Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 16.09.2014, 14:21:00
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.251
Implicit

Prezența BOR în CMB este inerțială în acest moment. Instituția respectivă pare să fi eșuat în încercarea de a găsi numitorul comun al tuturor confesiunilor ce-și spun creștine, iar prezența ei în spațiul public nu mai atrage atenția nimănui. Ultimul mare pretext ideologic, alianța împotriva secularizării globaliste, a fost subminat de alegerea aripii protestante și neoprotestante de a se seculariza masiv.

O prezentare accesibilă, dar bine structurată, a istoriei CMB din multiple puncte de vedere găsiți în cartea lui Christos Yannaras, "Adevărul și unitatea Bisericii":



Unitatea Bisericii este Har – harismă a lui Dumnezeu pentru oameni: i se dăruiește omului, la fel cum i se dăruiește viața în fiecare clipă, existența prin nașterea firească, așa cum i se dăruiește lumea în toată splendoarea ei; toate sunt daruri potențiale. Unitatea Bisericii este har, harismă și posibilitatea ca omul să participe la viața lui Dumnezeu, înfăptuind, în acest fel, adevărul și autenticitatea lui existențială.
Omul intră în realitatea comuniunii eclesiale prin intermediul marelui și inițiatorului dar al Botezului; participă la respirația trupului, care este rugăciunea Bisericii; se lasă condus de rugăciunea sfinților, se roagă cu rugăciunile lor... Se hrănește din potirul Cuminecăturii, din aceleași merinde cu care s-au hrănit mii de martiri și mărturisitori: darul Trupului și Sângelui lui Hristos, pâinea și vinul care unesc cerul cu pământul.
Euharistia unește existența noastră dezbinată și firea noastră fărâmițată, viața noastră biologică și viața noastră duhovnicească, pe cei vii și pe cei adormiți, pe păcătoși și pe sfinți „într-o unitate dumnezeiască de cuget, într-o singură și unică suflare”.


Analiza se oprește la nivelul anilor 80', dar este extrem de utilă pentru o bună introducere în problematica CMB, mai ales că include și argumente teologice profunde împotriva presupusei coerențe dogmatice pancreștine pe fundamentul căreia CMB și-a construit rațiunea de a fi.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 18.09.2014, 08:14:12
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Prezența BOR în CMB este inerțială în acest moment. Instituția respectivă pare să fi eșuat în încercarea de a găsi numitorul comun al tuturor confesiunilor ce-și spun creștine, iar prezența ei în spațiul public nu mai atrage atenția nimănui. Ultimul mare pretext ideologic, alianța împotriva secularizării globaliste, a fost subminat de alegerea aripii protestante și neoprotestante de a se seculariza masiv.

O prezentare accesibilă, dar bine structurată, a istoriei CMB din multiple puncte de vedere găsiți în cartea lui Christos Yannaras, "Adevărul și unitatea Bisericii":



Unitatea Bisericii este Har – harismă a lui Dumnezeu pentru oameni: i se dăruiește omului, la fel cum i se dăruiește viața în fiecare clipă, existența prin nașterea firească, așa cum i se dăruiește lumea în toată splendoarea ei; toate sunt daruri potențiale. Unitatea Bisericii este har, harismă și posibilitatea ca omul să participe la viața lui Dumnezeu, înfăptuind, în acest fel, adevărul și autenticitatea lui existențială.
Omul intră în realitatea comuniunii eclesiale prin intermediul marelui și inițiatorului dar al Botezului; participă la respirația trupului, care este rugăciunea Bisericii; se lasă condus de rugăciunea sfinților, se roagă cu rugăciunile lor... Se hrănește din potirul Cuminecăturii, din aceleași merinde cu care s-au hrănit mii de martiri și mărturisitori: darul Trupului și Sângelui lui Hristos, pâinea și vinul care unesc cerul cu pământul.
Euharistia unește existența noastră dezbinată și firea noastră fărâmițată, viața noastră biologică și viața noastră duhovnicească, pe cei vii și pe cei adormiți, pe păcătoși și pe sfinți „într-o unitate dumnezeiască de cuget, într-o singură și unică suflare”.


Analiza se oprește la nivelul anilor 80', dar este extrem de utilă pentru o bună introducere în problematica CMB, mai ales că include și argumente teologice profunde împotriva presupusei coerențe dogmatice pancreștine pe fundamentul căreia CMB și-a construit rațiunea de a fi.
Interesantă carte. Dar cum de analiza se opreste la anii '80? În ce an e apărută cartea?
Nu mai este si un "va urma" - despre anii tulburi care ne bântuie în prezent !? :)

În altă ordine de idei, Yannaras este pro CMB ? De pe ce pozitie face analiza?

Last edited by mirela.t; 18.09.2014 at 08:17:02.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 22.09.2014, 10:18:23
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.251
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Interesantă carte. Dar cum de analiza se opreste la anii '80? În ce an e apărută cartea?
Nu mai este si un "va urma" - despre anii tulburi care ne bântuie în prezent !? :)

În altă ordine de idei, Yannaras este pro CMB ? De pe ce pozitie face analiza?
Cartea a fost reeditată, într-o ediție a doua cu adăugiri, la începutul anilor '80, prima ediție fiind publicată în anul 1977. La vremea respectivă a fost un best seller în lumea ortodoxă, întrucât nimeni până atunci nu îndrăznise să critice, de pe poziții ecleziologice ferme, ecumenismul instituționalizat promovat de "internaționala" CMB. Anii tulburi din prezent nu sunt nici pe departe mai cenușii comparativ cu deceniile șapte și opt ale secolului trecut. Fiecare epocă are tulburări specifice și poate fi evaluată corect numai în contextul ei, iar din punct de vedere a mentalității dominante în lumea ortodoxă, perioada în care a apărut "Adevărul și unitatea Bisericii" nu era sub nicio formă mai limpede decât epoca noastră, ba chiar dimpotrivă: ecumenismul politizat era la modă, ideile critice întâmpinau adversități pasionale din partea ierarhiei, identitatea ortodoxă ajunsese o ofertă printre altele la bursa religiilor, teologii "profesioniști" dormitau într-o inerție a formalismelor academice...pe scurt, nu era deloc o perioadă la care să ne raportăm ca niște decadenți.
Poziția lui Yannaras nu este favorabilă CMB, dar el preferă abordarea ecleziologică cu argumente solide apologeticii superficiale, arătând convingător că unitatea creștinilor nu se poate realiza sacrificând adevărul credinței revelat de viața teandrică Bisericii lui Hristos. Fără să fie un apărător al ortodoxismului de ghetou specific antiecumenismului contemporan, el pledează pentru iconicitatea adevărului Bisericii și nu pe argumentele raționaliste rigide folosite de apologeți în dezbateri interconfesionale, avertizând că ortodoxia nu este o ideologie printre altele, ci unicul mod de existență în măsură să ridice ontologic umanitatea la demnitatea împărătească instituită prin Întrupare. De-a lungul timpului, tezele profesorului grec au fost confirmate cu asupra măsură de convertiți, în marea lor majoritate atrași de experiența Bisericii în toate formele ei și nu de propaganda apologetică sau de expuneri savante în măsură să satisfacă logica veacului acestuia.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 22.09.2014 at 10:29:37.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 22.09.2014, 11:28:53
antoniap
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

http://www.danionvasile.ro/blog/docu...rgiei-din-cmb/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.09.2014, 06:57:13
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Cartea a fost reeditată, într-o ediție a doua cu adăugiri, la începutul anilor '80, prima ediție fiind publicată în anul 1977. La vremea respectivă a fost un best seller în lumea ortodoxă, întrucât nimeni până atunci nu îndrăznise să critice, de pe poziții ecleziologice ferme, ecumenismul instituționalizat promovat de "internaționala" CMB. Anii tulburi din prezent nu sunt nici pe departe mai cenușii comparativ cu deceniile șapte și opt ale secolului trecut. Fiecare epocă are tulburări specifice și poate fi evaluată corect numai în contextul ei, iar din punct de vedere a mentalității dominante în lumea ortodoxă, perioada în care a apărut "Adevărul și unitatea Bisericii" nu era sub nicio formă mai limpede decât epoca noastră, ba chiar dimpotrivă: ecumenismul politizat era la modă, ideile critice întâmpinau adversități pasionale din partea ierarhiei, identitatea ortodoxă ajunsese o ofertă printre altele la bursa religiilor, teologii "profesioniști" dormitau într-o inerție a formalismelor academice...pe scurt, nu era deloc o perioadă la care să ne raportăm ca niște decadenți.
Poziția lui Yannaras nu este favorabilă CMB, dar el preferă abordarea ecleziologică cu argumente solide apologeticii superficiale, arătând convingător că unitatea creștinilor nu se poate realiza sacrificând adevărul credinței revelat de viața teandrică Bisericii lui Hristos. Fără să fie un apărător al ortodoxismului de ghetou specific antiecumenismului contemporan, el pledează pentru iconicitatea adevărului Bisericii și nu pe argumentele raționaliste rigide folosite de apologeți în dezbateri interconfesionale, avertizând că ortodoxia nu este o ideologie printre altele, ci unicul mod de existență în măsură să ridice ontologic umanitatea la demnitatea împărătească instituită prin Întrupare. De-a lungul timpului, tezele profesorului grec au fost confirmate cu asupra măsură de convertiți, în marea lor majoritate atrași de experiența Bisericii în toate formele ei și nu de propaganda apologetică sau de expuneri savante în măsură să satisfacă logica veacului acestuia.
Mult›umesc frumos de răspuns.
Mi-am mai completat imaginea si contextul -
în sperant›a că într-o bună zi poate ajunge s™i la noi cartea ..

Last edited by mirela.t; 23.09.2014 at 06:59:45.
Reply With Quote
Răspunde