![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Good point! Cel mai propriu cugetarii rasaritene ii e acea subtila graire prin negraire, vedere prin nevedere, dezvaluire prin invaluire, rostire prin tacere, acel paradoxal si sublim apofatism al afirmarii prin negatii, fiindca incognoscibilul nu poate fi prins, surprins sau cuprins in sentinte si inchis in formule ermetice. Limbajul poetic de dupa rugaciune, e singurul care se apropie de limba edenica in care vorbeau Adam si Eva cu si despre Cel Necuprins, Negrait, Neapropiat, Netalcuit... Or, aici, e prea mult exces de explicit (tautologie intentionata). Taina a fost explicata si iar explicata si nimic n-a mai ramas neexplicat. Trist... Last edited by delia31; 26.03.2015 at 05:13:41. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mai Capy, si eu unde am afirmat ca ar fi 2 persoane in Hristos ? Nicaieri.
Dimpotriva, am afirmat mereu ca e vorba de una si aceeasi Persoana care S-a facut si persoana firii noastre. Hai sa-ti dau un exemplu : eu si cu tine suntem persoane diferite da? Avem insusiri personale diferite. Dar amandoi suntem persoane omenesti, fiindca avem aceeasi fire omeneasca. Asta ne uneste. La fel in Treime. Cand vorbim de insusiri precum nenascut, nascut si purces ne referim la persoane. Cand vorbim insa de dumnezeire, slava, putere, vointa, lucrare ne referim la firea divina, comuna celor 3 persoane. Insusirile persoanelor divine sunt diferite dar cu toate astea NU sunt 3 dumnezei, ci un singur dumnezeu fiindca unica este fiinta dumnezeiasca comuna celor 3. Acum intelegi ce vreau sa spun? Asta era si disputa intre sfintii parinti, Leon sau Maxim marturisitorul pe de o parte si ereticii Eutihie sau Dioscor pe de alta parte. Fiindca Leon si Maxim atribuiau vointa, lucrarea si implicit dumnezeirea firii comune, iar ereticii monofiziti le considerau insusiri personale. De aceea cand spunem ca Fiul este persoana divina prin atributul "divina" ne referim la firea comuna celor 3. Aceasta e gandirea sfintilor parinti, si NU anti-esentialismul modernistilor greci, care m-am lamurit ce hram poarta. Dar aceeasi persoana a Fiului, unica, a luat si firea omeneasca devenind si persoana firii noastre. De aceea sintagma persoana divino-umana e corecta si din moment ce e corecta, NU e modernista. Conteaza ca e corecta. Una si aceeasi Persoana , cum spune Damaschin, vazuta si nevazuta, necreata si creata, avand insusirile celor 2 firi. O sa-l faci si pe sf Ioan Damaschin nestorian ? El spune clar ca una si aceeasi ipostasa este si necreata si creata, preluand insusirile firilor ei, NU 2 persoane, ci o singura persoana, un singur ipostas. Ti-am mai spus cum sta treaba cu teologii greci pe care ii tot citezi. Ei vor sa ne faca sa credem ca sunt fideli traditiei patristice. Dar nu sunt. Ei urasc pe catolici si in subconstientul lor urasc chiar si pe sfintii apuseni de dinainte de schisma, pe un Leon sau Augustin. Ajunge sa deschidem doar un tratat din Grigorie de Nyssa, Vasile cel mare sau Maxim marturisitorul ca sa vedem ca nu prea seamana cu gandirea teologilor greci actuali si modernisti. Insa, cum am spus, ei prefera sa bata chiar palma cu monofizitii si sa afirme ca asta era credinta parintilor, decat sa accepte realitatea ca un sfant precum Leon cel mare - Parinte al parintilor cum a fost supranumit, a "creat" practic Calcedonul, denuntand sinodul talharesc de la Efes din 449, unde ereticul Dioscor l-a ucis in bataie pe patriarhul Flavian al Constantinopolului si a incercat sa-si impuna prin violenta punctul de vedere. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ca sa sintetizam, eu NU te acuz de erezie. Exprimarea ta e corecta, dar nici a noastra NU e gresita. Atat timp cat marturisim Calcedonul, adica un singur ipostas, o singura persoana in 2 firi, suntem pe pozitii ortodoxe. Insa am impresia ca desi exprimarea ta e corecta, gandirea care se afla in spatele ei incepe sa capete nuante miafizite, incep sa-i dau dreptate lui Catalin. Altfel cum se explica inversunarea cu care ataci pe par. Staniloae sau ceea ce spunem noi aici ?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
In aceste tendinte de a spune ca expresia persoana divino-umana e gresita, pare ca sunt reminiscente din gandirea Sf Chiril, are dreptate Barsaumas.
Doctrina lui Chiril nu era in intregime ortodoxa. Este sfant fiindca are meritul de a fi demascat erezia nestoriana. Dar exprimarile lui Chiril sunt inexacte. Poate ca nu intamplator, succesorul sau, Dioscor, a preluat ceva din exprimarile lui dubioase. Papa Leon insa a clarificat lucrurile. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by Capy; 26.03.2015 at 08:07:06. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
ascuns cum numai marea meduzele când poartă sub clopotele reci..." Zice Ion Barbu. * Simt că sunt mai mult decît știu să fiu, Am putințe mai mari decît pot, Trăiesc și altfel decît în acest chip viu Trec dincolo de marginile trupescului sicriu. Carne, suflare, minte, nu m-alcătuiesc tot... (V. Voiculescu) * Sunt slab, sămânță care-o suflă vântul Pe stepele vieții îndelung Dar el mă suflă unde vreau s-ajung! (V. Voiculescu) |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Carne, suflare, minte, nu m-alcătuiesc tot... fiindca tu nu strivesti corola de minuni a lumii și nu ucizi cu mintea tainele, ce le-ntâlnesti în calea ta Lumina altora sugrumă vraja nepătrunsului ascuns în adâncimi de întuneric, dar tu, tu cu lumina ta sporesti a lumii taină – și-ntocmai cum cu razele ei albe luna nu micșorează, ci tremurătoare mărește și mai tare taina nopții, așa îmbogățesti și tu întunecata zare cu largi fiori de sfânt mister și tot ce-i neînțeles se schimbă-n neînțelesuri și mai mari sub ochii tai- căci tu iubesti și flori și ochi și buze și morminte. Iertata sa-mi fie calchierea si neputinta rost(u)irii poetice. Io mai am mult de tacut pana sa invat sa rostesc. Multumesc, Ioan, de inspiratele versuri! |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Delia, tu le-ai scris?!
Wow, sunt superbe! Eu, pana gasesc o rima, incepe un nou ciclu al Universului, dupa Parusie. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ooops, era o calchiere /reformulare dupa Blaga, de aia n-am pus ghilimele. Dar Ioan Cezar sigur stie. Plus ca mi-am cerut iertare ca mai mult decat atat, nu pot. I should have quoted as to not infringe on any copyright issues or worse, being considered the author. |
#10
|
|||
|
|||
![]() |
|