Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfinti Parinti (Patrologie)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 03.06.2015, 22:55:59
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Apoftegme ale Părintelui Paisie Aghioritul
Începătorului, copilului mic și celui foarte sensibil Dumnezeu nu le îngăduie să se vadă bine pe ei înșiși, fiindcă vor cădea în deznădejde.
*
Creștinii în vechime aveau mai multă evlavie față de anafură decât au astăzi monahii față de Sfânta Împărtășanie.
*
Când nu simțim mângâiere la rugăciune și bucurie, precum copilul care aleargă în brațele maicii lui, atunci fie am rănit pe cineva cu comportamentul și asprimea noastră, fie avem mândrie.
*
Mult îl ajută pe monah pustia, fiindcă îl ferește de ispite. Viața în pustie este simplă și monahul poate să se predea în întregime celor duhovnicești.
*
Omul care are smerenie, chiar de se va abate uneori, îl acoperă harul lui Dumnezeu, în timp ce unul mândru este ca o cârmă stricată care întotdeauna o cotește strâmb sau ca un fierăstrău ascuțit numai într-o singură parte.
*
Când cineva s-a îndulcit la rugăciune, nu mai vrea să iasă din chilia lui. Atunci rugăciunea nu obosește, ci odihnește. Când însă noi nu vrem să ieșim din coliba noastră, dar, din dragoste, ieșim și jertfim liniștea noastră de dragul vreunui frate, atunci Dumnezeu vede dragostea noastră și ne umple de har.
*
Să ne purtăm cu simplitate față de ceilalți și să primim observațiile simplu. Când cineva umblă cu simplitate și cu gânduri bune se bucură atunci când îl ceartă cineva.
*
Să ai tot timpul o carte deschisă pe masă, ca să nu afle diavolul prilej să-ți strecoare gânduri.
*
În viața călugărească tot binele constă în faptul că se curăță gândurile, fiindcă aici cineva vede și ascultă numai lucruri bune.
*
Puțină meditație și multă rugăciune. În rugăciune și la slujbe trebuie să participăm cu toată inima noastră.
*
Odată mi s-a arătat satana și mi-a zis : „Eu sunt Hristos, închină-te mie”. I-am răspuns : „Eu întotdeauna mă închin lui Hristos. Și dacă erai Hristos, nu mi-ai fi cerut să mă închin ție”.
*
Monahii trebuie să aibă evlavie în mod special la Intrarea în Biserică a Maicii Domnului, fiindcă, așa cum Preacurata a intrat în Sfânta Sfintelor, la fel și monahii intră, odată cu tunderea lor, în viața cea sfântă a petrecerii monahicești.
*** Din tradiția ascetică și isihastă a Sfântului Munte, 2011
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 05.06.2015, 03:01:56
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit Din nou, tema veche a mândriei... Și a smereniei!

Sfântul Teofan Zăvorâtul ne oferă cu obișnuita claritate cuvintele Părinților (și ale propriei experiențe de viață îmbunătățită în isihie) prin scrisorile sale. Iată o nouă mostră de cugetare filocalică ("Viața lăuntrică", pag. 69):

"Ucenicul nu are nimic al său.
Asemenea apostolilor, care I-au spus dumnezeiescului lor Învățător: pe toate le lăsăm, la fel spune și simte și el:
Nu sunt al meu, pentru că nici gândurile, nici dorințele, nici cuvintele, nici faptele nu trebuie să fie ale mele. Chiar de aș avea ceva bun, pentru mine nu este bun, de vreme ce fac acel lucru din voia și după mintea mea proprie.
Printr-o astfel de dispoziție și lucrare, el lovește în permanență drept în cap
pe șarpele cuibărit în inima noastră: mândria,
a cărei principală însușire este să facă totul după voia sa și în beneficiul ei.
Și deoarece de mândrie atârnă toate patimile, înseamnă că pe măsura stârpirii mândriei se sting și celelalte patimi, sufletul se luminează, se apropie de curățenie și nepătimire.
Prin faptul că nu se dă frâu liber ieșirii din inimă a vreunui lucru făcut sau început din proprie inițiativă, se înăbușă orice lucrare a mândriei; prin descoperirea oricărui gând nelegiuit, mândria este slăbită; căci prin expulzarea urmașilor ei este privată de hrană; prin faptul că nimic nu se face din voie proprie, este lovită în inimă.
Renunțarea la voia proprie este mântuitoare chiar pentru cel care, neavînd un părinte duhovnicesc, se încredințează altuia, chiar unui neînțelept, cu singurul țel de a trăi desprins de judecata și de voia sa.
Rezultatul este rapid și la înălțime."

P.S. Care sunt "urmașii mândriei"? Nu, oare, în primul rând gândurile nelegiuite? Apoi simțămintele, voia ș.a.m.d. Și de ce sunt acești urmași "hrană"? Și cui sunt aliment (dincolo de mândrie)...

Last edited by Ioan_Cezar; 05.06.2015 at 03:08:15.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.06.2015, 22:05:21
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Mândria și egoismul

Toate patimile sunt periculoase și afectează negativ viața noastră spirituală. Dar există două patimi care nu numai că sunt periculoase, dar atunci când s-au manifestat pentru primele dăți au schimbat configurația ierarhiei cerești și a ordinii zidite de Dumnezeu pe pământ. Patimile despre care este vorba sunt mândria și egoismul. Datorită lor, macrocosmosul spiritual și material și-au modificat funcționarea prin căderea îngerilor și prin căderea lui Adam. Dacă în planul spiritual, datorită purității ontologice a îngerilor, mândria și egoismul îngerilor răi au luat cote maxime și cu neputință de convertit, în planul fizico-spiritual din care face parte omul, cele două patimi au alunecat în zona microcosmosului, afectându-ne pe fiecare în parte. A devenit o problemă personală a fiecărui om cum va rezista în fața acestor patimi și cum se va salva de căderea definitivă alături de îngerii răi.
Cugetul smerit și iubirea, semnele apartenenței unui om la ucenicia în Hristos
Dumnezeu nu l-a lăsat pe om singur, ci l-a însoțit la început prin revelație naturală și mai apoi prin profeți. Dar Calea, Adevărul și Viața s-a întrupat prin Iisus Hristos. El este Cel ce ne-a descoperit desăvârșit cele două virtuți care ucid mândria și egoismul: smerenia și iubirea. Cele două sunt legate una de cealaltă ca și patimile asupra cărora au putere și au fost trăite de Mântuitor spre a ne fi învățătură: Fiul lui Dumnezeu, făcându-Se om, a dat oamenilor cea mai mare pildă de smerenie din iubire, arătând că iubirea e atenție la altul, până la uitarea deplină a importanței proprii. Smerenia din iubire este singura și cea mai directă cale spre ordonarea microcosmosului nostru sufletesc spre Dumnezeu. Mântuitorul Hristos a fost atât de clar! El a vorbit puțin despre smerenie dar ne-a arătat-o prin viața Lui. S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-se până la moarte (Filipeni 2, 8). Cugetul smerit și iubirea devin semnele apartenenței unui om la ucenicia în Hristos. A fi creștin înseamnă a-ți ordona viața spirituală fără mândrie și egoism și a ți-o îndrepta total spre Dumnezeu. Smerenia ne așază dintr-o dată în starea firească a existenței noastre. Ea nu este o virtute oarecare. Ea a refăcut ordinea distrusă de mândria și egoismul lui Adam și fără ea noi nu putem beneficia de darul ce ni l-a dat Hristos: Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre. Căci jugul Meu e bun și povara Mea este ușoară. (Matei 11, 29-30) (Liviu Petcu, Gabriel Herea „Lumina din inimi. Spiritualitatea isihastă în traducerea și tâlcuirea Părintelui Stăniloae”. Antologie de texte filocalice)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 01.07.2015, 22:23:55
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit Nu doar cuvinte. Chiar și întâmplări...

Nu doar cuvintele, nu doar discursurile ne pot tămădui și reînsufleți. Ci și întâmplările vieții altora, povestite, ce-i drept, prin cuvinte...
Iată una bucată de posibil leac!

Auzind zgomot, s-a ridicat, a ascultat... Și, ca un iepure speriat, s-a repezit în pădure
și culcîndu-se în iarbă, s-a făcut nevăzut.
"Părinte Serafim, părinte Serafim!"
La auzul glasurilor noastre copilărești, n-a putut rămâne în ascunzătoare. Capul i s-a ivit deasupra ierburilor, cu degetul pe buze, pentru a cere tăcere. Micuța Liza, încă un bebeluș, s-a repezit prima și,
aruncîndu-i-se în brațe,
și-a lipit obrăjorul fraged de umărul părintelui.
"Comorilor! Comorilor!", șoptea el,
strângîndu-ne pe fiecare la pieptul lui firav...
Niciodată în întreaga sa viață Nadejda Aksakov n-a întâlnit o privire de o puritate copilărească asemenea privirii părintelui Serafim, niciodată n-a văzut un surâs asemenea surâsului său.
"Așa surâde un prunc când se joacă
în somn cu îngerii..."



("Să ne rugăm 15 zile cu Sfântul Serafim de Sarov", pag. 28-29)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.07.2015, 01:13:31
Mosh-Neagu's Avatar
Mosh-Neagu Mosh-Neagu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.04.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.457
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Nu doar cuvintele, nu doar discursurile ne pot tămădui și reînsufleți. Ci și întâmplările vieții altora, povestite, ce-i drept, prin cuvinte...
Iată una bucată de posibil leac!

Auzind zgomot, s-a ridicat, a ascultat... Și, ca un iepure speriat, s-a repezit în pădure
și culcîndu-se în iarbă, s-a făcut nevăzut.
"Părinte Serafim, părinte Serafim!"
La auzul glasurilor noastre copilărești, n-a putut rămâne în ascunzătoare. Capul i s-a ivit deasupra ierburilor, cu degetul pe buze, pentru a cere tăcere. Micuța Liza, încă un bebeluș, s-a repezit prima și,
aruncîndu-i-se în brațe,
și-a lipit obrăjorul fraged de umărul părintelui.
"Comorilor! Comorilor!", șoptea el,
strângîndu-ne pe fiecare la pieptul lui firav...
Niciodată în întreaga sa viață Nadejda Aksakov n-a întâlnit o privire de o puritate copilărească asemenea privirii părintelui Serafim, niciodată n-a văzut un surâs asemenea surâsului său.
"Așa surâde un prunc când se joacă
în somn cu îngerii..."



("Să ne rugăm 15 zile cu Sfântul Serafim de Sarov", pag. 28-29)
Iata "seminte" in pamant reavan! Frate Cezar, ca si alti cativa, tu esti un licurici in intuneric. Iarta-ma, nu indraznesc mai mult sa nu te smintesc. Postul tau de mai sus, ma copleseste si nici nu stiu cum sa vorbesc de el sa nu fiu inteles gresit. Mi-s tare dragi copiii. Oricat as fi de necajit, la vederea unui singur gaga mic, ma luminez dintr-o data. Dar la vederea mai multora, sentimentul e multiplu.
Astazi mai mult ca in alte zile (pentru ca trebuie sa recunosc faptul ca fiecare zi imi aduce bucurii inedite), am iesit cu colegul de munca, la pauza de pranz, sa servim ca de obicei in jurul orei 13.00 o cafea intr-un loc racoros si unde de multe ori simt nevoia rugaciunii mintii, fiindca in aceasta perioada, goliciunea feminina trupeasca, este in elementul ei. Si recunosc, pacatos cum sunt, multe picioare lungi imi trec prin fata ochilor, cand stau sa-mi savurez cafeaua, iar eu le contemplu de multe ori!!!
Ideea era alta. Iesind din site, o multime de prichindei, insotiti de cativa asistenti, mergeau in sir indian pe trotuar, catre muzeul din apropiere, Sa fi fost vreo suta, o suta cincizeci de baietei si fetite. Si ca de obicei, aceasta imagine ma tulbura si ma hipnotizeaza. Imi vine sa-i pup pe fiecare in parte si pe toti laolalta. Colegul a trecut printre ei, cu gandurile lui oarecum ascunse, dar eu n-am putut. O data ca nu am indraznit sa "obturez" fie si pentru o clipa, curgerea acelor ingeri, dar mai ales fiindca aveam marele privilegiu de a-i privi atat de aproape si de a accepta cu toata bunavointa bucuria pe care mi-o face Dumnezeu. Nu am eu, razvratit pacatos, cum sa ma compar cu Sfantul Serafim de Sarov, pe care il am undeva acolo, nu ca un "licurici" ci ca un far, dar asa cum spunea el, asa simteam si eu: "comori nepretuite", inocenta si curatenie sufleteasca in sens absolut!!!
Inca o data, mare bucurie mi-ai facut cu povestea de mai sus. Asa zic eu ca ne putem mantui unul pe altul!!!
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc)

Last edited by Mosh-Neagu; 02.07.2015 at 01:22:34.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.07.2015, 01:56:52
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

"Nu există carieră în viața duhovnicească.

Într-o societate unde fiecare se imaginează fiind primul, nimeni nu progresează. În schimb, dacă se consideră întotdeauna ultimul, întâlnirea cu aproapele devine de fiecare dată prilejul unui folos și a unui spor duhovnicesc. Astfel, e preferabil să fii ultimul. Dacă sunt primul, e o plictiseală groaznică. Dacă sunt ultimul, e o bucurie continuă, pentru că învăț mereu ceva util."

(„Din viață și din Duh”, Arhimandritul Sofronie, pag. 58)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.07.2015, 02:07:29
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

"Nu lăsați ca lucrurile acestei lumi să vă împrăștie mintea. Concentrați-vă toată atenția, dedicați-vă toată puterea unei vieți care să corespundă duhului poruncilor Evangheliei."

("Din Viață și din Duh", Arhimandritul Sofronie)
Reply With Quote
Răspunde