![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hristos este una dintre cele trei persoane/ipostasuri divine și Singura dintre Ele, în care s-au unit pentru totdeauna cele două firi/naturi - firea divină cu firea umană. După dumnezeire (firea/natura divină) este de o ființă cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, iar după omenitate (firea/natura umană) este de o ființă cu noi oamenii. Citat:
Singura dintre cele create care participa la aceasta indumnezeire este firea omeneasca a lui Hristos[/b]. Astfel ca Hristos ca Dumnezeu, dar si ca Om, are fiinta lui Dumnezeu ca indumnezeire. De aceea unirea in Hristos a celor doua firi, dumnezeiasca si omeneasca, este si "dupa fiinta" si "dupa ipostas" si "dupa fire". Oricine poate gasi aceasta terminologie la Parintii Bisericii." (Teologia Patristică / Ioannis Romanides - București: Ed. Metafraze, 2012, pag. 283) Din ceea ce am citit o să încerc să dau o explicație cu referire la cuvintele Mântuitorului. Mântuitorul nu spune că El (Fiul) este același cu Tatăl și cu Duhul Sfânt după ipostas/persoană fiindcă asta ar însemna sabelianism, ci spune că "Dacă M-ați fi cunoscut pe Mine, și pe Tatăl Meu L-ați fi cunoscut" sau "Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl" și apoi îl întreabă pe Filip: "Nu crezi tu că Eu sunt întru Tatăl și Tatăl este întru Mine?" Mântuitorul spune acestea fiindcă El, după natura/firea divină are aceeași ființă (substanță) și aceeași slavă (energie) cu Tatăl și cu Duhul Sfânt fiind de o ființă, de o slavă, de o putere și nimeni nu este mai mare decât celălalt, adică Fiul și Duhul Sfant nu sunt de o mai mică importanță decât Tatăl. Prin întrebarea adresată lui Filip: "Nu crezi tu că Eu sunt întru Tatăl și Tatăl este întru Mine?", Mântuitorul se referă la perihoreza/întrepătrunderea celor Trei Persoane/Ipoostasuri ale Sfintei Treimi. Adică cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi se întrepătrund, însă rămân distincte, fără a se confunda una cu alta. Adică se referă la faptul că Persoanele Sfintei Treimi locuiesc una într-alta, rămânând distincte. Acum, teologic vorbind, cunoașterea sau vederea lui Dumnezeu este posibilă doar prin energiile necreate - harul, slava, lumina necreate prin care omul are posibilitatea să-L cunoască și să-L vadă pe Dumnezeu fiindcă El este Unul și Același, după ființă incognoscibil, însă după lucrări sau energii cognoscibil! De aceea îi spune Mântuitorul Hristos lui Filip că: "Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl", fiindcă Hristos după natura/firea Sa divină are aceeași slavă (energie) cu Tatăl și cu Duhul Sfânt fiind de o ființă, de o slavă, de o putere cu Ei. Deci am ajuns deja la învățătura Sfântului Grigorie Palama, și anume la distincția dintre ființa și energiile necreate ale lui Dumnezeu, fără să ajungem la diteism. Se poate vorbi despre o nuanțare între termeni ca "ființa" divină necreată și "energiile" divine necreate sau subiectul ar putea fi dezvoltat printr-o discuție despre natura/firea energiilor necreate, care după cum am spus, sunt distincte de ființa lui Dumnezeu. Aceste nuanțe sunt foarte importante! Last edited by tot-Laurentiu; 30.07.2014 at 20:03:08. |
|