![]() |
![]() |
|
#301
|
||||
|
||||
![]()
Acum mai bine de patruzeci de ani, în 1974, artista Marina Abramoviæ a făcut un experiment extrem de interesant într-o galerie de artă din Belgrad. Într-o sală goală a amplasat o masă pe care a așezat mai multe obiecte, printre care un trandafir, o pană, o pereche de foarfece, cuie, miere, parfum și un pistol încărcat, cu un singur glonț. De asemenea, pe masă exista un set de instrucțiuni pentru public. Timp de șase ore, persoanele din public erau invitate să folosească obiectele de pe masă în interacțiunea cu artista care, la rândul ei, se definea ca un obiect în acea seară. Împreună cu instrucțiunile exista și un disclaimer prin care artista semnase că își asumă întreaga responsabilitate pentru orice ar fi urmat să se petreacă și că, din punct de vedere legal, niciunul dintre participanții la experiment nu va fi responsabil pentru cum va alege să folosească obiectele de pe masă.
Când publicul a intrat în sală, Marina Abramoviæ îi aștepta liniștită și tăcută. Pe tot parcursul experimentului nu a scos niciun sunet. Inițial, în primele două ore, oamenii au gâdilat-o cu pana, i-au dat să mănânce struguri, au pulverizat parfum pe corpul ei. Ulterior însă, pe măsură ce tensiunea creștea, publicul a început să experimenteze și cu celelalte obiecte de pe masă. Au înțepat-o cu spinii trandafirului. I-au rupt hainele și au tăiat-o. Unul dintre participanți i-a gustat sângele. S-a ajuns până în punctul care, spre final, o persoană din public a luat pistolul încărcat de pe masă și l-a îndreptat către fața Marinei, ținând degetul pe trăgaci. Din fericire, a fost deturnat de ceilalți participanți la experiment care nu erau pregătiți să meargă atât de departe. La finalul celor șase ore, Abramoviæ s-a ridicat și s-a îndreptat către cei prezenți. Fără excepție, toate persoanele care au luat parte la experiment au fugit în acel moment. Confruntați cu umanizarea âobiectuluiâ pe care îl folosiseră, toți cei prezenți au ales fuga de responsabilitatea etică. Ce a vrut să demonstreze artista prin acest experiment la limită? Cruzimea umană inerentă? Faptul că sub stratul superficial de educație și civilizație există primordialul orientat către violență? Că, deși nu suntem pregătiți să acceptăm, răul face parte din natura umană? Posibil toate acestea, dar dincolo de aceste teorii, este mai important să reținem o declarație a artistei în legătură cu cele întâmplate la Belgrad în 1974. âDacă îi dai unui om o drujbă, vei sfârși prin a-l provocaâ, spune artista într-un interviu pentru The Guardian. Iar această frază este cheia pentru descifrarea experimentului de la la Belgrad. Dincolo de teoriile despre răul inerent, despre cruzime și violență, mai importantă este provocarea â suntem capabili de a face rău atunci când suntem provocați. Adică atunci când avem toate instrumentele la îndemână și nimic care să ne constrângă, în afară de propria moralitate. Iar moralitatea funcționează cât timp percepem umanul. În momentul în care obiectivăm omul din fața noastră, moralitatea nu mai constrânge deoarece nu este nimic imoral în a folosi un obiect. Patruzeci de ani mai târziu, experimentul Marinei Abramoviæ a ajuns global. Trăim în el în fiecare zi. Avem contextul, provocarea și pistolul. Doar că nu există un singur glonț, la fel cum nu există nici cei care să ne oprească din a apăsa trăgaciul. umători vs. nefumători, susținători ai drepturilor pentru persoanele homosexuale vs. Coaliția pro Familie, susținători ai unui partid politic vs. susținătorii altui partid, pro avort vs. pro-life etc. Exemplele pot continua, dar cred că v-ați făcut o idee. Contextul, galeria de artă din Belgrad, este internetul. Acesta este locul în care devenim judecători, procurori și călăi și apăsam trăgaciul în fiecare zi. Acesta este locul în care umanul devine obiect, iar cuvintele arme. De fiecare dată când apare un eveniment care generează păreri diferite, ia naștere ura. O ură viscerală, homicidală, exprimată cu voluptate. Iar această ură este principalul factor care împiedică învățarea. Această ură ne face să ne izolăm în bule în care au acces doar oamenii care ne împărtășesc opiniile. Suntem șocați când cineva care nu aparține microuniversului propriu are o părere diferită pentru că, nu-i așa, toți pe care îi cunoaștem cred același lucru. Mai departe, această ură propulsată în exterior ajunge la țintă, dar nu convinge pe nimeni. Încrâncenează și produce indivizi care nu își vor exprima opiniile în mod clar pentru a nu fi supuși oprobriului, dar care, în intimitatea oferită de o cabină de vot sau de o semnătură, vor acționa nu atât pentru a-și susține o idee, cât pentru satisfacția de a face fix acel lucru pentru care și-au primit porția de ură, întocmai precum angajatul tăcut pe care șeful îl terorizează și îl ironizează constant și care se răzbună atunci când vine HR-ul cu formularul de evaluare. Vă întrebați de unde radicalismul global din ce în ce mai prezent în viețile noastre? Vă întrebați cum de indivizi imprevizibili în sensul negativ al cuvântului, radicali și îngrijorători acced în poziții de putere? Ei bine, ura este răspunsul. Acești indivizi vin pe un val al urii care produce două efecte: generează o susținere încrâncenată, pe de o parte, iar pe de altă elimină dezbaterea și, ca atare, învățarea. Astfel ia naștere un teren extrem de fertil pentru acești lideri a căror popularitate nu este decât efectul de bumerang al urii. Dezbaterea presupune disponibilitatea de a-l asculta cu adevărat pe celălalt, chiar dacă ești înclinat să îl contrazici inițial. Însă, prin natura ei, dezbaterea înseamnă să nu știi dacă îl vei contrazice sau nu pe omul din fața ta înainte ca el să deschidă gura. Și tocmai de aceea o dezbatere reală este extrem de valoroasă deoarece ea are potențialul de a te ajuta să vezi partea ascunsă a lunii â lumea prin ochii celui care îți vorbește. Însă în momentul în care fetișul pentru propriile idei este mai puternic decât disponibilitatea de a învăța, decât dorința de a experimenta cu sine și de a explora mentalități opuse principiilor tale de viață, atunci ia naștere hate-speech-ul. Atunci suntem într-o galerie mică de artă din Belgrad și ținem pistolul în mână, repetându-ne obsesiv că de partea cealaltă a pistolului nu se afla un om, ci un obiect. Un fumător. Un gay. Un homofob. Un âpostacâ. ----------Ruxandra Burcescu--------- https://republica.ro/ura-de-dupa-tas...intr-un-obiect Iata un experiment care explica multe... Inclusiv faptul ca, desi in jur suntem inconjurati de oameni pe care-i respectam si de catre care suntem respectati, aici, nefiind constransi de..."umanitate", suntem oricand dispusi - intr-o provocare - sa apelam la "pistol" si sa apasam pe tragaci. Iar asta nu oriune, ci intr-o comunitate ortodoxa! Imi cer iertare pentru interventie, dar citind articolul, nu m-am putut abtine sa nu vi-l pun la dispozitie. Sa aveti un post cu folos!
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) Last edited by Mosh-Neagu; 14.11.2016 at 13:51:51. |
#302
|
|||
|
|||
![]()
Artista a dovedit, după opinia mea, și altceva decât s-a comentat:
1) Că nu e bine să te joci cu focul. 2) Că un pistol rămâne un pistol, mai ales în era armelor de foc. 3) Că oricine se încumetă să se joace cu designul experimental își asumă riscul unor surprize cu totul nebănuite. 4) Că fie a avut un consilier de psihologie (individuală și interpersonală-socială) slab, fie nu a avut niciunul. Sau poate s-o fi certat cu bărbatsu, vreun psiholog, și a vrut să-i arate că ea e mai tare. 5) Că vrea să facă morală, într-o lume care s-a săturat demult de morală ieftină. Dacă ar fi avut un consilier bun, artista ar fi aflat că astfel de experimente s-au făcut cu duiumul în anii 80 și că relevanța lor e cu totul alta. Fără a dori să țin o lectție pe aici, precizez doar că relevanța e de fapt aceasta: a) se evidențiază (inutil, întrucât se știa demult) forța sugestiei unui cadru de stimuli (design experimental specific, cu obiecte care au valoare emoțională ridicată); b) se arată rolul scenariului cognitiv individual și a amorsei contextului în declanșarea selectivă a unor comportamente. În rest, putem specula fără griji, că doar toți ne pricepem la fotbal, la teologie, la psihologie și la orice altceva. |
#303
|
|||
|
|||
![]()
Stiu vreo 2.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#304
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu cumva de fapt facem raul in numele unui scop aparent bun?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#305
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cand insa e vorba de banii altora, organele in drept pot face cercetari si lua masuri in conformitate cu legile in vigoare. Citat:
Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#306
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De oameni cu adevarat virtuosi in responsabilitatile lor, mult mai mici? Si in ce masura cunosc cu adevarat situatia? Pe baza unui anunt din presa?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#307
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Întrebarea a doua rămâne valabilă, însă, și mă rog să nu fac asta. Și să nu fac ceea ce Dumnezeu n-ar vrea să fac.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) |
#308
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Ieri, la Iasi, unde desi mi-am dorit, n-am reusit sa ajung! http://www.doxologia.ro/predici/pari...stri-duh-video
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
#309
|
||||
|
||||
![]()
De fapt, aș fi vrut să-mi închei participarea pe topicul ăsta amar cu postarea de aici.
P.S. Mulțumesc, Mosh-Neagu, pentru aducătorul de liniște părinte Rafail.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) Last edited by CristianR; 14.11.2016 at 15:26:11. |
#310
|
|||
|
|||
![]()
Depinde !
Daca denuntarea la politie (chestie care implica si raspandirea faptei in public, mass-media) nu duce catre o sminteala in toata comunitatea este o situatie, iar daca denuntarea (implicit publicarea) unor astfel de fapte duce\ la o sminteala colectiva , aia este alta situatie. Una este sa ai intr-o astfel de situatie, sa zicem un enorias al bisericii sau paznicul bisericii si alta sa ai intr-o astfel de situatie un episcop.Efectele sunt diferite de la cer la pamant. Citat:
In ziua de azi este un pericol foarte mare exarsarea "telefonului fara fir" intr-un caz care poate creea sminteala foarte mare. Iti dau un alt exemplu.Se vehiculeaza ipoteza ca de cand Sfantul Sinod a participat la aceea intalnire , Biserica noastra n-ar mai avea har si ca nu trebuie sa ne mai ducem la liturghie si alte chestii.Asta este sminteala unde fiecare pune de la el sau ce a auzit de la altii si trimite mai departe fara sa se gandeasca ca unii se vor sminti. Citat:
Daca cineva vine si imi zice o chestie ,imediat ma intreb : "Aceste vorbe sau informatii produc dezbinare ? Produc segregare ? Ar fi de acord Hristos cu astfel de actiuni ? Produc aceste vorbe dezbinare sau pace ? Daca produc dezbinare oricate de frumoase ar fi aceste vorbe si oricat de adevarate ar fi , ele nu sunt de la Dumnezeu ci sunt de la diavol. Daca insa vorbele respective, produc pace, liniste sau lamuresc alte mistere sau probleme atunci sunt de la Dumnezeu." Eu ma bazez pe urmatoarea observatie a sfintiilor parinti:"Cu dreptatea(implicit si exersarea ei) castigi cativa, cu pace ii castigi pe toti" De accea, daca aflu in adevar si acel adevar imi provoaca tulburare si imi da idei care produc de dezbinare sau segregationiste atunci acel adevar nu-mi serveste, caci ma ispiteste si imi otraveste mintea si este de la dezbinatoorul care pe greceste se talmaceste a fi satan. Insa daca acel adevar imi produce liniste, pace interioara, lamureste anumite dileme ale mele, imi da idei de impacare, de milostenie, si imi tamaduieste mintea atunci acel adevar este de la Dumnezeu si imi serveste. Nu uita ca regimurile dictatoriale intotdeauna au folosit adevarul in scop distructiv.Folosirea adevarului in scop distructiv este cea mai rapida si eficienta metoda in creare de stari conflictuale / haos -> razboaie mondiale. Hristos a numit-o mai simplu: "fatarnicie, pui de naparca, ghena" Ideea e ca fara sa stiu am ajuns pe alte cai, la aceaisi concluzie care a ajuns si Platon. -Platon hai sa-ti spun un adevar. -Stai.Acel adevar ma zideste, ma face mai bun , ma ajuta sa-mi mentin pacea, ma implineste sufleteste ? Daca nu, nu ma interesaza acel adevar. Omul care, de-a lungul vieții, și-a luat rămas bun de la plăcerile și de la podoabele trupului, pe care le socotea străine de el și dăunătoare, omul care, dimpotrivă, și-a dat toată silința să învețe ceva, care, în loc de podoabe străine, a vrut pentru sufletul său podoabele sale adevărate: cumpătarea și dreptatea, curajul, libertatea și adevărul, omul acesta trebuie să aibă încredere în soarta sufletului.(Platon in "Despre suflet..." Platon a fost crestin fara macar s-o stie. Last edited by Copacel; 14.11.2016 at 15:51:55. |
|