![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ființa este in mai multe persoane/ipostasuri (utilizatori ai lucrării/energiei firii), care au aceeași ființă/fire/natură. Fiecare persoană/ipostas utilizează energia/lucrarea(enérgeia) firii în mod diferit, și de cele mai multe ori, nu așa cum ar trebui... Aici mă refer la unele persoane umane, și firea de asemenea, bineînțeles! "Potrivit vechii tradiții teologice a Bisericii ortodoxe răsăritene, omenirea este o singură ființă în multe ipostase, așa cum Dumnezeu este o singură Ființă în Trei Persoane." (Cuv. Sofronie Saharov) În limbaj dogmatic: ființa = firea = natura. Tot ca sinonime pentru "ființă", însă mai rar, se mai folosesc si termeni ca "substanță" sau "esență"... De ce a trebuit sa fie Iisus Hristos o persoana in doua firi? Corect este să se spună că Maica Domnului a nascut pe Iisus Hristos, Dumnezeu desavarsit si Om desavarsit intr-o Persoană, nu într-o ființă, fiindcă unirea celor doua firi a avut loc in Persoana Cuvantului, altfel riscăm să ajungem pe aceeași poziție cu monofiziții care spuneau ca, prin unirea celor doua firi ale lui Hristos, s-a format o singura fire, pe care ei au numit-o "fire compusa". Punctul de vedere monofizit denatureaza insa caracterul "neschimbat" al unirii celor doua firi. Vezi aici Sf. Ioan Damaschin referindu-se la monofiziti, spune: "de vreme ce firea compusa este ceva diferit de cele initiale, ea nu este de o fiinta nici cu firea dumnezeiasca, nici cu cea omeneasca". Iată ce spune ÎPS Ierotheos Vlachos: "Nu se poate vorbi despre prioritatea firii asupra persoanei, nici despre prioritatea persoanei asupra firii." Citat:
.................................................. ............ "La oameni, firea cea comuna e posedata de multe persoane prin repetitia ei in acele persoane, deci nedeplin unita in persoanele lor. In Persoanele dumnezeiesti firea nu se repeta, ci e posedata in modul comun total. Sfantul Vasile cel Mare spune ca la oameni fiinta este dispersata, sau in ipostasuri vedem aceeasi fiinta repetata, nedeplin unita si identic in aceste repetitii." (more...) Sf. Ioan Damaschin spune: "Tot ceea ce este comun și se observă în mulți, fără ca să fie în unul mai mult, iar în altul mai puțin, se numește ființă. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singură fire a oamenilor, pentru că orice om este compus din suflet și corp. Despre ipostasa Domnului însa, nu putem spune o singură fire, căci fiecare din firi păstrează, și după unire, însușirea firească și nu este cu putință să găsim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire și omenire, același și Dumnezeu și om." (Vezi aici) Formularea "este Acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana" este iarasi impotriva invataturii Sinodului IV Ecumenic, pentru ca ipostasul Fiului nu "a devenit o fiinta umana" ci "si-a impropriat firea umana". In Simbolul Niceo Constantinopolitan se spune ca Fiul "S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om" " termenul grecesc "enanthropisanta", care s-ar traduce mai exact cu "S-a inomenit" adica "a luat firea umana". (Vezi aici) "Hristos este consubstanțial (de o ființă) cu Tatăl și cu Duhul după natura Sa divină și consubstanțial (de o ființă) cu noi oamenii după natura Sa umană." (Vezi aici) Last edited by tot-Laurentiu; 03.01.2017 at 18:00:11. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
tot-laurentiu
Am zis eu ca ne cam complicam. O fiinta poate contine mai multe firi.Tot ce este unit in ea apartine fiintei respective.Asa cele trei persoane ale Sfintei Treimi sunt nedespartite deci o fiinta.Omul are si el , si asta e asemnarea cu Treimea creatoare , o fire spirituala sufletul, una materiala - trupul si duhul deci trei firi intr-o fiinta individuala nicidecum nu suntem tot Adamul o fiinta. Revenind la subiect marturisind pe Maica Domnului Nascatoare de Dumnezeu marturisim pe Hristos ca avand fire omeneasca dar si Dumnezeu intr-o sigura fiinta si de fapt aceasta e miza , targetul scopul si puterea numelui ei aceasta marturisire te face crestin si orotodox e un Adevar suprem cel mai inalt asa ca miza e foarte mare si folosul la fel sa profitam din plin ca sf. Parinti numai lucruri bune si adevarate ne invata. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Firea omenească = trup însuflețit de suflet rațional și înțelegător/rațional și mintal. "Hristos a luat intreaga fire omeneasca adica trupul, sufletul, mintea si toate celelealte elemente componente ale naturii umane, pentru ca altfel, nu ar putea sa le vindece."(ÎPS Hierotheos Vlachos) Vezi aici "Toți oamenii de pe pământ formează un singur om, un singur Atotom, vârsta căruia este de mii de ani și care populează întreaga planetă. Istoria, atât cea veche, cât și cea contemporană, este istoria Atotomului." (Sf. Nicolae Velimirovici) "Atunci când stăm în fața lui Dumnezeu într-o tăcere fără formă, străfundurile naturii noastre se deschid chiar și pentru noi... Atunci ni se dă să vedem că ființa întregii omeniri, la baza sa și în conformitate cu natura sa, este una singură, un singur om." (Cuv. Sofronie Saharov) Sf. Vasile cel Mare învăța că ființa umană primordială era unică. Conform interpretării Sfântului Grigorie de Nyssa, Adam este neamul omenesc, în care este imprimat chipul lui Dumnezeu: "Toată plinătatea omenirii va fi cuprinsă într-un singur trup... Toată firea umană de la primii și până la ultimii sunt unicul, generalul chip al Celui ce este..." Sfinții Grigorie Teologul și Ambrozie al Mediolanului presupuneau că "Adam cel întreg" conține în sine toată omenirea." "Nu în zadar Cuvioșii Macarie cel Mare și Sf. Siluan Athonitul ne cheamă să ne rugăm pentru "toate neamurile pământului - Adam cel Întreg", fiindcă "oamenii au o singură ființă". (Enigmele eredității / Konstantin V. Zorin, pag. 33 și 34) Cei dintai Parinti apuseni, care au dat un raspuns acestei intrebari, au fost Sf. Ambrosie si Fer. Augustin. Amandoi afirma ca noi suntem vinovati pentru pacatul lui Adam, datorita faptului ca in Adam care pacatuia eram noi toti. Conform acestui raspuns, traduc ei si expresia lui Pavel din Epistola catre Romani (V, 12): "intru care (in Adam) toti au pacatuit", in loc de "intrucat toti au pacatuit". Vezi aici Dacă eu mă iau la bătaie cu un cetățean, iar acela ajunge în stare gravă la spital, nu înseamnă că el va moșteni acest păcat al meu, că se face vinovat pentru acest păcat al meu, însă urmările păcatului meu le-a moștenit într-o oarecare măsură chiar și fără să vrea. Ceva asemănător se petrece și cu urmările păcatului lui Adam sau urmările păcatelor părinților, bunicilor, străbunicilor etc asupra noastră chiar dacă faptele păcătoase diferă întrucâtva. Orice păcat aduce lucrarea morți în lume "pentru că plata păcatului este moartea, iar harul lui Dumnezeu, viața veșnică, în Hristos Iisus, Domnul nostru." (Romani 6:23) Nu este vorba, deci, despre moștenirea păcatului în sine sau a vinovăției lui Adam, ci despre urmările păcatului care au apărut în firea omenească după căderea lui Adam, însă firea omenească a fost răscumpărată apoi, de către Mântuitorul Iisus Hristos. "Primul Adam trebuia ca, prin stradania sa personala si prin harul lui Dumnezeu, sa surmonteze divizarile lasate de Dumnezeu. Ceea ce nu a reusit sa faca primul Adam, a reusit Hristos, Care este noul Adam. Astfel, s-a dat posibilitatea ca fiecare om sa depaseasca toate aceste impartiri prin unirea cu Hristos."(ÎPS Hierotheos Vlachos) Vezi aici Last edited by tot-Laurentiu; 12.08.2014 at 15:02:17. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mai multe componente distincte in cuprinsul firii omenesti , suflet , trup, duh .
E un mod de a numi omenirea Adamul dar fiecare om e o faptura, fiinta, persoana, distincta si unica. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Frate de câte ori trebuie să-ți repet? ceea ce este distinct se numește persoană, nu ființă (ousia).
Ființa umană este aceeași la toate persoanele umane când ne referim la firea umană, iar ființa divină este aceeași la toate persoanele divine când ne referim la firea divină. A spune că mai multe persoane sunt de aceeși ființă/deoființă (omooúsios) înseamnă a spune că sunt de aceeași substanță/consubstanțial, de aceeași esență... Deci, distincția dintre persoane nu o dă ființa/esența, care este aceeași pentru toate persoanele, ci o dau însușirile ipostatice/personale care sunt diferite la fiecare persoană. "...trebuie să atragem atenția că, potrivit teologiei Bisericii noastre, nu există ipostas fără esență, nici esență fără ipostas, ci ipostasul-persoana se definește ca esență având însușiri (idiómata)."(ÎPS Ierotheos Vlachos) "...nu ignorăm faptul că definim ipostasul ca esență caracterizată de anumite însușiri, prin urmare nu se poate vorbi despre prioritatea firii asupra persoanei, nici despre prioritatea persoanei asupra firii." (ÎPS Ierotheos Vlachos) Domnia ta pui problema dpdv biologic într-un topic cu discuții despre dogmatică. Last edited by tot-Laurentiu; 16.08.2014 at 10:21:43. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Conform epxlicatiilor de mai sus:
Mantuitorul este o persoana deofiinta cu Dumnezeu Tatal si cu noi oamenii avand ambele esente divina si umana unite in persoana lui , din acest motiv cea care l-a nascut se numeste Nascatoare de Dumnezeu. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I: Dacă cineva nu mărturisește că Emanuel este cu adevărat Dumnezeu și că pentru aceasta Sfânta Fecioară este Născătoare de Dumnezeu; căci a născut trupește pre Cuvântul cel din Dumnezeu Tatăl, care S-a făcut trup; să fie anatema. II: Dacă cineva nu mărturisește că Cuvântul cel din Dumnezeu Tatăl S-a unit cu trupul în chip ipostatic și că unul este Hristos, dimpreună cu trupul Său, același Adică Dumnezeu și om laolaltă: să fie anatema. III: Dacă cineva, în Hristos care este Unul, împarte ipostasurile după unire, legându-le între ele numai cu legătura cea după merit, adică după autoritate și putere și nu cu găsirea laolaltă printr-o unire naturală: să fie anatema. IV: Dacă cineva atribuie la două persoane, sau ipostase, expresiile din Evanghelii și scrierile apostolice, fie cele rostite de sfinți asupra lui Hristos, fie cele rostite de El Însuși cu privire la Sine și pe unele le leagă în chip deosebit de omul care se înțelege alături de Cuvântul cel din Dumnezeu Tatăl, iar pe altele ca unele ce sunt vrednice de Dumnezeu, numai de Cuvântul cel din Dumnezeu Tatăl: să fie anatema. V: Dacă cineva îndrăznește să spună că Hristos este un om purtător de Dumnezeu și nu că este Dumnezeu cu adevărat, ca Fiu Unul și prin natură, întrucât Cuvântul S-a făcut trup și a fost părtaș la fel cu noi sângelui și trupului: să fie anatema. VI: Dacă cineva îndrăznește să spună că Cuvântul cel din Dumnezeu Tatăl este Dumnezeul și Stăpânul lui Hristos și nu mărturisește că El este Dumnezeu și om laolaltă, întrucât Cuvântul S-a făcut trup, după Scripturi: să fie anatema. VII: Dacă cineva zice că Iisus este pus în mișcare întocmai ca un om de Cuvântul lui Dumnezeu, și că bunăvoirea Unuia Născut I-a fost adăugată ca unui altuia, care a existat lângă El: să fie anatema. VIII: Dacă cineva îndrăznește să spună că omul luat de Cuvântul lui Dumnezeu trebuie dimpreună adorat cu Dumnezeu Cuvântul și dimpreună preamărit și că el este dimpreună Dumnezeu, ca ceva deosebit față de altceva deosebit (căci cuvântul âdimpreunăâ adăugat continuu ne silește să înțelegem aceasta) și nu cinstește pe Emanuel cu o singură închinare și nici nu-I înalță o singură preamărire, întrucât Cuvântul S-a făcut trup: să fie anatema. IX: Dacă cineva zice că unul Domn Iisus Hristos a fost preamărit de Duhul, folosindu-Se de puterea Lui ca de o putere străină și că de la El a luat puterea de a lucra împotriva duhurilor celor necurate și de a săvârși minuni între oameni și nu zice dimpotrivă că și Duhul prin Care a lucrat minunile este propriu Lui: să fie anatema. X: Sfânta Scriptură spune că Hristos S-a născut arhiereu și apostol al mărturisirii noastre și că S-a adus pre Sine pentru noi întru miros de bună mireasmă lui Dumnezeu și Tatălui. Deci dacă cineva zice că arhiereu și apostol al nostru nu S-a născut Însuși Cuvântul cel din Dumnezeu, atunci când S-a făcut trup și om la fel ca noi, ci un altul, în afară de El și mai ales un om născut din femeie, sau dacă cineva zice că El a adus jertfă și pentru Sine Însuși, iar nu numai pentru noi, căci nu a avut nevoie de jertfă Cel ce nu cunoștea păcatul: să fie anatema. XI: Dacă cineva nu mărturisește că trupul Domnului este făcător de viață și că El este propriu Cuvântului celui din Dumnezeu Tatăl, ci zice ca este al altcuiva de El alături, unit la un loc cu El după merit, adică având numai o locuință dumnezeiască și nu că este făcător de viață, după cum am zis, întrucât el a fost propriu Cuvântului care are putere de a face vii toate: să fie anatema. XII: Dacă cineva nu mărturisește că Cuvântul lui Dumnezeu a pătimit în trup și că a fost răstignit în trup, și că a gustat în trup moartea, fiind Cel Întâi Născut din morți, întrucât Dumnezeu este viață, și de viață făcător: să fie anatema.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 22.08.2014 at 15:02:47. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
@Mihailc
Pentru a înțelege corect textul de mai sus cred că ar trebui să studieze despre disputele ereziologice de la acea vreme. @Teodosie Ambele esențe, atât cea divină cât și cea umană, sunt unite pentru totdeauna în Persoana Cuvântului (persoană divină) fără schimbare, fără amestecare, fără despartire (adică nedespreunate), fără împărțire. Hristos este consubstanțial (de o ființă) cu Tatăl și cu Duhul după natura Sa divină și consubstanțial (de o ființă) cu noi oamenii după natura Sa umană. "... zămislirea în pântecele Născătoarei de Dumnezeu nu s-a făcut prin sămânță ci prin creație, adică prin puterea creatoare a Duhului Sfânt. Sf. Ioan Damaschin spune că, după "Fie" al Preasfintei Fecioare, Duhul Sfânt a venit la ea, a curățit-o și i-a dat puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului și puterea de a naște..." (Predici la marile sărbători / ÎPS Hierotheos Vlachos: Ed. Egumenita, pag.310 -312) Momentul unirii celor două firi în Persoana Cuvântului este același cu momentul întrupării lui Dumnezeu Cuvântul și zămislirii în pântecele Născătoarei de Dumnezeu. Fiul născut din Tatăl nu înseamnă creat! Nașterea Fiului din Tatăl nu trebuie înțeleasă la fel ca nașterea Sa din Preasfânta Născătoare de Dumnezeu și Pururea Fecioara Maria. Recomand o lecturare suplimentară despre esențialism și personalism, plus alte explicații folositoare în aceste articole: Parintele Sofronie de la Essex: În catolicism principiul impersonal strivește persoana Ultima replică a ÎPS Ierotheos Vlachos în controversa cu Mitropolitul Pergamului, Ioannis Zizioulas! Iată și o explicație a Vlădicăi Ierótheos despre cum trebuie înțeleasă unirea celor două firi în Hristos: "cele doua firi ale lui Hristos se intrepatrund fara sa isi piarda caracateristicile. Trebuie insa precizat faptul ca intrepatrunderea se face numai de catre firea dumnezeiasca, pentru ca fiind nezidita, aceasta trece prin toate si nimic nu poate sa treaca prin ea. Asadar, intruparea a insemnat unirea si infasurarea celor doua firi, dar numai de catre firea dumnezeiasca, in acelasi fel in care soarele transmite energiile sale catre noi, dar ramane in afara energiilor noastre." Vezi aici Trebuie precizat totuși faptul că, nu poate exista nici un fel de analogie, asemănare sau comparație între persoanele umane și Persoanele Divine; cum, de altfel, nu există termeni de comparație între creat și Necreat! Last edited by tot-Laurentiu; 24.08.2015 at 13:23:04. |
|