![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Arată-mi postul tău prin lucruri
din “Omilii si cuvantari” SFANTUL IOAN GURA DE AUR De vei vedea sărac, miluiește-l; de vei avea vrășmaș, împacă-te cu el ; de vei vedea pe prietenul tău sporind, nu-l zavistui ; de vei vedea femeie frumoasă, trece-o cu vederea. Și nu numai gura să postească, ci și ochiul, și auzul și picioarele, și mâinile și toate mădularele trupului nostru. Să postească mâinile curățindu-se de răpire și de lăcomie. Să postească picioarele, depărtându-se din căile ce duc la priveliștile fărădelegii. Să postească ochii, învățându-se să nu caute niciodată la fețe frumoase, nici să iscodească cele străine. Că hrană a ochilor este privirea. Dacă privirea va fi păcătoasă, vatămă postul și răstoarnă toată mântuirea sufletului, iar de va fi după lege, împodobește postul. Foarte necuviincios este, ca prin post, să ne oprim de bucate și chiar de cele îngăduite, iar cu ochii să ne înfruptăm și de cele oprite. Nu mănânci carne ? Să nu mănânci nici, dar nici cu ochii să nu poftești. Să postească și auzul. Iar post al auzului este a nu primi grăiri de rău și clevetiri, că zice: „Auz deșert să nu primești”. Să postească și gura de cuvinte de rușine și de ocară. Că ce folos este când ne depărtăm de carne de pasăre și de pește, iar pe frați îi mâncăm și îi mușcăm. Cel ce grăiește de rău a mâncat carnea fratelui și a mușcat trupul vecinului. Pentru aceasta și Pavel a îngrozit, zicând : „Iar dacă vă mușcați unul pe altul și vă mâncați, vedeți să nu vă nimiciți voi între voi” (Galat 5, 15). Nu ai înfipt dinții în carne, dar ai înfipt grăirea de rău în suflet, stricând numele cel bun al aproapelui. Nenumărate rele ți-ai pricinuit și ție și aceluia, și multor altora. Că și pe cel ce a auzit l-ai făcut mai rău, clevetind pe aproapele. Și de va fi păcătos, se face mai trândav, aflându-te tovarăș al păcatului. Iar de va fi cu fapte bune se ridică spre mândrie și se trufește, pentru căderea altora, nălucind lucruri mari pentru sine. Și pe lângă toate acestea a vătămat obștea Bisericii, că cei ce aud nu clevetesc pe cel ce a greșit, ci ocările lor se îndreaptă asupra tuturor creștinilor. Nu vei auzi pe cei necredincioși când zic : Cutare este desfrânat ! Ci lăsând pe ai lor, pe toți creștinii îi clevetesc. Și astfel ai adus pricină de a se huil numele lui Dumnezeu. Că precum de vom petrece lăudat, se slăvește numele lui Dumnezeu, tot așa de vom petrece în păcate se hulește și se ocărăște numele Lui. Apoi pe cel ce l-ai clevetit l-ai rușinat, și în acest chip mai nerușinat l-ai făcut, vrășmaș și pizmiaș făcându-ți-l. Iar pe tine te-ai făcut vinovat pedepsei, căci ai vorbit lucruri care nu te privesc. Și să nu-mi spună cineva că atunci grăiesc de rău când spun minciuni, iar nu când grăiesc adevărul. Chiar de vei spune adevărul prin clevetire, vei avea vină. Că și fariseul acela a clevetit pe vameș spunând adevărul, dar aceasta nu l-a îndreptat. Spune-mi oare vameșul nu era vameș și păcătos ? Arătat este tuturor că da. Dar pentru că fariseul l-a prihănit, a pierdut toate. Voiești să îndreptezi pe fratele tău ? Lăcrimează, roagă-te lui Dumnezeu pentru el, ia-l deosebit și îndeamnă-l, sfătuiește-l, roagă-l. Așa și Pavel făcea, căci zice : „Mă tem ca nu cumva, venind iarăși, să mă smerească Dumnezeul meu la voi și să plâng pe mulți care au păcătuit înainte și nu s-au pocăit de necurăția și de desfrânarea și de necumpătarea pe care le-au făcut” (II Cor. 12, 21). Arată dragoste către cel ce a greșit încredințează-l că, aducându-i aminte de păcat, porți grijă de el, iar nu-l vădești. Apucă-i picioarele și sărută-i-le, nu te rușina dacă voiești cu adevărat să-l vindeci. Asemenea și doctorii fac, căci de multe ori roagă și sărută pe bolnavi, ca să primească doctoria cea mântuitoare. Fă și tu așa. Arată preotului rana ; lucrul acesta este a celui ce poartă grijă, a celui ce are milă. Și nu numai pe cei ce grăiesc de rău, ci și pe cei ce aud pe alții grăind de rău, îi sfătuiesc să-și astupe urechile și să urmeze proorocului care zice : „Pe cel ce clevetea în ascuns pe vecinul său, pe acela l-am izgonit” (Ps. 100, 6). Zi către vecinul tău : De ai pe cineva ca să-l lauzi și să-l vorbești de bine, deschid urechile ca să primesc laudele, iar de voiești să vorbești de rău, închid intrarea cuvintelor, căci nu sufăr să primesc gunoi și noroi. Ce dobândă primesc să știu că cutare este rău ? Dimpotrivă, mare vătămare este lucrul acesta și paguba cea mai de pe urmă. Zi către vecinul tău : Să purtăm grijă de cele ale noastre, cum vom da seamă de greșalele noastre, iar iscodirea aceasta s-o folosim la viața noastră. Ce îndreptare și iertare vom avea, când pe cele ale noastre niciodată nu le luăm în minte, iar pe cele străine așa cum de-adinsul le iscodim ? Și dacă ar trece cineva și s-ar uita în casa ta, cercetând cele dinlăuntru, face un lucru urât și plin de rușine, așa și cercetarea celor străine este un lucru al mojiciei celei mai de jos. Și lucru de râs este că astfel de viață având clevetitorul și nepurtând grijă de ale sale, când spune cuiva ceva din cele ascunse, îl roagă pe acela și îl jură ca nimănui să nu mai spună, prin aceasta arătând că a făcut un lucru vrednic de prihană. Și dacă-l rogi și-l juri pe acela căruia i-ai spus cuvântul, să nu-l mai spună la altul, dovedit este că nu ai încredere în el și mai bine era să nu-l fi spus lui. De țineai cuvântul erai în siguranță. După ce l-ai vândut, de ce mai porți de grijă să nu se răspândească. De voiești să nu iasă cuvântul la altul, nu-l spune la nimeni. Iar după ce ai vândut altuia păzirea cuvântului, de prisos mai juri pe cel căruia i l-ai spus ca să-l păzească. Dulce este a grăi de rău, vei zice. Cu adevărat dulce este a nu grăi de rău. Cel ce a grăit de rău, este îngrijorat, presupune, se teme, se călește, își mușcă limba și tremură ca nu cumva să audă alții cuvântul și să-i vină vreo primejdie, pentru că a pricinuit vrajbă. Iar cel ce ține cuvântul, este fără de grijă și cu multă dulceață trăiește, căci zice : „Auzit-ai cuvânt? Să moară la tine” (Înț. Is. Sirah 19, 10). Ce înseamnă „să moară la tine” ? Să-l stingi, să-l bagi înlăuntru și să nu-l lași să iasă afară, nici puțin măcar. Iar mai bine este să te silești ca nici să superi pe cei ce grăiesc de rău pe alții. Și dacă vei primi cândva, bagă-l înlăuntru, omoară ceea ce ai auzit, dă uitării, ca să fii asemenea cu cei ce nu au auzit și cu multă pace și liniște vei petrece viața aceasta. De vor vedea vorbitorii de rău că ne întoarcem de la ei, vor înceta și ei acest obicei rău, își vor îndrepta greșala și apoi vor petrece viață lăudată, iar pe noi ne vor avea ca pe niște mântuitori ai lor și ca pe niște făcători de bine. Precum a grăit de bine și a lăuda este începutul prieteniei, așa și vorbirea de rău și cleveteala este începutul și pricina vrajbei, a urâciunei și a nenumărate rele. Nu din altă pricină am căzut în nepurtarea de grijă de cele ale noastre, ci din a iscodi și a cerceta cele străine. Este cu neputință omului grăitor de rău și iscoditor al vieților altora, să poarte grijă vreodată de petrecerea sa. Și fiindcă toată osârdia lui o cheltuiește la iscodirea altora, de nevoie este ca toate cele ale lui să rămână fără cercetare și fără de nici o purtare de grijă. Plăcut lucru este când toată stăruința noastră o cheltuim la purtarea de grijă de cele ale noastre și la judecata păcatelor noastre. Și numai astfel vom putea spori, Iar când totdeauna grijești de cele străine, când vei purta de grijă de răutățile tale ? Deci să fugim, iubiților, să fugim de vorbirile de rău, cunoscând că acestea sunt prăpastie diavolească și pânditură a vicleșugului, diavolesc. Diavolul ne îndeamnă ca să nu purtăm griiă de cele ale noastre pentru ca să ne facem mai cumplite răspunsurile și învinuirile la înfricoșata judecată. Și nu numai lucru acesta este cel mai rău, că vom da seamă atunci pentru cele ce am vorbit, ci și păcatele noastre în acest fel mai grele le facem, lipsindu-ne astfel de orice cuvânt de îndreptare. Și cel ce cercetează cu de-amănuntul cele străine, nu va dobândi niciodată iertare. Nu pentru păcatele sale, numai pentru greșalele noastre ne va hotărâ Dumnezeu pedeapsă, ci și pentru cele străine, adică când vorbim de rău pe fratele nostru. De aceea a sfătuit Dumnezeu, zicând : „Nu judecați, ca să nu fiți judecați” (Mt. 7, 1). Și precum omul cel blând, iubitor de semeni și iertător își micșorează păcatele sale, așa cel mânios, crud și neiertător își mărește păcatele sale. Deci să izgonim din gura noastră toată grăirea de rău, știind că și cenușă de vom mânca, nici un folos nu vom dobândi din această aspră petrecere, dacă nu ne vom depărta de acest obicei. Că nu cele ce intră în gură spurcă pe om, ci cele ce ies. De va mesteca cineva noroi, fiind tu de față, oare nu ocărăști și cerți pe cel ce face unele ca acestea ? Fă la fel și cu grăitorul de rău. Că mirosul cel urât ce iese din mestecarea noroiului nu împunge așa tare membrana creierului celor ce aud, precum împunge putoarea păcatelor străine și viața necurată, mâhnind și tulburând sufletul celor ce aud. Să ne depărtăm dar, de grăirea de rău, de cuvintele de ocară, de hulă și nici pe vecinul, nici pe Dumnezeu să nu-L vorbim de rău. Că mulți din vorbitorii de rău la atâta turbare au ajuns, încât de la clevetirea semenilor și-au ridicat limba lor asupra Stăpânului. Și cât de mare este răul acesta, vedem din lucrurile cele ce acum ne-au ajuns.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
În legătura cu aceasta, să cercetăm cele ce urmează. Dacă sfintele Daruri pe de o parte sunt aduse lui Dumnezeu, iar pe de alta sfințesc pe cei ce au trebuință de sfințire, de ce credem că, prin aducerea lor, cinstim și pe cei deja sfințiți și întru totul desăvârșiți (adică Sfinți)? Și de ce...
Atunci când îi chemăm într-ajutor, rugându-ne lor pentru vreun lucru, le făgăduim Liturghia acestor Daruri, ca și cum am vrea sa le închinăm lor sau să le aducem pentru ei, ca să-i îmbunăm? - Pentru că, după cum am spus mai înainte, aducerea Darurilor are și alt rost, potrivit căruia Darurile devin ale Sfinților atunci când ele sunt aduse lui Dumnezeu ca mulțumire pentru slava cu care El i-a slăvit și pentru desăvârșirea cu care i-a fericit. Darurile sunt într-adevăr, ale lui Dumnezeu, ca unele ce sunt aduse Lui; ele sunt și ale credincioșilor care au nevoie de ajutor, ca unele ce sunt ajutătoare; dar totodată sunt și ale Sfinților, deoarece sunt aduse lui Dumnezeu din pricina lor. Într-adevăr, darul hărăzit mie este al meu, oricare ar fi primitorul (chiar daca îl primește altul). Căci nu toate darurile le primim chiar în mâinile noastre, ci pe unele le primim și prin prieteni, prin ai casei, sau, într-un cuvânt, prin orice persoana căreia dăruitorul le încredințează, ca să ne facă plăcere. De aceea Mântuitorul zice ca El însuși e Acela Care primește când dăm ceva săracilor, pentru că cei ce dau de pomană la sărmani, pentru Domnul fac aceasta. Asemenea și Sfinții primesc Darurile noastre, pentru ca datorită lor se aduc lui Dumnezeu; adică după cum pomana la săraci se face din iubirea pentru Hristos, tot așa și aducerea Darurilor se face din iubirea pentru Sfinți. Deoarece îi iubim peste măsura de mult, noi socotim bunurile lor ca ale noastre și ne bucurăm împreună cu ei de fericirea lor, ca și cum noi înșine am fi părtași ai acestei fericiri. Bucurându-ne astfel pentru bunătățile ce le-a dat lor Domnul, mulțumim Dătătorului să-i aducem daruri în semn de recunoștință. Dar Sfinții primesc Darurile, nu numai pentru ca aducerea Darurilor se face din iubire pentru ei, ci și pentru că ei se bucura și se veselesc foarte, când noi aducem lui Dumnezeu mulțumire și slavă prin aceste Daruri. Căci, după cum cel mai greu păcat al nelegiuiților e ca, din pricina lor, Dumnezeu e hulit între neamuri, tot așa cea mai mare bucurie și dorință a Sfinților este ca, printr-înșii să fie slăvit Dumnezeu. Pentru aceasta s-au nevoit fără încetare cât au trăit în trup și tot aceasta le este îndeletnicirea necurmată, pricină de desfătare și cea mai mare fericire după ce s-au mutat de pe pământ la cer. Căci dacă petrecem mulțumind necontenit lui Dumnezeu și făcând toate numai spre slava Lui chiar și atunci când abia nădăjduim la această fericire, cu atât mai mult acum, când recunoștința le e cu mult mai mare, cand sunt deja desăvârșiți, când nu mai nădăjduiesc bunurile ci simt dărnicia lui Dumnezeu chiar în chip nemijlocit, când au ajuns luminători ca soarele din simpli pământeni ce erau, fii măriți și locuitori ai Împărăției cerurilor din robi netrebnici, mijlocitori (ocrotitori) ai noștri, din pârâți vinovați, prin trecerea pe care o au înaintea Judecătorului! Așa se face că Sfinții nu se mai satură slăvind pe Dumnezeu și li se pare că singuri nu-I mulțumesc deajuns; de aceea ei doresc ca toți îngerii și oamenii sa ia parte la imnul lor de laudă, pentru ca datoria lor de recunoștință să fie plătita lui Dumnezeu într-un chip mai vrednic de măreția Lui, fiind ea sporită prin înmulțirea lăudătorilor. Mărturii pentru aceasta sunt sfinții tineri cei dimpreună cu Azaria care au ieșit nevătămați din cuptorul cel de foc; simțindu-se datori să aducă mulțumire Izbăvitorului lor și să-L laude pentru minunea pe care o făcuse cu ei, nu s-au mulțumit să cânte numai ei singuri și au socotit că glasul lor nu e deajuns pentru aceasta; ei chemau într-ajutor pe îngeri, pe tot neamul omenesc și chiar cerul cu soarele și cu stelele, pământul, munții și toate lucrurile necuvântătoare și neînsuflețite, cu un cuvânt toată făptura. Iată cât de mare era râvna Sfinților de a lăuda pe Dumnezeu încă de pe când trăiau pe pămând și deci cu atât mai mult acum, când sunt eliberați de trupul păcatului. De aceea, dacă cineva, aducându-și aminte de Sfinți, de cinstea, de fericirea și de slava lor, laudă pe Dumnezeu, Cel ce i-a încununat pe dânșii, acela le pricinuiește bucuria și desfătarea cea mai curată decât toate bucuriile, mai cu seamă atunci când laudă pe Dumnezeu nu numai prin simple cuvinte, ci aducându-I și daruri și mulțumire și încă niște daruri care-I plac așa de mult și care sunt prețuite cu cea mai înaltă cinste. Căci atunci, Mântuitorul Însuși, primind Darurile noastre cu bunăvoință, ne da în schimb mult mai mult decât se cuvine, adică chiar Trupul și Sângele Său; iar Sfinții bucurându-se de Daruri mai mult decât de orice alt lucru cu care i-am putea cinsti pe ei, se oferă cu totul să ne dea ajutorul lor la orice nevoie avem. Căci ei imită întru toate pe Stăpânul lor.(Sfântul Nicolae Cabasila - Explicări la dumnezeiasca Liturghie) http://edituradeisis.ro/opencart/ind...product_id=203
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Numeroase sunt darurile pe care Dumnezeu le-a făcut oamenilor, atât cele pe care El le-a dăruit deja, cât și cele pe care El le dă celor care s-au luptat pentru a le păstra pe cele dintâi. Dar cel mai mare dar dintre toate, cel care-l face pe om să fie om – este de a-L iubi pe Dumnezeu în curăție, de a trăi după minte, de a stinge patimile și de a nu avea nicio îndulcire dintru păcat. Ori, puterea de a trăi în acest chip și de a fi curați după ce am biruit toate păcatele a fost așezată în noi încă de la început: mai întâi, puterea de a omorî păcatul – nu fără suferință, ci, după ce ne vom fi războit. Apoi, după ce vom fi arătat și izbutit tot ceea ce ține de puterea noastră, aceea de a face să înceteze ostenelile noastre, de a fi buni fără lupte și a rămâne fără păcat – după ce vom fi dobândit până și nestricăciunea trupului.
A înțelege altfel ceea ce privește omul ar fi nesăbuit, căci, dacă firea nu ar fi fost atât de aplecată spre păcat și deși făcând și folosind totul împotriva acestuia – noi nu am putea scăpa în întregime neatinși de rănile care decurg de aici și această stare rea ar fi în noi neschimbătoare. Am fi, astfel, mai răi decât dobitoacele în care nu este niciun rău și ne-ar fi aproape cu neputință a nu-L huli pe Făcătorul că nu e întru totul Bun – și, cu atât mai mult, făcătorul răului – de a nu-l fi răsplătit întotdeauna pe cel drept, cerând de la noi ceea ce El nu ar fi sădit în noi și de a cere plată fără a-l fi într-armat pe om împotriva tuturor păcatelor. Numai dacă El ne-ar fi legat de puterile binelui încă de la început, astfel încât am fi fost buni fără măcar a fi suferit cât de puțin în lume – și, desigur, nu ar fi fost cu putință să fi fost buni în acest chip, fără să fi avut de alergat noi înșine spre bine și virtute, căci noi am fi fost atunci pregătiți mai degrabă să răbdăm binele decât să-l săvârșim. Cum, dar, am fi putut noi să folosim această libertate a propriei noastre voințe, pe care am primit-o ca ea să fie pricina laudelor și a biruințelor pentru acei care se sprijină pe puterile lor, spre deosebire de cei care nu sunt copți și pliniți decât prin firea trupului? Dar lui Dumnezeu nu I-ar fi fost bineplăcut ca omul să nu poată ajunge vreodată la capătul acestor izbânzi ale virtuții cu care El a cinstit firea noastră și să-l lase să lupte la nesfârșit, fără a cunoaște capătul și încununarea luptei sale, căci nu ar fi fost nimic mai împovărător pentru om, câtă vreme toate celelalte făpturi au un țel spre care se îndreaptă și la care e de nevoie să ajungă. De aceea, trebuie să primim și să credem că puterea de a lupta împotriva păcatului a fost așezată în firea omenească și că noi trebuie să facem ca această putere să treacă în faptă, devenind buni în noi înșine și prin noi înșine, spre a plini binele care se află în noi și pentru a încheia luptele și ostenelile. Dacă nu, de ce am mai avea nevoie de lupte, dacă nu pentru a apăra virtutea care este nedeplină în noi și pentru a nu o lăsa prea depărtată de cea care ne-a fost poruncită? Atunci, nu va mai putea fi nicio primejdie și nicio putere tinzând spre păcat, ori de care fel ar fi, întrucât Dumnezeu – Binele desăvârșit – Care este întreaga noastră nădejde, nu lasă niciun loc din care El să lipsească. (Sfântul Nicolae Cabasila - Cuvântări teologice: la Iezechiel - Hristos - Fecioara Maria) http://edituradeisis.ro/opencart/ind...product_id=185
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Acestea sunt darurile lui Dumnezeu pentru om și aceasta este măreția lor. Primind astfel, din mâna Sa, o fire atât de bună, oamenii ar fi luat-o cu atât mai bună, cu cât ar fi păstrat într-înșii darurile dintru început; dar ei au stricat-o într-atât, încât nu au mai fost în stare să stăpânească și nici să folosească aceste daruri pe care le primiseră – și cu atât mai puțin darurile încă și mai bune, pe care ar fi urmat să le primească de la Dumnezeu, dacă s-ar fi dovedit buni chivernisitori ai celor dintâi dăruite. Dar nimeni nu a pus în lucrare puterea de a lupta împotriva păcatului – putere pe care o aveau în firea lor și care se afla în toți. Nu s-a găsit nimeni care să fi trăit ferit de învinuiri și boala începută de cel dintâi dintre oameni și împărtășită celorlalți își întinse stăpânirea asupra tuturor. Părea că firea noastră avea răul în sine, că frumusețea firească a omului se ascunsese și că, întru atâtea trupuri omenești, omul rămăsese nevăzut, căci toțiii lucrau toată fărădelegea și răutatea pe care le-o îngăduia sufletul, fără ca, vreodată, binele care se găsea în firea omenească să se fi arătat a ființa cu adevărat.
Dar Preacurata Fecioară, fără a avea cerul drept cetate – căci ea nu fusese zămislită din trupuri cerești, ci din cele pământești, într-un chip care ne este obișnuit tuturor celor din acest neam căzut, care și-au uitat firea cea dintâi – ea singură dintre oameni s-a luptat cu putere, de la început și până la sfârșit, împotriva oricărei răutăți. Doar ea a întors lui Dumnezeu neatinsă frumusețea pe care El ne-a dat-o, numai ea s-a folosit de toată puterea și de toate armele pe care El ni le-a încredințat. Prin iubirea față de Dumnezeu și prin puterea minții sale, prin voința sa mereu dreaptă și prin nemărginirea înțelepciunii sale, ea a îndepărtat orice păcat și a dobândit o biruință neasemănată. Astfel, ea l-a dezvăluit pe om așa cum a fost el zidit dintru început. Astfel, L-a dezvăluit ea pe Dumnezeu și înțelepciunea Sa fără prihană – și cât îl iubește El pe om. Pe Cel pe Care L-a înveșmântat cu trup și L-a înfățișat ochilor tuturor, ea Îl zugrăvise mai întâi după ea însăși și nimănui altcuiva decât ei, dintre toate creaturile, nu i-a fost cu adevărat cu putință să-L cunoască pe Făcătorul (Înțelepciunea lui Solomon, 13, 1). Căci, aici pe pământ, nici Legea nu putuse să facă atât, nici gura Proorocilor, nici meșteșugul dumnezeiesc arătat de zidirile văzute, nici cerurile spunând slava Făcătorului (Psalm 18, 1), nici grija și luarea-aminte a îngerilor, nici nimic altceva din ceea ce a fost făcut, nimic nu putea arăta în afară nici bunătatea, nici înțelepciunea dumnezeiască. Doar un om purtând chipul lui Dumnezeu, dacă s-ar fi arătat el însuși așa cum e, fără a adăuga vreo trăsătură, Îl putea arăta cu adevărat pe Acest Dumnezeu. Singură Fecioara Preafericită a putut arăta acest lucru, doar ea a putut păstra cu strălucire firea omenească neîntinată de orice stricăciune, ea singură dintre toți oamenii care au fost și care vor urma, căci nimeni altcineva, zice Proorocul, n-ar putea să scoată ceva curat din ceea ce este necurat (Iov 14, 4). Acesta este lucrul care, mai mult decât oricare minune, stârnește nu numai minunarea oamenilor, ci și a îngerilor; acest lucru întrece orice cuvânt: ca Fecioara să fie o făptură omenească, având în sine toate ale oamenilor, fără a adăuga ceva – și să scape stricăciunii proprie firii omenești căzute. Cum a putut săvârși ea aceasta? Cu ce gânduri? Ba, mai mult, cum a intrat la început în acest plan, cum s-a încumetat a se avânta în această luptă, despre care n-auzise să se spună că ar fi câștigat-o vreunul din neamul ei? Spre care dintre cei din vechime și-a îndreptat ea privirea? Cine se putea aștepta la biruință din partea ei? De unde își trăgea ea atâta cutezanță? Firea era căzută și este cu neputință a spune în câtă răutate se târau cei mai mulți dintre oameni. Binele era rar și era socotit ca îndatorire doar celor ce urmau să vină, astfel era înțeles că putea fi de folos celorlalți. (Sfântul Nicolae Cabasila - Cuvântări teologice: la Iezechiel - Hristos - Fecioara Maria) http://edituradeisis.ro/opencart/ind...product_id=185
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Așadar, de unde își trage Fecioara biruința? Nefiind venită în lume înaintea celorlalți oameni, n-a putut primi o fire omenească lipsită de orice răutate și, în același timp, nevenind după Omul Cel Nou, nu a putut să primească de la El lucrarea cea nouă. Fără îndoială că nu ar fi fost nemaipomenit ca Adam să fi învins păcatul, de vreme ce toate, deopotrivă, îl împingeau spre virtute și-l îndepărtau de rău: felul său de viață, locul plin de tot felul de bucurii, lucrarea lipsită de orice fel de pătimire, trupul neîmpărtășit de stricăciune, sufletul lipsit de pofta pentru păcat. Mai mult încă, el nu avea nici un om drept pricină a nașterii sale, cunoscându-L de-a dreptul pe Dumnezeu ca Părinte al firii Sale, ca Învățător și Legiuitor. El era deci gătit pentru deplina împărtășire de El și ar fi trebuit astfel să poarte în sine o neostoită dorință după Dumnezeu. Totodată, pentru cei veniți în lume după har și împăcare, în vremea Noii Jertfe și a revărsării Duhului, după negrăita Naștere din apă și din înfricoșătoarele Taine ale Sfântului Altar, pentru cei care s-au folosit astfel de ajutorul cel mai presus de fire, a fi străini de toată răutatea nu este nicio minune.
Ori, dacă este atât de greu și aproape cu neputință pentru un om să se împotrivească până la capăt păcatului și, dacă însuși întâiul om a fost, deopotrivă, și cel dintâi care a călcat porunca și care, fiind atât de bine înarmat pentru a săvârși binele și virtutea, a căzut de îndată, fără să rămână neclintit în fața asaltului; ba, mai mult, dacă, după baia Botezului și primirea harului, chiar și pentru cei care s-au aplecat mai temeinic către înțelepciunea cea mai înaltă și au ajuns stăpâni loruși, chiar și pentru aceștia se află rele de care nu sunt cu totul nevinovați și, dacă, prin urmare, au nevoie în orice moment de curățiri neîncetate: ce ar fi putut ea reuși din ceea ce nici unul din cei care s-au ostent în multe chipuri n-a izbutit – nici înainte de boala tuturor, nici după Tămăduitorul de care s-au folosit toți – boală pe care Fecioara a putut totuși să o tămăduiască, cu toate că ea a venit în lume atunci când răul era mai grozav, pe pământul pedepsei, în sânul unei firi învățate să fie biruită în fiecare ceas, într-un trup robit morții, chiar atunci când toți cei care puteau să te împingă către rău erau la un pas de tine și toți cei care ar fi știut să ducă lupta nu erau de față, ea a putut, în cele din urmă, să-și păstreze sufletul curat de orice răutate, devenind o făptură cu totul omenească, numai și numai prin înțelepciunea sa. Ce minte ar putea să priceapă pe deplin acestea și ce limbă ar putea să o cânte cu vrednicie pe Fecioară? Astfel, înainte de împăcarea tuturor, înainte să fi venit Făcătorul de pace, ea a nimicit în ea însăși vrajba, a deschis cerul, a adus harul, a căpătat puteri asupra păcatului – o, minune mai presus de minte! Ce a putut, deci să dea Fecioara tot atât de suprafiresc, încât să poată fi asemenea Jertfei? Astfel, înainte de alegerea sa, în așa fel făcută în ciuda împotrivirii firii, ea s-a înfățișat lui Dumnezeu trecând peste vrăjmășia care încă vie, iar peretele care despărțea lumea de Dumnezeu n-a putut dăinui în fața dorinței unui singur suflet. Este, oare, lucru mai vrednic de laudă? Într-adevăr, Dumnezeu nu o pregătise în chip deosebit pentru această înțelepciune, iar dăruindu-i tot atât cât și altora, El nu o socotise vrednică de un ajutor mai mare; doar folosindu-se de sine însăși și de căi obișnuite, dăruite tuturor pentru urcușul spre virtuți, ea a dobândit această biruință nemaipomenită și mai presus de fire. (Sfântul Nicolae Cabasila - Cuvântări teologice: la Iezechiel - Hristos - Fecioara Maria) http://edituradeisis.ro/opencart/ind...product_id=185
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos | Nestiut | Generalitati | 4 | 10.04.2014 19:58:59 |
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos | mirelat | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 23 | 25.09.2013 03:44:16 |
Dogmatica Patristica Ortodoxa | myself00 | Generalitati | 7 | 10.09.2012 19:23:37 |
Despre trupurile inviate in patristica | Mihnea Dragomir | Sfinti Parinti (Patrologie) | 99 | 29.05.2012 14:09:59 |
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata | tatolivia | Intrebari utilizatori | 0 | 09.10.2011 15:10:56 |
|