![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Multumesc de feed-back, Bogdan. Da, mi-am dat seama ca in discutie, Catalin incerca sa simplifice cat mai mult, pt. a fi pe intelesul oricui. La un moment dat a si zis ca trebuia chemat de la bun inceput un copil sa explice ce inseamna persoana si atunci ar fi fost clar. M-a si amuzat, m-a si contrariat. Stiind cat de dificil si de complex zicea Pr. Sofronie Saharov ca e a incerca macar sa definesti persoana. Pt. Pr. Saharov, teologia persoanei e esentiala. A si renuntat de altfel la incercarea de a-i da o definitie, fiindca persoana e o fiinta inaccesibila formelor de cunoastere filozofice sau stiintifice. In adancul ei, e incognoscibila din afara. Persoana si individ, antinomice. In sensul ca, in timp ce a fi persoana presupune dinamism, devenire, depasire, schimbare, parcurgere atat pe orizonatala, cat si pe verticala a drumului de la chip la asemanare, a fi individ, e stagnare, incremenire in proiect, refuz, ramanere la stadiul embrionar, a-ti lasa propriul mugure in voia viforului, autosuficienta, blocaj, nelucrare, ingropare a talantului, etc. Pe scurt, a te multumi cu starea de „deja” si a te bloca intr-un perpetuu „nu inca”. Amanarea punerii inceputului celui bun. Amanarea pana la abandon a ridicarii daca te-ai poticnit pe cale. Desigur, exista nuante in antonimie. Ideea era ca directiile inspre care se indreapta persoana si individul sunt contrarii. Asa inteleg eu. Chiar daca pornesc din punctul neutru o, adica din stadiul de samanta/mugure si unul si altul, exista riscul caderii, stagnarii, nelucrarii etc. Cel care staruie prea mult in asta, nu doar ca se opreste din devenirea cea buna, ci incepe sa alunece spre cele contrarii. In fine. In alta ordine de idei, cred ca daca initiatorul topicului ar fi pus invers problema, nu cand a devenit Hristos persoana umana, ci cum devine omul persoana indumnezeita? Si nu daca a fi om inseamna a fi persoana umana, ci daca a fi om presupune a fi persoana divino-umana, atunci ar fi vazut simetria om-model in oglinda. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ioan Cezar, exceptional. Foarte complex, foarte multe probleme extrem de dificile ridicate de tine. Intai de toate, trebuie sa precizez ca ceea ce voi spune eu, sunt opinii personale si este posibil ca uneori ele sa nu coincida exact cu afirmatiile teologilor, dar este ceea ce simt eu, si cred ca e bine sa fim sinceri cu noi insine. La urma urmei, Iov a fost sincer cand i-a cerut socoteala lui Dumnezeu iar Iacob s-a luptat el insusi cu Dumnezeu.
Asa ca voi incerca sa schitez cateva pareri personale in care imi voi preciza punctul de vedere. Intai cred ca ar trebui sa vorbim despre acest subiect cat mai putin abstract si cu maxima concretete. La urma urmei viata omeneasca e o viata personala si foarte concreta. Si cred ca ar trebui sa plecam in demersul acesta de la realitatea proxima cunoscuta - anume persoana umana. Acum, ce am gandit eu si ce am simtit de-a lungul timpului in legatura cu aceasta realitate. Cand am spus ca desi persoana NU se confunda cu individul, am precizat in acelasi timp ca ele nici nu trebuie asezate in opozitie. De ce? Exista in crestinism un curent ( a fost si in trecut, in Evul Mediu, dar exista si acum ) care incearca sa devalorizeze viata umana individuala si sa o prezinte ca pe ceva superficial si trecator, iar viata vesnica este vazuta ca fiind redusa la un reziduu, la ceea ce ramane dupa ce individul este dat la o parte si ramane doar persoana. Acest curent de gandire mi-a fost intotdeaua strain. Pai daca viata vesnica nu mai pastreaza nici un continut creat si nimic individual, atunci acea viata vesnica nu mai e o viata a mea, a celui care am fost, am iubit, m-am imprietenit, am suferit, m-am bucurat, m-am jucat, ci o viata abstracta, a unei idei detasata de orice continut concret numita "persoana." Nu pot accepta aceasta teorie fiindca NU pot crede ca tot ce traim noi adevarat si profund in aceasta viata, anume dragostea, prietenia etc. reprezinta doar continut rezidual, ceva ce tine doar de individ si din care persoana ar lipsi cu desavarsire. O asemenea conceptie sustinuta de Losski, dar din pacate si de par. Sofronie Saharov (pe care totusi il pretuiesc deosebit ) NU ajunge la inima mea. Intr-adevar, acesti teologi afirma ( si nu sunt singurii ) ca in aceasta viata noi NU putem cunoaste deloc persoana, ci cunoastem doar individul si manifestarile sale. Or eu NU cred ca atunci cand traim prietenia, dragostea fata de cineva, cu tot ce au ele mai profund si adevarat, nu e nimic personal acolo. In acest sens afirm cu tarie ca persoana se manifesta inclusiv in aceasta viata, se manifesta si poate fi cunoscuta. De fapt, parintele Staniloae afirma ca ceea ce NU se manifesta e nedeplin ca putere de viata. Numai ca aceasta manifestare NU e ceva ce se poate conceptualiza si exprima in cuvinte. Ea se traieste constient, dar de fiecare data ca ceva unic si plin de taina, cu neputinta de redus la cuvintele noastre. Cred ca atunci cand imi iau fiul in brate, iar el imi zambeste si intreaga lui faptura, mai ales ochisorii, se umplu de o bucurie luminoasa, aceasta traire e una deplin personala, nu doar a unui individ. Atunci cand il vad ca sufera bolnav fiind si sufar si eu impreuna cu el, acest fapt e unul profund personal. Cred ca viata vesnica NU va fi una golita de orice continut creat si concret, ci mai degraba cred ca intreaga noastra viata omeneasca, cu bucuriile si suferintele ei, cu iubirile si prieteniile ei, cu tot ce a fost aici frumos si curat, se va transfigura in lumina lui Dumnezeu. La urma urmei de aceea S-a facut Dumnezeu om, ca sa transfigureze lumea si sa o indumnezeiasca, NU ca sa o piarda si sa o distruga. Atunci, cum putem face diferenta intre individ si persoana? Pai atunci cand traim viata altuia, atunci cand iubim adica, cand traim bucuria altuia, suferinta altuia, cand ne e mila de pacatosi si vrajmasi, atunci cu siguranta suntem persoane si ne manifestam ca atare. In schimb cand uram, cand batjocorim pe aproapele, cand il devalorizam, atunci ne comportam ca indivizi si ramanem doar indivizi. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
In eshatologia parintelui Staniloae, ultima parte a Dogmaticii sale, viata sfintilor in imparatia
lui Dumnezeu este prezentata intr-un mod foarte concret. Si sfintii au trupurile lor personale care NU formeaza o masa amorfa si nediferentiata, chiar daca ele comunica intr-un fel mai profund, fata de ale pacatosilor. Parintele Staniloae merge pana acolo incat afirma ca toata creatia umana valoroasa si buna se va transfigura in lumina lui Dumnezeu, iar parintele da aici ca exemplu chiar simfoniile lui Beethoven. Sa ne amintim cum l-au recunoscut ucenicii pe Hristos cel inviat, dupa modul de frangere a painii. Pana si in astfel de gesturi umile se poate descoperi persoana. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Ce bine că discutăm!, vorba lui Igor...:)
Da, Bogdan frate, realitatea aceasta ființială care este persoana ("formă de ființare", cum o numește Cuviosul Sofronie) poate fi pentru cugetarea noastră și, de fapt, merită să fie așa: un subiect central, poate chiar crucial. Nu întâmplător, cred, părinții Stăniloae și Sofronie au fost hotărâți, în timpul vieții lor pământești, să cunoască în chipul cel mai deplin, pe cât le era cu putință, persoana și să scrie nouă unele cugetări pe această temă. Nu știu în ce măsură au și reușit, bunii, ceea ce și-au propus, însă îmi e limpede că paginile scrise de ei pe tema persoanei sunt dintre cele mai bogate în conținut, dintre cele mai concentrate și stimulative din tot ce am citit. Nu-i vorbă, toți scriitorii mari au lăsat texte admirabile în legătură cu persoana, fiecare punînd în inspirată lumină un aspect sau altul din ființarea omului ca persoană sau către persoană. Dintre psihologi, îi admir îndeosebi pe Carl Rogers și pe G.W. Allport. Eu fac distincție între om și persoană, între individ și persoană. O distincție imperioasă pentru ca mintea mea să nu devină încă mai confuză decât este...:) De pildă, eu nu consider că nou-născutul și, în alt plan, bolnavul psihotic (cel care a pierdut, fie și temporar, conștiința identității sale și a raporturilor cu semenii) sunt persoane; deși sunt oameni, indiscutabil. Primul, pentru că nu a deprins, încă, meșteșugul dragostei. Al doilea pentru că l-a pierdut... Distincțiile acestea vin din criteriile care ne ghidează accepțiunea termenului de persoană, om, individ etc. În accepțiune foarte generală, de maximă generalitate, putem spune ca și Cătălin că orice om este o persoană. Dar această accepțiune păcătuiește prin neglijarea, ori de-a dreptul negarea unor însușiri care fac diferența între om (concept cu sferă maximă și conținut minim) și persoană (extremă specificitate). Un copil de grădi, să mă ierte Cătălin, nu poate identifica deosebirile dintre om și persoană, chit că s-ar putea să trăiască concomitent ambele forme ale ființării...:) * Aș vrea să dau curs năzuinței mele și bucuriei de a dezbate cu frații tema persoanei, a individului și persoanei... Cu ajutorul lui Dumnezeu, nădăjduiesc să și facem aceasta, treptat... Deocamdată mă rețin, din motive de prudență, aș zice, și aleg să închei postarea aceasta în ton de glumă, aparent. Un fel de amuzament îmi dă târcoale acum, deși haloul este unul al plânsului, din câte simt... Știi că băiatul acela s-a trezit într-o dimineață, parcă, gândac. Și pus în fața acestei cutremurătoare evidențe, personajul kafkian (omul sau gândacul, de acum eu nu știu) începu, din câte am aflat de la un cârcotaș, să se lamenteze: "Aoleu, vai și vai...! Cum mă mai duc eu astăzi la serviciu? Cum să mă prezint în halul ăsta?" ........:))) P.S. Și totuși, punctez: eu aleg să cuget persoana camuflată în individ, oricât de neașteptat ar suna aceasta...:) Și, ființînd omul astfel, vine o vreme când individul și persoana dau tainic o luptă pe viață și pe moarte în om; fiecare cu armele proprii, s-ar părea, deși eu cred că bătălia se dă doar cu armele persoanei...:) Deznodământul fericit fiind atunci când biruiește omul ca persoană - așa cum se întâmplă când sămânța piere ca sămânță și trăiește de acum doar ca arbore... Atâta doar că acest arbore al persoanei e unul de smerenie... Roadele fiind dulci, în ciuda rădăcinii amare... De nu se lasă cuprins de persoana dinlăuntrul său, de nu se lasă îmblânzit, de nu se lasă transfigurat în duh ca persoană, omul moare. Sfârșește iremediabil ca individ, ca un încremenit în proiect. Persoana viețuiește in nucce înlăuntrul individului, cred. Boala, căderea, stagnarea și eșecul ei poartă numele de individualism. Căderea noastră în această însușire rapace, cred că de fapt o urâm noi și Domnul - iar nu pe individ! Însă, prin pocăință și har, prin retragerea liberă și eroică din tot ceea ce corupe și deviază destinul personal din individ, potențialul persoanei se împlinește (omul devine ceea ce era de la bun început - persoană) sub următoarea formă deplină: pacea călătoriei libere a unui om, ca re-naștere continuă de persoană înlăuntrul sinelui, în nesfârșita lumină a dragostei...:) Un drum punctat de durere și bucurie, cu veghea permanentă a Mângâietorului. Murim în ceva, care ne răpea ființarea, pentru a renaște tot mai deschiși în cineva... Mereu și iar mereu așa... Sarcina noastră e să devenim dezmărginire, păstrînd totodată finitul care suntem. Imposibil, nu-i așa? Și tocmai aici Se arată Domnul. "El i-a zis: Vino!" (Mt, 14-29) Last edited by Ioan_Cezar; 18.03.2015 at 22:27:30. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
In intelegerea mea o persoana este o fiinta care are chipul lui Dumnezeu. In acest fel putem definii si ingerii, care sunt tot persoane. O fiinta umana este un om, o persoana umana, adica tocmai o fiinta care are firea omeneasca. E persoana pentru ca e un om, nu umanitatea. Invatatura ortodoxa spune ca dupa cadere chipul lui Dumnezeu s-a intunecat intr-o oarecare masura. Invatatura protestanta spune ca firea umana s-a degradat complet si doar harul ii salveaza.
Sa nu uitam ca si copiii sunt botezati si spunem ca ajung in Rai daca mor. Eu cred ca autorii citati se refera la degradarea chipului lui Dumnezeu. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
A fi persoana e a iubi pana la renuntarea de sine. Eu inteleg, in acest sens, ca exista grade de fiintare ca persoana. Persoanele Sf. Treimi fiind persoane in gradul maxim posibil. Noi suntem fiecare, undeva intre chip si asemanare, intre deja si nu inca. Inceputul e pus, finalul e opera aperta. Last edited by delia31; 19.03.2015 at 02:23:58. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Stim ca omul a fost facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Tu spui aici de asemanarea cu Dumnezeu. Dar Chipul lui Dumnezeu in om nu s-a pierdut la cadere. S-a intunecat, dar fiecare om pastreaza chipul lui Dumnezeu. Deci fiecare om e persoana. Iar o persoana trebuie sa tinda spre asemanarea cu Dumnezeu, cu Persoana perfecta. Ar insemna ca doar sfintii sunt persoane. Definitia data de mine e cea corecta, fiecare fiinta care are chipul lui Dumnezeu este o persoana. Sunt de acord cu ce spui tu: "Eu inteleg, in acest sens, ca exista grade de fiintare ca persoana. Persoanele Sf. Treimi fiind persoane in gradul maxim posibil." Adica gradul de asemanare, corect ce spui. Unii teologi folosesc termenii de individ si persoana tot in acest sens, mai mult figurat. Un individ este un exemplar dintr-o specie, este folosit si la animale. Teologii vor sa arate aceasta crestere spre asemanarea cu Dumnezeu, spre a deveni persoana intreaga, cu chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Asta nu inseamna ca un om poate ajunge la un nivel atat de jos incat sa nu mai fie persoana (adica sa nu mai aibe firea umana), decat in sens figurat. E o problema, cum am mai mentionat, protestantii au invatatura ca firea omului s-a degradat complet dupa cadere (deci chipul lui Dumnezeu). In ton cu ce am spus eu, iata ca si ingerii cazuti sunt persoane, pentru ca pastreaza chipul lui Dumnezeu, cu care au fost creati. Articolul este semnat chiar de ierarhul invocat pe topic, Mitropolit Hierotheos Vlachos: http://www.crestinortodox.ro/editori...lui-88894.html Numai animalele nu sunt persoane. Un articol mai amanuntit despre chipul lui Dumnezeu: http://ziarullumina.ro/spiritualitat...mnezeu-din-noi In concluzie, fiecare om este o persoana, o fiinta care are firea umana, chipul lui Dumnezeu. Desigur, conteaza gradul de asemanare cu Dumnezeu. Avem Persoane divine (avand firea divina), persoane umane (firea omeneasca) si ingeri (inclusiv ingerii cazuti, tot persoane). |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Da, pana acum ne duelam cu citate din sfinti pe post de arma alba :)
Citat:
Citat:
Eu exprimasem aceeasi idee oarecum altfel referindu-ma la doi oameni diferiti, dar exprimarea ta e mai adanca, fiindca te referi la unul si acelasi. Exprimarea ta, "persoana camuflata in individ" e in perfecta armonie cu Scriptura. M-a dus cu gandul la Cartea Facerii si la omul inceputurilor, cand dupa izgonirea din Eden, gol de vesmantul tesut din har, Dumnezeu il imbraca cu ceea ce metaforic se cheama hainele de piele ale vietuirii in biologic. In expresia "haine de piele", dermatinous chitones in greaca Scripturii, radacina acestui dermatinous, adica derma, ca substantiv inseamna piele iar ca verb, inseamna a ascunde, a invalui, a infasura ceva ca sa nu poata fi vazut, a invesmanta, a acoperi cu ceva pt. a nu fi la vedere, a camufla. Ceea ce in Eden fusese chip menit sa ajunga la asemanare, dupa izgonire, a fost ascuns, camuflat, invaluit in ceva ce nu e propria lui natura, nu mai e la vedere, ramanand in adanc. E omul cel tainic al inimii, e, cum zici tu, persoana vietuind in nucce (sau supravietuind?) in launtrul individului. Si atunci, ca individul sa devina persoana, trebuie deci sa schimbe locurile. Unul sa creasca iar celalalt sa se micsoreze. Am vazut ca in postarea in care il citezi pe Lossky, ai bolduit ideea ca omul nu se poate realiza decât, oarecum, împotriva acelei naturi pe care o deține. Buna subliniere! Ma gandesc ca natura pe care o detinem dupa cadere e o pseudo-natura, diferita de cea de dinainte. E amestecata cu natura celor de jos, desi fusese conceputa sa fie unita (prin har, nu in fiinta) cu a Celor de sus. Impotriva acestei firi umane amestecate are de luptat omul. De la facerea lumii, omul a fost gandit sa fie in doua firi. Divina si umana. Nu doar umana. Si cand zic asta, ma refer la ce zic parintii ca la Facerea omului, Dumnezeu l-a avut in gand pe Hristos-Dumnezeul-om sau Dumnezeu-omul. Altfel, Intruparea nu ar avea sens. De aceea mi s-a parut un non-sens intrebarea din titlul topicului. Suna de parca Dumnezeu si-a luat firea umana din plictiseala sau cine stie ce motiv, doar asa sa aiba si fire umana, si nu ca sa uneasca in El cele doua firi ce noua ne fusesera randuite. Last edited by delia31; 23.03.2015 at 15:05:37. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Îți sunt recunoscător pentru bunăvoința de a-mi clarifica mereu intuițiile și îmi cer iertare pentru copilăriile pe care, realizez, le lansez fără voie Poate că ar fi un semn de onestitate să mă bărbieresc....:) Sau un gest de abandon. |
|
|