Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 14.03.2015, 10:31:19
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-eu l-am intrebat pe parintele Matei Vulcanescu,care e doctor in teologie, daca e de acord
De fapt nu l-ai intrebat, i-ai sugerat un raspuns, dogma voastra (Capy si tu, un miafizism mascat). Ce a facut Arie cand toti l-au contrazis si s-a facut si un sinod local sa condamne erezia lui? S-a dus in alta parte sa-i convinga pe altii, si chiar a reusit sa fie ascultat, imprastiind erezia.
Parintele Vulcanescu nu a fost atent la exprimare, tu vrei sa-l prostesti si pe domnia sa. Voi doi afirmati, fara sa va dati seama, miafizismul. Asta se intampla cu cei ce au cunostinte putine de teologie, dar, din mandrie, cred ca sunt teologi si ar intelege orice din teologie.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 14.03.2015, 13:16:46
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
De fapt nu l-ai intrebat, i-ai sugerat un raspuns, dogma voastra (Capy si tu, un miafizism mascat). Ce a facut Arie cand toti l-au contrazis si s-a facut si un sinod local sa condamne erezia lui? S-a dus in alta parte sa-i convinga pe altii, si chiar a reusit sa fie ascultat, imprastiind erezia.
Parintele Vulcanescu nu a fost atent la exprimare, tu vrei sa-l prostesti si pe domnia sa. Voi doi afirmati, fara sa va dati seama, miafizismul. Asta se intampla cu cei ce au cunostinte putine de teologie, dar, din mandrie, cred ca sunt teologi si ar intelege orice din teologie.
-ti-am zis nu mai comenta aiurea ci da citate din sfinti,fugi si citeste si reciteste dogmatica sfantului Ioan Damaschin si da citate din ea fara sa le interpretezi


parintele Matei Vulcanescu in acest artcicol din 2012 a scris urmatoarele,fara sa-l influentez eu:https://ortodoxiacatholica.wordpress...respingand-si/

-"Formularea “este Acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana€œ este iarasi impotriva invataturii Sinodului IV Ecumenic, pentru ca ipostasul Fiului nu €œa devenit o fiinta umana€ ci €œsi-a impropriat firea umana€. In Simbolul Niceo Constantinopolitan se spune ca Fiul  S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om , S-a inomenit€ adica €œa luat firea umana€œ.[/b]


-daca nu crezi ce afirma Sfantul Ioan Damaschin tu esti eretic:



"Spunem deci că dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu a preexistat fără de timp și veșnic, că este simplă, necompusă, necreată"

"Cuvântul, fără să se despartă de sânurile părintești, a locuit, cum numai El știe, în pântecele Sfintei Fecioare, în chip necircumscris, ... si si -a luat în însăși ipostasa Lui cea mai înainte de veci corp din Sfânta Fecioară."

-"ipostasa Cuvântului, care era mai înainte simplă, a devenit compusă. Compusă din două firi desavârsite, din Dumnezeire și omenire"

-unde vezi tu ca apare "persoana omeneasca" ?

"Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași [ipostasa Cuvântului,dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu]"

-Prin expresia "€žDumnezeu desavârsit și om desavârsit", arătăm deplinătatea si desăvârșirea firilor. Prin expresia "€žîn totul Dumnezeu si în totul om", arătăm unitatea și indivizibilitatea ipostasei". [dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu]

-"pentru că cele două firi ale Lui se reduc la o singură persoană [dumnezeiasca ] si la o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul. "

"mărturisesc o singură persoană a lui Dumnezeu Cuvântul si a trupului Lui"

-tu il crezi sa nu pe Sfantul Ioan Damaschin ?

"Trupul lui Dumnezeu Cuvântul nu există într-o ipostasă proprie [PERSOANA OMENEASCA], nici nu s-a făcut o altă ipostasă [PERSOANA OMENEASCA], în afară de ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul,"

-"Trupul lui Dumnezeu Cuvântul există în ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul , nu are o ipostasă care să existe prin sine însăși. [ipostasa,persoana omeneasca]"

"Cuvântul lui Dumnezeu, cel născut înainte de veci, în afară de timp, din Tatăl, care există fără de început si veșnic împreună cu Tatăl si cu Duhul, în zilele cele mai de pe urmă, pentru mântuirea noastră, s-a sălășluit în pântecele ei [Născătoarei de Dumnezeu. ], s-a întrupat si s-a născut din ea fără să se schimbe.Sfânta Fecioară n-a născut simplu om, ci un Dumnezeu adevărat." [Dumnezeiasca ipostasă -Persoana a Cuvântului lui Dumnezeu]"

"Căci unul este Hristos si una este persoana Lui, adică ipostasa.[Dumnezeiasca ipostasă -Persoana a Cuvântului lui Dumnezeu] Și totuși are două firi, a Dumnezeirii și a omenirii Lui."


-DACA SI ACUM MAI ZICE CINEVA DE HRISTOS CA PERSOANA OMENEASCA INSEAMNA CA SUNTETI SAU INCAPATANATI,ORGOLIOSI SAU IN INSELARE SAU IN NESTIIN TA SAU ERETICI.

Last edited by cristirg; 14.03.2015 at 13:27:41.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 14.03.2015, 15:37:53
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-daca nu crezi ce afirma Sfantul Ioan Damaschin tu esti eretic:
Tocmai ca noi credem ce spune Sf. Ioan Damaschin, tu insa ai modificat citatele (cum fac toti cei ce sustin o invatatura gresita), scriind in paranteze ce concorda cu ratacirea voastra, ca si cum ar fi spus sfantul. Uite aici citatele adevarate: http://www.crestinortodox.ro/carti-o...zeu-80076.html
Reply With Quote
  #4  
Vechi 14.03.2015, 15:41:34
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit


Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Capy, eu am scris pentru ceilalti, tu oricum nu intelegi lucrurile simple, dai doar citate fara sa le intelegi. Afirmi miafizismul dar nici nu stii asta, pentru ca nu intelegi mai nimic dar crezi ca esti teolog. Desigur, voi spuneti de doua firi, pentur ca nu intelegi nici macar cat miafizitii. Nimeni pana acum in sute de ani de crestinism nu a spus o prostie la fel de mare, de aceea n-o sa gasesti erezia formulata exact la fel. Ti-am explicat ca monofizitii si miafizitii spun de o fire pentur ca nu pot accepta ca Hristos era si Persoana umana si divina in acelasi timp.
Răstălmăcitorule și născocitorule de acuzații mincinoase, arătă-mi un singur comentariu de-al meu sau mai multe la acest subiect, în care eu am exprimat o asemenea rătăcire. Cum poți născoci asemenea acuzații când eu în toată această discuție m-am zbătut să arăt și am scris clar că în Hristos există două firi care sunt unite (fără schimbare, fără amestecare, fără despărțire și fără împărțire) într-o singură Persoană, ci nu unite într-o singură fire (natură) și nici unite în două persoane sau din două persoane !

Așadar, arătă unde am vorbit eu despre - două firi "umană" și "divină" care sunt unite într-o singură fire/natură - , în ce comentariu am exprimat eu minciunile tale și de unde ai dedus tu asemenea monstruozități ???????????????????

Last edited by Capy; 26.12.2016 at 00:39:16.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 14.03.2015, 16:56:07
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Cristirg, imi dai voie sa-ti zic cate ceva?

Nu unde anume scrie ca Hristos a fost persoana umana. Nu asta trebuie sa cauti. Ci mai degraba pe Acela despre care tot vorbim aici. Asa de la persoana la Persoana.

Dar pana una,alta, cauta sa gasesti daca vreun sfant a lasat sa se inteleaga ca Hristos n-ar fi persoana divino-umana.

De vrei sa intelegi cate ceva din dogmatica, alta e calea, nu vanatoarea asta de cuvinte si certitudini in litera.

Daca ai fi inteles macar teoretic terminologia, ai fi sesizat ca in traducerea in limba romana, s-a pastrat termenul grecesc ipostas.

Sf. Ioan Damschin foloseste termenul ipostas cand se refera la Persoana - ipostasa Cuvantului lui Dumnezeu s-a facut ipostasa trupului, iar ipostasa Cuvantului, care era mai inainte simpla, a devenit compusa. Compusa din doua firi desavarsite, din Dumnezeire si omenire.

Deci, cand citesti la Sf. Ioan Damaschinul termenul ipostas, sa stii ca la Persoana se refera. Si cand citesti ipostasa trupului, sa stii ca se refera la faptul ca Persoana Lui din vesnicie S-a innomenit, facandu-se si subiect al firii umane.

Asta, daca nu cumva, vrei sa fii in contradicitie cu Sf. Maxim Marturisitorul care s-a luptat ceva vreme sa-i convinga pe unii care nu credeau ca ipostas si persoana sunt sinonime.

Sa vedem, unde mai zice Ioan Damaschin si alti sfinti de persoana divino-umana?

Peste tot unde se zice om desavarsit. Fiindca nimeni in vecii vecilor nu putea fi om desavarsit, adica persoana umana prin excelenta, in afara de singura Persoana divina care tocmai de aceea s-a inomenit.


Lasand Pastorala la o parte, ai inteles ce idee eretica subtila se insinueaza atunci cand Capy ne tot corecteaza daca zicem Persoana divino-umana?

Tu ai zis ca esti de acord cu formularea–Persoana divino-umana, dar Capy nu e de acord. Si ne tot da citate cum ca nu e permis nimanui sa zica de doua Persoane in Hristos. Desi nimeni nu intelege asa ceva aici.

Esti sigur ca nu te depaseste subiectul? Sesizezi ca terminologia trinitara opereaza cu nuante extrem de fine, unori insesizabile, daca nu stapanesti bine de tot intelesurile in Duh ale expresiilor folosite in original in greaca ?

Intelegi ce spune Ioan Cezar, ca unul expert in nuantari fine? Ca unul ce cred ca sufera cand ne vede cat de multumiti suntem unii in limitarea si reductionismul nostru autosuficient.

Ai putea sa zici asa in mare, care ar fi temele esentiale din dogmatica care trebuie aprofundate ca un prerequisite, inainte de a diseca teoretic subiecte de hristologie gen taina Persoanei?

De unde tre inceput? Cam ce confuzii ne pot aparea in cale si cum sa nu cadem in capcana iluziei ca citind un fragment, am inteles si cele ce inca nu s-au spus, ori nu s-au nuantat?

Ai ajuns cu studiatul Dogmaticii la capitolul despre Perihoreza? Dar la comunicarea insusirilor? Ai epuizat deja toate intelesurile?

Stapanesti macar la modul teoretic teoria enipostazei? Stii cine a formulat-o? Cine a sustinut-o, cine i s-a impotrivit? Cu ce argumente? I-ai prins subtilitatile? Unde se pot face confuzii?

Esti sigur ca ai inteles din propria ta vietuire, nu din teorii si articole de pe net, ca scopul tau pe lumea asta, scopul pt. care Dumnezeu te-a facut e de a fi in relatie ontologica, prin har, nu teoretica, cu Persoana divina care s-a inomenit, tocmai pt. ca tu, persoana umana sa te indumnezeiesti?

Sesizezi simetria in oglinda? Dumnezeu-omul, model pt. omul-indumnezeit. Persoana divino-umana model pt. persoana (ta) umana-indumnezeita.

Ai inteles pana acum din Biserica care e ideea esentiala, firul rosu care nu trebuie uitat? Cum ca omul e o fiinta menita nu doar sa ramana om, ci e facut sa fie om-indumnezeit, persoana (cu p mic) umano-divina prin har, nu in fiinta?

Dar pentru ca nimeni in Univers n-a fost in stare de asa ceva, atunci Una din Persoanele divine S-a inomenit.

Pana la El, stia cineva dintre oameni cum trebuie sa fie un om desavarsit, o persoana umana prin excelenta?
Puteam afla altfel daca nu ne-ar fi aratat Dumnezeu mai intai asta?

Persoana Lui divina inomenita se mai poate numi cum era inainte de a se inomeni? N-a devenit inomenita, adica si umana, adica si de-a noastra, ramanand evident si divina ca inainte?

Ai idee cam ce inseamna pericolul reductionismului in gandire, al rationalizarii excesive a dogmelor si pericolul subtil al poticnirii in litera prin alungarea Duhului, singurul care rotunjeste si slefuieste intelesurile celor neintelese? (daca evident, in prealabil ne-am straduit sa ne curatim mintea pt. a le primi).


Ai cunostinte despre controversele lingvistice legate de expresia "persoana in doua firi" deodata si de expresia "persoana cu doua firi"? Sesizezi vreo nuanta teologica in cele doua prepozitii -"in" si "cu" ?

Stii care din cele doua a ramas in definitia de la Calcedon? Cea care spune ca Persoana divina e in doua firi, tocmai pentru a contracara posibila erezie cum ca Persoana divina n-ar fi personal si in firea umana, ca si cum firea umana nu i-ar fi intim de personala. Daca intelegi.

Ce inseamna asta? Ca Persoana cea unică a Logosului din vesnicie e prezentă simultan, deodata in cele doua firi.

Persoana Lui e si in firea divina si in firea umana. Si de aceea nu putem sa o numim doar divina, pt. ca se afla si in cea umana. Si nici, doar umana, fiindca se afla simultan si in cea divina. Si atunci o numim O singura persoana divino-umana.

Ar mai fi si altele, dar deocamdata, daca admitem cu smerenie ca nu stapanim subiectul cu ramificatiile si consecintele lui ontologice, atunci, ar fi bine sa incepem cu catehismul si rugaciunea si sa recunoastem ca nu suntem decat niste diletanti submediocri.

Iar pe Pr. Staniloae, expert in terminologia trinitara greaca, si cel mai mare dogmatist contemporan de talie mondiala sa-l lasam sa-l conteste cei care sunt macar de acelasi nivel.

Exprimarea din Pastorala, (am mai zis), eu am inteles-o in sensul ca dupa intrupare, n-a existat o des-trupare, si ca Hristos a ramas Dumnezeu-om in vecii vecilor. Nicidecum n-am inteles ca s-ar fi transformat in om, fara sa mai fie Dumnezeu.

Daca s-a inteles gresit, nu-mi vine sa cred ca greseala a fost intentionata.

Zicea un avva – "numai cei smintiti, se smintesc".
Sa luam aminte!
En eirini proerhomen.

Last edited by delia31; 14.03.2015 at 17:04:14.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 14.03.2015, 18:06:33
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Si nici, doar umana, fiindca se afla simultan si in cea divina. Si atunci o numim O singura persoana divino-umana.
În pastorală se arată tocmai contrariul, și anume că Sinodul o numește cum vrea.

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Iar pe Pr. Staniloae, expert in terminologia trinitara greaca, si cel mai mare dogmatist contemporan de talie mondiala sa-l lasam sa-l conteste cei care sunt macar de acelasi nivel.
Din moment ce poți face asemenea afirmații, rezultă că tu ești deja o persoană de talia și de nivelul marilor dogmatiști contemporani.
Oricât ar fi cineva de expert în terminologia trinitară greacă, nu are cum să o înțeleagă mai bine decât un grec nativ, specializat în teologie ortodoxă. Iată că sunt teologi (chiar de la Patriarhia Ecumenică) care te contrazic:

"D. Stăniloae (Teologia dogmatică ortodoxă, vol. I, ed. a-II-a, EIBMBOR, Bucuresti, 1996, p.108) prefera folosirea cuvântului 'Tripersonalitate': ' Se poate spune că Dumnezeu este supraesență tripersonală sau tripersonalitatea supraesențială'. Părintele Stăniloae înțelege persoana divină - și umană - ca subiect și centru al conștiinței (Ibidem, p. 203: 'Ființa nu există real decât în ipostas, iar dacă e spirituală, în subiectul conștient...' , ' vorbim de Ipostasurile divine ca subiecte', 'o relație conștientă între subiecte' etc.). Această perspectivă este destul de diferită de cea patristică, capadociană și greacă, asupra ființarii personale, care, de fapt, exclude întelegerea persoanei în termenii subiectivității, conștiință fiind ceva comun și identic la cele trei persoane divine. Cf. G. Prestige, ' God in Patristic Thought', 1959, p. 32: în gândirea patristică greacă, cele trei persoane nu trebuie privite ca trei 'conștiințe' ". (Citat din cartea Mitropolitului Ioannis Zizioulas, Comuniune si alteritate, p. 214, ed. Sophia, traducător Pr. Dr. Liviu Barbu)

Nu contestă nimeni rolul părintelui Stăniloae la îmbogățirea culturii românești prin operele pe care le-a tradus, dar unele interpretări ale părintelui, fundamentale pentru teologia ortodoxă, lasă de dorit.

PS. Nu sunt nici ucenic, nici fan al Mitropolitului Ioannis Zizioulas, însă te asgur că în chestiuni teologice are un cuvânt mult mai avizat spre deosebire de tine, chiar dacă și în scrierile domniei sale, sunt unele aspecte care lasă de dorit pe alocuri.

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Ai cunostinte despre controversele lingvistice legate de expresia "persoana in doua firi" deodata si de expresia "persoana cu doua firi"? Sesizezi vreo nuanta teologica in cele doua prepozitii -"in" si "cu" ?
Explicasem eu deja, ce înseamnă expresia "o persoană in doua firi".

Înseamnă întrepătrunderea firii omenești (adică trup însuflețit de suflet rațional și mintal) de către firea dumnezeiască, în Ipostasul Cuvântului.

"intrepatrunderea se face numai de catre firea dumnezeiasca, pentru ca fiind nezidita, aceasta trece prin toate si nimic nu poate sa treaca prin ea." (Vlădica Ierotheos Vlachos)

"În Hristos, ziditul ramane zidit, muritor, descriptibil si vazut, in vreme ce neziditul ramane nezidit, nemuritor, nedescriptibil si nevazut."(Vlădica Ierotheos Vlachos)

Prin unirea celor două firi în Ipostasul Cuvântului nu are loc nici o asimilare fiindcă cele două firi sunt unite pentru totdeauna în Ipostasul Cuvântului fără amestecare, fără schimbare, fără despărțire și fără împărțire.

Am explicat deja. Trupul și suflet omului alcătuiesc firea omenească (umană) adică, trup însuflețit de suflet rațional și mintal.

Firea omenească nu se confundă cu persoana, fiindcă toți oamenii au aceeași fire, însă OAMENiI NU AU și ACEEAȘI PERSOANĂ !!!

Unirea firii dumnezeiești cu firea omenească s-a realizat în Persoana Cuvântului odată cu zămislirea și Întruparea Fiului lui Dumnezeu în pântecele Născătoarei de Dumnezeu, de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria.

Așadar, firea dumnezeiască (divină) s-a unit cu firea omenească (umană) în Persoana Cuvântului.

"După "Fie" al Preasfintei Fecioare (Luca 1:38), Duhul Sfânt a venit la ea, a curățit-o și i-a dat puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului și puterea de a naște..."(Vlădica Ierotheos Vlachos)

"Vorbind despre ipostas compus, ne referim neaparat la alcatuirea din doua firi desavarsite, cea dumnezeiasca si cea omeneasca.
"intelegerea eretica a acestei sintagme, fie prin credinta ca s-ar fi format un ipostas din alte doua ipostasuri, adica cel dumnezeiesc si cel omenesc, fie prin acceptarea existentei unui alt ipostas din doua firi."
(Vlădica Ierotheos Vlachos)

Last edited by Capy; 15.03.2015 at 14:41:20.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 14.03.2015, 19:42:57
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Pe un om il cheama Bostan Ion. Este o persoana omeneasca. Este gresit sa i se se spuna Ion, sau persoana Ion, pentru ca ar insemna ca sunt doua persoane. Ca la gradinita.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 14.03.2015, 19:47:30
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Sfantul Iustin Popovici: "Deoarece Hristos Domnul este suprema valoare ca Persoană divino-umană, El, fiind o astfel de persoană, este, în același timp, supremul criteriu al tuturor valorilor adevărate. Dumnezeul-Om este în același timp Dumnezeu desăvârșit revelat și om pe deplin revelat."
Reply With Quote
  #9  
Vechi 14.03.2015, 20:46:24
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
. Ca la gradinita.
http://ziarullumina.ro/filocalia/par...i-lui-dumnezeu-„Taina cea din veac ascunsă“

"Prin Întrupare, Fiul lui Dumnezeu a unit în Sine cele de sus și cele de jos, adică pe Dumnezeu cu omul, și, prin aceasta, pe Dumnezeu cu întreaga creație. Taina Întrupării este inaccesibilă multora, dar poate fi descifrată fragmentar și adesea de cei cu o bogată experiență duhovnicească. Chiar dacă și îngerii au știut despre ,,taina cea din veac ascunsă“, căci zămislirea Domnului e binevestită de Arhanghelul Gavriil și păstorii sunt învățați prin îngeri, totuși, le-a rămas ascuns modul necuprins al zămislirii Domnului, ,,cum fiind întreg în Tatăl și întreg în toate, și toate umplându-le, era întreg în pântecele Fecioarei“. (Sf. Maxim Mărturisitorul, Întrebări și răspunsuri, 42, Filocalia, vol. II).

La aceasta se referă Biserica atunci când cântă ,,taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiută“ sau taina la care ,,și îngerii doresc să stea să privească“ (I Petru 1, 19).

-este o taina ascunsa care poate fi inteleasa de cei cu o bogată experiență duhovnicească.,si tu cu mintea ta de 2 lei zici e ca la gradinita
Reply With Quote
  #10  
Vechi 14.03.2015, 21:07:30
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Capy te inseli. Citatul din Sf. Ioan Damaschin la care trebuie sa ne raportam in acest caz este urmatorul:

"Pentru cei care intreaba daca ipostasa lui Hristos este creata sau necreata


Ipostasa Cuvantului lui Dumnezeu inainte de intrupare a fost simpla, necompusa, necorporala, necreata; cand s-a intrupat, insa, si a devenit ipostasa trupului, a ajuns compusa din Dumnezeirea pe care o avea intotdeauna, si din trupul pe care l-a luat. Ipostasa are insusirile celor doua firi si este cunoscuta in doua firi. Din aceasta pricina aceeasi unica ipostasa este necreata, in virtutea Dumnezeirii, si creata, in virtutea omenirii, vazuta si nevazuta. Altfel, suntem siliti sau sa impartim pe unicul Hristos, daca spunem doua ipostase, sau sa fie negata deosebirea firilor si sa introducem schimbare si amestecare."

Lucian008 a vazut corect aici. Anume, firea NU e totuna cu persoana dar ii determina insusirile. Chiar tu insuti Capy spui ca Hristos este Persoana divina. Dar ce inseamna persoana divina? Ca are fire divina, dumnezeiasca. Dar are si fire umana. Sf. Ioan Damaschin spune clar ca Ipostasa, adica Persoana lui Hristos are insusirile celor 2 firi, adica e si necreata si creata in acelasi timp. E necreata in virtutea dumnezeirii si creata in virtutea umanitatii. Pai daca spunem ca Hristos e persoana divina si necreata in virtutea dumnezeirii, de ce sa nu putem spune ca acelasi Hristos, deci aceeasi persoana e umana si creata in virtutea umanitatii?
Reply With Quote
Răspunde