![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Important este ca o biserică să ia decizii pe baza cunoașterii faptelor. Faptele, în special cele de științifice, nu sunt întotdeauna așa cum credem că ar trebui să fie. Parcurgând în ultima săptămână acest forum am constatat că în sânul bisericii se propagă multe informații care contravin realității și multe confuzii. (Am găsit pe acest forum informația că "Biserica Creștină (Ortodoxă) oferă consiliere duhovnicească și SPITALICEASCĂ pentru păcatul sodomiei" care, în mod evident, este greșită.) Informațiile greșite, în mod inevitabil, pot conduce la concluzii greșite. Părerile, opiniile, credințele de tot felul, atunci când se constată că sunt în contradicție cu datele științifice cred că ar trebui schimbate. Soarele nu se învârte în jurul Pământului chiar dacă vreo 10 sfinți de primă mărime, printre alții, au susținut acest lucru și nu cred că, în prezent, vreun profesor de religie îi învață pe copii așa ceva chiar dacă aceasta a fost opinia bisericii mai multe secole. Biserica Catolică, de exemplu, are propriile institute de cercetare și patronează universități, în domenii cât se poate de laice. Probabil că apreciază că are ceva de câștigat din această stare a lucrurilor. Voi încerca să arăt în altă ocazie cum și-au schimbat alte biserici creștine părerea despre homosexuali și despre homosexualitate dar schimbările produse în alte părți nu-s obligatorii și la noi. Citat:
Există, că ne place sau că nu ne place, mai multe sisteme morale. Fiecare biserică și fiecare societatea are sistemele ei morale, în general diferite de la o zonă geografică la alta, de la o perioadă istorică la alta, și există un șir nesfârșit de sisteme morale create de către filosofi. Conviețuirea dintre oameni face necesară tolerarea altor sisteme morale, indiferent cât de putenice ar fi convingerile noastre asupra corectitudinii unui anume sistem moral. (Anul acesta se împlinesc 10 ani de când o româncă, învățată prin mănăstirile Moldovei că ecumenismul este lucrătura diavolului, a găsit de cuviință, cu mintea ei slabă, să ucidă, în Franța, un pastor nonagenar care-și dedicase viața ecumenismului.) În baza acestei toleranțe necesare, în opinia mea, nici statul nu trebuie să impună bisericii obligații care ar contraveni normelor morale ale acestora și, similar, nici biserica statului. Astfel, dând exemple inspirate din ceea ce am citit că se întâmplă în alte părți, statul nu trebuie să impună bisericilor să oficieze cununii între persoane de același sex și nici bisericile să nu se opună ca statul să reglementeze oficierea de căsătorii civile între persoane de același sex. Am citit deseori acuzații de relativism moral, susținute dinspre poziții religioase, și de excesiv conservatorism, susținute de pe poziții liberale, și nu doar la noi în țară ci pretutindeni pe unde am acces la informații. Da, moala nu este un dat, nici măcar cea religioasă deși se susține deseori contrariul, ci evoluează în timp. Sinodul Apostolic de la Ierusalim (cca. 46) a produs o revoluție în sistemul moral prin renunțarea la Legea lui Moise. Evoluțiile canoanelor reflectă evoluția moralei. În unele biserici / societăți morala evoluează mai repede, în altele mai încet. Dacă analizăm cauzele profunde ale schismelor și multitudinii de biserici creștine existente în prezent constatăm că ele sunt în primul rând generate de evoluții diferite ale sistemelor morale. Nu arareori, chiar în cadrul aceluiași sistem moral, intră în conflict unele norme morale. Conflictul trebuie rezolvat. Un exemplu la îndemână, din sistemul moral al BOR, rezolvat corect, este cel al avortului atunci când sarcina pune în pericol viața mamei. Într-o împrejurare cardinalul Vienei a făcut o alegere de natură morală, ca între două rele, argumentând în favoarea uniunilor civile între persoane de același sex în maniera: decât un lanț de legături pasagere este preferabilă o legătură stabilă. Cum apreciați acestă alegere admițând, măcar ipotetic, că nu există altă alternativă? (Deși teoretic alternativa există în practică ea nu este viabilă.) Iau ca exemplu, ipotetic și pur teoretic, că ar intra în conflict dreptul la viață și la sănătate al unui homosexual, pe care sunt convins că BOR nu-l neagă, și dreptul clerului BOR de a-i acuza pe homosexuali. Mai precis, cum ar trebui să acționeze BOR în condițiile în care s-ar dovedi că homofobia susținută de către biserică îi omoară pe homosexuali? În opinia mea ar trebui ca în această împrejurare biserica să lupte împotriva homofobiei Last edited by MarcelEmil; 10.02.2015 at 10:20:10. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
"Norocul" nostru e că vine din când în când pe aici căte un semidoct și ne zice cât de proști suntem și nu știm că homosexualitatea ca și multe alte aberații sexuale (să ne oprim doar la ele) sunt ceva natural și Biserica ar trebui să țină cont de concluziile "cercetătorilor britanici".
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Suna ciudat insa daca tu, DragosP, sau eu Inorogul, am fi avut o constructie fizica identica, pana in cel mai mic detaliu si am fi "beneficiat" de un context social identic (care nu se rezuma la atat, ci se extinde la totalitatea trairilor generate de mediul extern) cu al persoanei asupra careia facem judecati, a spune ca nu am face sau nu am fi facut aceleasi lucruri devine un nonsens. Extrem de banal insa, daca erai Hitler si nu Dragos, ai fi actionat identic cu Hitler. Liberul arbitru devine o simpla iluzie. Daca tu, Dragos, te razandesti de 100 de ori aspura unui lucru nu inseamna ca ti-ai exercitat liberul arbitru, ci ca nu puteai sa procedezi altfel decat asa cu am procedat deja, razgandindu-te de 100 de ori. Faptul ca am mustata si freza ca a lui Hitler nu ma indreptateste sa spun ca eu nu as fi facut ceea ce a facut el. Sunt aproape o infinitate de alti factori care nu coincid in cazul nostru si niciunul dintre acestea nu poate fi imputat din punct de vedere moral. ...Asa cum spune domnul Cezar, bataile din aripi ale unui fluture pot modifica substantial viata. Problema intervine atunci cand aceste diferente devin imputabile din punct de vedere moral. Responsabilitatea morala a unei persoane fata de propria sa constructie fizica si fata de factorii externi este cel mult insignifianta, daca nu chiar inexistenta. In mai toate cazurile in care se efectueza judecati de ordin moral, cel care judeca se transpune incomplet in pielea celui pe care il judeca si decide, in mod incorect, ca ar fi procedat altfel decat cel pe care il judeca. Fie isi asuma doar partial contextul social al respectivului (ex: si eu am trei copii acasa si am fost batut de un tata alcoolic cand eram mic dar tot nu fur; contextul este asemanator dar incomplet), fie uita cu desavarsire de factorii fizici (care cuprind si inteligenta nativa). Chiar daca nu putem vorbi despre o responsabilitatea morala, in sens filosofic, nu inseamna ca aceasta o exclude pe cea sociala. Orice comportament pe care societatea, de comun acord, il considera incompatibil cu aceasta este descurajat si sanctionat. Pe cale de consecinta, in cele mai multe cazuri cel care savarseste actul anti-social este izolat. Va rog sa nu considerati parerea mea ca fiind una specific secularista, atee etc.. In spatiul "forumistic" se dezbate cu arodare inca ideea de iluzie a liberului arbitru dar cea cu inexistenta raspunderii morale este cel mai probabil nepopulara :). PS: foarta interesanta dezbaterea dintre domnul Cezar si domnul Marcel. Din punctul meu de vedere comunitatea are numai de castigat din acestea. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Mă dezamăgești.
Credeam că știi că toate gândurile/acțiunile noastre sunt strict produsul/rezultatul unor banale reacții chimice.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Din punctul meu de vedere asta nu simplifica cu nimic problema :).
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Poate vrei sa spui ca tot ce facem are ca expresie o reactie chimica, cum functioneaza creerul sau mai ales aspecte delicate cum ar fi constiinta si liberul arbitru sunt inca un mister.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Uitati aici pasul urmator - desene animate din Suedia pentru copiii prescolari - probabil ca in curand o sa puna si un fund acolo sa nu discrimineze pe nimeni.
http://www.sbs.com.au/news/article/2...ks-controversy Cine crede ca non fanaticii promotori ai "orientarilor sexuale" se vor opri pana nu vor face praf orice urma de normalitate se inseala. |
|
|