![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
"Daca in planul existentei omenesti trecatoare, numai relatia cu o alta persoana ne poate prilejui o anumita caldura a vietii, un anumit sens si temei ca sa traim, viata netrecatoare si sensul si temeiul deplin al ei nu ne pot veni decat din Persoana dumnezeiasca intrata in relatia directa cu noi, prin faptul ca S-a facut persoana omeneasca." (Păr. Stăniloae - Dogmatica Vol. II)
In citatul Pr. Staniloae, dat mai sus, expresia persoana omeneasca , care ii sacaie atat de tare pe unii, se poate intelege cel mai deplin pe viu. Cei care cauta insa sa inteleaga taina persoanei din carti, pot in schimb sa aprofundeze intelesul pe care il da Sf. Ioan Damschin. Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, cap. XXV Despre improprierea firii noastre "Trebuie sa se stie ca sunt doua feluri de improprieri: una fireasca si substantiala si alta personala si relative, Impoprierea fireasca si substantiala este aceea potrivit careia Domnul, pentru iubirea de oameni, a luat firea noastra si toate insusirile firesti, caci s-a facut om prin natura si cu adevarat si a experimentat insusirile firesti, improprierea personala si relativa este atunci cand ia locul altei persoane, pe baza unei relatii oarecare, adica mila sau dragostea, sau cand rosteste in locul altei persoane pentru ea cuvinte care nici intr-un caz nu se potrivesc Lui. Potrivit acestei improprieri personale si relative si-a impropriat blestemul si parasirea noastra si cele asemenea care nu sunt firesti, fara ca El sa fie sau faca acestea, ci a luat persoana noastra si a fost asezat in acelasi rand cu noi. Un astfel de sens au cuvintele: "S-a facut blestem pentru noi" (Galateni III, 13.)." Last edited by delia31; 15.03.2015 at 21:20:56. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Nu cred ca are sens sa tot dam citate din sf Ioan Damaschin.
Logica noastra nu poate oricum sa inteleaga taina Intruparii Domnului. Iar pe fond, toti aici afirmam acelasi lucru : ca Hristos a fost o singura persoana cu doua firi care s-au unit in mod neamestecat, nedespartit, neschimbat, neimpartit, asa cum dogmatizeaza parintii de la Calcedon. Este limpede ca parintele Staniloae a sustinut cu toata fiinta dogma ortodoxa de la Calcedon. Capy a contestat valoarea parintelui. Toata lumea il aseaza insa pe parintele alaturi de ceilalti doi mari teologi ai sec 20: parintele Iustin Popovici si parintele George Florovski, considerandu-l aproape unanim unul din cei mai mari in secolul trecut. Faptul ca aruncam noi acum cu noroi in el nu-i stirbeste cu nimic din valoare. Am stat de vorba cu mari duhovnici romani. Toti aveau numai cuvinte frumoase despre par Staniloae. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nu am trecut pe filozofie. Dar e foarte simplu. Capy, contrazici Scriptura. Pai daca nu exista nici o analogie intre Dumnezeu ca persoana si om, atunci ce sens mai are afirmatia biblica:
Sa facem om dupa chipul si dupa asemanarea noastra ? |
#4
|
|||
|
|||
![]()
"Din aceasta pricina ACEEASI UNICA IPOSTASA este necreata, in virtutea Dumnezeirii, si creata, in virtutea omenirii, vazuta si nevazuta."
SF Ioan Damaschin |
|