Despre singura ipostasa compusa a Cuvantului lui Dumnezeu


CAPITOLUL VII

Despre singura ipostasa compusa a Cuvantului lui Dumnezeu

Spunem deci ca dumnezeiasca ipostasa a Cuvantului lui Dumnezeu a preexistat fara de timp si vesnic, ca este simpla, necompusa, necreata, necorporala, nevazuta, impalpabila, necircumscrisa si are pe toate cate le are Tatal, pentru ca este deofiinta cu El; se deosebeste de ipostasa parinteasca prin modul nasterii si prin relatie, este desavarsita si nu se desparte niciodata de ipostasa Tatalui, in vremurile din urma, insa, Cuvantul, fara sa se desparta de sanurile parintesti, a locuit, cum numai El stie, in pantecele Sfintei Fecioare, in chip necircumscris, fara de samanta si intr-un chip incomprehensibil si si-a luat in insasi ipostasa Lui cea mai inainte de veci corp din Sfanta Fecioara.

Cuvantul lui Dumnezeu era in toate si mai presus de toate, chiar cand era in pantecele Sfintei Nascatoare de Dumnezeu, in ea era prin energia intruparii. Asadar s-a intrupat, luand din ea parga framantaturii noastre, trup insufletit cu suflet rational si cugetator. Pentru aceea insasi ipostasa Cuvantului lui Dumnezeu s-a facut ipostasa trupului, iar ipostasa Cuvantului, care era mai inainte simpla, a devenit compusa. Compusa din doua firi desavarsite, din Dumnezeire si omenire. Ea are atat insusirea caracteristica si determinanta a fiimii dumnezeiesti a Cuvantului lui Dumnezeu, potrivit careia se deosebeste de Tatal si de Duhul, cat si insusirile caracteristice si determinante ale trupului, potrivit carora se deosebeste de mama si de ceilalti oameni. Are apoi si insusirile firii dumnezeiesi, potrivit carora este unit cu Tatal si cu Duhul, si insusirile firii omenesti, potrivit carora este unit cu Maica Sa si cu noi. Mai mult, se deosebeste de Tatal si de Duhul, de Maica Sa si de noi, prin aceea ca acelasi este simultan si Dumnezeu si om. Caci stim ca aceasta este insusirea cea mai speciala a ipostasei lui Hristos.

Prin urmare marturisim ca El este unicul Fiu al lui Dumnezeu si dupa intrupare si acelasi este si Fiul omului, un Hristos, un Domn, singurul Fiul Unul-Nascut si Cuvantul lui Dumnezeu, Iisus Domnul nostru. Cinstim doua nasteri ale Lui, una din Tatal inainte de veci, mai presus de cauza, de ratiune, de timp si fire, si alta in vremurile din urma, pentru noi, asemenea noua si mai presus de noi. Pentru noi, pentru ca este pentru mantuirea noastra. Asemenea noua, pentru ca s-a facut om din femeie si la timpul firesc sorocit pentru nastere. Mai presus de noi, pentru ca nu s-a nascut din samanta, ci din Duhul Sfant si din Sfanta Fecioara Maria, mai presus de legea nasterii. Nu-l propovaduim numai Dumnezeu, lipsit de omenirea noastra, si nici numai om, lipsindu-l de Dumnezeire. Nu propovaduim doua persoane deosebite, ci una si aceeasi, si Dumnezeu si om in acelasi timp, Dumnezeu desavarsit si om desavarsit; in totul Dumnezeu si in totul om; acelasi in totul Dumnezeu impreuna cu trupul sau si in totul om impreuna cu Dumnezeirea Lui mai presus de Dumnezeire. Prin expresia "Dumnezeu desavarsit si om desavarsit", aratam deplinatatea si desavarsirea firilor. Prin expresia "in totul Dumnezeu si in totul om", aratam unitatea si indivizibilitatea ipostasei. Marturisim o singura fire intrupata a lui Dumnezeu Cuvantul. Prin expresia "intrupata" indicam, impreuna cu fericitul Chiril, fiinta trupului. Asadar, Cuvantul s-a intrupat si n-a pierdut imaterialitatea sa: in intregime s-a intrupat si in intregime este necircumscris. In ce priveste corpul se micsoreaza si se strange; in ce priveste Dumnezeirea este necircumscris, pentru ca trupul lui nu se compara cu Dumnezeirea Lui necircumscrisa.

Prin urmare Domnul nostru Iisus Hristos in totul este Dumnezeu desavarsit, dar nu in intregime Dumnezeu, caci nu este numai Dumnezeu, ci si om; si in totul este om desavarsit, dar nu in intregime om, caci nu este numai om, ci si Dumnezeu. Caci expresia "in intregime" arata firea, iar "in totul" arata ipostasa, dupa cum expresia "alta" arata firea, iar expresia "altul" arata ipostasa.

Trebuie sa se stie ca chiar daca spunem ca firile Domnului patrund unele in altele, totusi stim ca intrepatrunderea provine din partea firii dumnezeiesti. Caci aceasta strabate prin toate (Ieremia XXIII, 24.), dupa cum voieste, dar prin ea nu patrunde nimic. Si ea impartaseste trupului din maririle sale, dar ramane impasibila si nu participa la patimile trupului. Caci daca soarele, care ne impartaseste noua din energiile lui, nu participa la cele ale noastre, cu cat mai mult Facatorul si Domnul soarelui!

Carti Ortodoxe

Cuprins

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact