![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#391
|
|||
|
|||
![]()
Capy, mai am o intrebare: cumva faci parte din BOSV?
Macar sa stim cu cine vorbim. Nu de alta dar astia ataca mereu BOR. Ne fac ecumenisti, eretici, apostati. Se iau de parintele Cleopa, de alti mari duhovnici. Iar acum se pare ca a venit si randul par Staniloae sa fie catalogat ca eretic, ecumenist etc. |
#392
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sper să fie și cu folos. * Multe subiecte, multe topice s-au pulverizat din pricina atitudinii interlocutorilor: noi nu am cultivat o împreună-reflecție asupra unor teme sau texte, ci dimpotrivă, am întreținut o reciprocă respingere adeseori infantil-gregară. Un joc al ostilităților, o ceartă cu ifose țățești. În ton cu moda vremii sau cine știe, în duh tradițional certăreț... Ori de-a dreptul pădureț (nealtoit). Frumoasă însă îmi pare, și de mare folos, întâmplarea ca frații să se adune pentru a cerceta cu bună-voință nenumăratele nuanțe și implicații ale unui text, punînd laolaltă mai degrabă decât a susține exclusivist un mod sau altul de interpretare. Competitivitatea dusă până la absurd ne toacă nervii, ne sleiește puterile - dăruite, parcă, pentru ceva mai bun... În toate sunt și limite, totuși! Tehnic vorbind, cu trimitere la text în general, se pare că ne e greu să înțelegem că un text nu se epuizează prin el însuși ci, așa cum cunoaște orice lector care meditează la taina lecturii, textul se îmbogățește (și, cumva, renaște) în relația cu cititorul său. Un text în sine nu înseamnă nimic (sau înseamnă totuși ceva - simple scrijelituri) și începe să devină ceva doar în relația cu un om sau mai mulți. (și doar pomenesc acum, în treacăt, de relația cititorului cu Biserica, de relația cu Duhul Sfânt) Scriptura însăși e doar un obiect, o carte, care în sine e nimic. Nimic altceva decât un oarecare obiect, unul care șade în așteptare, pe care poți să îl folosești până una alta în loc de un scăunel, de pildă. Dar Biblia începe să devină ceva (sau altceva) atunci când un cititor în limba ei o deschide și începe să citească... Iar această relație vie text-cititor, cunoaște infinite nuanțe așa încât cred că este întotdeauna unică și originală, prin bogăția ei în toate sensurile și cu toate implicațiile posibile. Încât e de mirare că noi oamenii rămânem fixați, anchilozați, pironiți de-a dreptul pe o interpretare/înțelegere/re-prezentare a textului, când mai degrabă s-ar cuveni să ne desfătăm (până la o limită) cu nesfârșitele oglindiri ale lecturii și să urmărim cu interes impactul acestor roade în viața noastră, a fiecăruia și a tuturor. Cred că Duhul Sfânt nu a coborât în Sinoade ca să pironească taine în texte (iar faptul că Moise a coborât cu texte scrise pe piatră nu înseamnă că textul era de piatră...:)), ci dimpotrivă, să ajute la formularea lor pre limba duhului nostru așa încât noi să ne deschidem unui drum dincolo de text, iar nu să ne închidem în certitudini interpretative sterile, intelectualiste și individualiste. Nu cădere în literă voiește Duhul, ci deschidere a duhului în Duh (prin mijlocirea și a literei, de pildă). Mulțumesc frumos, Bogdan, pentru consistentele tale intervenții. Iertare dacă am neînțeles ceva, cumva... Doamne ajută! Last edited by Ioan_Cezar; 16.03.2015 at 16:39:10. |
#393
|
|||
|
|||
![]()
Cine este BOSV ?
![]() |
#394
|
|||
|
|||
![]()
Nu e cineva, ci ceva. O secta cu mimetism ortodox, care ridica calendarul liturgic la nivel de dogma. Eretici.
|
#395
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
#396
|
|||
|
|||
![]()
Not really. Sunt aia de stil vechi, stii tu...aia care au vazut u ozn cruciform in Atena prin anii '20 ai sec XX, si li s-a parut ca era deasupra unei biserici care tinea stilul vechi. Ei bine, Romania l-a avut pe Glicherie in acelasi timp. No, dintre tooti astia schismatici care tin calendarul vechi, doar cei din ROCOR-ul neunit cu Moscova mai au succesiune apostolica si deci Har lucrator. Restul sunt sereleuri si pefeauri pseudo-bisericesti.
|
#397
|
|||
|
|||
![]()
Ioan Cezar, ceea ce ai spus este de mare frumusete si profunzime.
Eu insumi poate am avut uneori un ton nepotrivit. Dar ma supara incercarea unora de a injosi un teolog ca parintele Staniloae. Sunt anumite persoane despre care ar trebui sa ai o anumita pietate cand vorbesti. Nu adulatie tampa, dar respect si pietate. Rusii de exemplu ar trebui sa aiba pietate fata de un Dostoievski sau un Serafim de Sarov (dau un exemplu). La noi, parintele Staniloae e un asemenea exemplu. Pai ce ar insemna de plida, sa ne apucam noi acum sa-l criticam pe Sf Ioan gura de aur ca, vezi doamne, ar fi sustinut ca maica Domnului ar fi avut si pacate personale usoare ? Nu prea era ortodox. Ba daca stau sa ma gandesc mai bine, chiar si la Sf Chiril al Alexandriei gasim ceva exprimari dubioase, cel putin dubioase. Ba chiar si la Sf Grigore de Nyssa. Si la Vasile cel mare. Valeu, ce ne facem? Si eu care credeam ca sunt sfinti ortodocsi. Am exagerat putin dar asta ca sa arat unde duce atitudinea asta certareata de care ai pomenit. |
#398
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Așadar, lasă bolboroseala și filozofeala aristotelică și nu o mai confunda cu teologia propovăduită de către Sfinții Părinții! Pune mâna pe o carte de dogmatică autentică, cum sunt cele ale teologului Nikolaos Matsoukas și învață să faci deosebirea între teologie și filozofeală. Nikolaos Matsoukas îți va explica limpede cum să faci deosebirea dintre teologie și filozofie, fiindcă era specializat atât pe teologie cât și pe filozofie! Last edited by Capy; 16.03.2015 at 20:13:28. |
#399
|
|||
|
|||
![]()
„A spune că înțelegem dogmele e o prostie. Nimeni nu înțelege dogma Sfintei Treimi, pentru că dogma Sfintei Treimi nu‐i făcută ca să fie înțeleasă. Prin urmare, cine vrea să ne dea nouă impresia că înțelege dogma Sfintei Treimi nu‐i decât un șarlatan. Asta e cea mai mare impostură. Putem înțelege scopul dogmei, proveniența dogmei, istoria dogmei – dar este exclus să înțeleagă cineva însăși dogma, pentru că înțelegerea dogmei înseamnă înțelegerea tainei. De aceea, una este dogma, și alta este taina. Nu trebuie să le confundăm niciodată." (I.P.S. Hierotheos Vlachos)
http://www.pemptousia.ro/2014/12/dogma-si-taina/ |
#400
|
|||
|
|||
![]()
"Atunci când vorbim despre teologie, nu înțelegem o cunoaștere intelectuală seacă, ci vorbim despre experiența harului lui Dumnezeu. Teologia este cunoașterea lui Dumnezeu, care se realizează prin pocăință, prin rugăciune, prin Tainele Bisericii, prin împărtășirea cu Trupul și Sângele lui Hristos, prin vederea lui Dumnezeu." (I.P.S. Hierotheos Vlachos)
http://www.pemptousia.ro/2014/12/pas...tului-ierotei/ |
|