala. Nu știa ce să creadă. Așa cum, la începutul vieții oamenilor, s-a apropiat de Adam și l-a amăgit cu născociri, ca să afle adevărul, așa și acum.

De vreme ce nu cunoștea taina negrăită a dumnezeieștii iconomii și cine era cu adevărat Acela Care stătea lângă el, I-a întins alte mreje, ca să afle ce lui îi era tăinuit și ascuns.

Ce spune, dar? “De ești Tu fiul lui Dumnezeu, zi ca pietrele acestea să se facă pâini”. N-a spus: “pentru că ți-e foame” ci “De ești Tu Fiul lui Dumnezeu”, crezând că laudele Il vor ispiti.

De aceea a trecut sub tăcere foamea, ca să nu pară că, pomenind de un lucru care, vădindu-se, L-ar arăta necinstit, L-ar putea face de ocara lumii.

Diavolul nu cunoștea ce lucruri mari se împlinesc prin taina iconomiei și credea că pomenind de foame L-ar face de rușine pe Hristos.

De aceea, lingușindu-l, amintește numai de cinstea pe care o avea ca Fiu al lui Dumnezeu.

Ce face Hristos? Îi surpă mândria și-i arată că foamea nu e un lucru vrednic de rușine, nici nevrednic de înțelepciunea Sa, când tocmai foamea o trecuse diavolul sub tăcere voind să-l lingușească. Și atunci, Hristos însuși aduce vorba de ea spunând: “Nu numai cu pâine va trăi omul…” (Matei 4, 4).

Își începe, așadar, răspunsul de la nevoia pe care o ari omul din partea stomacului.

Tu fii, rogu-te, atent, la răutatea demonului viclean, vezi de unde își începe războiul și vezi cum nu-și uită niciodată meșteșugul.

Aceleași înșelăciuni cu care l-a scos pe primul om din rai umplându-l de toate relele, le folosește și acum ca să-și împletească nada pentru Hristos. Vreau să spun, lipsa de înfrânară a pântecelui. Și astăzi mai poți asculta pe unii nu prea înțelepți punând nenumărate rele pe seama neînfrânării pântecelui.

Chiar dacă demonii ne spun și lucruri folositoare, nu trebuie să-i ascultăm

Hristos, însă, arătând că nici tirania foamei nu-l poate sili pe cel virtuos să facă vreun lucru necuvenit, rabdă foamea șl nu ascultă de porunca diavolului.

În acest fel ne învață că în nimic să nu ascultăm de diavol pentru că, din pricina lui, primul om s-a rupt de Dumnezeu și I-a călcat porunca, Domnul Iisus nu obosește nicicând să te învețe că nu trebuie să asculți de diavol, orice ți-ar cere, chiar dacă nu te îndeamnă deschis la neascultare și la călcarea poruncii.

Dar ce spun eu neascultare? Chiar dacă demonii îți cer să faci ceva folositor, nici atunci să nu-i bagi în seamă. Așa le-a închis Hristos gura și demonilor care-L vesteau Fiu al lui Dumnezeu (Luca 4, 3). Iarăși, când demonii voiau să-l propovăduiască Fiu al lui Dumnezeu, Pavel i-a certat, chiar dacă propovăduirea lor era un lucru folositor.

După ce i-a smerit și i-a făcut de ocară pe diavoli, zădărnicind uneltirile cu care voiau să ne piardă – cu toate că Vesteau învățături mântuitoare – i-a depărtat, închizându-le gură și poruncindu-le să tacă (Fapt, 16, 18 ).

De aceea, nici aici în pustie, Hristos n-a încuviințat spusele diavolului, ci i-a zis: “Nu numai cu pâine va trăi omul …”, aceasta însemnând că Dumnezeu îl poate sătura pe cel înfometat și cu cuvântul.

Mărturia o ia din Vechiul Testament ca să ne învețe că nici atunci când aproape murim de foame sau pătimim dintr-o pricină sau alta, nicicând nu trebuie să ne depărtăm de Domnul nostru.

Last edited by AlbertX; 21.06.2014 at 02:31:26.
Subiect închis