![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Asadar, in acele linku-uri, nu e IPS Laurentiu, e tot articolul Par. Pruteanu, il regasim aici: http://www.teologie.net/2013/11/19/s...lor/#more-3822 Nu stiu cine l-a postat acolo. Din ce am citit IPS Joana vorbeste de deasa impartasanie, nu de impartasania fara spovedanie. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Se practică, doar că tu nu ai ajuns că cunoști. Mai cereceteză. Sunt de acord că practica care domină este cea care leagă împărtășirea de spovedanie, dar nu sunt de acord că nu există și că nu se poate altfel. Citat:
Pot să-ți confirm faptul că IPS Laurențiu pledează la orele sale de liturgică pentru împărtășirea fără spovedanie. Dar nu oricum, ci sistematic: "pentru cei mai râvnitori și conștienți, de a se împărtăși pe perioada a 2-4 săptămâni cu o singură spovedanie." Și e recomandată pentru cel care treace de la spovedania înainte de fiecare împărtășire, recomandabilă într-o primă etapă[/b], la împărtășirea de câteva ori cu aceeași spovedanie. Citat:
"Suntem nevrednici de a primi Sfânta Împărtășanie atunci când săvârșim păcate de moarte prin care cădem din starea de har primită la botez sau din starea de membrii ai Bisericii. Cele mai grave păcate de moarte sunt: lepădarea de Hristos (necredința), crima (inclusiv avortul sau folosirea medicamentelor anticoncepționale care sunt avortive), desfrânarea și adulterul, ura și nedreptățirea semenilor. Pentru aceste păcate trebuie neapărat să ne spovedim și să primim dezlegare de la preotul duhovnic. În rugăciunea de după spovedanie duhovnicul de roagă zicând: „împacă-l și-l unește pe dânsul cu Sfânta Ta Biserică”. Prin dezlegarea de la spovedanie suntem deci repuși în starea de har sau de membrii ai Bisericii și putem să ne împărtășim. 8. În concluzie, Înaltpreasfinția Voastră ce recomandați: deasa sau rara împărtășire cu Sfintele Taine? Eu nu pot recomanda decât ceea ce spune Biserica, adică Hristos Care se jertfește în fiecare Sfântă Liturghie și îi cheamă pe toți cei prezenți să se împărtășească din jertfa Lui. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Cătălin, uite aici:
"Realitatea dureroasă este că majoritatea credincioșilor noștri nu se spovedesc și nu se împărtășesc niciodată. Iar vina pentru aceasta o purtăm noi ierarhii și preoții pentru că nu îndemnăm destul pe credincioși ca să se spovedească și să se împărtășească. Ba de multe ori punem sarcini asupra lor pe care nici noi nu le purtăm. Mă refer aici la postul de trei zile pe care unii preoți, nu neapărat din Mitropolia noastră, îl pretind de la credincioși înainte de a se împărtăși sau că legăm întotdeauna împărtășania de spovedanie. Cei mai mulți credincioși cred că nu ne putem împărtăși niciodată fără ca să ne spovedim mai întâi. Totuși trebuie să știm că nici un canon al Bisericii și nici un Sfânt Părinte nu impune vreun post înaintea împărtășaniei și nu condiționează împărtășirea de spovedanie. Dimpotrivă canoanele și Părinții cer ca toți creștinii care participă la Sf. Liturghie să se împărtășească pentru că altfel Liturghia care este Cina Domnului nu-și împlinește scopul, acela de a ne hrăni cu Trupul și Sângele Domnului." Pastorală la Nașterea Domnului a ÎPS Serafim al Germaniei (2013): http://acvila30.ro/pastorala-la-nast...ermaniei-2013/ Last edited by ovidiu b.; 25.12.2014 at 22:45:35. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nu stiu ce preda IPS la seminarii pana nu citesc. Pana acum n-am intalnit niciun preot care sa te impartaseasca fara sa te spovedeasca, nici macar nu am auzit in Romania. Dadea cineva un preot, dar era din Peru, nu stiu daca era si acasa. la noi si daca te spovedesti cu trei zile inainte te pune sa te spovedesti iar daca te impartasesti. Am citit cu atentie si tot nu am vazut decat o aluzie. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Cătălin, ți-am dat ceea ce vrei sau ceea ce nu vrei să vezi. Lasă-mă să cred că învățătura Bisericii este una, iar practica este alta, de la caz la caz. Noi nu discutăm aici despre cum e la noi în țară , la ruși sau le greci. Învățătura lui Hristos estea una și aceeași pentru toate neamurile. Este normal ca în prima fază, cea de început a penitentului, să-i legi împărtășirea de spovedanie. Dar, citește cu atenție ce spune Sf Hrisostom sau Sf Nicolae Cabasila în ceea ce privește oprirea de la împărtășanie (în cazul în care nu suntn păcate de moarte) și care e datoria preotului. Mai mult de atât nu pot face. Iertare.
Last edited by ovidiu b.; 26.12.2014 at 00:57:08. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
În concluzie, important este ce spune Cătălin, nu ce spune învățătura Bisericii.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Daca vrei invatatura Bisericii sunt si alte articole, nu doar ale Par. Pruteanu. Pentru inceput sa vedem ce spune Parintele Cleopa: http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/convorbiri5.htm "Sfanta Impartasanie, fiind strans legata de Spovedanie.." "a. Spovedania, marturisirea pacatelor, fara de care nimeni nu se poate impartasi, nici chiar clericul. Numai copii pana la sapte ani sunt scutiti de spovedanie." Interesant, Parintele Pruteanu spune tot timpul ca preotii nu se spovedesc inainte de impartasire. 115. Cum trebuie sa se pregateasca clericii, preotii si diaconii pentru Sfanta Liturghie ? In general, clericul de mir este dator sa respecte urmatoarele : Sa se spovedeasca la duhovnicul sau inainte cu o zi de Sfanta Liturghie; - Calugarii din manastiri, daca au duhovnic bun, sa se spovedeasca cat mai des. La noi spovedania, cum vedeti, e o data pe saptamana, vinerea. Da, am calugari foarte treji, care vin de doua-trei ori pe saptamana la marturisire. - Se poate impartasi cineva fara sa se spovedeasca ? -Nu. Niciodata. Si in caz de moarte si de altceva, nu. Intai spovedania si apoi sa se impartaseasca." Nu mai e nimic de adaugat. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
Sunt preoti romani si din tara, si din vest(inclusiv Grecia) care impartasesc des fara spovedanie deasa. Chiar si de ar fi necesara spovedania inaintea fiecarei impartasanii, unii preoti nu ii invata pe credinciosi ca e nevoie sa se impartaseasca mai des, ci nu doar in posturile mari. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Am dat ce spune Parintele Cleopa, dau un articol al Parintelui Calciu, acesta explica detaliat ce discutam noi. Spune Paritnele ca pana atunci nu auzise de un preot care impartaseste fara sa spovedeasca inainte, desi a stat si in America: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2012/...ie-spovedanie/ Un alt parinte scrisese un articol numit Cerberii Sfantului Potir, militand pentru imparatasirea fara spovedanie. Scria acolo: "Cum de s-a ajuns la aceasta restrictie a impartasirii credinciosilor si cum de s-a legat taina spovedaniei de taina impartasaniei, cand nici un canon bisericesc, nici Scriptura nu le mentioneaza?" Parintele Calciu raspunde: "Si de unde stie preotul ca oamenii vin cu evlavie si credinta adevarata daca nu le cunoaste sufletul? Si cum le poate cunoaste sufletul daca nu-i spovedeste? Si daca Sf. Impartasanie se acorda oricui care este botezat si miruns, inseamna ca spovedania este o taina minora si neglijabila. Impresia mea este ca Parintele Braga si cei care sunt pe pozitia precuviosiei sale, cred ca traditia este numai un tezaur de invatatura si de lucruri petrecute, pe care le scoatem ori de cate ori avem nevoie sa atacam pe cineva care nu face ceea ce ni se pare noua drept. Traditia este, intr-adevar, asa ceva, dar ea este si o forta dinamica spirituala care alege si pastreaza lucrurile bune care pot sa se introduca in traditie si le elimina pe cele neconvenabile. Pornind de la Iacov 5: 16: “Marturisiti-va pacatele unii altora si va rugati unii pentru altii…“, biserica primara a instituit spovedania publica, practicata vreme de mai multe secole. Cu timpul s-a observat ca spovedania publica nu numai ca nu curata sufletele credinciosilor care se spovedeau, dar intinau inima celor ce-i ascultau si erau adesea ispititi sa savarseasca aceleasi pacate ca penitentul respectiv si astfel, spovedania devenea, cel putin pentru unii, o scoala a pacatelor neobisnuite sau, in cel mai bun caz, un instrument de deceptie, pentru ca auzeau uneori pacate savarsite de oameni pe care ii stimau si acum ii vedeau pacatosi si ei insisi se descurajau. Din istoria bisericii stim ca, la inceput, foarte adeseori, se dadea Sf. Impartasanie credinciosului ca sa aiba acasa pe mai multe zile, daca acesta dorea. Cu timpul s-a observat ca unii credinciosi erau neglijenti cu Sf. Impartasanie, iar cei rau intentionati o foloseau pentru liturghia neagra sau pentru diferite vraji (pentru ca si ei credeau ca era Trupul si Sangele Domnului). Atunci biserica a interzis practicarea acestui lucru. Parintele Braga spune ca, in biserica primara, la frangerea painii (chaburah), forma de origine a Liturghiei, oamenii se impartaseau la sfarsitul unei mese solemne unde mancau si beau “…iar unii deveneau chiar scandalosi, asa cum reiese din context“, dar nu merge la concluzia finala ca traditia, cu forta ei dinamica, a schimbat aceste obiceiuri, tocmai pentru a-i feri pe oameni de asemenea greseli si a instituit postul si rugaciunea, spovedania si canonul pentru curatirea lui sufleteasca si pentru invrednicirea lui, atat cat sta in puterile omenesti si - fara indoiala ii sta ceva, altfel am cadea in protestantism – pentru a primi Trupul si Sangele lui Iisus. Biserica a fixat anumite reguli de pocainta, anumite canoane care dau spovedaniei un drept de apreciere a acestei “vrednicii” si nu o lasa la bunavoia penitentului, care, daca este cinstit, cu greu si-ar putea aprecia aceasta vrednicie. Unii, prea lacsi, ar veni la impartasanie ca si cum ar merge la restaurant, altii, prea drastici, nu s-ar impartasi niciodata. Dupa traditia bisericeasca de multe secole si dupa regulile bisericii, impartasirea credinciosului este conditionata de post si de spovedanie, dar spovedania nu-i da dreptul penitentului la impartasire in mod obligatoriu. Iertarea pacatelor, fie ele si comune, nu se obtine nici prin citirea rugaciunilor pregatitoare (Canonul Sf. Impartasanii), nici prin rugaciunile Sf. Liturghii si nici prin simplul act al impartasirii, (cum afirma parintele Braga) care este o conceptie laxa, catolica, oricat de confortabila s-ar parea, ci dupa invatatura bisericii, numai Sf. Maslu si spovedania te curata de pacate. Altfel, daca numai rugaciunile citate de parintele Braga sunt suficiente sa-ti obtina iertarea pacatelor (care constituie o gresala grava), nimeni nu ar mai trebui sa se spovedeasca decat pentru pacatele foarte mari, mortale. In acest caz, preotul nu ar fi duhovnic decat numai pentru criminali si alti foarte mari pacatosi – ceilalti se iarta pe ei singuri – si pentru distribuirea sfintei Impartasanii la dispozitia credinciosului. Sunt multe propozitii in articolul parintelui Braga care ar putea fi condamnate de autoritatea bisericeasca. Aceasta afirmatie imi aminteste de jansenism si de scoala de la Port Royal, a carei soarta s-a invartit tot in jurul desei impartasanii, similara cu cea ridicata de Preacuviosul Roman. Exista pustnici care traiesc in singuratate si care, odata pe luna, sau mai rar, vin la manastire pentru a se spovedi si a se impartasi. Fara indoiala ca acest pustnic are o viata mai curata decat a oricaruia dintre noi, poate mai curata decat a ieromonahului “cerber” care il spovedeste si impartaseste si, cu toate acestea, nici pustnicul, nici ieromonahul nu se gandesc macar o clipa ca Sfanta Impartasanie ar putea fi administrata fara spovedania prealabila. In Biserica Ortodoxa, singura data cand un credincios se apropie de Sf. Potir fara a se spovedi este la botez, pentru ca, prin Taina Sfantului Botez se iarta celui ce l-a primit, nu numai pacatul stamosesc, ci si toate pacatele personale savarsite pana atunci." |
|
|