![]() |
![]() |
|
#931
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Si eu cand dadeam exemplul Sf. Ioan Botezatorul in pantecele Elisabetei, tot la o astfel de comuniune prin har cu Duhul Sfant ma refeream, comuniune, intrucatva nedeplina, doar ca o imbiere si chemare spre Hristos, fiindca cei din Faptele Apostolilor nu au fost ulterior scutiti de Botez. Primirea acelui har nu li s-a considerat lor ca stergere a pacatului stramosesc. Citat:
Citat:
In aceste exemple nu vorbim de Taina Euharistiei care, din cate stiu eu, Citat:
Or, partasia euharistica e ceva mult mai mult. Cu muult mai mult! Sigur ca Painea si Vinul Euharistic sunt Trupul si Sangele lui Hristos, dar simpla lor ingerare mecanica fara constientizarea si curatirea prealabila, ne poate fi si spre osanda. Tine si de receptivitatea celui impartasit de a-L primi pe Hristos, de disponibilitatea de a-L salaslui in adancul cel mai de taina al inimii, ca de-acolo sa iradieze in toata fiinta. Iar, pentru asta, nu numai ca nu trebuie sa existe ziduri de pacate intre noi si El (de aia trebuie sa ne si spovedim inainte, tocmai pentru a darama zidurile si a-I face loc ), ci mai mult, omul trebuie sa fi trecut in prealabil prapastia ontologica creata de pacatul stramosesc intre Dumnezeu si umanitate. De o parte a prapastiei e moartea in care ne nastem toti, iar de cealalta e Viata. Asta e prapastia cea mai mare iar singura cale de a o trece e sa ne nastem inca o data. De data asta, pe celalalt mal... Cel al Vietii. Iar asta se intampla la Botez. Caci asta ne face Hristos cand preotul ne afunda in apa Botezului. Ne ia de pe malul lumii cazute in intunecatul thanatos, ne afunda in moartea Lui si ne scoate la lumina pe cealalta parte a prapastiei ontologice. De-abia de atunci incolo, suntem robi ai lui Dumnezeu. Nu zic ca Duhul nu sufla unde vrea, daca vrea si cand vrea. Nedumerirea era legata de succesiunea evenimentelor in ordine duhovniceasca. Eu vad asa: Imbierea pruncului prin har inca din pantece, cand mama se impartaseste, apoi --->nastere biologica in lumea cazuta, ---> nastere din nou prin Botez, din apa si din Duh, ---> altoire ca mladita la Trupul lui Hristos, --->Hranire si crestere in/cu Hristos prin Euharistie Tu sustii urmatoarea varianta: Ingerarea prin placenta de catre prunc a Trupului lui Hristos,---> nastere biologica in lumea cazuta ---> nastere din nou prin Botez, din apa si din Duh ---> ...?? Si aici m-am poticnit. Nu inteleg unde vine altoirea ca mladita la Trupul Lui Hristos in modelul tau. Daca zici ca inca din pantece, atunci Botezul si lepadarile de satana nu mai au rost. Daca zici ca in pasajul din Faptele Apostolilor, cand oamenii aceia desi primisera harul, nu erau mladite altoite inca, atunci trebuie sa vedem in acel har primit de cei nebotezati (inclusive prunc in pantece) doar o chemare spre a fi mladite ale vitei. De-abia dupa ce se prinde altoiul, poate curge seva vitei si prin mladita nou altoita. Sau cum e, daca nu-i asa? Last edited by delia31; 14.08.2015 at 15:29:10. |
#932
|
|||
|
|||
![]()
S-a apelat deja.
Se cheama Sf. Traditie si nu face nici o referire la asa invatatura cum ar fi "Impartasirea pruncului din pantece prin circuitul bio-digestiv al Sfintelor Taine". Ba dimpotriva, contine referinta contrariei, de ex. Sf. Taina a Botezului aplicata mamei, nu devine automat valida si pentru prunc. Problema rezolvata.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 14.08.2015 at 15:28:25. |
#933
|
|||
|
|||
![]()
Un topic frumos.
Progresăm!!...:) |
#934
|
|||
|
|||
![]() |
#935
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pacatul stramosesc (urmarea lui, in ortodoxie) este chiar pierderea harului. La fel si Maica Domnului, in momentul zamislirii, adica a primirii Duhului Sfant (harului) scrie ca i s-a sters pacatul stramosesc (urmarea lui). Desi au primit har au fost botezati apoi pentru ca, in opinia mea, botezul inseamna mai mult, de exemplu botezul nu se sterge niciodata, harul se poate pierde. Citat:
|
#936
|
|||
|
|||
![]()
Râzi tu, râzi, dar ce-ar fi să mai și zâmbim? Uite, frate, cum scria un Părinte de-al nostru (și n-avem decât să zâmbim, cu nostalgie, văzînd cum zicem noi și cum glăsuia Moșul):
Sfântul Maxim Mărturisitorul, către Talasie și către frații de obște, Întrebarea 35, Răspunsul și Scoliile Filocalia vol. 3, pp.123-125 Întrebarea 35 Deoarece Cuvântul S-a făcut trup, și nu numai trup, ci și sânge și oase, iar pe de altă parte ni se poruncește să mâncăm trupul și să bem sângele (Ioan I, 14; VI, 41; XIX, 36), dar oasele să nu le zdrobim (Ieșire XII, 46), te rog să mă înveți: ce înseamnă această împărțire întreită a Cuvântului făcut om? (Notă: constatăm că subiectul dialogului este oarecum diferit de tema noastră; totuși, așa cum vom citi, Sfântul Maxim ne poate reîmprospăta exegeza printr-o perspectivă mai cuprinzătoare decât reușim noi aici.) |
#937
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In schimb sunt regelementari (poate si canoane) cu ce sa faca cineva care varsa in acea zi, ce sa faca preotul in cazul in care cade o faramitura sau o picatura, sa nu se impartaseasca femeile cu scurgeri (aici e si canon), etc. |
#938
|
|||
|
|||
![]()
Răspuns
Hotărîndu-Se să coboare în ființă, precum numai El a știut, Cuvântul Cel mai presus de ființă și Făcătorul tuturor celor ce sunt a adus rațiunile naturale ale tuturor lucrurilor văzute și cugetate (inteligibile) împreună cu înțelesurile necuprinse ale propriei dumnezeiri. Dintre acestea, rațiunile celor cugetate sunt sângele Cuvântului, iar rațiunile celor sensibile sunt trupul Lui văzut. Deci Cuvântul fiind învățătorul tuturor rațiunilor duhovnicești, atât al celor din lucrurile văzute cât și al celor din realitățile intangibile, după cuviință și cu drept cuvânt dă celor vrednici să mănânce, ca pe un trup, știința cuprinsă în rațiunile lucrurilor văzute și să bea, ca pe un sânge, cunoștința aflătoare în rațiunile celor inteligibile. (1 Scolie) Pe acestea le-a pregătit Înțelepciunea în chip mistic încă de odinioară, dregînd vin și aducînd jertfe, precum se spune la Proverbe (IX,2). Iar oasele, adică rațiunile mai presus de înțelegere despre Dumnezeire, care depășesc în chip nesfârșit toată firea creată, nu le dă - neavînd firea celor create vreo putere ca să intre în legătură (relație) cu acestea. (nota 117, Păr. Stăniloae) Scolie 1 Vorbește de ființa, de puterea și de lucrarea fiecărei făpturi. Acestea se văd la toate făpturile și prin ele e cunoscut Dumnezeu ca Făcător, proniator și Judecător. Sau vorbește de cele două părți din care se alcătuiesc făpturile, adică de materia și forma celor mai sensibile sau de ființa și accidentul celor inteligibile sau de virtutea și cunoștința prin care se face cunoscut celor vrednici Cel mai presus de cunoaștere. Nota 117 Firea noastră creată nu poate cunoaște prin puterea ei finită cele ale lui Dumnezeu, ci numai dacă primește puterea lui Dumnezeu, ca prin El să cunoască ale lui. Last edited by Ioan_Cezar; 14.08.2015 at 18:54:32. |
#939
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Și, iarăși, trupul Cuvântului este virtutea adevărată, sângele este cunoștința fără de greșeală (Scolie 2), iar oasele teologia (cunoștința de Dumnezeu) cea negrăită (Scolie 3). Căci precum sângele se preface în forma trupului, tot așa cunoștința se preface prin făptuire în virtute. (nota 118) Scolie 2 Teologia negrăită este neștiința totală în sens de depășire, care este atât de necunoscută, pe cât se cunosc cele ce pot fi cunoscute în chip natural. Scolie 3 Prin sânge înțelege îndumnezeirea, care va fi viața celor ce se vor învrednici de ea. Căci sângele e simbolul vieții. Nota 118 Cunoștința generală duce la virtute, iar virtutea duce la o cunoștință specială. Last edited by Ioan_Cezar; 14.08.2015 at 19:34:11. |
#940
|
|||
|
|||
![]()
Mulțumesc Cezar. :)
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sa ne impartasim saptamanal | Daniel777 | Impartasania (Taina Euharistiei) | 433 | 23.05.2015 02:12:04 |
Cum sa ne impartasim? | Adriana-Simona | Impartasania (Taina Euharistiei) | 21 | 09.01.2014 14:17:16 |
|