![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ce are un ierarh/preot, ontologic vorbind, fata de un credincios? Nimic: e doar tot un om. Ah da, e vorba de niste costume, niste formule ritualice, niste trepte organizationale...si o autoritate de grup autoasumata. In comparatie cu o constiinta treaza (care poate a fi lui Ciudateanu Caisa din Calcinatii din Deal, care nea Caisa insa a studiat toata viata, cu osirdia cu care iti doresti mantuirea, tot ce este dogma si canon in BO), toata autoritatea devine goala. Argumentul autoritatii il aveau si unii, care au palmuit...ghici pe Cine (presupun ca totusi cunosti Scriptura,Daliane, cu toate ca se vede si din satelit ca esti saturat cu spiritul similo-Contrareformei de la 1672: "Scriptura este pentru preoti", si stii la ce episod ma refer).
Toata povestea asta cu frica superstitioasa de a incalca ce zice preotul/ierarhul este doar stravechiul complex al membrului de trib in fatza samanului: "Daca nu il ascult orbeste, ma termina pe cale magica". (Aici, in context eclezial, inlocuim "magia samanica" cu "pedeapsa de la Dumnezeu ca nu asculti de preoti/episcopi". Cu alte cuvinte, o superstitie. Politica lumeasca pura: frica si indoctrinarea, uneltele oricarei ierarhii). Nu inghit protestantismul si neoprotestantismul din cauza efectelor lor istorice si backgroundului lor occidental. Insa in rest, de exemplu in privinta spinosului subiect al autoritatii spirituale, le dau dreptate. Last edited by Theodore_of_Mopsuestia; 22.09.2014 at 19:46:47. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
...faptul ca Dalian are fatza de ierarhie exact o atitudine de tip catolic: supusenie 100%. Daliane, faptul ca un om este episcop nu ii confera o cunoastere superioara. Cartile, in primul rind, Scripturile, circula liber. Asa ca...doar sa nu vrei, si nu te informezi.
Daca ierarhii tai dragi ar uni BOR cu BC, ai accepta scrasnind din dinti. Sunt sigur de asta. Esti exact genul de conformist, care, daca era catolic in Razboiul de 30 de ani, s-ar fi uitat la cadavrele calvinilor ca la niste insecte strivite, sau nici atit. Sau daca erai ortodox in vremea luptei cu paulicienii: "ereticii nu e oameni; bine face imparatul ca ii omoara, apara sfanta biserica". Ce m-as fi amuzat ca umnul ca tine sa fi apucat monotelismul sau iconoclasmul! In aceasi viata de om ai fi lins si scuipat succesiv in acelasi loc (nu numesc acel loc, cine stie, o fi tinind de un sinod :D) de cel putin doua ori. Dar de, facem ascultare. Ratiunea? Aia e ceva ce folosesc protestantii. Ptiu! Last edited by Theodore_of_Mopsuestia; 22.09.2014 at 20:03:53. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ascultarea este un lucru necesar si inseamna smerenie.Problema este urmatoarea :ascultare atat timp cat ordinile respecta dogma sau ascultare orbeasca ? Pentru ca daca la nivelele superioare in conducere, incep sa se intample chestii ciudate sau se iau decizii extrem de "ciudate" , atunci ascultarea orbeasca nu-i calea cea buna. De aceea eu merg pe ascultare atat timp cat se respecta dogma.Daca am suspiciuni privind unele decizii luate de mai marii, atunci se impune imediat dezbatere, dialog, rezolvarea neclaritatilor.Adica comunicare. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Apoi asteptati rezultatul. Noteaza cit va dura, sau daca raspunsul va fi amabil, sau dimpotriva, daca printre semnatari vor fi si diaconi, preoti sau monahi, daca nu cumva se vor trezi cu masuri disciplinare fulger. Nu e un indemn ironic. Eu nu cred in ierarhia preoteasca, asa ca nu are rost sa fac asta. Insa cu tine si alti credinciosi-in-mod-constient, vorba devizei blogului Pr. Pruteanu (stii, "...pentru cei ce cred sau vor sa creada constient") e alta poveste: voi sunteti o speranta. Nu va supuneti orbeste ca unii, nici nu ati plecat dezgustati si sceptici ca mine, nici nu ati dezertat la inamic, precum cei plecati la secte. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
* Nu, nu e vorba doar despre costume, formule și trepte. Sau nu e vorba despre acestea ca fiind hotărâte de oameni. Ci de Dumnezeu. Și nu e vorba de o autoritate autoasumată. Această autoritate vine din și prin Hristos, Capul Bisericii. Domnul vorbește clar despre Biserica pe care o va întemeia nevăzut prin Jertfa Lui (Mt. 16,18). Despre Apostoli și episcopi găsim clar în FA 20,28 și Ef. 2,20 etc. Inaugurarea e limpede - FA 2. Autoritatea celor care L-au pălmuit nu este aceeași cu a Apostolilor și preoților din Biserică. E așa greu de sesizat? * Eu și alții nu mergem din frică superstițioasă în Biserică. Sfântă frica lui Dumnezeu nu e nici superstiție nici frică naturală. Nu e totuna cu frica de foc, de apă, de câini sau de tigri. Când vei avea experiența personală a cutremurului fricii lui Dumnezeu, atunci nu o vei mai confunda cu nimic. Niciodată! Mergem în Biserică din conștientizarea obârșiei noastre ca oameni, din conștientizarea dependenței noastre de Hristos, mergem din sfânta frică și din bucurie, mergem pentru că, în ciuda faptului că suntem păcătoși, avem inimă. Iar inima noastră iubește pe Domnul, fie și extrem de puțin, într-un loc cât de mic. Noi simțim această iubire împletită cu sfânta frică și simțim pentru că El ne iubește pe noi. Simțim Iubirea Lui și îi răspundem cu iubire înfricoșată, chiar dacă mintea noastră bolnavă și faptele păcătoase ne surpă dragostea, ne îndepărtează de El și Îl rănesc. * Faptul că Biserica este (în ființa ei teandrică) și instituție - nu ar trebui să ne îndepărteze de Ea. Normele de viață ale Bisericii sunt de la Dumnezeu. Nu poate lipsi organizarea instituțională deoarece Biserica are și o existență terestră. Dar toate acestea se văd doar cu ochii credinței. Iar credința este un dar. Care trebuie păstrat mai mult decât orice alt dar. Prin credință vedem și ceea ce nu putem vedea cu ochii trupești și înțelegem și ceea ce nu putem înțelege cu mintea noastră naturală. Credința ridică pe om din ordinea naturală. Teandria este o întâlnire/unire tainică, nepătrunsă de minte, a naturalului cu supranaturalul. A ceea ce este omenesc cu ceea ce este dumnezeiesc. Crezul nostru, Simbolul Credinței - arată limpede cum stau lucrurile. Last edited by Ioan_Cezar; 23.09.2014 at 03:24:52. |
|
|