![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cred ca atat el cat si Capi se refera la acelasi lucru, doar exprimarile difera. daca parintele insa se refera la altceva, atunci inseamna ca noi oamenii de rand nu pricepem limbajul asta metaforic teologic si ori ne abtinem noi, ori incearca teologii sa se exprime mai pe intelesul maselor. Eu stiu de notiunea de fire. Iisus avea o fire umana si una dumnezeiasca. Firea se refera la anumite caracteristici. Eu asa o definesc. Avea fire umana fiind nascut din fiinta umana, practic era om partial. Mai avea si firea dumnezeieasca, in sesnul ca avea anumite puteri supraomenesti. Mie exprimarea asta de " a devenit persoana omeneasca una singura si reala" nici nu-mi place si nici nu mi-e clara. Fiindca nu era totusi o persoana omeneasca, era ceva mai mult. Firea dumnezeiasca de care vorbeam mai sus are o mare greutate si Il diferentiaza mult de un om. EL putea ceea ce omul (normal) nu poate. Citatul este pe undeva clar, dar trebuie avuta grija la exprimari. Si aici am observat, printre oamenii de rand de pe forum, exprimari greoaie. Ce rost au, cui ii folosesc. De ce nu putem vorbi normal? P.S. Ce este aia ipostas?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Persoana, Sophia. Foarte pe scurt.
Cand zicem Treimea cea de o Fiinta si in 3 ipostasuri, zicem despre cele 3 Persoane/ ipostasuri ale Sf. Treimi. Cand zicem firea umana are miliarde si miliarde de ipostasuri, ne referim la persoanele umane. Ca daca zic ca ipostasul e starea de sine a unei firi sau subiectul unei firi /naturi (umane sau divine), iar te deruteaza. Da' acum ramane sa spuna Capy ce e aia persoana si eventual cum e posibil ca Hristos ca subiect al firii umane sa nu fie Persoana umana. Ca asta incearca aici Capy sa ne explice ca Hristos nu e persoana umana chiar daca si-a luat firea umana. Alambicat, nu? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cand eu vb de 2 fiinte intr-o persoana era erezie curata dar acum e ok ... |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sophia, Hristos e om deplin, desavarsit si Dumnezeu desavarsit, nu partial om, partial Dumnezeu. Decat ambiguitati, mai bine nu zicem nimic. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Adică ce, n-are dreptul la opinie?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Cum sa nu! Da' mi-e imposibil sa cred ca n-a auzit pana acum opinia Bisericii despre umanitatea si dumnezeirea lui Hristos. Nu-i musai sa stim detaliat definitiile sinoadelor ecumenice, da' macar sa nu fim in contradictie cu ele. Cu cele mai cunoscute, whatever.
|
#7
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Last edited by Capy; 02.03.2015 at 22:09:19. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pana aici, poti sa faci un rezumat al hotararilor cu cuvintele tale? Ca nu ma dumiresc ce consideri tu ca afirmam noi gresit? Si dupa aceea, daca tot insisti sa rationalizezi dogma, sa explici si citatul lui Ieroteos Vlachos. Noi afirmam despre o singura Persoana divino-umana. Una singura, nu doua, subiect atat al firii divine, cat si al firii umane, avand unite in ipostasul divin preexistent din vesnicie cele doua firi, fara amestecare, fara schimbare, fara confundare. Cei care mai cititi pe acest topic, ajutati-ma va rog sa inteleg ce anume considera Capy ca e gresit in afirmatia de mai sus. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Se poate vorbi de Iisus la timpul trecut? Avea? Ce dupa Inaltarea la cer nu mai are?
In contextul discutiei de aici, fire se refera la natura divina sau natura umana, genul, specia. Iar ipostas e un subiect sau persoana apartinand uneia din aceste naturi. Am simplificat foarte mult. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Revin cu intrebarea la care nu am primit raspuns: cui ii folosesc astfel de termeni si de exprimari si de ce nu se poate vorbi/scrie in limbaj accesibil tuturor? Uite tu mi-a spus ceva despre ipostas, vad ca ceilalti spun altceva. Nu se mai intelege chiar nimic din toata discutia si cu cat citesc mai mult ajung la concluzia ca de fapt parintele Staniloaie altceva spunea si anume...nu stiu ce. Citeste te rog postarea lui Ioan_Cezar care pune niste intrebari. Este total altceva decat spui tu. Ce rost are toata aceasta nebunie? Pentru ca la biserica nu ne trebuie asta. 2. As vrea sa mai in treb cui se adreseaza de fapt pastorale ca cea din discutie? Clerului sau poporului? Ca eu cred ca aici este cheia. 3. Imi este greu sa-ti raspund la intrebarea de mai sus. Pentru ca El ca om de fapt nu mai este. A fost pe pamant, printre oameni, atunci cand a trebuit. In sensul ca i s-a dat aceasta fire umana. Acum se afla in cer ca Dumnezeu. Acum depinde si de cum simtim noi. De ex. eu pe mama o simt acolo sus in cer, dar cumva tot in forma omeneasca (spiritul ca imagine omeneasca), altfel n-am cum. Pe Dumnezeu l-am vazut din scripturi ca om, dar acum il simt in cer ca un...Dumnezeu. 4. Inca o data, sa rezumam ca sa intelegem cu totii: - Iisus era o singura persoana, cu doua firi: umana si dumnezeiasca - aici nu discutam despre Sf. Treime, ca intram pe alt teren Citatul din pastorala ramane insa ciudat: âHristos a devenit o persoană omenească, una singură și reală, și rămâne așa în vecii vecilor, ca un frate între ceilalți oameni. El veghează la respectarea fraților Săi, pe care așa de mult i-a iubit, încât S-a făcut ca unul dintre eiâ[9],spune Părintele Dumitru Stăniloae." Ce anume inseamna in acest context - "persoana omeneasca, singura si reala"? Ca daca se refera, asa cum am crezut si eu la inceput la fire, atunci nu este corect. Iisus a avut doua firi. Daca se refera la persoana (adica fiinta omeneasca cu trup, cap, brate si picioare), atunci da, a fost unul singur.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 03.03.2015 at 12:15:58. |
|