![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
afara Bibliei. Citat:
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Ma refer la toate celelalte seturi de reguli morale, care exista in prezent, si se aseamana cu morala biblica.
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Un exemplu...
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Democratia greaca, care impune respectarea drepturilor civice, mai exact pe acelea care se refera la existenta, la "a nu ucide".
+ exemplul dat de utilizatorul abbaabb. Acestea fiind ca morala promovata de civilizatii antice. Nu detin informatii mai extinse asupra acestui domeniu, stiu doar ca sunt mai multe. Daca nu ma credeti va rog sa cautati dumneavoastra, caci nu am timpul necesar sa fac o cautare detaliata. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
sclavagist), atunci afla si tu acum ca intr-un sistem(oranduire) sociala acolo unde exista sclavie nu exista morala, doarece exploatoarea unui om de catre alt om nu este moral. Ce mi-ai spus tu aici, reprezinta o alta forma de control si nu morala. Sclavii aia nu erau omorati pt ca erau pusi la muncile de jos(adica era nevoie de ei, erau utili) insa daca sclavul refuza aceasta munca era omorat pentru ca nu mai era util. Asadar in astfel de sisteme ( ca democratia atheniana) condamnarea la moarte era hotarata in functie de cat de util sau nu era sclavul , societatii respective. Imi pare rau sa te dezamagesc, dar asta nu este un sistem moral este un sistem demonic(anti-moral). |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
In schimb, nu putem vorbi de o morala ateista. Asta e diferenta dintre morala si etica. Morala este mereu secundara unei religii. Etica este secundara unei filosofii. De aceea, morala este mai neschimbatoare: eu cred ca e bine asa fiindca dumnezeul meu (sau dumnezeii mei) mi-au spus ca e bine asa. Ei nu-mi spun azi una, maine alta. Dimpotriva, etica e schimbatoare, depinzand mereu de filosofia care sta in spatele ei. Mai observam un lucru ciudat: sistemele morale care corespund unor religii foarte diferite tind sa se apropie. Spre exemplu, desi exista unele puncte de vedere fundamental diferite intre credinta catolica si credinta ortodoxa, nu putem vorbi de nicio diferenta la nivel moral. Adica, nu exista o "morala catolica" si o "morala ortodoxa". Nici chiar morala budista, de care am vorbit mai sus, nu e atat de diferita de morala crestina pe cat e credinta budista de credinta crestina. In schimb, eticile diverg. Spre exemplu, etica utilitarista nu are nimic comun cu etica deontologica, desi ambele sunt sisteme etice non-religioase (ca orice etica).
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Ei, nici chiar așa....:)
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
A nu se confunda, intentiile/gandurile bune catre cineva care sunt temporare
(in functia de starea de moment) cu morala. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
trecînd peste perluța asta a ta cu Biblia ca unic izvor al moralei (??!!), hai să lărgim discuția pe un teren mai bogat - anume raportul dintre morala creștină și etică, etica filosofică. Uite un link în acest sens: http://www.crestinortodox.ro/morala/...ica-70838.html Fragment: Morala crestina presupune pe cea filosofica "in modul in care constiinta crestina presupune stiinta moralei din fire a omului". Preceptele morale nu sunt accesibile numai celor ce cred in Hristos, ci valabile pentru toti oamenii din toate timpurile si locurile. * Am dat acest exemplu pentru a arata ca unii dintre filosofii antici aveau opere care constituiau adevarate izvoare de intelepciune. Unii dintre filosofii antici care au putut ajunge numai datorita luminii naturale a mintii lor la intrezarirea adevaratei religii si a adevaratei moralitati, s-au bucurat de admiratie si simpatie din partea Bisericii. Astfel Sfantul Iustin Martirul l-a asezat pe Heraclit din Efes alaturi de Socrate si l-a numit pe Socrate ca pe unul care a trait in conformitate cu Logosul divin si ca pe un "crestin inainte de vreme". De aceea au fost pictati de zugravii ortodocsi pe peretii exteriori ai unor biserici si manastiri ortodoxe (Voronet, Moldovita, Biserica Sfintilor din Bucuresti) ca prevestitori ai Logosului Intrupat si ca unii ce s-au ridicat cu gandirea lor pana la marginile crestinismului. * Concluzie: 1) Morala e de când omul. Numai că, desăvârșirea morală o aduce Hristos. El plinește prin Duhul Său și prin întreaga Lui lucrare capacitatea morală a omului dintotdeauna. 2) Dacă tot ai pomenit de Scriptură, Biblia însăși prezintă (cel puțin) două niveluri distincte ale moralității. Primul nivel este cel din VT, fundamentat pe Lege. Al doilea este cel desăvârșit, adus de Hristos, fundamentat pe Porunca Iubirii, întru Veșnicia Vieții. Last edited by Ioan_Cezar; 19.11.2014 at 00:47:42. |
|
|