![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Sfântul Ioan Scărarul spune că rugăciunea poate fi întinată sau spurcată, poate fi furată, poate fi pierdută și poate fi curată. La rugăciune curată ajung cei care au rezolvat în ei întinăciunile. Dar Sfântul Ioan Scărarul nu spune că dacă ai rugăciune spurcată să nu te mai rogi, ci prin rugăciune progresezi în rugăciune. Nu trebuie să te sperii niciodată de ce-ți vine în minte, nici din cele ce le-ai văzut, nici din cele ce le-ai adus din străfunduri de existență, important este să vrei să nu le ai. Și atunci, pentru că noi nu suntem capabili prin noi înșine să ne facem rânduială, cerem ajutorul lui Dumnezeu.
Mântuirea, am zis, vine prin Mântuitorul. Și cerem ajutorul Mântuitorului: „Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”. Se spune despre Sfânta Maria Egipteanca că 17 ani a trăit în desfrânare și că tot 17 ani i-au trebuit ca să-și facă rânduială în minte. Deci lucrurile trebuie luate în serios. Acuma să știți că nu sunt un rugător din acela care e copleșit de rugăciune în așa fel încât să-mi vină numai gânduri extraordinare în rugăciune; îmi mai vin și gânduri obișnuite. Dar nu-mi pare rău niciodată, dacă îmi vine în gând un binefăcător îl pun înaintea lui Dumnezeu în atmosfera de rugăciune și zic: Doamne, ajută-l pe cutare, că uite m-a ajutat și el pe mine, sau îmi vine în minte o poezie frumoasă, o spun și când mă rog, și zic: Așa-i Doamne că-i fain? Asta înseamnă îmbunătățire de viață, să ajungi la niște gânduri pe care să le poți prezenta și să le poți învălui în rugăciune. Cum ești, așa ți-e rugăciunea, cum te porți, așa te rogi. Nu te rogi, scazi în rugăciune. Te rogi, înaintezi în rugăciune. Chiar există un îndemn: „Roagă-te cum poți, ca să ajungi să te rogi cum trebuie!”. Un cuvânt vrednic de a fi reținut și urmat este acela că: „Rugându-te, înveți să te rogi”. Numai rugându-te mereu, poți înainta în rugăciune. Cine renunță la rugăciune, renunță la progresul în ea. (Arhimandritul Teofil Părăian,Veniți de luați bucurie, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2001, p. 127)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
M-au întrebat unii: Cum îi televizorul, bun sau rău? Și le-am spus: Dacă nu îi stricat, îi bun. Dragă, acum să ne înțelegem. Orice lucru în mâinile omului poate să fie și bun și rău. După cum îl folosești. Dacă te robește televizorul, atunci îi rău. Dacă nu te robește și poți să urmărești la televizor numai lucruri pozitive, atunci îi bun.
Chiar a zis o femeie: Părinte, să știți că așa m-am bucurat că ați ajuns și în casa noastră, că am pupat televizorul (că mă văzuse la televizor). De ce o pupat televizorul? Păi l-o pupat pentru că o zis că îs eu acolo și s-o gândit că o să mă pupe pe mine. Numai că eu am fost departe tare, că nu era o emisiune în direct, ci a fost o casetă înregistrată. Prin urmare, uite că oamenii se pot bucura de un lucru pe care ni-l dă civilizația noastră, de un lucru care ne poate fi de folos. Eu sunt foarte împotriva faptului de a se uita cineva la filme necuviincioase la televizor, la spurcăciuni pe care și le bagă în suflet și care, după aceea, nu le mai poate scoate și care lucrează, care-l excită și care îi dau stări pe care nu le poate contracara. Ori te uiți la slujba de la televizor, ori te uiți la meci, tot atâta-i! Și de fapt, mulți dintre credincioși nu se uită cu atâta interes la Slujba Bisericii de la televizor cum se uită necredincioșii la meci. (Arhimandritul Teofil Părăian, Veniți de luați bucurie, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2001, p. 164)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Maica Domnului, cea pregătită ca să-L nască pe Mântuitorul lumii, cea pregătită ca în pântecele ei să se unească firea omenească cu firea dumnezeiească în Mântuitorul nostru Iisus Hristos, a intrat și ea în Sfânta Sfintelor – prin viața ei, prin gândurile ei, prin mărețiile ei, prin darurile ei. A intrat în Sfânta Sfintelor care este smerenia, pentru că la Bunavestire a zis către îngerul binevestitor: „Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38), iar Sfânta Elisabeta i-a zis: „Binecuvântat este rodul pântecelui tău!” (Luca 1, 42).
Toate acestea s-au întâmplat având-o în vedere pe Maica Domnului, care este „mai înaltă decât Cerurile”, și, dacă este mai înaltă decât Cerurile Bisericii noastre, dacă este mai curată decât strălucirile soarelui, sigur că prin aceasta a intrat în Sfânta Sfintelor nefăcută de mână omenească – prin viața ei, prin ceea ce purta în suflet, prin ceea ce a avut în gândurile ei când se pregătea să nască pe Mântuitorul, prin ceea ce a gândit, prin ceea ce a simțit când L-a purtat în pântecele ei pe Mântuitorul lumii. (Arhimandrit Teofil Părăian, Maica Domnului – Raiul de taină al Ortodoxiei, Editura Eikon, 2003, pp. 26-27)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Cât de anevoios e drumul de la iubire la fericire?
Arhimandrit Teofil Părăian Niciodată nu-i omul atât de fericit, decât atunci când se știe iubit și când iubește, când își revarsă iubirea din sufletul său. Toată credința noastră, toată rânduiala noastră de rugăciune, toate slujbele noastre ‒ sunt dătătoare de lumină, dătătoare de bucurie: „Toate de lumină s-au umplut: și cerul, și pământul, și cele de dedesubt! Deci să prăznuiască toată făptura Învierea lui Hristos, întru care s-a întărit! Cerurile, după cuviință, să se veselească, și pământul să se bucure! Și să prăznuiască toată lumea cea văzută și cea nevăzută, că Hristos a înviat, Veselia cea veșnică!”. Ce-i Hristos? „Veselia cea veșnică”! Ce-i Evanghelia? Dătătoare de nădejde și de bucurie! Ce-i creștinismul? Religie a bucuriei, religie a iubirii! Toate acestea le-am spus ca să putem face legătura între iubire și bucurie. Niciodată nu-i omul atât de fericit, decât atunci când se știe iubit și când iubește, când își revarsă iubirea din sufletul său.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Unde este iubire, acolo este liniste
《 Părintele Teofil Paraian 》 Într-una din alcătuirile de la sfintele slujbe se spune așa: „Marea vieții văzând-o înălțându-se de viforul ispitelor, la limanul Tău cel lin alergând, strig către Tine: «Scoate din stricăciune viața mea, Multmilostive»“. Ne dăm seama că patimile zdrobesc, că patimile aduc zbucium, ură, că patimile aduc îndepărtare. Patimile fărâmițează, distanțează, resping, patimile marginalizează, desconsideră, îl socotesc pe altul nevrednic și de aceea viforul patimilor aduce nemulțumire, neliniște. Unde vezi nemulțumire, unde vezi neliniște, unde vezi zdroabă, unde vezi zbucium, să știi că sunt prezente patimile, pentru că iubirea odihnește, iubirea luminează, iubirea întărește, iubirea fericește. Unde este iubirea, acolo este liniște, bucurie, pace, acolo sunt roadele Duhului; acolo nu poate avea loc nici ura, nici nemulțumirea, nici împotrivirea, nici desconsiderarea. Ar trebui să ne fie rușine ori de câte ori intervine în viața noastră ceva care aduce depărtare, care împinge, care respinge, care întoarce răutatea, care întoarce ura în suflet, care aduce vârtej. Patimile sunt ca un vifor, patimile sunt ca o furtună, patimile sunt ca un vârtej, de aceea zicem: „Marea vieții văzând-o înălțându-se de viforul ispitelor“. Iar iubirea este liman lin, liniște, este odihnă sufletească. Ar trebui să ne fie rușine de câte ori în sufletul nostru se ivesc niște răutăți care ne depărtează de „omul de lângă noi“. De fapt, omul de lângă noi este omul cel mai însemnat. Nu trebuie să ne gândim la oameni de peste mări și țări (care ne sunt apropiați și ei), ci trebuie să-l avem în vedere pe omul de lângă noi, pentru că Dumnezeu l-a pus lângă noi. Cei care suntem aici, de pildă, suntem pentru că vrea Dumnezeu să fim așa. Dumnezeu vrea să fim bucuroși unii de alții și să împlinim ceea ce lipsește. Asta face iubirea: împlinește, completează, adaugă. Dacă ai pe cineva apropiat, îi treci cu vederea și defectele. Dacă iubești pe cineva, îl iubești cu scăderile lui cu tot, cu patimi cu tot, cu răutăți cu tot. Dacă nu-l iubești, nu-l iubești nici cu calitățile lui, nu-l iubești nici cu virtuțile lui. Sigur, fiecare dintre noi avem și virtuți, avem și scăderi, dar iubirea acoperă scăderile și completează acolo unde este de completat și pune în evidență acolo unde este ceva de pus în evidență. Numai că până acolo este departe! Este departe în înțelesul că trebuie să rezolvăm o dată patimile, răutățile, scăderile, insuficiențele, să trecem peste toate și atunci vine iubirea, care e fericire. Domnul Hristos ne cere iubire și față de vrăjmași („Iubiți pe vrăjmașii voștri“ - Matei 5, 44) ca să avem încă o posibilitate de a fi fericiți, de a înmulți iubirea, și prin ea să se înmulțească fericirea. Parintel Teofil Părăian
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Părintele Teofil a fost socotit și adeseori numit „duhovnicul tinerilor“, această caracterizare arătând, pe de o parte, dragostea și preocuparea sa de a oferi tinerilor sfaturi și îndemnuri aducătoare de bucurie și speranță și deschizătoare de drumuri pline de lumină și nădejde, iar pe de altă parte, prețuirea pe care i-au acordat-o tinerii, care s-au regăsit pe ei înșiși în dragostea și căldura lui.
Toate aceste îndemnuri de viață creștină, crâmpeie de bucurie și sfințenie, au fost adunate în 35 de volume, în atât de numeroasele și ziditoarele conferințe susținute în peste 200 de localități, în unele dintre acestea, precum Timișoara sau Făgăraș, conferențiind de peste 100 de ori. „Roagă-te cum poți, ca să ajungi să te rogi cum trebuie“ În repetate rânduri, părintele Teofil explica auditorilor semnificația cuvântului „călugăr“, care, în limba greacă înseamnă „bătrân frumos și bun“. Prin tot ceea ce a făcut, dar în mod deosebit prin îndemnurile și îndrumările sale duhovnicești, părintele Teofil Părăian și-a meritat cu prisosință aceste calificative. A fost un om al lui Dumnezeu printre noi, un bătrân sfânt și bun, frumos la chip și la suflet. Pe sine se caracteriza ca „duhovnic mare, mic și de nimic“. Mare pentru cei care-l caută și îi urmează sfatul, mic - pentru cei ce nu îl ascultă și de nimic - pentru cei care nu îl cunosc și nu sunt preocupați de mântuirea sufletului lor. Ca duhovnic, a fost un om al echilibrului, bun cunoscător al sufletului omenesc, dăruit cu sfat mântuitor și discernământ duhovnicesc. Om al iubirii, bucuriei și odihnei sufletești, mângâia prin cuvintele sale, care ajungeau în sufletul însetat de sens ca un balsam alinător. Adesea repeta cu plăcere cuvintele athonite: „În inima mea nu este decât ușă de intrare“, pentru că, odată intrat, cineva nu mai putea ieși din dragostea și rugăciunea părintelui. Chip al bucuriei creștine, părintele Teofil învăța că bucuria nu este o frumoasă recomandare creștină, ci o poruncă dumnezeiască și că noi ne arătăm a fi împlinitori ai poruncilor divine și în măsura în care suntem oameni ai bucuriei. Dăruia odihnă sufletească și pace tuturor, iar pacea, după spusele Sfântului Ioan Scărarul, scriitor filocalic îndrăgit, este semn al prezenței Duhului Sfânt, după cum și sufletul omului pașnic este locaș al dumnezeirii. Însă, în același timp, părintele Teofil a fost un om al rugăciunii. Totdeauna a considerat Sfânta Liturghie a fi culme a rugăciunii și ne-a îndemnat a încerca să trăim, să simțim curat fiecare Sfântă Liturghie, nu ca niște asistenți pasivi, ci ca slujitori activi ai ei. Iar îndemnurile sale privind rugăciunea ne vor însoți pe toți cei care l-am prețuit: „Roagă-te cum poți, ca să ajungi să te rogi cum trebuie“, ori îndemnul filocalic: „Când îți aduci aminte de Dumnezeu, înmulțește rugăciunea ta, ca atunci când Îl vei uita, să Își aducă El aminte de tine“.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Sus să avem inimile!
Un alt îndemn de la Sfânta Liturghie este: „Sus să avem inimile!”, îndemn la care se răspunde cu „Avem către Domnul”. Inima înseamnă interiorul, esența omului. „Sus să avem inimile”: mintea și simțirea. Să știți că cei vechi nu făceau deosebire între minte și simțire și de aceea se spune în Sfânta Evanghelie de exemplu că „din prisosința inimii grăiește gura” (Matei 12, 34), sau că „de ce astfel de gânduri se suie în inimile voastre?” (Luca 24, 38). Când zicem „inimă” zicem tot interiorul omului, toată partea conștientă. Deci nu-i vorba de inima de carne sau de inima numai ca loc al simțirii, ci-i vorba de tot interiorul omului: „Sus să avem inimile”, „Avem către Domnul”. Să dea Dumnezeu să avem către Domnul inimile noastre nu numai în clipa în care zicem că „avem către Domnul”, ci să avem inimile sus în toată vremea și în orice loc. Să nu uităm de Dumnezeu, asta înseamnă. Să ținem seama de Dumnezeu. (vol. Gânduri bune pentru gânduri bune, Arhimandritul Teofil Părăian , Editura Mitropoliei Banatului, Timișoara, 1997)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Parintele Arsenie Boca "interzis" ?? stie cineva ceva ? | irodion | Generalitati | 695 | 09.10.2014 23:59:31 |
| Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman | Ciprian Mustiata | Teologie si Stiinta | 8 | 19.12.2012 17:12:08 |
| "Porunca" primilor oameni | George.m | Din Vechiul Testament | 8 | 19.03.2012 18:56:08 |
| Parintele Arsenie Boca - Despre dragostea lui Dumnezeu fata de oameni | cristian67 | Intrebari utilizatori | 0 | 08.09.2010 13:09:06 |
| Parintele Justin Popovici despre "Desfranatele Apocalipsei" sau bisericile mincinoase | razvan_m | Despre Biserica Ortodoxa in general | 6 | 12.05.2009 20:50:07 |
|
|