![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ce inseamna "a crea"? -------------------- Credem oare ca omul "creaza" ceva la modul fundamental? Nu. Omul nu poate crea nimic in mod esential. Omul doar "modifica" ceea ce este. Doar combina, plamadeste materie. Nici macar "noile idei sau concepte" nu sunt create la modul fundamental, fiind tot un produs de combinatorica a materialului existent "a ceea ce este". ------------ Deci, din experienta directa, nu putem realiza, intelege adecvat ceea ce inseamna "a crea" la modul fundamental. Insa putem intelege "modificari in ceea ce este" cu omul ca agent in cadrul procesului. ------ Ce inseamna totusi "a crea" la modul fundamental? Nu "a modifica" ceea ce este. A crea, din acest punct de vedere, inseamna a genera "ceva" din "nimic". Atunci, apare firesc intrebarea: Dumnezeu a creat la modul esential sau doar a modificat existentul? Daca Dumnezeu a creat in mod esential, inseamna ca materia pe care o vedem este un efect combinat al “nimicului” + “Energie Necreata” deci, in fapt, pur si simplu “Energie Necreata”. Adica Dumnezeu peste tot si in toate. Daca Dumnezeu a modificat un existent perpetuu, nu este un creator in mod esential. Este un agent. In plus, existentul perpetuu are acelasi ascendent de primordialitate ca si Dumnezeu. O incompatibilitate evidenta intre cele doua notiuni – care nu pot coexista fara ca una sa-si piarda valabilitatea. --------- In asertiunile patristice, pe lantul Fiinta Lui Dumnezeu – Energii Necreate - Creatie evident sunt doua discontinuitati, doua fracturi, care nu pot fi negate si care nu sunt explicate. Prima, intre Fiinta Lui Dumnezeu si Energia Necreata, a doua intre Energia Necreata si Creatie. Nu putem concepe unde se termina Fiinta si unde incepe Energia Necreata, unde se termina Energia Necreata si unde incepe Creatia. Asa cum sunt ele prezentate dogmatic sunt complet disjuncte: pentru ca Fiinta nu este cogniscibila iar Energia Necreata nu se regaseste in energia/materia creata. Daca cele trei categorii comunica - inseamna ca, de fapt, Fiinta se regaseste in toata Creatia. ------ Aspectul care nu este elucidat in scrierile patristice il reprezinta insasi “transformarea a ceva” care implica printre altele, atat actul creator relativ cat si actul creator esential (atunci cand cauza transformarii are la baza o intentie). Fara o intelegere adecvata, obscuritatile rationale raman inlauntru, obtureaza perspectiva, actul contemplativ profund. Budismul rezolva rational, paradoxul simultaneitatii “impreunarii si despreunarii”, “amestecului si neamestecului”, “conjunctiunii si disjunctiunii” in exegezele Caii de Mijloc.
__________________
|
|