![]() |
![]() |
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Da, Sophia, e foarte bine că subliniezi actul efectiv, executiv, motor al iubirii, al compasiunii. Trebuie să fie și acesta, atât pentru ca omul iubitor să aibă și ultima verigă din lanț (veriga motorie, executivă) prinsă în starea și lucrarea de iubire (să iubească "trup și suflet", cu toată ființa lui), cât și pentru semenul care așteaptă concret un gest, o acțiune materializată fizic.
Cât despre imposibilitatea de a gândi și simți una, însă de a face exact invers... Ai auzit de sărutul lui Iuda? * Faptele concrete sunt de multe feluri. Și rugăciunea e tot faptă concretă, cu toată ființa. Și cântecul. Cu cât rugăciunea e mai puternică, mai curată (neamestec cu gânduri lumești sau drăcești), mai umilă - cu atât omul participă mai în întregul lui (nu doar cu o parte, nu doar superficial). Rugăciunea a fost făcută cu sânge (ori până la sânge), de multe ori, tocmai în sensul că a angajat întreaga persoană, viața toată. Ce faptă măreață! Ce practică minunată! Iar aceasta înseamnă: cu duh de zdrobire. Îmi face plăcere să reamintesc efortul întregii ființe, care se revarsă ca o binecuvântare asupra lumii, chiar și din pieptul unei păsări micuțe. Voi rescrie din memorie poemul lui Blaga: Nici cântecul nu e ușor! Zi și noapte nimic nu-i ușor pe pământ. Roua, e sudoarea privighetorilor care au ostenit toată noaptea cântînd... Ei bine, eu nu pot bănui privighetoarea de duplicitate sau nesimplitate. Roua e sângele ei transfigurat prin cântec...:) Ar trebui să învățăm și de la păsări! Dealtfel chiar Domnul ne deschide perspectiva aceasta când amintește păsările cerului, în mai multe rânduri și cu sensuri distincte... |
|