![]() |
![]() |
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Citat:
* Pe de altă parte, legat de geneza unei adicții (cele câteva picături de vin - nu de Sfântul Sânge al Domnului), e posibil să avem surprize. Nu voiesc să intru în detalii, precizez doar că în geneza unei adicții nu contează cantitatea (mare) a substanței ci alți factori. Mai mult chiar, cu cât cantitatea e mai discret dozată, cu atât adicția devine mai puternică, mai durabilă/mai stabilă. În capcana asta au căzut mulți care, crezînd că beau puțin alcool, de pildă, au devenit dependenți. Valabil pentru orice altă substanță și pentru orice alt stimul. Dar asta e altă discuție și o putem eventual detalia pe un topic dedicat acestui subiect. * Problema ajunării e mereu subiect de discuție. Am întâlnit preoți mai stricți în acest sens și preoți mai relaxați... Cu argumente și unii și alții...:) Eu m-aș opri la gândul că ajunarea întărește controlul și voința copilului. Așa ar putea să fie! Numai că și aici e cu dus și întors, depinzînd de multe. De pildă, unii copii pot percepe (sub influența unor sugestii străine) ajunarea ca pe o corvoadă, o obligație seacă etc. În acest caz, de cum se strecoară oarece gând de nedumerire ori împotrivire, părinții ar trebui să intervină prompt și să resemnifice ajunarea, așa încât copilul să se dăruiască Sfintelor Taine, iar nu să se simtă ...persecutat. Dacă se întâmplă să piardă sensul nobil al ajunării, copilul va trăi frustrarea și va începe să devină ostil. Cu timpul se va răci și va slăbi tot mai mult în credință, urmînd să devină, cum des auzim și vedem, un "fost" "creștin practicant". Nimic mai trist... Iar controlul și voința copilului se pot întări pe multe alte căi. Mai exact prin integrarea lui permanentă în activități organizate. Aceasta e calea cea mai simplă și mai sigură de dezvoltare, deoarece orice sarcină din cadrul unei activități (de exemplu activitatea de joc sau de învățare) solicită în mod expres și mecanismele de autocontrol, de reglaj voluntar, atențional și motor etc. Ca urmare, și ca o aplicație practică, tocmai din aceste motive e bine să ducem copilul cât mai de timpuriu la grădiniță, adică acolo unde au loc permanent activități organizate. * Controlul și voința au un rol secundar în viața duhovnicească. Probabil voi supăra ori mira pe mulți cu această afirmație, dar eu o spun cu mâna pe inimă și mi-o asum în totalitate. Dimpotrivă, oamenii cu un caracter voluntarist, bine adaptați să se controleze și să își urmeze cu voință țelurile sunt, după opinia mea, cei mai expuși la accidente duhovnicești, la păcate dintre cele mai nenorocite și la căderea din credință. Nicăieri nu au patimile un teren mai fertil decât în omul cu foarte bun autocontrol și cu voință. De ce așa paradox? Cum ar fi posibil așa ceva? Nu este oare o nebunie ce spune omul acesta? - veți fi zicînd, poate.... Ei bine, aș putea organiza răspunsul pe cel puțin trei paliere de funcționare a omului și veți vedea cum, treptat, reiese limpede pericolul unei supraevaluări în cultura noastră a voinței. Nu doar psihologia și psihanaliza arată "pericolul voinței" ci, încă mai vârtos, viața duhovnicească. Viața duhovnicească a creștinilor nu este decât secundar un act de voință. Principal ea este, dimpotrivă, o abandonare de sine, o ne-voință dusă, în cazurile cele mai fericite, aproape la extrem. Creștinul nu își făurește drum spre Înviere prin voință proprie, ci prin Dar. prin ascultare și prin curăția inimii, prin rugăciune tot mai curată, creștinul de dezlipește treptat de lut și devine fiu al lui Dumnezeu, fiu al Cerului. Postul ca act de voință este o aberație. Postul are sens și se înfăptuiește ca jertfă doar prin abandonare de sine, iubitoare (iubirea omului pentru Hristos), căreia Domnul îi răspunde dîndu-i puterea de a posti. Postul (ajunarea) nu e abținere, pentru o vreme, de la anumite mâncăruri, ci dăruire treptată Domnului astfel ca, prin golirea de sine, acolo unde lucram noi să vieze El. Acest travaliu nu ține principal de voință, ci de iubire, de iubirea noastră pentru Dumnezeu și pentru Împărăția Cerurilor. Ne dăm laolaltă din postul de dirijor al vieții noastre pentra a-I face loc Lui. Acesta este postul și acesta este sensul oricărei asceze. Când stâlpnicul rămâne ani în șir pe locul lui, aceasta nu o face prin voință, ci prin rugăciune curată și Har de la Domnul. Nu el își impune voința înaintea noastră și a Domnului, ci Domnul își gătește loc în el, pe măsură ce are loc lepădarea ascetului de sine. Lepădare care nu se face prin voință, ci printr-o mișcare viguroasă a inimii către și în Iubitul ei. E vorba așadar de o sfântă nebunie (o completă schimbare a punctelor cardinale ale minții și inimii), iar nu de o voință exacerbată în aceleași vechi coordonate ("eu și iarăși eu!"). |
|