![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#331
|
|||
|
|||
![]()
discutia se poate purta si aici: https://ortodoxiacatholica.wordpress...respingand-si/
-eu l-am intrebat pe parintele Matei Vulcanescu,care e doctor in teologie, daca e de acord "Parinte,de curand a fost citita o pastorala a Sfântului Sinod la Duminica Ortodoxiei in care se zice : “„Hristos a devenit o persoană omenească, una singură și reală, și rămâne așa în vecii vecilor” -ce parere aveti despre aceasta afirmatie care apare in pastorala si de fapt e un citat in Părintele Dumitru Stăniloae ? -eu am citi in dogmatica sfantului Ioan Damaschin si nicaieri nu vorbeste de Hritos ca persoana umana/omeneasca ci doar ca are 2 firi umana si dumnezeiasca si o singura Persoana/Ipostasa ,Dumnezeiasca ipostasă -Persoana a Cuvântului lui Dumnezeu, “mărturisesc o singură persoană a lui Dumnezeu Cuvântul”." -raspunsul parintelui Matei Vulcanescu: "ai mare dreptate! Cuvantul corect este inomenire Hristos nu s-a transformat ci a luat firea omeneasca. Vai, vai vai de teologii nostri! din pacate Staniloaie are multe greseli…" |
#332
|
|||
|
|||
![]()
Am întrebat de la început ce înțelegem prin "a devenit" și celelalte.
Mă temeam și iată că nu m-am înșelat în temerea mea, că prin "a devenit" veți înțelege "s-a transformat". Păi, dacă așa înțelegeți, firește că nu puteți fi de acord. Și nici noi. Dar "a deveni persoană" nu înseamnă "s-a transformat". Cum de nu faceți diferența între a deveni și a se transforma? Când spunem "s-a transformat", înseamnă că nu mai e ceea ce era înainte. În cazul Domnului, aceasta ar însemna că nu mai este Dumnezeu. Afirmație falsă - Hristos nu S-a transformat din Fiul lui Dumnezeu în om, nemaifiind Dumnezeu și fiind de acum doar om. Asta e aberație! Când spunem "a devenit", susținem că este Același, Fiul lui Dumnezeu, iar prin Întrupare este și om, unul dintre noi. Așa Îl și numim: Dumnezeu-Omul, Persoană Divino-umană. În textul Pastoralei acest înțeles era evident. Prin actul Întrupării, Domnul S-a făcut unul dintre noi, frate cu noi. Dar interpretările mesajului central al Pastoralei au fost sucite din graba de a defăima BOR și pe Părintele Stăniloae. Last edited by Ioan_Cezar; 14.03.2015 at 09:52:22. |
#333
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Parintele Vulcanescu nu a fost atent la exprimare, tu vrei sa-l prostesti si pe domnia sa. Voi doi afirmati, fara sa va dati seama, miafizismul. Asta se intampla cu cei ce au cunostinte putine de teologie, dar, din mandrie, cred ca sunt teologi si ar intelege orice din teologie. |
#334
|
|||
|
|||
![]()
Asta am remarcat si eu din acel mesaj. Adica a devenit Om, e aceeasi exprimare.
|
#335
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sau ce ii confera parintelelui Matei Vulcanescu o autoritate superioara fata de parintele Staniloaie, care evident nu este infailibil? Hristos nu a luat firea umana, ci Logosul. In Hristos firea umana este unita cu cea divina. Bineinteles ca asta nu inseamna ca Hristos este diferit de Logos, dar daca spunem ca Hristos a luat firea umana inseamna ca a existat un moment cand Hristos nu a avut fire umana ceea ce contravine invataturii Bisericii.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#336
|
|||
|
|||
![]()
Acum imi dau seama care e confuzia de la care s-a pornit. Sfantul Ioan Damaschin si ceilalti spun ca Hristos nu a fost persoana umana, referindu-se la faptul ca nu a fost doar Om, cum spunea Arie. Sau, in alte erezii, ca Hristos ar fi fost un Om in care ar fi intrat Fiul lui Dumnezeu. Ci Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat, nu a luat un trup de imprumut.
Si, cum nu au inteles, s-a crezut ca si in citatul din Parintele Staniloae e ceva asemanator. Asa cum spune si Sf. Damaschin, Hristos este Ipostas compus, adica Persoana divino-umana. Cele doua firi nu se amesteca, deci nu este o combinatie intre Dumnezeu si Om. Sunt separate, deci este si Dumnezeu, si Om, inacelasi timp, fara sa fie Doua Persoane. Adica are si caracteristicile Persoanei divine si caracteristicle unei persoane omenesti, fara ca acestea sa fie combinate, pentru ca ar fi firea compusa. Adica e Persoana divino-umana, Persoana Divina si umana (pentru ca altfel s-ar intelege ca e o combinatie intre cele doua firi, ca un amalgam). Adica e si Persoana divina si persoana umana, in acelasi timp, fara ca asta sa insemne ca sunt Doua Persoane. Ca sa observam cat de absurd e ce se sustine, ar insemna sa spunem, la fel, ca Hristos nu e Persoana divina, pentru ca e Persoana divino-umana. la fel, cei doi sustin ca nu e Persoana umana, pentru ca e Persoana divino-umana si nu pot fi 2 Persoane. Totul se reduce de fapt la miafizism, firea compusa. |
#337
|
|||
|
|||
![]()
In concluzie, intrebarea pentru cei doi: este Hristos Persoana divina sau e gresit sa spunem asa? Adica nu putem spune ca Hristos e Dumnezeu, doar Dumnezeu-Om. Si sunt multe citete, articole, in care Hristos e numit Omul.
|
#338
|
|||
|
|||
![]() Citat:
parintele Matei Vulcanescu in acest artcicol din 2012 a scris urmatoarele,fara sa-l influentez eu:https://ortodoxiacatholica.wordpress...respingand-si/ -"Formularea âeste Acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana este iarasi impotriva invataturii Sinodului IV Ecumenic, pentru ca ipostasul Fiului nu a devenit o fiinta umana ci si-a impropriat firea umana. In Simbolul Niceo Constantinopolitan se spune ca Fiul S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om , S-a inomenit adica a luat firea umana.[/b] -daca nu crezi ce afirma Sfantul Ioan Damaschin tu esti eretic: "Spunem deci că dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu a preexistat fără de timp și veșnic, că este simplă, necompusă, necreată" "Cuvântul, fără să se despartă de sânurile părintești, a locuit, cum numai El știe, în pântecele Sfintei Fecioare, în chip necircumscris, ... si si -a luat în însăși ipostasa Lui cea mai înainte de veci corp din Sfânta Fecioară." -"ipostasa Cuvântului, care era mai înainte simplă, a devenit compusă. Compusă din două firi desavârsite, din Dumnezeire și omenire" -unde vezi tu ca apare "persoana omeneasca" ? "Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași [ipostasa Cuvântului,dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu]" -Prin expresia "Dumnezeu desavârsit și om desavârsit", arătăm deplinătatea si desăvârșirea firilor. Prin expresia "în totul Dumnezeu si în totul om", arătăm unitatea și indivizibilitatea ipostasei". [dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu] -"pentru că cele două firi ale Lui se reduc la o singură persoană [dumnezeiasca ] si la o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul. " "mărturisesc o singură persoană a lui Dumnezeu Cuvântul si a trupului Lui" -tu il crezi sa nu pe Sfantul Ioan Damaschin ? "Trupul lui Dumnezeu Cuvântul nu există într-o ipostasă proprie [PERSOANA OMENEASCA], nici nu s-a făcut o altă ipostasă [PERSOANA OMENEASCA], în afară de ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul," -"Trupul lui Dumnezeu Cuvântul există în ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul , nu are o ipostasă care să existe prin sine însăși. [ipostasa,persoana omeneasca]" "Cuvântul lui Dumnezeu, cel născut înainte de veci, în afară de timp, din Tatăl, care există fără de început si veșnic împreună cu Tatăl si cu Duhul, în zilele cele mai de pe urmă, pentru mântuirea noastră, s-a sălășluit în pântecele ei [Născătoarei de Dumnezeu. ], s-a întrupat si s-a născut din ea fără să se schimbe.Sfânta Fecioară n-a născut simplu om, ci un Dumnezeu adevărat." [Dumnezeiasca ipostasă -Persoana a Cuvântului lui Dumnezeu]" "Căci unul este Hristos si una este persoana Lui, adică ipostasa.[Dumnezeiasca ipostasă -Persoana a Cuvântului lui Dumnezeu] Și totuși are două firi, a Dumnezeirii și a omenirii Lui." -DACA SI ACUM MAI ZICE CINEVA DE HRISTOS CA PERSOANA OMENEASCA INSEAMNA CA SUNTETI SAU INCAPATANATI,ORGOLIOSI SAU IN INSELARE SAU IN NESTIIN TA SAU ERETICI. Last edited by cristirg; 14.03.2015 at 13:27:41. |
#339
|
||||||||
|
||||||||
![]()
Exemplu de interpretare tendentioasa in acest dialog al surzilor
Citat:
Citat:
Ceea ce nu contesta nimeni, dar tot nu raspunde la intrebarea daca moartea Lui a fost personala sau impersonala. Fiindca nu intelege nici intrebarea si nici ca "Logosul poseda si comunul fiintei, dar si particularul ipostasei" (Sf. Ioan Damaschin). Avand deci, in comun cu noi firea umana, o poseda si pe aceasta, pe langa cea divina, dar o si particularizeaza in mod personal unic si irepetabil in ipostasul Lui. Citat:
l-a jignit aiurea pe Ioan Cezar, e asa - "Pentru aceea nu putem sa spunem ca firea Cuvantului a patimit, caci nu a patimit in El Dumnezeirea. Spunem, insa, ca a patimit in Hristos firea omeneasca, fara sa lasam sa se inteleaga toate ipostasele omenesti, ci marturisim ca Hristos a suferit in firea omeneasca. Astfel cand spunem "firea Cuvantului" indicam pe insusi Cuvantul. Iar Cuvantul poseda si comunul fiintei, dar si particularul ipostasei. " Sf. Ioan Damaschinul, Dogmatica, Despre unirea ipostatica, cap.VI Bineinteles ca nu. Doar ca Sf. Ioan Damaschin afirma "cand spunem Firea Logosului, indicam pe insusi Cuvantul. Iar Cuvantul poseda si comunul fiintei, dar si particularul ipostasei. " Subtil, nu? Foarte fin nuantat. Si dificil de inteles daca cugetam trupeste despre cele de sus. Citat:
Astfel, cand spunem "firea Cuvantului" indicam pe insusi Cuvantul. Iar Cuvantul poseda si comunul fiintei, dar si particularul ipostasei. Avand deci, in comun cu noi firea umana, o poseda si pe aceasta in intregime, dar o si particularizeaza in mod personal, unic, distinct si irepetabil in ipostasul Lui. Citat:
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...ica-80075.html Dar vezi sa nu uiti si propozitia imediat urmatoare pe care Capy a omis-o. Citat:
Ramane sa patrunzi intelesul in duh din aceasta afirmatie a lui- "cand zicem firea Cuvantului, indicam pe insusi Cuvantul. Iar Cuvantul poseda si comunul fiintei, dar si particularul ipostasei". Nu te grabi! Tu te-ai poticnit la text, la un amarat de cuvant din dex, de parca Ioan Damschin ar fi scris in limba romana, in timp ce domnul profesor a intrat in metatext (acolo unde nu e nici limba romana, nici greaca, nici vreo alta), si a intalnit pe viu Cuvantul despre care se face vorbire (nu vreunul regasibil in dex). Daca ma-ntelegi. Citat:
Cu precizarea ca de abia in propozitia imediat urmatoare, care n-a fost postata aici, ne spune Sf. Ioan Damaschinul cum trebuie sa interpretam si ce sa intelegem prin firea Cuvantului. cand spunem "firea Cuvantului", indicam pe insusi Cuvantul. Iar Cuvantul poseda si comunul fiintei, dar si particularul ipostasei. Ceva mult mai subtil si mai fin nuantat, decat ce ai vrea tu sa intelegem. Citat:
intr-o propozitie, iar lipsa ei, ar duce la contrariul invataturii. Of, of! Nu te necaji, frate! Adica, ba, necajeste-te, dar nu ca te-a jignit fara temei, ci pt. neputinta lui/ei/noastra. ps. n-am scris cele de mai sus pt. a continua discutia, ci pt. a confirma ca un asemenea dialog nu poate continua, daca nu ne straduim macar sa invatam toti aceeasi limba. |
#340
|
|||
|
|||
![]()
in dogmatica parintelui Staniloae ,volumul 2 scrie asa :
"Slava împărătească a Persoanei supreme devenită și Persoana umană, va deveni slavă a tuturor celor ce se vor deschide Persoanei supreme și centrale." -deci p Staniloae zice ca Hristos a devenit si persoana umana dar sfantul Ioan Damaschin zice ca "Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași [ipostasa Cuvântului,dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu]" -"pentru că cele două firi ale Lui se reduc la o singură persoană [dumnezeiasca ] si la o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul. " "mărturisesc o singură persoană a lui Dumnezeu Cuvântul si a trupului Lui" "Trupul lui Dumnezeu Cuvântul nu există într-o ipostasă proprie [PERSOANA OMENEASCA], nici nu s-a făcut o altă ipostasă [PERSOANA OMENEASCA], în afară de ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul," |
|