Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin

Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin

Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin

Biserica Ortodoxa a invatat si invata ca Iisus Hristos este Dumnezeu adevarat si om adevarat, avand doua firi, dumnezeiasca si omeneasca, intr-o singura persoana sau ipostas. Cele doua firi in persoana lui Hristos sunt unite in mod neimpartit, nedespartit, neamestecat si neschimbat.

Unirea naturii divine si a naturii umane in Persoana cea una a Domnului nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este numita unirea ipostatica. Firea dumnezeiasca si cea omeneasca se unesc in Persoana Cuvantului prin intrepatrundere, numita de Sfantul Ioan Damaschin "perihoreza". Perihoreza exprima, in acelasi timp, si dualitatea firilor si unitatea persoanei.

Sfantul Ioan Damaschin invata ca in Domnul nostru Iisus Hristos sunt doua firi, firea dumnezeiasca si firea omeneasca. El spune in acelasi timp ca in Hristos nu este decat o singura persoana, ca cele doua firi sunt unite in El intr-o singura ipostaza a lui Dumnezeu, Cuvantul. Aceasta ipostaza a Cuvantului lui Dumnezeu a preexistat fara de timp si vesnic. Ea este simpla, necompusa necreata, necorporala si are pe toate cate le are Tatal, pentru ca Fiul este de o fiinta cu El; se deosebeste de ipostaza Tatalui prin modul nasterii si prin relatie, este desavarsita si nu se desparte niciodata de ipostaza Tatalui. In vremurile din urma Fiul lui Dumnezeu, fara sa se desparta de sanurile parintesti, s-a salasluit, cum numai El stie, in pancetele Sfintei Fecioare, fara de samanta si si-a luat in insasi ipostaza Lui cea mai inainte de veci corp omenesc, devenind Dumnezeu si om. Iisus Hristos si-a insusit natura umana intr-un mod atat de real si substantial incat sa nu constituie impreuna cu ea decat o singura persoana - Persoana divina a Cuvantului lui Dumnezeu intrupat.

Acelasi ipostas al Cuvantului, devenind ipostas al celor doua firi, nu mai permite nici uneia din ele sa fie fara ipostas. Nu le permite nici sa fie ipostaze diferite una de alta, nici ca ipostaza divina sa devina alternativ ipostaza uneia sau alteia din cele doua naturi. Ipostaza divina ramane totdeauna ipostaza celor doua naturi unite in El in mod neimpartit, si nedespartit. Trupul lui Hristos nu a primit o ipostaza independenta si nu a devenit o ipostaza separata de ipostaza Sa divina, ci a primit ipostaza divina in el, sau, mai curand, a fost primit in ipostaza divina a Cuvantului.

Prin urmare, in Hristos, noi propovaduim una si aceeasi persoana si Dumnezeu si om in acelasi timp: Dumnezeu, desavarsit si om desavarsit, intru totul Dumnezeu si intru totul om.

Asadar Cuvantul s-a intrupat si n-a pierdut spiritualitatea sa; in intregime s-a intrupat si in intregime este necircumscris. In ce priveste corpul, se micsoreaza si se strange; in ce priveste Dumnezeirea, este necircumscris. Astfel, datorita unirii ipostatice, Persoana lui Iisus Hristos, din simpla, a devenit compusa, nu ca personalitatea Cuvantului s-ar fi schimbat, ci, avand doua naturi, Hristos este o persoana compusa : Dumnezeu si om.

Unirea celor doua firi, divina si umana, spune Sfantul Ioan Damaschin, tine de ipostas si ea ramane vesnic. Ba a continuat sa existe chiar si in timpul mortii Domnului. Separate unul de altul, corpul si sufletul Sau au ramas, unite in ipostasul Cuvantului divin.

Unirea ipostatica fiind o unire obiectiva si reala a Logosului divin cu natura umana, pune in fata marea problema a chenozei, prin care Fiul lui Dumnezeu s-a dezbracat de putere, si marire pentru a fi subiect pe masura naturii omenesti.

Pentru a exprima modul cum a fost primita firea omeneasca in persoana divina a Fiului lui Dumnezeu, Sfantul Ioan Damaschin se foloseste de o terminologie care in mod obisnuit este rezervata in explicarea unitatii substantiale a Persoanelor Sfintei Treimi. El numeste unirea ipostatica intrepatrun­dere.

Facand comparatie intre cele doua firi care alcatuiesc persoana Mantuitorului Hristos si intre sufletul si corpul uman, care prin unirea lor, la om, constituie o noua natura superioara - speta umana -, Sfantul Ioan Damaschin spune ca in Iisus Hristos unirea divinitatii si a umanitatii nu formeaza o noua natura, ci o unitate ipostatica, in persoana divina preexistenta a Logosului. Cele doua firi sunt prezente in Persoana divina fara schimbare, fara confundare, fara prefacere, fara impartire si fara despartire.

Fiind calauzit in intreaga sa invatatura de definitia hristologica de la Calcedon, Sfantul Damaschin atrage adeseori atentia, ca, desi unite ipostatic, nici una din cele doua firi nu dobandeste fiintial o insusire a celeilalte firi. Firea dum­nezeiasca nu devine patimitoare, nici firea omeneasca, facatoare de minuni. Cu toate acestea se produce o legatura intre patimirea firii omenesti si firea dumnezeiasca, precum se produce o legatura reala intre puterea facatoare de minuni a naturii dum­nezeiesti si intre firea omeneasca. Intrucat cele doua firi formeaza impreuna un singur centru ipostatic, iar acest centru poarta patimirea naturii omenesti, inaltand-o si purificand-o, intr-un mod real se poate spune ca poarta aceasta patimire, ca pe ceva strain, dar functional propriu, si natura dumnezeiasca. Chenoza ne infatiseaza pe Fiul lui Dumnezeu patimind, iar indumnezeirea pe Fiul Omului atotputernic. Nu se poate spune insa ca Dumnezeu a suferit prin trup, ci cu trupul, adica aceeasi persoana a suferit in firea omeneasca, fara ca suferintele sa fie simtite de cealalta fire, de cea dumnezeiasca.

 

Pe aceeaşi temă

03 Decembrie 2018

Vizualizari: 11594

Voteaza:

Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact